دیپلماسی❜ رسانه/ استانداری معظم: «فخر موحدی» ۱۴ ماه پیش کوچ کرده به استانداری خراسان شمالی! مدعی احیای ۳۵۰ واحد اقتصادی راکد استان هستید، اما دو ساله سایت اقتصادی خودتان هنوز راکد هست! چرا؟

  • بازدید: ۶۷۷
رسانه/ استانداری معظم: «فخر موحدی» ۱۴ ماه پیش کوچ کرده به استانداری خراسان شمالی! مدعی احیای ۳۵۰ واحد اقتصادی راکد استان هستید، اما دو ساله سایت اقتصادی خودتان هنوز راکد هست! چرا؟
استانداری خراسان رضوی
یادداشت فرهیخت:

اشاره | به قلم دبیر سرویس ایرانیان خارج از کشور: با درود، برای آنهایی چون من که سالهای سال، «ایران بزرگ» را فقط و فقط از دریچه ی مونیتور رایانه یا ماهواره یا صفحه ی نمایشگر تلفن همراه خود در بستر اینترنت می بینند و بر اساس همان مشاهدات، قضاوت می کنند، خلاصه و مجمل سئوالم را می پرسم و لطفاً صادقانه و منصفانه و صریح جواب دهید: 

استاندار محترم یا معاون محترم اقتصادی استانداری خراسان رضوی: شما که می گویید ما برای سرمایه گذاران خارجی خصوصاً ایرانیان خارج از کشور و برای امر مهم سرمایه گذاری در استان، فرش قرمز پهن می کنیم و توانمندیم تا همه ی مشکلات آنان را حل کنیم، پس چرا هم صفحه اول سایت دفتر هماهنگی امور اقتصادی استان و هم سایت بازارچه های مرزی که هر دو زیرمجموعه پرتال استانداری خراسان رضوی است، نه یکی و دو روز بلکه ۱۶ ماه!!! به روزرسانی نشده اند؟! یکی را گرد مرده پاشیده اند و دیگری مثل ته کاسه روحی، سفید سفیده؟! این یعنی چی؟ ضمناً فرش قرمز هم از آن خودتان!

باشد، ۱۶ ماه!!! به روز نکنید! اما لطفاً قنپز هم در نکنید! شما که همین امروز مدعی هستید ۳۵۰ واحد اقتصادی استان را از حالت رکود خارج کرده اید، چرا اول کار، همان قراضه سایت خودتان را از حالت رکود خارج نمی کنید؟! این که خیلی ساده تر و راحت تر هست! وُلاّ خواب اصحاب کهف هم اگر در این قرن اتفاق می افتاد، با این همه سر و صدا، تا الان بیدار می شدند!

صرف نظر از بروزرسانی سایت هایتان هم در پرتال خودتان و هم در پرتال وزارت کشور، این یعنی چه، نام و تصویر «ناصر فخر موحدی» که چهارده ماه پیش کلاً از استان کوچ کرده به استانی دیگر و یک سال و دو ماه پیش به سمت «معاون اقتصادی استانداری خراسان شمالی» منصوب شده، هنوز که هنوزه بر صدر سایت این دفتر اقتصادی مهم و اثرگذار، نمایش داده شده و آدرس غلط به مخاطبان می دهد؟

سایت خودتان آمار داده تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۳۰ نفر این سایت را دیده اند یعنی ۲ هزار و ۵۳۰ نفر تا حالا سرکار رفته اند! اینطوری که آبروی استان نزد همه بویژه سرمایه گذاران خارجی می رود! نکنید ...

بی ربط می گوییم برای یک استان مرزی، بسیار استراتژیک و زائر پذیر آن هم با آمار میلیونی زائران داخلی و غیرایرانی اش - که اخیراً با بزرگنمایی آمار، شمار زوار خارجی اش را حتی تا عدد باورنکردنی ده میلیون نفر!! هم داغ کرده اید - آیا رونق و تعالی دیپلماسی اقتصادی آن بیشتر از هر مؤلفه ای، جز در سایه سار جذب و حفظ سرمایه گذاری با منشأ خارجی محقق می شود؟!  

بویژه کلان شهری که دومین اقتصاد بزرگ کشور را پس از پایتخت با بیشترین گردش مالی دارد؛ فرودگاهش پررفت و آمدترین فرودگاه کشور بوده و تنها فرودگاه سودده در غیر پایتخت است! بیش از پنجاه و چهار درصد تخت های هتل های کشور فقط در آنجاست، مقصد اول ریلی مسافران است و قطب اول گردشگری کشور و توریست خارجی و پایتخت جهان تشیع؟!  

آیا خلاف می گوییم برای این استان مرزی، استراتژیک و با اقتصادی تک محصولی به نام «زیارت» و برای مشهدی صددرصد وابسته به این اکسیر حیاتی (دقیقاً مشابه وابستگی اقتصاد یک شهر بندری به اقتصاد دریا)، آیا نقش و جایگاه دفتر هماهنگی امور اقتصادی آن، همچون نقش قلب تپنده و حکم موتور شتاب دهنده ی اقتصاد شهر و استانی بزرگ چون خراسان رضوی نیست؟! 

اگر نیست که خوب، تعطیلش کنید و بودجه اش را صرفه جویی! اما مادامی که به اهم اهداف، وظایف و سیاست های این دفتر اقتصادی استان - برگرفته از خود همین وبگاه - نگاه می کنیم، به میزان اهمیت این تشکل اقتصادی حامی سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتر پی می بریم:

۱. هماهنگی و نظارت بر دستگاههای اجرائی استان در رابطه با مطالعه، شناسایی و معرفی قابلیتها و توانمندیهای استان در بخشهای مختلف اقتصادی( کشاورزی، خدمات، گردشگری، صنایع دستی، صنعت و معدن ) برای صاحبان سرمایه به منظور جذب سرمایه گذاری و همینطور توسعه سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه های سالم برای صاحبان سرمایه و ارائه پیشنهاد و راه حل های مناسب به دستگاههای اجرائی ذیربط و انجام پیگیریهای لازم برای رفع نارسائیها، مشکلات و مسائل آنان.

۲. هماهنگی و نظارت بر دستگاههای اجرائی ذیربط در امر احیاء گسترش، توسعه و بهره برداری از مراتع، جنگل ها و اراضی مستعد کشاورزی در سطح استان .

۳. نظارت بر فعالیت های اقتصادی شهرستان های تابعه و همچنین بررسی و اظهار نظر نسبت به پیشنهادات دستگاههای اجرائی استان در رابطه با فعالیتهای اقتصادی مرتبط با شهرستانها.

۴. نظارت بر حوزه گندم، آرد و نان استان و همچنین اجرای سیاستهای دولت در این خصوص.

۵. نظارت و پیگیری امور مرتبط با شهرک های صنعتی و خوشه های اقتصادی و صنعتی

۶. بررسی و نظارت بر امور مرتبط با ایجاد و فعالیتهای مناطق آزاد- تجاری و ویژه اقتصادی بر اساس پتانسیل و قابلیت های استان و پیگیری مسائل مربوط به توسعه آنها و اعمال هماهنگی بین مناطق آزاد- تجاری و ویژه اقتصادی با دستگاههای اجرائی و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات جهت بهبود وضعیت و پیشرفت فعالیتهای اقتصادی و تجاری منطقه .

۷. پیگیری و نظارت بر امور مرتبط با فعالیتهای اقتصادی بر پایه فناوریهای نوین .

۸. ایجاد هماهنگی لازم در امور بنادر و گمرکات استان

۹. پیگیری و نظارت بر امور مرتبط به قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی .

۱۰. نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و مصوبات ستاد تنظیم بازار.

۱۱. ارائه پیشنهادات مناسب به دستگاههای اجرائی استان در جهت رفع مسائل و مشکلات ناشی از اجرای طرح ها و فعالیتهای مربوط به صادرات غیر نفتی استان .

۱۲. انجام بررسیهای لازم بمنظور ساماندهی مبادلات مرزی به استان بر اساس ماده ۱۳ آئین نامه اجرائی قانون صادرات و واردات و اعمال کنترل های لازم بر روند اجرایی آن با هماهنگی گمرک ایران و سایر مراجع ذیربط .

۱۳. انجام بررسیهای اقتصادی و آماری پیرامون بازار کار، نیروی کار و اعمال نظارت بر حسن اجرای مصوبات مربوط به اشتغال و سرمایه گذاری و ارائه پیشنهادات لازم به مراجع ذیربط .

۱۴. نظارت بر حسن اجرای سیاستهای دولت در زمنیه خریدهای تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی و دامی .

۱۵. رسیدگی به مشکلات بنگاههای اقتصادی و تولیدی مشکل دار استان .

۱۶. نظارت بر انطباق فعالیتهای اقتصادی استان با اهداف و خط مشی های توسعه ملی و منطقه ای .

۱۷. هماهنگی در رابطه با تامین و توزیع منابع آبی استان در بخشهای مختلف اقتصادی

۱۸. انجام رایزنی های لازم با نمایندگی های کشور های خارجی مستقر در جمهوری اسلامی ایران و همچنین نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از طریق وزارتخانه های کشور و امور خارجه به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی و معرفی قابلیت ها و توانمندیهای صادرات غیر نفتی استان و اهتمام در فراهم ساختن زمینه صدور کالاها و خدمات با هماهنگی وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط و همچنین اعزام و پذیرش هیاتهای اقتصادی و تجاری و همبن طور توسعه و تحکیم روابط خارجی با سایر کشورها.

۱۹. ایجاد هماهنگی در زمینه امور بانکی، بازار سرمایه و بیمه استان

۲۰. هماهنگی و نظارت بر دستگاههای اجرایی ذیربط و ارائه گزارشات لازم اقتصادی و تولیدی (شامل بخشهای صنعت ، کشاورزی ، خدمات ، گردشگری، صنایع دستی و....) استان به مقامات فوق.

۲۱. شرکت مستمر در شوراها، کمیسیونها، ستادها و کمیته های مربوط به فعالیتهای اقتصادی ذیربط و انجام امور مربوط.

۲۲. انجام مطالعات اقتصادی در رابطه با وضعیت و توسعه امور اقتصادی استان و تهیه و تدوین گزارش های لازم 

و....

حال الحق و الانصاف، خودتان بگویید: مادامی که شانزده ماه نام رئیس دفتر اصلاح نشده و چهارده ماه از آخرین خبر درج شده می گذرد و حتی شعار سال مندرج، متعلق به سال ۱۴۰۰ یعنی دو سال پیش هست، آیا می توان به تحقق حتی یک درصد این وظایف و اهداف چشم امید داشت؟! 

آیا با دیدن این صحنه، هر شهروند و مجاوری یاد این ضرب المثل قدیمی و کهن ایرانی نمی افتد که « کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی؟!» پس بسم الله... یک حرکتی! یک اقدامی! یک چیزی... همین طور که با «حلوا حلوا کردن، دهن شیرین نمی شود؟»  

برای مشاهده ی وبگاه دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، اینجا را کلیک فرمایید.

«سرمایه فرّار است!»
همه با این اصطلاح مهم در ادبیات سرمایه گذاران خارجی در گوشه کنار این گیتی پهناور آشنا هستیم: «سرمایه فرّار است!» بدین معنی که با کوچکترین نشانه ها و علائمی از بی ثباتی در قوانین بویژه سیاست های مالی و پولی، عدم حمایت های مکفی از سوی دولت و حاکمیت، عدم وجود امنیت اقتصادی و مالی، سیاسی و اجتماعی، بی اعتمادی، ناکارآمدی و سوء مدیریت مسئولان و...، این سرمایه ها سریعاً از کشور میزبان خارج شده و در مقاصد دیگری جا خوش می کنند.
«چرا به روزرسانی وبگاه ها مهم هست؟»

اهمیت وجود تارنماها و نقش اثرگذار وبگاه ها و شبکه های اجتماعی فعال در رونق دیپلماسی اقتصادی یک کلان شهر:

ناگفته پیداست وضعیت تارنماها، وبگاه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی یک سازمان هدفمند و تشکیلات محور، همچون آئینه ای تمام نما، عیار و وضعیت درون و برون آن سازمان را نمایش می دهد و مصداق بارزی است برای این بیت که «رنگ رخساره خبر می دهد از سِرّ درون» 

بدین شرح که اگر آن سایت، به روز، زیبا و پرمحتوا و غنی باشد، باعث افزایش اعتماد، امید و نشاط می شود و متقابلاً اگر این تارنما، قدیمی، نازیبا و از همه بدتر، سالها به روزرسانی نشده و یا مثل وضعیت کنونی این وبگاه مهم، سایت موجود اما فاقد اطلاعات به روز و مؤثر و مفید باشد، ناخودآگاه حکایت از بی تدبیری، ناکارآمدی و دست کم سهل انگاری دارد که اصلاً نشانه های خوبی نیست!

«اگر دردم یکی بودی چه بودی؟»

بماند که این تنها دسته گل معاونت اقتصادی استانداری دیار خورشید هشتم نیست!

متأسفانه با کمال تأسف یادآور می شود این تنها وبگاهی از زیردامنه های سایت معاونت اقتصادی استان نیست که اطلاعات و اخبار آن به روز نیست! بلکه در باره ی بازارچه های مرزی استانداری خراسان رضوی هم اتفاقات و حوادث عجیب و غریب و بلکه جالبی رخ داده که حتی در تصور انسان نمی گنجد و بارها از خود می پرسد که این دیگر یعنی چه؟

  • این وبگاه از ۲۸ ماه پیش!!! یعنی اردیبهشت ۱۴۰۰ به روز نشده، مضافاً اطلاعات آن هم، همان زمان، بسیار قدیمی و کهنه بود؛
  • پس از بازتاب و درج تذکرات دلسوزان و دغدغه داران تعالی دیپلماسی اقتصادی شهر و استان در تارنمای فرهیخت. متأسفانه به جای آن که این نقص جبران شده و تارنما به روز شود، ابتدا محتویات وسط صفحه ی اول وبگاه را حذف کردند که تصویر آن در ذیل درج شده، و بعد مدتی دیدند که اینطوری خیلی زشت و تابلوست، کلاً یک صفحه ی سفید، جایگزینش کردند و هدیه دادند به تمام سرمایه گذاران داخلی و خارجی استان! 
  • هم اکنون نیز علی رغم گذشت ماه ها از این داستان تلخ، جز یک صفحه ی سفید و خالی! هیچ محتوایی در آن وجود ندارد، البته از حق نگذریم: دو کلمه حرف حساب رویش نوشته: «سایت موقتاً غیرفعال است! همین و بس» خوب شد منظور از «موقتاً» را هم فهمیدیم! یعنی هشت ماه! پس موقتاً استانداری خراسان رضوی یعنی هشت ماه!

به عبارت دیگر، به جای بروزرسانی اخبار و درج گزارش عملکرد و اصطلاحاً به جای حل مسأله، کلاً صورت مسئله پاک شد، به گونه ای که صفحه ی اول این تارنمای مهم، تاکنون خالی از هرگونه اطلاعات و مستندات است. وضعیت نابسامانی که البته چندان تفاوتی هم با دوران طولانی گذشته - یعنی زمانی که به روزرسانی هم نمی شد - ندارد. از همه عجیبتر، رویی است که مسئولان این حوزه دارند چون همچنان دارند از کسب موفقیت های ارزنده اقتصادی استان با خبرنگاران مصاحبه می کنند و البته کدام خبرنگار؟ فقط ایرنای دولتی است که این «قرار است» «قرار است» های آنان را منتشر می کند! این هم مستندش! 

امید که هم مسئولان «دفتر هماهنگی امور اقتصادی» و هم مسئولان «بازارچه های مرزی» در استانداری خراسان رضوی و در رأس آنان، معاونت اقتصادی استانداری خراسان و بلکه شخص خود آقای استاندار، هر چه سریعتر به این قضیه ورود کرده و اجازه ندهند آبروی دستگاه های اجرایی استان و شهر امام مهربانی ها بیشتر از این برود که فناوری ها هم مانند ریزگردها، بدون اجازه وارد می شوند و از هر گوشه ی دنیا می توانند این وضعیت نامطلوب را به عالم و آدم نشان دهند. لطفاً سریعتر چاره جویی و آبروداری کنید.

و کلام آخر:
آه و صد افسوس... ببینید به چه روزی افتادیم و تفاوت وظایف میان دو ایرانی در دو نقطه از جهان و در یک روز، امروز چقدر زیاد است؟! یکی مانند یاسمین مقبلی این شیر دختر مهابادی ایرانی می شود که فرماندهی سفر فضاپیمای ناسا به ایستگاه فضایی را بر عهده گرفته و دیگری من ایرانی مشهدی ام که در سال ۲۰۲۳ باید اوج دغدغه هایمان، به روز شدن سایت های اقتصادی استانداری مان باشد! در جهانی که در همسایگی ما، فقط یک قلم، امارات متحده ی عربی به فکر نصب کولرهای مخصوص برای خنک کردن هوا در سطح پیاده روهایش است؛ قطر در پشت هر صندلی ورزشگاه فوتبال پرتابل و موقتی اش، یک مانیتور نصب کرد و عربستان که با ۱۸ میلیون گردشگر، رتبه اول جذب توریست را در جهان عرب طی سال ۲۰۲۲ کسب نموده و در صدد رساندن این عدد به یکصد میلیون هست، چرا باید سطح دغدغه ی های فعالان رویکرد بین المللی جهان شهر مشهد را آن قدر سخیف و پایین بیاورند که به فکر امور روتین و روزمره و عادی و طبیعی چون «به روزرسانی یک سایت فکسنی» و امثال اینها باشیم؟! مگر مقاومت یک زنجیر، برابر با مقاومت ضعیف ترین حلقه ی آن نیست؟! پس چرا تارنمایی که می تواند به راحتی، قوی ترین این حلقه باشد و آبرو بدهد، به سادگی ضعیف ترین می شود و آبرو می برد؟! جز افسوس و آهی سرد و عمیق ... دیگر چه می توان گفت و کشید؟!

درود و بدرود


برای مشاهده ی وبگاه بازارچه های مرزی استان استانداری، اینجا را کلیک فرمایید.



🅰️   مطالب مرتبط:
  • دیپلماسی رسانه/ عکس و مکث: چرا صفحه اول سایت بازارچه های مرزی استانداری، ۱۹ ماه خالی است؟ اینطوری که آبروی استان می رود!
  • دیپلماسی سیاسی/ یادداشت فرهیخت: آیا چین، اجازه ی گشایش کنسولگری اش را در مشهدی که اخبار اقتصادی استانداری اش یک سال! بروز نشده، خواهد داد؟!
  • دیپلماسی رسانه/ گلایه های فرهیخت: چرا در جهان شهر مشهد، ۹۹.۹ درصد سایت های رسانه های خبری و تحلیلی و دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی، یا فاقد منوی «بین الملل» هستند یا حتی «بروز» هم نمی شوند؟
  • :: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5966


    Share
    نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


    تارنمای فرهیخت

    آمارها و بازدیدها