دیپلماسی❜ شهری/ امضای 6 موافقتنامه همکاری دستاورد سفر هیات شهرداری مشهد به پاکستان

  • بازدید: ۳۰۲

سخنگوی شهرداری مشهد گفت :شش موافقتنامه ،یک یادداشت همکاری کلی و یک تفاهم نامه بین شهرداری مشهد و ایالت پنجاب پاکستان به امضا رسید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد علی حامد مقدم در نشست خبری دستاوردهای این سفر در جمع خبرنگاران افزود : در تفاهم نامه همکاری کلیات و رئوس مطالب آورده می شود اما در موافقتنامه ها نحوه تبادل موضوعات مشخص می شود. وی اظهارداشت : ایالت پنجاب پاکستان با 86 میلیون نفر جمعیت بزرگترین استان این کشور محسوب می شود و شهر لاهور نیز با وسعت 500 کیلومتر مربع بعد از پایتخت پاکستان با جمعیت 12 میلیون نفر بزرگترین شهر محسوب می شود.  ...

وی ادامه داد: شهر مشهد با عنوان بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان اسلام و پایتخت شیعه در جهان در برقراری ارتباط و گسترش سیاست گذاری ها با سایر شهرهای دنیا به تبادل نظر می پردازد.

حامد مقدم به بخش های مختلف این تفاهم نامه ها اشاره کرد و اظهارداشت : تشریح قرارداد خواهرخواندگی سابق ، اجرای20 عنوان کلی از مدیریت شهری ، خدمات ایمنی تا احداث پارکها ، تشکیل کارگروه های علمی تخصصی جهت بررسی موضوعات مرتبط جهت تدوین سیاستگذاریها و برنامه های راهبردی توسعه پایدار شهری و در نهایت برگزاری کنفرانس های علمی پژوهشی و دوره های دانش افزاری از زمینه های مهم این یادداشت تفاهم نامه همکاری می باشد.

وی تصریح کرد: در این سفر قرارداد قبلی خواهرخواندگی با فرمت جدید به روزرسانی شد و شکل کاملتری به خود گرفت .

وی در خصوص سایر یادداشت های توافقنامه بین ایالت پنجاب پاکستان و شهرداری مشهد گفت : یادداشت توافقنامه درجهت توسعه پارکها و فضای سبز شهر لاهور در 5 محور شامل کارگروههای تخصصی چهارنفره ، برگزاری دوره های دانش افزایی در جهت فضای سبز و پارکها در مشهد و لاهور با هزینه طرف پاکستانی، طراحی و زیباسازی یکی از خیابانهای بزرگ شهر لاهور با عنوان الگو و پایلوت به همت شهرداری مشهد و برگزاری دوره های دانش افزایی در حوزه نورپردازی شهری و منظر آرایی ازجمله این یادداشت توافقنامه جهت توسعه پارکها و فضای سبز میان شهرداری مشهد و شهرلاهور می باشد.

وی ادامه داد : شهرداری مشهد به سه صورت مشاور ، ناظر و کارگزار در حوزه ارتباطات بین الملل فعالیت می کند که تمایل بیشتری به سمت فعالیت ها از نوع کارگزار انجام گیرد تا بدون صرف هزینه درجهت مساعدت در امور مختلف همکاری کند .

وی به نمایشگاه گل و گیاه مشهد اشاره کرد وافزود : طبق حضور سال گذشته هیات ایرانی در نمایشگاه گل و گیاه لاهور پاکستان از هیات پاکستانی برای حضور در غرفه های نمایشگاه گل و گیاه مشهد دعوت شده است.

وی در خصوص سایر توافقنامه های این سفر افزود: در حوزه بازیافت با محوریت ایجاد کارگروه فضای سبز بین ایالت پنجاب و شهرداری مشهد در طرح جامع مدیریت پسماند ، برگزاری دوره دانش افزایی در حوزه بازیافت و برگزاری همایش های علمی مشترک از جمله این اقدامات می باشد ضمن این که توافقنامه های دیگری نیز در موضوع حمل و نقل و ترافیک با اجرای دوره دانش افزایی ، کنفرانس های علمی و تخصصی و مطالعات جامع حمل و نقل به امضا رسید.

وی ادامه داد : دو توافقنامه دیگر در حوزه کشتارگاه ، گوشت و توسعه فعالیت های دامداری به امضا رسید و امیدواریم که همانطور که تفاهم نامه ها به توافقنامه تبدیل شد در نهایت به اجرای قرارداد منتهی شود.

مدیر امورارتباطات و بین الملل شهرداری مشهد در باره تفاهم نامه های مشترک میان شهرداری مشهد و ایالت پنجاب پاکستان اظهارداشت : تفاهم نامه آموزش و پرورش به نمایندگی استانداری خراسان رضوی و دولت محلی پنجاب جهت تقویت مبانی علمی دانشگاهی ، سفر اساتید دو کشور ، تبادل نشریات و کتب و مستندات و نصب تصاویر مفاخر علمی دو کشور به امضا رسید.

وی در خصوص سایر برنامه های این سفر گفت : بازدید از مقبره علامه اقبال لاهوری ، نشست با مسوولان فضای سبز لاهور ، کاشت نهال دوستی دو ملت با حضور مسوولان این کشور و 18 خبرگزاری تلویزیونی پاکستان و پخش این برنامه ها توسط یازده رسانه پاکستانی به شکل زنده و مستقیم ، بازدید از کارخانه صنایع بسته بندی ، بازدید از فرمانداری لاهور ، دیدار با وزیر صنایع دولت محلی پاکستان ، حضور در مراسم پرچم ، نشست با ایرانیان مقیم لاهور ، بازدید از مراکز نمایشگاهی ، استقبال مردم پاکستان از شهردار مشهد ، بازدید از بیمارستان بزرگ ایالت پنجاب ، نشست با اعضای اتاق بازرگانی و در نهایت امضای توافقنامه ها و تفاهم نامه های مشترک توسط شهردار مشهد و شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب پاکستان از جمله این برنامه ها بود.

وی با بیان این که پاکستان در حوزه اجرای دموکراسی های محلی و چینش پست های سازمانی چند گام جلوتر از ایران قرارداد اذعان داشت : نحوه قرارگرفتن پست های سازمانی در پاکستان با ایران تفاوت دارد اما امیدواریم با این سفرها زمینه ورود اطلاعات و تجربیات تازه به کشور فراهم شود.

حامدمقدم با اشاره به این که در سال گذشته حدود 80 نفر از هیات های کشورهای مختلف به شهرداری مشهد سفر کردند خاطر نشان کرد: تدوین استراتژی هادر بخش بین الملل شامل ارتباط با کشورهای همسایه عربی ، اروپایی و کشورهای خاص ، تبلیغات شهری در شبکه های جهانی همانند جام جم و راه اندازی بخش عربی و انگلیسی پایگاه اینترنتی شهرداری مشهد به نشانی www.mashhad.ir از جمله این برنامه ها می باشد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7392


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها