دیپلماسی❜ سبزترین شهرهای اروپا

  • بازدید: ۲۶۶
آمستردام، هلند:شهر دوچرخه ها شهری که دوچرخه اولین وسیله نقلیه مردم محسوب می‌شود و اغلب مردم از آن استفاده می‌کنند.استفاده از وسایل حمل و نقل پاک در آمستردام سابقه‌ای طولانی دارد. مطالعات و تحقیقات به دست آمده در فاصله سال‌های 2005 تا 2007، نشان داد که شهروندان آمستردامی از دوچرخه‌بیشتر از اتومبیل‌ها برای حمل و نقل استفاده می‌کنند، این آمار نتیجه فعالیت 30 ساله مسئولانی است که با ایجاد مسیرهای متعدد دوچرخه سواری سعی در نهادینه کردن و تشویق مردم به استفاده از این وسیله کرده‌اند. اکنون از هر چهار شهروند آمستردامی سه نفر با دوچرخه رفت و آمد کرده و از این رو این شهر را منطقه‌ای ایمن و سبز می‌دانند... بریستول، انگلستان: شهری با پارک‌ها و فضاهای سبز متعدد این شهر با پارک‌ها و فضاهای سبز و مردمانی مخالف تولید آلاینده‌های زیست محیطی شهرتی جهانی پیدا کرده‌ است. بیش از 450 پارک و فضای سبز در نقاط مختلف این شهر قرار دارد که شهر را به یکی از سبزترین شهرهای انگلستان مبدل کرده است. پارک‌های تاریخی شهر بریستول با مناظری زیبا و فضاهای سبز متعدد، سالانه جمعیتی بالغ بر 25 میلیون نفر از دوست داران طبیعت را در خود جای می‌دهند. این فضاها که ریه‌های سبز شهر نام نهاده شده‌اند اهمیت فراوانی برای در امان ماندن مردم از تغییرات آب و هوایی دارند.کپنهاگ، دانمارک: حمامی در شهر سال‌های سال است که مردم شهر کپنهاگ از شنا در لنگرگاه‌ و سواحل اطراف این شهر لذت می‌برند. امروزه مسئولان این کلان شهر قصد تمیز سازی آب رودخانه‌های این شهر که از دریا سرچشمه گرفته‌اند را دارند. برای این کار از دستگاه‌های تصفیه سیستم فاضلاب شهری استفاده کرده‌اند که تا سال 2015 نصب و راه‌اندازی می‌شود.علاوه بر آن طرح‌های سبز دیگری برای دسترسی ساده جمعیت یک میلیون و یکصدهزار نفری این شهر به پارک‌ها و فضاهای سبز نیز در حال اجرا است. طبق این برنامه‌ها، از هر 10 شهروند کپنهاگی، 9 نفر باید تا سال 2015 در مدتی کمتر از 15 دقیقه امکان دسترسی به مناطق تفریحی را داشته باشند که برای دستیابی به این هدف ایجاد 14 پارک جدید و کاشت 3000 اصله درخت خیابانی در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.فرایبورگ، آلمان: شهر باد و آب و خورشید این شهر در بخش جنوبی آلمان قرار داشته و یکی از گرمترین و آفتابی‌ترین مناطق این کشور محسوب می‌شود. خورشید و باد و آب‌های رودخانه‌های کوچکی که به رودخانه راین منتهی می‌شوند، نقش اساسی در تهیه انرژی و برق این شهر ایفا می‌کنند. در حال حاضر چهار درصد از کل انرژی شهر فرایبورگ از منابع انرژی بازیافت شونده همچون باد و منابع بیولوژیکی تامین می‌شود. از این رو شورای شهر در صدد است با توسعه توربین‌های بادی و افزایش گیاهان بیولوژیکی استفاده از این منابع در تولید انرژی شهر را بیشتر کرده و تا سال 2010 این میزان را به 10 درصد افزایش دهد. سوخت‌های هیدروژنی و آفتاب، دیگر منابع انرژی زای فرایبورگ محسوب می‌شوند که طبق چشم‌اندازی یک ساله باید 2/1 انرژی مورد نیاز شهر را تامین کنند.هامبورگ، آلمان: توسعه‌ای سبز در دومین بندر پر رفت و آمد اروپا بندر هامبورگ، به واسطه ورود و خروج متعدد کشتی‌ها دومین بندر بزرگ اروپا محسوب می‌شود. مسائلی چون توسعه تراکم شهری و افزایش درصد آلاینده‌ها از جمله مشکلات شهر هستند اما با تدابیری که مسئولان شهر بکار بسته‌اند آنچنان اثری از آلودگی در هوای این شهر مشاهده نمی‌شود. کنترل دائمی سیستم تنظیم کیفیت هوای داخل شهر توسط مسئولان باعث شده است که فضای داخلی هامبورگ طی 10 سال گذشته از هوای پاک و به دور از آلودگی بهره گیرد. به عنوان مثال، استفاده از ون‌هایی با موتورهای هیبریدی جهت حمل و نقل افراد و جرثقیل‌های دروازه‌ای بدون سوخت در انتقال بارها از جمله اقدامات انجام شده برای پاک نگاه دشتن فضای سبز شهری است. این اقدامات باعث شده است تا هامبورگ پایتخت سبز اروپا در سال 2011 لقب گیرد.مونستر، آلمان: در تلاش برای کاهش مصرف سوخت فسیلی تا سال 2020 مونستر را پایتخت فرهنگی آلمان می‌نامند، شهری در بخش‌های غربی این کشور که سابقه‌ای نزدیک به 20 سال را در حفاظت از محیط زیست در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در حال حاضر سازمان‌های ویژه‌ای عمل نظارت بر بیش از 80 درصد پروژه‌های شهری را بر عهده گرفته و برنامه کاهش 40 درصدی آلاینده‌های موجود در این شهر را تا سال 2020 در دستور کار خود قرار داده اند. علاوه بر آن گسترش فرهنگ دوچرخه سواری به منظور روان کردن ترافیک شهری در مسیرهایی امن از دیگر طرح‌های پاکسازی مقامات مونستر به شمار می‌رود.دیوار قلعه باستانی شهر که قدمت آن به قرون وسطی می رسد با طولی 5/4 کیلومتری مسیری سبز و ایمن برای افرادی است که عبور و مرور با دوچرخه‌ها را به استفاده از اتوموبیل‌ها ترجیح می‌دهند. در حال حاضر نزدیک به 500 هزار نفر از جمعیت این شهر را دوچرخه سواران تشکیل داده اند.اسلو، نروژ: عوارض جاده‌ای، سامان دهنده حمل و نقل عمومی اسلو، سابقه‌ای 20 ساله در بنا کردن سیستم دریافت عوارض جاده‌ای داشته و تاکنون سه تا پنج درصد ترافیک‌های شهری را کاسته است. اما مهمتر از کاهش حجم ترافیک درآمدی است که از این راه حاصل شده و منجر به بهبود سیستم حمل و نقل شهری می‌شود در این میان هر چه تعرفه عوارض بیشتر گردد از حجم ترافیک کاسته شده و به کاهش آلودگی هوا نیز کمک خواهد کرد.آمارها نشان داده است که میزان حمل و نقل مسافر در اسلو طی یک سال اخیر هفت درصد افزایش یافته ولی این میزان در بخش رفت و آمد وسایط نقلیه 5/1 درصد کاهش را نشان می‌داده است. در این بین اتومبیل‌های برقی به دلیل آلاینده نبودن ملزم به پرداخت عوارض نبوده و می توانند به صورت رایگان از پارکینگ‌های شهری استفاده کنند.منبع:خبرگزاری میراث آریا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2170


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو