دیپلماسی❜ قابل الگوگیری در مشهد:کرم های آمریکایی باعث تبدیل زباله و پسماند به کود کشاورزی

  • بازدید: ۳۲۴
به منظور تبدیل زباله و پسماندها به کود کشاورزی از کرم های کالیفرنیایی استفاده خواهد شد. خسرو سلجوقی دبیر کمیته راهبردی محیط زیست دومین جشنواره انتخاب برترین های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری با بیان این مطلب گفت: «در میان 3300 نوع کرم خاکی در جهان کرم قرمز کالیفرنیایی تفاوت ویژه ای دارد. این کرم به شکل هفته ای تولیدمثل می کند ضمناً زباله ها را می خورد و به شکل کود دفع می کند.»... وی افزود:  «ساختار بدن این کرم ها پروتئین 70 درصدی دارد یعنی چیزی حدود پنج برابر گوشت قرمز پروتئین دارند به همین دلیل از این کرم ها در ساخت و تولید دارو برای بیماران شیمیایی و سرطانی، لوازم آرایشی بهداشتی، خوراک دام و طیور و ماهی استفاده می شود.» سلجوقی با اشاره به ارزش غذایی این کرم ها ادامه داد: «60 درصد هرچه که کرم های کالیفرنیایی می خورند به فضولات تبدیل می شود که این فضولات نوعی کود به نام ورمی کمپوت به حساب می آید.» وی ادامه داد: «این کود بو نداشته و در آن علف هرز نمی روید و محصول کشاورزی را 30 تا 70 درصد افزایش می دهد. حالت اسفنجی دارد و آب را به مرور رها می کند و مهم ترین حسن آن ارگانیک بودن محصول است که در کشورهای پیشرفته قیمت محصول را تا پنج برابر افزایش می دهد.» سلجوقی اذعان داشت: «در کشورهای پیشرفته این کرم ها را در قالب سطل های ویژه ای به خانه ها و مردم ارائه می کنند تا زباله ها را در خانه و در محل اداره تبدیل به کود کنند به این ترتیب از هزینه های حمل ونقل و دفن زباله معاف شده و عملاً تبدیل زباله و پسماند به کود در مبداء اتفاق می افتد.» وی در پایان گفت: «با توجه به تولید انبوه زباله ای که در ایران داریم و با نظر به نیازی که به کود در کشور ما وجود دارد استفاده از این ایده بسیار ضروری است.» منبع:روزنامه سرمایه

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2457


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو