دیپلماسی❜ قابل توجه صادرکنندگان خراسانی: ساخت بخشی از خط آهن هرات - خواف، تا کمتر از دو ماه دیگر تکمیل می‌شود

  • بازدید: ۹۱۲
راه‌آهن ساخت ایران که افغانستان را به اروپا وصل می‌کند. راه آهن خواف - هرات سال ۱۳۹۵ آغاز و تاکنون تکمیل نشده است. مقام‌های محلی ولایت هرات در غرب افغانستان اعلام کرده‌اند که ساخت بخشی از خط آهن هرات-خواف که کار آن به عهده ایران است "تا کمتر از دو ماه دیگر تکمیل می‌شود". با ساخته شدن این بخش از خط آهن، ولایت هرات افغانستان از طریق ایران به اروپا وصل می‌‌شود....  هزینه ساخت این بخش از محل کمک‌های بلاعوض ایران به افغانستان تامین شده است. به گفته منابع محلی، ۶۱ کیلومتر از این راه آهن تا ولسوالی غوریان در داخل خاک افغانستان ساخته شده ولی بیش از یک دهه است که افتتاح رسمی آن به تاخیر افتاده است.ساخت بخش سوم این خط آهن از ولسوالی غوریان تا نزدیک شهرک صنعتی هرات در جنوب این شهر به عهده‌ای دولت افغانستان است اما هنوز معلوم نیست چه زمانی اجرا خواهد شد. مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند با ساخت این خط آهن این کشور از طریق ایران به اروپا وصل می‌شود.براساس برنامه دولت افغانستان، راه آهن ترکمنستان نیز باید به شهرک صنعتی هرات برسد تا با راه آهن هرات خواف وصل شود و علاوه بر آن شهرهای مزار شریف- هرات نیز از طریق راه آهن وصل شوند.اما در عمل خط آهن خواف-هرات که تنها پروژه خط آهن در حال ساخت است، کار ساخت آن در سال ۱۳۹۵ شروع شد و قرار بود در سه سال با هزینه‌ای ۸۷ میلیون دلار ساخته شود، ولی هنوز بر خلاف انتظار تکمیل نشده و به تازگی در آستانه افتتاح قرار گرفته است.احمد بلال تیموری، مسئول اداره‌ راه آهن هرات می‌گوید: "خط آهن خواف- هرات از منطقه چاه سرخ ایران شروع می‌شود و داخل افغانستان تا روستای 'روزنک ' ولسوالی غوریان امتداد دارد. این فاز ۶۱ کیلومتر است و از محل کمک‌های بلاعوض ایران ساخته می‌شود. حالا شرکت ایرانی مشغول کار است. ۵۷ کیلومتر آن ریل گذاری شده است. طوری که به ما گفته‌اند ممکن است تا دو ماه دیگر افتتاح شود."با افتتاح شدن این خط راه آهن در ولسوالی غوریان ولایت هرات هنوز پروژه ناقص است، زیرا بخش دیگر این راه آهن از ولسوالی غوریان تا شهرک صنعتی در جنوب شهر هرات به عهده‌ای دولت افغانستان و هنوز کار عملی در این بخش شروع نشده است.شماری از سرمایه‌گذاران افغان می‌گویند اگر خط آهن خواف-هرات تنها در ولسوالی غوریان متوقف بماند سودی به حال آنان نخواهد داشت.تاجران نگران از روند کند ساخت راه‌آهنتوریالی غوثی یکی از تاجران و صنعت کاران افغان در هرات می‌گوید:" تمام امکانات باید همینجا در مرکز هرات ساخته شود و همینجا به بهره برداری برسد. اگر در روزنک غوریان افتتاح شود آنجا در دل دشت چطور تاجران کالاهای خود را ببرند و باز دوباره بارگیری کنند؟ کسی نمی‌تواند بخاطر یک کانتینر کالا تا ولسوالی غوریان برود. امنیت‌اش هم یک مساله است. بنابراین خط آهن باید تا مقصد نهایی ساخته شود."برنامه دولت افغانستان برای ساخت راه آهن تا سال ۲۰۳۰مقام‌های هرات می‌گویند که دولت افغانستان تلاش می‌کند تا منابع مالی را برای ساخت بخش نهایی این خط آهن هم فراهم کند. حبیب الله تیموری، رئیس فواید عامه ولایت هرات گفت: "بخش دیگر این خط آهن که به دوش دولت افغانستان است و ۸۷ کیلومتر طول دارد خود به دو فاز تقسیم شده است. ایتالیا وعده کرده که بیش از چهل میلیون دلار هزینه‌ای یک بخش از این مسیر را کمک کند. دولت تلاش می‌کند تا منابع کمک کننده را متقاعد کند تا در تکمیل این پروژه سهم بگیرند."تاجران و مقام‌های محلی افغانستان معتقدند که ساخت شبکه راه آهن در ولایت هرات به رشد اقتصاد غرب افغانستان کمک فوق العاده خواهد کرد. خلیل یارمند، یکی از این افراد به این باور است که اگر این خط آهن به صورت کامل ساخته شود نقش یک جانبه نخواهد داشت و روند صادرات را از غرب افغانستان سرعت خواهد بخشید.او گفت: "امیدواریم که بخش دیگر خط آهن خواف-هرات ساخته شود تا بخش خصوصی از ظرفیت‌های اقتصادی که دارند به صورت خوب استفاده کنند. خوشبختانه هرات ۱۱۹ قلم مواد صادراتی دارد که می‌تواند به خارج بفرستد. میوه‌های خشک و تازه، سبزیجات، قالی و سنگ مرمر بخشی از این اقلام صادراتی اند."علاوه بر خط آهنی که از ایران به هرات می‌آید، در نظر است که خط آهن ترکمنستان که تنها سه کیلومتر داخل خاک افغانستان بازسازی شده در آینده به مرکز هرات برسد تا با خط آهن خواف- هرات وصل شود.از سوی دیگر دولت افغانستان برنامه‌ای برای تمدید خط آهن از ولایت شمالی بلخ تا هرات را هم ترسیم کرده اما این برنامه‌ها هنوز روی کاغذ هستند.محمد قاضی‌زاده. بی‌بی‌سی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4020


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم تازه ها

آرشیو توضیح

مخاطبانی که فرصت زیادی برای «فرهیخت گردی» ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن ، اهم تازه ها و یافته های مطالعاتی اخیر فرهیخت را در «یک نگاه» ببینند و بخوانند، ما آنها را ذیل این بخش گرد هم آورده ایم.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو