دیپلماسی❜ سیاسی/ دیدار کازو توشی آیکاوا سفیر ژاپن در ایران با دکتر رحمتی قائم مقام آستان قدس رضوی در مشهد

  • بازدید: ۴۵۳
سیاسی/ دیدار کازو توشی آیکاوا سفیر ژاپن در ایران با دکتر رحمتی قائم مقام آستان قدس رضوی در مشهد
آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در دیدار سفیر ژاپن: آستان قدس رضوی نهادی دینی و مردمی و کانونی فرهنگی و معنوی برای همه ادیان الهی است.

دکتر مالک رحمتی با بیان اینکه اساس فعالیت‌های این آستان مقدس کارهای عام‌المنفعه است، گفت: آستان قدس رضوی نهادی دینی و مردمی و کانونی فرهنگی و معنوی برای همه ادیان الهی است.

به گزارش آستان نیوز، دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عصر دیروز در دیدار کازو توشی آیکاوا؛ سفیر ژاپن به معرفی ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی از جمله داروسازی، کشاورزی، عمران و زیربنایی پرداخت و افزود: آستان قدس رضوی آمادگی دارد در حوزه‌های فعالیت خود با کشور ژاپن همکاری داشته باشد و با توجه به توانمندی‌های ژاپنی‌ها در زمینه‌هایی مانند فناوری آب شیرین کن و اقتصاد دیجیتال، این موضوع می‌تواند از مهم‌ترین پروژه‌های همکاری باشد.

اتکای آستان قدس به وقف و نذر مردم

وی آستان قدس رضوی را یک نهاد دینی و مردمی و یک کانون فرهنگی بین‌المللی برای توسعه معنویت معرفی و اظهار کرد: حرم مطهر رضوی سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و چهار میلیون زائر خارجی است که به امام رضا(ع) متوسل می‌شوند.

رحمتی ادامه داد: اساس فعالیت‌های این آستان مقدس، کارهای عام‌المنفعه و مردمی است و این آستان قدسی صرفاً متعلق به مردم ایران نیست بلکه متعلق به بشریت و مردم همه ادیان الهی است.

وی افزود: یکی از وظایف آستان قدس رضوی، ایجاد امکانات رفاهی برای زائران امام رضا(ع) است چرا که این آستان با وقف و نذر اهدایی مردم مدیریت می‌شود و بنابراین باید از محل آن، زیارت را برای همه زائران داخلی و خارجی تسهیل کرد.

رحمتی به برخی از خدمات آستان قدس رضوی در دوره کرونا اشاره و تأکید کرد: این آستان مقدس با بهره‌گیری از درآمد حاصل از دارایی‌های موقوفاتی مردمی، همزمان با دوران شیوع ویروس کرونا در حوزه‌های‌ دارویی، درمانی و تجهیزات پزشکی و تولید واکسن به مردم و بیمارستان‌های استان و کشور خدمات چشمگیری ارائه کرد.

موضع مشترک ایران و ژاپن در برابر استکبار

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: نگاه ما به کشور ژاپن یک نگاه استراتژیک و راهبردی است، زیرا این دو ملت ارتباطی دیرینه با هم دارند و دارای فرهنگ و تمدن تاریخی هستند. ایران و ژاپن در طول تاریخ مورد ظلم و سلطه استکبار جهانی قرار گرفته‌اند و زخم خورده از این نظام سلطه هستند ولی هر دو کشور با اتکا به فرهنگ کهن و مردم خود با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، در برابر استکبار جهانی مقاومت و مبارزه می‌کنند.

رحمتی ادامه داد: برای مبارزه با استکبار جهانی نیاز به هوشمندی و هوشیاری ملت ها است چرا که ابزارهای سلطه، بر اساس شرایط زمانی و مکانی توسط استکبار تغییر می‌کند و برای مبارزه با این نظام ظالمانه، باید نسبت به ابزارهای سلطه شناخت پیدا کرد.

وی افزود: استکبار برای رسیدن به هدف نامشروع خود متناسب با شرایط از هر ابزاری استفاده می‌کند؛ در گذشته برای تسلط بر ژاپن از سلاح اتمی استفاده کرد و آن جنایت بزرگ بشری را رقم زد و امروز هم با ابزارهای نوین و جدیدی همچون تحریم‌های ظالمانه، بر مردم عزیز ایران فشار می‌آورد. تحریم ابزاری است که ایران و ژاپن در فواصل گوناگون تاریخی درگیر آن بودند و به خوبی با ابعاد آن آشنایی دارند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: آمریکای جنایتکار از معدود کشورهای استفاده کننده از سلاح‌ هسته‌ای در طول تاریخ است و هیچ کشوری تهاجم اتمی آمریکا به هیروشیما را فراموش نخواهد کرد.

رحمتی افزود: همین آمریکای جنایتکار امروز به بهانه احتمال و امکان استفاده از سلاح هسته‌ای، مردم کشورهای مختلف همچون ایران را با ابزار تحریم، دچار مشکل و محدودیت می‌کند، بنابراین دولت‌های ژاپن و ایران باید با اتکا به تجارب گذشته، برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا با یکدیگر متحد شوند و انتظار می‌رود دولت جدید ژاپن در این مقوله نقش موثرتری به نفع ملت و مردم ایران ایفا کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: مقام معظم رهبری بهره‌گیری از انرژی اتمی برای ساخت سلاح هسته‌ای را کاملاً منع کرده‌اند و ایران نیز هیچ وقت دنبال آن نبوده و نخواهد بود اما استفاده صلح‌آمیز از این دانش پیشرفته، نیاز بشریت و حق همه مردم جهان است.

رحمتی افزود: آمریکا این حقیقت را می‌داند که ایران همواره همه مقررات بین‌المللی را رعایت می‌کند اما آمریکا و ایادی آن به دنبال سلطه‌گری در منطقه هستند و برای رسیدن به آن، به بهانه‌های واهی همچون احتمال وجود سلاح هسته‌ای، کشورها را مورد تحریم‌های همه جانبه و ظالمانه قرار می‌دهند اما به دلایل استقامت و مقاومت ملت ایران، تاکنون آثار مخرب این تحریم‌ها مدیریت شده است.

رحمتی ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن دولت جدید ژاپن، فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن در عرصه‌های مختلف از جمله تبادلات علمی، اقتصادی و فرهنگی آغاز شود و دولت‌های دو کشور با حمایت از هم در برابر استعمار یکجانبه آمریکا همچون گذشته ایستادگی کنند.

اعلام آمادگی سفیر ژاپن برای توسعه همکاری ها

کازو توشی آیکاوا نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه ایران و ژاپن بر همکاری دو کشور در حوزه مقابله با ویروس کرونا با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن پزشکی، مبارزه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، ارائه کمک‌های بشردوستانه و حمایت از مهاجران افغانستانی مستقر در مرز بین ایران و افغانستان تأکید کرد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8278


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها