دیپلماسی❜ سلامت / آیا می دانید با تعلل وزارت خارجه ما، سود یک میلیارد دلاری گردشگری سلامتِ افغانستان، به جیب پاکستان می رود؟

  • بازدید: ۴۹۸
سلامت / آیا می دانید با تعلل وزارت خارجه ما، سود یک میلیارد دلاری گردشگری سلامتِ افغانستان، به جیب پاکستان می رود؟
جامعه گردشگری سلامت

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران مطرح کرد: سود یک میلیارد دلاری گردشگری سلامت حوزه افغانستان در جیب پاکستان

ایسنا/خراسان رضوی ؛ رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران گفت: در حال حاضر به دلیل عدم صدور روادید برای گردشگران سلامت افغانستانی، بازار یک میلیارد دلاری گردشگری سلامت این کشور به جیب پاکستان می‌رود.

حسین نیکونام در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقطه نظرات مطرح شده در حوزه گردشگری سلامت در نشست تخصصی وزارت امورخارجه با فعالان و روسای تشکل‌های گردشگری کشور اظهار کرد: یکی از بحث‌های بزرگ کنونی ما در گردشگری سلامت به بخش افغانستان مربوط می‌شود. تقریبا ۱۰ ماه است که گردشگری سلامت در حوزه افغانستان تعطیل شده و وزارت امورخارجه اجازه صدور هیچ ویزایی به بخش خصوصی را نمی‌دهد و عمدتا خود وزارتخانه از طریق کارگزارانش در افغانستان ویزا صادر می‌کنند که این موضوع لطمه زیادی به صنعت گردشگری سلامت ایران وارد کرده است.

وی افزود: حدود ۱۰ سال است که در بازار افغانستان فعالیت دارم، این سیکل معیوب مدام هر سال تکرار می‌شود. زمانی که آژانس‌های مسافرتی به زحمت دفاتری در بازارهای هدف راه‌اندازی کرده‌اند و تبلیغات و بازاریابی می‌کنند و با یک وقفه ۶ ماهه یا یک ساله مواجه می‌شوند، به دلیل دلاری بودن هزینه‌هایشان ورشکست می‌شوند.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران تصریح کرد: به دلیل اینکه ایران فرایند صدور ویزاها را سخت کرده است، منفعت بازار یک میلیارد دلاری گردشگری سلامت افغانستان در گذشته به کشورهای هندوستان و ترکیه می‌رسید و در حال حاضر به پاکستان رسیده است. اگر برای گردشگران سلامت افغانستانی لغو روادید کنیم، درصد بالایی از این سود یک میلیارد دلاری به ایران تعلق پیدا خواهد کرد، چون ایران از نظر تجهیزات پزشکی نسبت به پاکستان پیشرفته‌تر است و قیمت‌های پایین‌تری نیز ارائه می‌دهد.

نیکونام گفت: همچنین دوستان در افغانستان تمایل زیادی برای سفر به ایران دارند. پیشنهاد می‌کنم که این موضوع به صورت جدی بررسی شود. حداقل حدود ۴۵ سال است که در بازار افغانستان با همین فرمان جلو می‌رویم. برای یک بار هم که شده به آژانس‌های مسافرتی و گردشگری سلامت اعتماد کرده و به آن‌ها اجازه دهند همانند سایر کشورها کفالت قبول کنند، سپس میزان پذیرش گردشگر به صورت درمانی و توریستی در ایران را با ۴۰ سال گذشته مقایسه کنند.

وی با اشاره به دیگر نکات مطرح شده در این جلسه یادآور شد: در این جلسه همچنین تقاضا داشتم در کشورهای بازارهای هدف که تعداد آن‌ها به ۲۰ کشور هم نمی‌رسد، یک فضای اداری و یا مسکونی را به رایزن گردشگری ایران اختصاص دهند. هزینه این دفاتر را تشکل مربوطه پرداخت خواهد کرد، اما تقاضا داریم وزارت امورخارجه دفتر اقامت رایزن گردشگری را ساپورت کند.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران با انتقاد از خودتحریمی‌های شرکت‌های بیمه‌ای خاطرنشان کرد: در حوزه صنعت بیمه یک خودتحریمی را شاهد هستیم. در بهمن ماه سال گذشته دستورالعملی از وزارت امورخارجه به کلیه سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در سراسر دنیا ابلاغ شد که شرکت‌های بیمه‌ای باید تایید وزارت خارجه کشوری که دفتر در آن کشور ساکن است را نیز داشته باشند، از همین رو فرایند شرکت‌های بیمه‌ای چند ماه است که قفل شده. به همین دلیل در صورت بروز حادثه‌ای برای گردشگران سلامت در ایران فشار این مسئله روی مراکز درمانی و بهداشتی ما خواهد بود.

انتهای پیام

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5959


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها