دیپلماسی❜ علمی/ آیا می دانید سکوی سوم جهان به «سید علیرضا سید موسوی» دانش‌آموز روشندل خراسانی اختصاص یافت؟

  • بازدید: ۲۵۴
علمی/ آیا می دانید سکوی سوم جهان به «سید علیرضا سید موسوی» دانش‌آموز روشندل خراسانی اختصاص یافت؟

سید علیرضا سید موسوی دانش آموز روشندل خراسان رضوی همچون سال های پیش خوش درخشید و در بخش دیداری مسابقه UCMAS با حضور بیش از ۸۰ کشور، مقام سوم جهان را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، این مسابقات در دو بخش دیداری و فلش کارت در سطح جهان با حضور دانش آموزانی از بیش از ۸۰ کشور جهان برگزار شد و «سید علیرضا سید موسوی» تنها دانش آموز شرکت کننده نابینا از کشور ایران بود که توانست در این مسابقات در رقابتی تنگاتنگ مقام سوم در سطح Higher B (G) را از آن خود کند.

«امیر عباس سلیمانی» و «سید حسن سید موسوی» دو دانش آموز نابینای دیگر با وجود جواز حضور در مسابقات جهانی به دلیل فشردگی دروس مدرسه و نیاز به ممارست فراوان ، از شرکت در این مسابقات انصراف دادند.

در همین راستا سید علیرضا سید موسوی دارنده مقام سوم جهان و دانش آموز پایه نهم دبیرستان نابینایان امید مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خصوص این مسابقات اظهار داشت: مسابقات UCMAS (Universal Concept of Mental Arithmetic System) در سال ۱۹۹۳، در کشور مالزی توسط پروفسور دینو ایجاد شد که از سال ۱۳۹۱ این مسابقات توسط موسسه نواندیشان پرتو راه ابریشم در ایران و از سال ۱۳۹۴ به همت خانه ریاضیات نیشابور در سه سطح استانی، کشوری و جهانی برگزار می شود. در سطح استانی و کشوری، دانش آموزان در سه رشته ی دیداری، شنیداری و فلش کارت با یکدیگر رقابت می کنند که این رقابت در سطح جهان فقط در دو رشته دیداری و فلشکارت می باشد.

سید موسوی در خصوص مقام ها و افتخارهایش گفت: درحال حاضر ۵ مقام اول کشوری، ۱ مقام دوم کشوری و ۲ مقام سوم جهانی را در رشته UCMAS را کسب نمودم؛ در هجدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز که در مردادماه امسال برگذار شد، مقام اول را در رشته انشای نماز به دست آوردم؛ علاوه بر این ها، چندین مقام نیز در رشته های حفظ و قرائت قرآن در سطح استان داشته ام.

وی بیان کرد: مسابقات UCMAS تا قبل از سال ۱۳۹۹، فقط به صورت حضوری برگزار می شد اما از سال ۱۳۹۹ تا کنون، به علت ویروس کرونا، مسابقات فقط به صورت آنلاین برگزار می شود (که مسیر همواری هم نیست؛ به عنوان مثال، فیلتر بودن سایت مسابقات جهانی و بروز نبودن سایت مسابقات کشوری از جمله مشکلاتی است که دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند! ).

برادر وی «سید حسن سید موسوی» نیز در پایه دوازدهم دبیرستان نابینایان امید مشهد تحصیل می‌کند. سید حسن سید موسوی در تیرماه سال جاری توانسته بود در مسابقات محسابات سریع ذهنی در بخش شنیداری حائز مقام اول کشور و در بخش دیداری مقام دوم کشور را کسب کند.

وی نیز اظهار داشت: همواره سعی کرده ام که محرومیت از نعمت بینایی باعث محدودیت در زندگی ام نشود ازاینرو از کلاس سوم ابتدایی وارد رشته ی یوسیمس (UCMAS) شدم و در حال حاضر فارغ التحصیل این رشته می‌باشم.

سید حسن سید موسوی در خصوص مقام ها و افتخارهایش نیز گفت: در رشته یوسیمس (محاسبات ریاضی سریع ذهنی) ۸ مقام اول استانی، ۸ مقام اول کشوری، یک مقام دوم کشوری، یک مقام اول جهانی، یک مقام دوم جهانی و دو مقام سوم جهانی را کسب کردم و مدرک بین المللی IGE را در این رشته از کشور مالزی دریافت کردم.

همچنین در سال ۹۵ در سی و سومین جشنواره فرهنگی آموزشی قرآن و عترت ویژه نابینایان معلولان جسمی حرکتی و ناشنوایان سازمان بهزیستی رتبه اول استان ، درمسابقات فرهنگی و هنری شهرستان نیشابور رتبه دوم، در مسابقات قرآن، عترت و نماز در رشته حفظ ۵ جزء رتبه اول استانی و در هجدهمین دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز رشته نهج البلاغه مقام سوم کشوری را نیز در کارنامه خود دارم و در مسابقه پژوهشگری دانش آموزی سال ۱۴۰۰ با معرفی طرح یوسیمس موفق به کسب مقام اول کشوری شدم.

وی ادامه داد: مسیری که تاکنون پیموده ام بسیار سخت، دشوار و با موانع بسیار زیاد همراه بود اما با امید و خود باوری توانستم بر مشکلات غلبه نمایم؛ وبه جامعه ثابت کنم که درست است معلولیت محدودیت است، ولی با تلاش، پشتکار و اعتماد کردن به خود، می توان آن را به محبوبیت تبدیل کرد.

سیدموسوی عنوان کرد: از مسئولین تقاضا دارم که از معلولین، مخصوصا نابینایان و استعدادهایشان بیشتر حمایت کنند، و حمایت ها به گونه ای باشد که باعث ایجاد انگیزه شود و افراد را از ادامه راه ناامید نکند.

این دانش اموز روشندل خاطرنشان کرد:دانشگاه فرهنگیان یکی از امیدهای نه تنها من، بلکه امید بسیاری از افراد نابینا برای ادامه تحصیل است، از مسئولین درخواست دارم موانع را برای ورود نابینایان به دانشگاه فرهنگیان بردارند. همچنین جهت دسترس پذیر شدن اماکن برای نابینایان و وسایل تولید داخل توجه بیشتری کنند، از استعدادها حمایت کنند تا معلولین عزیز کشورمان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند. به امید روزی که تبعیض بین من و همنوعانم و افراد عادی در سراسر دنیا وجود ندارد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/6046


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها