دیپلماسی❜ اجتماعی/ سرگردانی دانش‌آموزان اتباع خارجی برای ثبت نام در مدارس؛ بعد از قطع کارت بانکی اتباع، این دومین بی اعتنایی جهان شهر برکت و کرامت به نیاز ضیوف الرضاست!

  • بازدید: ۲۳۳
اجتماعی/ سرگردانی دانش‌آموزان اتباع خارجی برای ثبت نام در مدارس؛ بعد از قطع کارت بانکی اتباع، این دومین بی اعتنایی جهان شهر برکت و کرامت به نیاز ضیوف الرضاست!
آموزش و پرورش

ایسنا نوشت: علاوه بر مشکلاتی که دانش‌آموزان اتباع خارجی هر سال برای ثبت‌نام در مدارس دارند، امسال سامانه سهما و دریافت کد یکتا نیز دردسرهای جدیدی برای آنها ایجاد کرده است.

ثبت نام در این سامانه و دریافت کد یکتا برای دانش‌آموزان فاقد شناسه معتبر است که در سال‌های گذشته با برگه حمایت تحصیلی می‌توانستند ثبت نام خود را انجام دهند.

امسال برای اولین بار به منظور ساماندهی مطلوب و هدفمند اتباع و مهاجرین خارجی در کشور، ثبت نام دانش‌آموزی از طریق سامانه هوشمند سازمان ملی مهاجرت (سهما) از ۲۱ مردادماه آغاز شد. دانش‌آموزان چه افرادی که سال گذشته در ایران تحصیل کردند و چه افرادی که جدیدالورود هستند، ابتدا باید در سامانه سازمان ملی مهاجرت ثبت نام کنند.

اطلاعات دانش‌آموزانی که شناسه معتبر دارند بعد از ثبت نام در سایت پس از ۴۸ ساعت خود به خود در سایت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد و بعد دانش‌آموزان ادامه فرایند را طی می‌کنند اما دانش‌آموزانی که مدارک شناسایی معتبر ندارند، پس از ثبت نام در سامانه، کد رهگیری می‌گیرند و بعد باید به دفتر کفالت مراجعه کرده و کد دیگری دریافت و سپس ثبت نام کنند. ثبت نام در این سامانه و دریافت کد دانش‌آموزان زیادی را دچار سرگردانی کرده است.

قوانین ثبت نام دانش‌آموزان برای ما مهاجران بسیار سخت است

یکی از مادرانی که برای دریافت کد یکتا برای دو فرزند خود به دفتر کفالت مراجعه کرده است، اظهار می‌کند: من پاسپورت خانوادگی و شوهرم نیز اقامت دارد اما فرزندانم پاسپورت ندارند، بنابراین برای ثبت نام باید کد یکتا بگیریم. چند سال پیش برای دریافت پاسپورت فرزندانم اقدام کردیم اما دفتر کفالت بیان کرد که فعلا نیازی ندارند، بعدا مراجعه کنید.

وی می‌افزاید: از ابتدای تابستان منتظر هستیم زمان ثبت نام فرا برسد. تاریخ مشخصی برای ثبت نام فرزندان ما وجود ندارد. من هر روز به مدرسه مراجعه می‌کردم اما بیان می‌کردند که زمان شروع ثبت نام مشخص نیست. ما هرسال این مشکل را داریم. من بیشتر از ۷، ۸ بار به مدرسه مراجعه کردم اما بیان کردند که باید از طریق سامانه ثبت نام کنیم؛ قوانین برای ما مهاجران بسیار سخت است.

این مادر ادامه می‌دهد: فرزند من به دلیل همین مشکلاتی که وجود داشت، سال قبل، کلاس اول را یک ماه دیرتر مدرسه رفت. وقتی قرار است ما مهاجران را ثبت نام کنند چرا برنامه مشخصی ندارند تا ما انقدر اضطراب نداشته باشیم؟ من خودم ۳۵ ساله هستم و خواندن و نوشتن را در منزل یاد گرفتم اما مدرکی ندارم، بنابراین این نگرانی را داشتم که این اتفاق برای فرزندانم نیز رخ دهد.

دریافت کد یکتا دردسر زیادی برای ما ایجاد کرده است

خواهر یکی از دانش‌آموزان که قرار است امسال به کلاس هفتم برود، می‌گوید: ما سال‌های زیادی است که پاسپورت داریم و با همین مدرک در مدرسه ثبت نام کردیم اما الان باید در سامانه ثبت نام کنیم که دریافت کد یکتا دردسر زیادی برای ما ایجاد کرده است.

وی بیان می‌کند: مدرسه نزدیک منزل ما می‌گفت که هنوز برای اتباع بخشنامه نیامده و باید خبر بگیرید. الان که مراجعه کردیم می‌گویند مدرسه پر شده، کلاس‌ها ۴۰ نفره است و باید خواهرم را مدرسه‌‎ای دورتر ثبت نام کنم که آن هم به قولنامه خانه نیاز دارد. برای زمان ثبت نام اعتراض کردم که چرا سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی ندارید که گفتند به ما تذکر وظیفه دادی، اگر جا هم داشته باشیم ثبت نام نمی‌کنیم.

یکی دیگر از مادران در دفتر کفالت که منتظر دریافت کد یکتا است، عنوان می‌کند: امسال خیلی  اذیت شده‌ایم. مدرسه می‌رویم می‌گویند به دفتر کفالت بروید، دفتر کفالت می‌رویم می‌گویند به مدرسه بروید. چند بار در کافی‌نت پیش‌ثبت نام انجام دادیم اما قبول ندارند.

وی اضافه می‌کند: برگه سرشماری داریم اما می‌گویند باید کارت آمایش داشته باشید تا ثبت نام کنید. برای دریافت کد باید سیم‌کارت به نام پدر و مادر بگیریم که انجام دادیم اما باز هم کد برای ما ارسال نمی‌شود. به اداره کل آموزش و پروش هم رفتیم اما کسی جوابی نمی‌دهد. ما مجبور بودیم که به ایران آمدیم، وگرنه خانه و زندگی خود را رها نمی‌‎کردیم. مدرسه به ما گفته برای هر دانش‌آموز باید ۲ میلیون پرداخت کنیم، مگر مدرسه دولتی هم پول می‌گیرد؟

برای تحصیل فرزندانم به ایران آمدم

مادر دیگری با اشاره به اینکه دو ماه پیش برای ثبت نام مراجعه کردم اما گفتند که برای اتباع جا نداریم، تصریح می‌کند: ما بعد از روی کار آمدن طالبان به ایران آمدیم و فرزندم امسال قرار است کلاس اول برود. برای تحصیل فرزندانم به ایران آمدم؛ زیرا دختران در افغانستان فقط تا کلاس سوم می‌توانند درس بخوانند.

وی خاطرنشان می‌کند: برای ثبت نام به کافی‌نت مراجعه کردیم اما گفتند این قبول نیست باید کد یکتا دریافت کنید. دفتر کفالت گفت کد یکتا همان سرشماری است، دوباره به کافی‌نت مراجعه کردیم اما گفتند این کد درست نیست. زمانی که برای ثبت نام به مدرسه رفتیم به ما گفتند باید کمک به مدرسه داشته باشید که از یک میلیون تومان به بالاست.

یکی دیگر از مادران می‌گوید: ما هفت سال است با بازشماری در ایران هستیم اما تکلیف ما مشخص نیست، همیشه زمان ثبت نام مدارس بسیار اذیت می‌شویم. مدرسه‌‎ها نیز خیلی اذیت می‌کنند، باید اصرار کنیم و پول دهیم تا ثبت نام را انجام دهند.

وی می‌‎افزاید: اول که برای ثبت نام می‌رویم می‌گویند بخشنامه برای ثبت نام اتباع نیامده و بعد از مدتی که دوباره مراجعه می‌کنیم می‌گویند ظرفیت تکمیل شده، هر سال همین وضعیت است. امسال نیز بدتر شده است. مدرسه نزدیک منزل پر شده و باید فرزندم را چند محله بالاتر ببرم و آن هم هزینه دادم تا ثبت نام کنند. برای ثبت نام ۷۰۰ هزار تومان از من دریافت کردند.

راضی بودم طلاق بگیرم و بچه‌هایم تحت پوشش من باشند تا به آن‌ها مدرک بدهند

مادر دیگری که برای دریافت کد یکتا به دفتر کفالت مراجعه کرده است، عنوان می‌کند: من کارت آمایش و شوهرم پاسپورت دارد اما به فرزندانم مدرک نمی‌دهند، راضی بودم طلاق بگیرم و بچه‌هایم تحت پوشش من باشند تا به آن‌ها نیز مدرک بدهند اما گفتند با این کار هم نمی‌توان مدرک گرفت. سال گذشته ثبت نام کردیم و مشکلی نداشتیم اما امسال باید کد یکتا بگیریم و کافی‌نت ثبت نام کنیم. از ۴ صبح به دفتر کفالت آمدم و الان هم می‌گویند سایت قطع شده است.

یکی از دانش‌آموزان که در دفتر کفالت منتظر دریافت کد یکتا است، تصریح می‌کند: من چند سال است در ایران دانش‌آموز هستم و مدارکم کامل است اما الان می‌گویند حتما باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنید، در غیر این صورت دانش‌آموز مدرسه ما نیستید. برای ثبت نام نیز ۹۰۰ هزار تومان از من درخواست کردند.

امسال ۲ تا ۳ هزار دانش‌‎آموز اتباع جدیدالورود خواهیم داشت

علیرضا یاری‌ مقدم، مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا و درخصوص آمار ثبت نام دانش‌آموزان اتباع اظهار می‌کند: ما زمانی می‌توانیم آماری از میزان ثبت نام دانش‌آموزان اتباع ارائه دهیم که ثبت نام آن‌ها متوقف شده باشد و این زودتر از پایان مهرماه نخواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: ما قبل از این می‌توانستیم بخشنامه‌ای بزنیم و آمار ثبت نام تا این لحظه را دریافت کنیم اما اکنون امکان‌پذیر نیست؛ زیرا امسال ثبت نام سامانه‎‌ای شده و بعد از اینکه دانش‌آموزان وارد سامانه سهما شده و کد رهگیری می‌‎گیرند باید با کد یکتا وارد سامانه my.medu.ir شوند. متاسفانه این سامانه دانش‌آموزان اتباع را شناسایی نمی‌کند و ۸۰ تا ۹۰ درصد این دانش‌آموزان نتوانستند در این سامانه ثبت نام کنند، البته این بدین معنا نیست که دانش‌آموز در مدرسه حضور ندارد.

یاری‌مقدم می‌افزاید: به دلیل اینکه دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها نگران هستند، قرار شد هر دانش‌آموزی که کد پیگیری و رهگیری داشته و نشان می‌‎دهد مدارک معتبر دارد، با این کد در مدارس پیش‌ثبت نام کند تا ظرفیت تکمیل نشود.

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه می‌دهد: علت مشکل در سامانه my.medu.ir این است که برای ثبت نام والدین باید شماره همراهی به نام خود داشته باشند که این موضوع برای اتباع سخت است. غیر از این مشکلات دیگری نیز وجود دارد که ثبت نام دانش‌آموزان اتباع را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۵ تا ۷۰ هزار دانش‌آموز اتباع داشتیم، عنوان می‌کند: امسال ۲ تا ۳ هزار دانش آموز اتباع جدیدالورود خواهیم داشت. ثبت نام دانش‌آموزان ایرانی و اتباع در مدارس دولتی رایگان است، فرقی بین دانش‌آموزان ایرانی و اتباع وجود ندارد و هر دو به مدرسه کمک می‌کنند. نام این شهریه ثبت نام نیست، ما تنها در مدارس غیر دولتی هزینه داریم و در مدارس عادی هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

یاری‌مقدم اضافه می‌کند: مبالغی که به عنوان کمک به مدرسه دریافت می‌شود، ثابت و مشخص نبوده و اجباری نیست، زیرا کمک است. اگر مدرسه‌ای اجباری از دانش‌آموزان پول دریافت می‌کند، والدین می‌توانند به بازرسی ادارات آموزش و پرورش نواحی هفت‌گانه مشهد شکایت کنند اما به طور رسمی چیزی به عنوان شهریه دانش‌آموزان اتباع نداریم و نخواهیم داشت.

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص ترک تحصیل دانش‌آموزان اتباع می‌گوید: آنچه احتمال دارد ترک تحصیل اتباع را افزایش دهد، وضعیت ثبت نام در سامانه نیست. در نهایت دانش‌آموزان می‌توانند ثبت نام خود را اگرچه با تنش، انجام دهند اما اگر مسیر بهتری تعیین می‌شد که تنها یک بار به دفتر کفالت یا کافی‌نت یا آموزش و پرورش می‌رفتند و مشکل حل می‌شد، بهتر بود آنها اکنون باید چند بار به سازمان‌های مختلف مراجعه کنند.

یاری‌مقدم در خصوص ثبت نام دانش‌آموزان اتباع در هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای، تصریح می‌کند: مدارس در رشته‌های عمومی مانند کامپیوتر، حسابداری و رشته‌هایی که اکثر هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای دارند، می‌توانند ۱۰ درصد جمعیت دانش‌آموزان خود را از اتباع ثبت نام کنند و در برخی رشته‌های خاص مانند موسیقی، انیمیشن وغیره می‌توانند ۲۰ درصد دانش‌آموزان خود را از اتباع بگیرند، البته خوشبختانه همه ساله بیشتر از ظرفیت مجاز خود ثبت نام کردند.

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص افزایش ظرفیت مدارس به دلیل افزایش دانش‌آموزان اتباع بیان می‌کند: چند تصمیم در این زمینه اتخاذ شده است. یکی از تصمیمات این است که برخی مدارس ویژه دانش‌آموزان اتباع در نظر گرفته شده، این مدارس به صورت مجتمعی کار خود را انجام می‌دهند و شعبه دارند. دومین اقدام فعال شدن شیفت دوم مدارس غیر دولتی است. اگر یک فرد ایرانی‌الاصل مجوز بگیرد می‌تواند شیفت دوم مدارس غیر دولتی را برای دانش‌آموزان اتباع فعال کند.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر تعداد دانش‌آموزان به حدی برسد که نوبت دوم مدارس پاسخگوی آن‌ها نباشد، مجبور هستیم نوبت سوم برخی مدارس را برای دانش‌آموزان اتباع در نظر بگیریم. بیشتر یا همه مدارس حاشیه شهر در حال حاضر دوشیفته است، بنابراین مجبور هستیم شیفت سوم را به اتباع اختصاص دهیم. با این اقدامات می‌توان ظرفیت مدارس را افزایش داد، وگرنه مدارس بیش از ظرفیت مجاز خود ثبت نام کردند. ظرفیت یک کلاس ۳۵ نفره بوده اما اکنون تا ۴۲ و حتی در برخی کلاس‌ها تا ۴۵ نفر نیز ثبت نام شدند.

یاری‌مقدم ادامه می‌دهد: غیر از این موارد کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم مگر اینکه سازمان‌های دیگر اماکن خود را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهند. در حال حاضر بیشترین آسیب برای ما، فضای فیزیکی است. ما در آموزش‌وپرورش فضای فیزیکی نداریم که اگر از طریق دستگاه‌های دیگر تامین شود، مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5900


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها