دیپلماسی❜ شهری/ ۲۳ تا 27 خرداد 98، حضور شرکت های آلمانی، هلندی و ترکی در هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گل و گیاه در مشهد + یادداشت فرهیخت

  • بازدید: ۳۶۶
هجدهمین دوره نمایشگاه گل، گیاه و تجهیزات باغبانی مشهد از پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد آغاز خواهد شد. احمدیزدان پناه مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی با اشاره به استقبال بی نظیر شهروندان از نمایشگاه گل و گیاه و تجهیزات باغبانی در سال‌های گذشته، گفت: با توجه به همزمانی نمایشگاه امسال با ماه مبارک رمضان، تلاش کردیم ... ... برای رفاه حال شرکت کنندگان، بازدیدکنندگان و شهروندان مشهدی برگزاری آن به بعد از این ایام موکول شود.وی ادامه داد: با توجه به حضور تولیدکنندگان گل و گیاه از نقاط مختلف کشور و همچنین شرکت‌های خارجی شامل کشورهای آلمان، هلند، ترکیه و بخش جذاب تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده، پیش بینی می‌شود استقبال از نمایشگاه امسال پر شورتر از سال‌های پیش باشد.مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی گفت: نمایشگاه سال ۹۸ بزرگترین نمایشگاه گل و گیاه در کشور از نظر وسعت و تعداد شرکت کننده خواهد بود، چرا که قرار است شرکت‌های داخلی و خارجی تولید خود را در حدود ۳۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی عرضه کنند.یزدان پناه افزود: در نمایشگاه امسال بیش از ۷۰۰ غرفه به ارائه محصولات و تولیدات خود در زمینه گل، انواع گیاهان تزئینی و گلخانه‌ای مورد استفاده در فضاهای شهری و آپارتمانی و همچنین آخرین لوازم و تجهیزات صنعت گل و گیاه و تجهیزات پارکی خواهند پرداخت.وی تصریح کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه گل و گیاه مشهد، پنجمین نمایشگاه تجهیزات پارکی نیز در فضای حدود ۲هزار متری سالن عطار نمایشگاه بین المللی این شهر دایر خواهد بود.مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی گفت: هجدهمین نمایشگاه گل و گیاه و باغبانی مشهد و پنجمین نمایشگاه تجهیزات پارکی مشهد به مدت ۵ روز تا ۲۷ خرداد ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۳ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

یادداشت فرهیخت:
امسال، شاهد برپایی چندمین دوره از برپایی نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد هستیم که کشور گل و گیاه، ایرانی ترین همسایه یعنی پاکستان و دیگر کشورهای همسایه ی شرقی کشور از جمله افغانستان، ترکمنستان، هندوستان و... در این سری نمایشگاه ها غائب هستند؟! به راستی چرا؟ مگر نه این که اولویت اول و  راهبردی سیاست های شمال شرقی ترین استان مرزی و استراتژیک کشور در همه ی زمینه ها از جمله مباحث دیپلماسی شهری می بایست تعامل همه جانبه با همسایگان شرقی بویژه کشورهای اسلامی باشد؟! هرچند از حضور نمایندگانی از کشورهایی چون ترکیه استقبال می کنیم، اما ترکیه همسایه ی غربی کشورماست و پاکستان، همسایه ی شرقی و اصطلاحاً بغل گوشمان؟! چطور می شود که مدیران نمایشگاهی ما، کشور بزرگ پاکستان را که مهد سرسبزی و طراوت و گل و گیاه هست با آن همه ظرفیت های عظیم و پتانسیل های ارزشمند اما مغفول و خاموش در حوزه های شهری بویژه در بحث فضای سبز را فراموش می کنند و به سراغ کشورهایی همچون آلمان و هلند می روند که استان ما یعنی خراسان رضوی، دارای کمترین اشتراکات و تبادلات اقتصادی و مراودات بازرگانی و از همه مهمتر در صنعت گل و گیاه، بسترهای ارتباطی با آنان است! اگر خود نگارنده این سطور به پاکستان بویژه ایالت پنجاب و شهر بزرگ لاهور - که اتفاقاً خواهر خوانده با مشهد هم هست - سفری رسمی آن هم 13 روزه در معیت شهردار وقت مشهد و هیئت همراه به این کشور نمی داشت، این گونه مطمئن نمی نگاشتم که «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم!»همه می دانیم که ارزش افزوده ی اقتصادی حمل و نقل گل و گیاه، مانند سیمان و سایر محصولات صنعتی و حتی کشاورزی نیست و عمر گل، ضرب المثل فرهنگ و ادبیات ماست! اما نمایندگان شرکت های آلمانی و هلندی در این نمایشگاه حضور دارند که از مشهد هیچ پرواز مستقیمی به این کشورها وجود ندارد اما حتی یک نماینده از کشور پاکستان که در هفته دست کم یک پرواز از مشهد به مقصد لاهور برقرار است، نه تنها در این دوره از نمایشگاه بلکه در دوره های قبل نیز حضور ندارند!متأسفانه آن قدر حوزه ی «شرکت های خارجی» در نمایشگاه گل و گیاه مشهد طی این چند دوره ضعیف و فقیر بوده که به خاطر دارم یکی دو سال گذشته، یکی از نمایندگان خانم شورای شهر مشهد در پاسخ به گلایه ی یکی از خبرنگاران مبنی بر علل قهر شرکت های خارجی با نمایشگاه های بین المللی مشهد گفته بود: در این نمایشگاه علاوه بر کشورهای آلمان و هلند، مردم ترکیه هم حضور دارند!!این همه در حالی است که در راستای تعاملات پایاپای نمایشگاهی در دیپلماسی شهری، به راحتی می توان در نمایشگاه بین المللی مشهد به طرف های پاکستانی، افغانستانی ، ترکمنستانی، تاجیکستانی و هندی غرفه ی رایگان داد و متقابلاً در نمایشگاه های بین المللی آنان معادل همین متراژ غرفه را به صورت رایگان از آنان دریافت کرد و امکان معرفی و تبلیغ شرکت های ایرانی فعال در صنعت گل و گیاه را در این کشورها فراهم ساخت اما این که چرا به راحتی از کنار این همه ظرفیت های سهل الوصول برای توسعه ی روابط خارجی و تعاملات بین المللی مشهد با جهان پیرامون بویژه کشورهای اسلامی همسایه می گذریم و فرصت ها را یکی پس از دیگری می سوزانیم، سئوالی است که هنوز ما پس از ده سال رصد و پایش روزانه و مستمر رویدادها و مناسبات بین المللی شهر، پاسخ درستی نیافتیم جز یک کلام: «سوء مدیریت» و ناآشنایی مسئولان امر با این حوزه و در نهایت «ناکارآمدی» سیستم های اداری و دولتی و شهری در امر تجارت خارجی و در یک کلام، فقدان «بخش خصوصی فعال و علاقه مند به توسعه ی روابط» ...عبدالرضا زرگری14 خرداد 1398

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2807


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو