دیپلماسی❜ زیارت/ شهرهای زیارتی قم، مشهد و شیراز به دلیل حضور زائران داخلی و بین المللی دارای ظرفیت جهان شهر شدن است

  • بازدید: ۴۶۹
align=bottom

پتانسیل شهرهای زیارتی برای جهان شهر شدن؛ رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلان شهرهای کشور گفت: شهرهای زیارتی قم، مشهد و شیراز به دلیل حضور زائران داخلی و بین المللی دارای ظرفیت جهان شهر شدن است. به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد عیدی با اشاره به اینکه هیچ شهری در ایران و جهان بدون منظومه ارتباطی امکان توسعه ندارد، اظهار کرد:  برای توسعه پایدار نیازمند تعامل و وحدت اجرایی هستیم.... وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی گردشگری، بیان کرد: از این امر گریزی نیست و گردشگری زمینه را برای سرمایه گذاری ایجاد می کند.رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلان شهرهای کشور بر ضرورت تعامل هرچه بیشتر شهرهای زیارتی برای بهره بردن از تجربه های یکدیگر در امرگردشگری زیارتی تاکید کرد و گفت: باید تعامل جدی نه تنها میان این سه شهر بلکه در کشور و در جهان صورت بگیرد تا شاهد رونق این نوع گردشگری باشیم.وی با اشاره به میزبانی قم از 134 ملیت گوناگون بیان کرد: این مسئله نشاندهنده ظرفیت بالای گردشگری در قم است که این پتانسیل در شهرهای مشهد و شیراز نیز وجود دارد که باید در این زمینه به صورت جدی و با برنامه ریزی مناسب اندیشید.عیدی اضافه کرد: نباید به شهرهای زیارتی به عنوان یک شهر با افراد بومی نگاه کرد بلکه باید به این مسئله توجه کرد که شهرهای زیارتی؛ شهرهای جهانی هستند.  وی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که ظرفیت های بومی گسترده ای دارد، تصریح کرد: جهانی که در آن زندگی می کنیم بستر حکمت در آن شکل گرفته است و در شهرهای مشهد شیراز و قم به یمن وجود امامزادگان نوعی تفکر شگل گرفته که ناشی از معرفت و حکمت است و ما برای برون رفت از مشکلات امروز می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.معاون شهردار اصفهان ادامه داد: امضای تفاهم نامه شهرداری های شهرهای زیارتی در حوزه گردشگری را موجب تقویت ستون فقرات گردشگری می شود و کانون های فرهنگی دیگری را در کشور در حول این ستوان فقرات گرد می آورد.وی با تاکید براینکه شهرهای قم مشهد و شیراز باید جهان شهر شوند، گفت: هر سه شهر ظرفیت های خوبی دارند و اگر هم افزایی کنند می توانند قدرتمند عمل کنند.عیدی اضافه کرد: ایام شیوع ویروس کرونا فارغ از تهدیدی که برای همه جهان دارد می تواند فرصت خوبی را ایجاد کرد که نسبت به ظرفیت های بیرونی نیز تامل داشته باشیم تا اقدامات خود را موثرتر کنیم. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلان شهرهای کشور اضافه کرد:ما نمی دانیم کرونا تا چه زمانی با ما همزیستی خواهد داشت به همین دلیل باید راهی پیدا کنیم که دستورالعمل های گردشگری را در خلال بیماری کرونا داشته باشیم. همچنین با تیزبینی و آینده نگری به زمان پسا کرونا توجه جدی داشته باشیم.وی اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم با رکود گردشگری کسانی که از این راه کسب معاش می کردند مجبور به تغییر شغل خود شدند که در این راستا می شود به 900 نفر از کسانی که در اصفهان صنایع دستی کار می کردند اشاره داشت که این افراد به دلیل از رونق افتادن گردشگری کار خود را رها کرده و در مراکزی مانند اسنپ فعال شدند .عیدی خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه به صورت جدی برنامه ریزی صورت نگیرد در روزگار پساکرونا شاهد نابودی و از بین رفتن صنعت گردشگری و صنایع دستی خواهیم بود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1138


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو