دیپلماسی❜ فرهنگی / مطالبات فرهیخت (پس چی شد؟): دفتر سازمان کشورهای فارسی‌زبان «آیتا» در مشهد راه‌اندازی می شود!

  • بازدید: ۹۱۵
فرهنگی / مطالبات فرهیخت (پس چی شد؟): دفتر سازمان کشورهای فارسی‌زبان «آیتا» در مشهد راه‌اندازی می شود!

شهرداری مشهد

جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ بود که شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد از راه‌اندازی دفتر سازمان کشورهای فارسی‌زبان «آیتا» در مشهد خبر داد. شهریار آل شیخ که در اجلاس بین‌المللی و مدل شبیه‌سازی سازمان همکاری اقتصادی اکو سخن می‌گفت، ضمن بیان این که موضوع فارسی‌زبانی یک مرجع مهم ارتباط با شهرهای پیرامونی است، به ایسنا اظهار کرد: پیش از این در مجموعه اکو، پیمانی با عنوان پیمان کشورهای فارسی‌زبان به نام "آیتا" انجام شده که مقابل ترک‌سوی ترکیه شکل گرفته است. این پیمان ایجاد یک سازمان را صورت می‌دهد با عنوان سازمان کشورهای فارسی‌زبان که مصوب سه پارلمان ایران، افغانستان و تاجیکستان است.

وی اضافه کرد: متاسفانه چند سالی است که این سازمان بدون متولی رها شده و اقدام خاصی برای آن شکل نگرفته است. لذا از نهاد رسمی دیپلماسی خود که متولی این قضیه بوده است، درخواست کردیم تولی و تصدی این قضیه را به مشهد محول کنند و خوشبختانه این توافق صورت گرفته و دفتر آیتا را در مشهد راه‌اندازی و مرکزیت پیمان این سه کشور را نیز در قالب برنامه فارسی‌زبانان دنبال خواهیم کرد. 

ضمن این که مهم‌ترین شهر در محدوده فارسی‌زبانی دنیا مشهد است و این می‌تواند در توسعه روابط و ارتقاء تعاملات ما مؤثر باشد. وی تأکید کرد که هم‌زمان اقدام مربوط به دفتر "آیتا" در مشهد را نیز به توافق رساندیم.

در ادامه ...

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۹ بود که حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز طی مصاحبه ای اعلام کرد که شکل‌گیری مرکز فارسی زبانان جهان «آیتا» مراحل نهایی تاسیس اش را در مشهد می‌گذراند.

از آن تاریخ به بعد یعنی قریب به یک سال پیش، تاکنون خبری در خصوص افتتاح این دفتر در رسانه های بومی و کشوری منتشر نشده و این در حالی است که کار بازسازی و تجهیز ساختمان این مؤسسه در مشهد، در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ یعنی یک سال و سه ماه پیش به اتمام رسیده و به احتمال زیاد و لسانی دیگر، تاکنون خالی افتاده است.

کلیپ حاضر، در این تاریخ در وبگاه سازمان عمران شهرداری مشهد منتشر شده که تقدیم می شود. 

به امید بازگشایی هرچه سریعتر این دفتر در مشهد و رونق «دیپلماسی فرهنگی» و توسعه ی روابط خارجی جهان شهر مشهد با جهان پیرامون بویژه کشورهای فارسی زبان  

>>> مشاهده ویدئو در صفحه آپارات اندیشکده.... 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8242


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها