دیپلماسی❜ علمی/ مقاله: نقش و جایگاه «دیپلماسی شهری» در پازل «دیپلماسی عمومی»

  • بازدید: ۵۷۷
دیپلماسی شهری، بخشی از دیپلماسی عمومی است که در مقابل دیپلماسی سنتی قرار می‌گیرد. تفاوت بین دیپلماسی شهری و رسمی این است که اولا، دیپلماسی شهری یک هنر است و مهم تر از آن کاربردی است، دوم آن که سروکار این نوع از دیپلماسی با مردم است. یکی از مزایای دیپلماسی شهری این است که محدودیت‌هایی که در دیپلماسی ملی وجود دارد در دیپلماسی شهری نیست،... ... مثلا ممکن است هر کشوری در مورد موضوعی خاص عقیده‌ای داشته باشد، که یکسان‌سازی آن در سطح دیپلماسی بین‌الملل وجود ندارد. دیپلماسی شهری عملا در زمینه نمایندگی، اقتصادی، فرهنگی، عمومی و مدیریت ابعاد منازعات درحال جایگزینی به جای دولت‌ها می‌باشد. در ایران نیز نیازمند تفاهمی هستیم که ماموریت‌های این نوع دیپلماسی تعریف شود. سند بالادستی هرگونه دیپلماسی، سیاست خارجی می‌باشد، دیپلماسی شهری همان سیاست خارجی در عمل است، این دیپلماسی در مقیاس کلان و ماکرو همان دیپلماسی ملی است و روند دیپلماسی جهان در حال حرکت به سمت دیپلماسی شهری است.دیپلماسی از شکل و مفهوم سنتی خود فاصله گرفته و شهرها در عرصه روابط بین‌الملل جایگزین دولت‌ها می‌شوند. دیپلماسی شهری هنر نشان دادن توانایی‌ها و پتانسیل‌های شهری به موازات دیپلماسی ملی و به کار بردن آن در جهت توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرها، در فضای جریان‌ها و اقتصاد مبتنی بر تفکرات نئولیبرالیسم و جهانی شدن می‌باشد. در این میان صنعت گردشگری و جذب گردشگر یکی از شاخه‌های راهبردی توسعه اقتصادی شهرها در عرصه دیپلماسی شهری است، که همکاری‌های شبکه‌ای شهرها در کسب سهم بیشتری از بازار گردشگری بین‌المللی با استفاده از این ابزار، گسترش روزافزونی داشته است. در چنین فضایی مدیریت شهری به بخشی از فرآیند کلی «‌حکم رانی خوب» در فضای جریان‌ها تبدیل شده که ناگزیر از به کارگیری دیپلماسی شهری، به عنوان ابزار توسعه ملی و حلقه واسط سطوح کنش ملی و جهانی است. انزواگرایی و دوری گزیدن از امواج قدرتمند فرآیند جهانی شدن با اتخاذ موضع تقابلی و تهاجمی در برابر آن امری ناممکن است که صرفا به عقب‌ماندگی و پذیرش منفعلانه ملزومات جهانی شدن می‌انجامد.در دهه‌های اخیر گردشگری یکی از بخش‌های اجتماعی – اقتصادی و یکی از مؤلفه‌های عمده تجارت بین‌المللی شده است.بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی در نظر گرفته‌اند و همواره گردشگری را به عنوان عامل مهمی برای توسعه اقتصادی می‌دانند.امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته که در صنعت گردشگری پیشرفت‌هایی داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که، سیاست‌های توسعه گردشگری و جذب توریست باید از طریق برنامه ریزی‌های ملی بخصوص در سطوح منطقه‌ای و محلی، از طریق همکاری‌های بین شهری به انجام برسد. برای همین در دهه‌های اخیر جهان شهرها برای جذب گردشگر خارجی به ابزارهایی روی آورده‌اند که بارز‌ترین آن‌ها دیپلماسی شهری و هم کاری‌های بین شهری می‌باشد.در عصر حاضر پدیده‌ای با عنوان دیپلماسی شهری در قالب همکاری‌های بین‌المللی در حال گسترش است. این شکل از دیپلماسی که شهرهای جهان درآن شرکت دارند، استفاده از قابلیت کلان شهرهای جهان برای توسعه سیاست بیناشهری بین‌المللی، به جایگزینی سیاست‌های بینادولتی در قالب سیاست شهری با توجه به پتانسیل شهروندی مورد اقبال قرارداده است. از نظر ژئوپلیتیکی شهری، فقط کلان شهرهای اروپایی و آمریکایی و هم چنین شرق آسیا، کشورهایی چون ژاپن، هنگ کنگ، کره و سنگاپور نقش پیشتاز در تعاملات شبکه‌ای جهان شهرها و دیپلماسی شهری را ایفا می‌کنند، که درباره کلان شهرهای اسلامی (حوزه وسیع خاور میانه، شمال آفریقا و آسیای میانه) باید گفت در این جریان حضور ندارند. حلقه‌های مهمی نظیر متروپلیس، شهرداران آسیایی، شهرهای راه ابریشم، شهرهای آسیا – اقیانوسیه نمونه‌ای از مجامع شهری هستند که با عضویت شهرهایی از مناطق جغرافیایی مختلف تشکیل میشوند و اهداف مشترکی را برای تامین منافع شهرهای عضو پیگیری میکنند، در حالی که نه تنها تهران، بلکه بسیاری از کلان شهر‌های اسلامی در این حلقه‌ها جایگاهی ندارند.بر همین اساس و بنابر موارد ذکر شده، توجه ویژه به رهیافت دیپلماسی عمومی و به‌ویژه دیپلماسی شهری، در مدیریت شهری و استفاده از راهکار‌های موجود و ساختارهای تعریف شده برای این قبیل امور، که متاسفانه در دوره‌های گذشته مورد غفلت واقع شده بود، می‌تواند در روند توسعه تهران به عنوان پایتخت ایران و یکی از کلان شهر‌های منطقه و جهان و همچنین دیگر کلان شهرهای ایران موثر باشد.منبع: وبگاه صنعت و توسعهhttp://sowt.ir/?p=13144

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3036


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو