دیپلماسی❜ دینی/ نشست هم افزایی مدیران کل آسیا اقیانوسیه و اروپا آمریکای مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در مشهد

  • بازدید: ۴۱۴
دینی/ نشست هم افزایی مدیران کل آسیا اقیانوسیه و اروپا آمریکای مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در مشهد

در راستای آشنایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه آموزش و پژوهش صورت گرفت؛ دیدار مدیران کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با مسئولان آستان قدس رضوی ...  مدیران کل آسیا اقیانوسیه و اروپا آمریکای مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در راستای آشنایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه آموزش، پژوهش و همکاری در عرصه بین الملل با جمعی از مدیران این آستان ملکوتی دیدار کردند. به گزارش آستان نیوز، حجج اسلام محمدعلی معینیان و علی اکبر بدیعی امروز ۳۰ بهمن ماه با حضور در حرم مطهر رضوی به صورت جداگانه با مدیران عامل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی و مدیر امور زائران غیر‌ایرانی آستان قدس رضوی دیدار و علاوه بر آشنایی با ظرفیت‌های علمی آستان قدس بر تسهیل شرایط بهره‌گیری دانشمندان جهان اسلام از منابع علمی و نسخ خطی موجود در این آستان مقدس تاکید کردند.


لزوم شبکه سازی بین المللی میان پژوهشگران و محققان مسلمان

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی؛ مدیرکل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این دیدار با تاکید بر اینکه افراد اهل دل در حرم عالم آل محمد(ص) به دنبال علم، دانش و معرفت هستند، اظهار کرد: سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در راستای ترویج سیره اهل‌بیت(ع) و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه علوم دینی، آمادگی تسهیل شرایط برای بهره‌گیری پژوهشگران و دانشمندان مسلمان جهان از نسخ خطی و علمی موجود در این کتابخانه را دارد.

وی با بیان اینکه سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی برای دسترسی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به منابع خطی موجود در این کتابخانه شرایط را می‌تواند با راه‌اندازی «ایستگاه مطالعه خطی» تسهیل کند، افزود: همچنین رونمایی از نسخ خطی موجود در سازمان کتابخانه‌ها با برپایی نمایشگاه در سایر کشورها با همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) امکان پذیر است.

حجت الاسلام حسینی بر لزوم شبکه سازی بین المللی میان پژوهشگران و محققان مسلمان با محوریت برپایی نشست‌های تخصصی و گفتگو محور در بستر فضای مجازی و ضرورت امضاء توافق نامه عملیاتی و تفصیلی میان سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با محوریت آموزش و پژوهش در حوزه علوم دینی و تعامل بیش از پیش تاکید کرد.


لزوم دعوت از دانشمندان جهان اسلام به مشهد جهت آشنایی با ظرفیت‌های علمی آستان قدس

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مرویان حسینی؛ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در دیدار با نمایندگان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه حرم مطهر امام رضا(ع) در سطح جهان نقطه‌ای تمدنی و علمی است، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم شرایط حضور دانشمندان جهان اسلام را برای حضور در مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی در قالب اردوی علمی سه روز فراهم کنید تا این نخبگان با ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، علمی و... آستان قدس رضوی آشنا و به نوعی مُبلغ معارف رضوی در کشورشان شوند.

وی با بیان اینکه گروه سادات و مفاخر اسلامی این مرکز علمی در پروژه‌ای فاخر و مهم به بررسی پیشینه حضور، شناسایی سادات و نقاط پراکندگی آن‌ها در سطح جهان پرداخته است که به نوعی ظرفیت تمدنی گسترده تلقی می‌شود، افزود: سادات در همگرایی جامعه نقش موثری داشته و دارند از همین رو سادات برای سنی و شیعه موضوعیت دارد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم که یک پروژه با محوریت تعامل جهان اسلام از طریق سادات میان این مرکز علمی و مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تعریف شود تا کاربرد تمدنی و منابع نوین همگرایی آن را تعریف کنیم.


لزوم ارتباط گیری مستمر با افراد تازه مسلمان شده جهت تثبیت اعتقادات

سید محمدجواد هاشمی نژاد؛ مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی نیز در دیدار با نمایندگان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به اینکه هر ساله ما در حرم مطهر میزبان قریب به 3 الی 5 میلیون نفر زائر غیرایرانی هستیم، عنوان کرد: ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به این حجم از زائران حقیقتا دشوار است و مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با برعهده گرفتن هماهنگی ها و معرفی سخنران ویژه این مراسمات مذهبی، می‌تواند کمک حال ما باشد.

وی با اشاره به اینکه این مدیریت با بیش از 500 مرکز شیعی و دینی در سراسر جهان در ارتباط است، بیان کرد: در طول سال با ارسال بسته‌های فرهنگی برای زائران غیر ایرانی، ارتباط خود را با دلدادگان به اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان اسلام حفظ می‌کنم اما در این راستا به کمک مجمع نیاز داریم.

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی این مجموعه حفظ ارتباطات خود با افراد تازه مسلمان شده در سراسر جهان است چراکه اینگونه افراد به لحاظ روحانی و عقیدتی بسیار حساس و نیازمند تثبیت عقاید هستند از همین رو مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برای تثبیت اعتقادات این افراد می‌تواند به ما کمک و نقش موثری در این زمینه ایفا کند.


ضرورت ارسال منابع علمی شیعه به زبان‌های مختلف برای طلاب خارجی

حجت الاسلام و المسلمین معینیان؛ مدیرکل آسیا اقیانوسیه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در این جلسات بر لزوم ارسال منابع علمی شیعی از سوی مراکز ایران برای طلاب خارجی بر اساس زبان کشورشان در راستای استمرار فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و دینی آن‌ها در محل زندگی‌شان تاکید کرد.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروه میان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به منظور ترجمه و چاپ کتب این مرکز علمی خصوصا کتب مرتبط با نیازهای طلاب خارجی اشاره کرد و افزود: تغییر رویکرد در تولیدات با بهره‌گیری از ابزارهای نوین و ظرفیت‌های موجود یک نیاز است و ما باید مسئله محور عمل کنیم.

توجه به سبک زندگی امام رضا(ع) در گفتمان‌ها و مناظره‌ها ، تشریح ماموریت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، همکاری در حوزه ترجمه آثار علمی و پژوهشی، تسهیل تشرف زائران غیر ایرانی به حرم مطهر رضوی از مبداء، ارائه شیوه‌هایی نوین جهت ترغیب زائران غیر ایرانی برای تشرف به حرم مطهر رضوی، شبکه سازی میان افراد تازه مسلمان در سطح جهان و ... از جمله مباحثی بود که در این دیدارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت وبینار برای تداوم ارتباط با زائران غیرایرانی، توجه به گردشگری سلامت، گزینش و ترجمه آثار علمی فاخر به زبان‌های روز دنیا جهت جذب علاقه‌مندان به دین اسلام، دعوت از دانشکده‌های شرق شناسی جهت بازدید از آستان قدس رضوی و ... از دیگر مطالبی بود که در این سلسله دیدارها مطرح شد.

>>> مشاهده گزارش تصویری ... 


بی


سی


بل


یا


نگارخانه ی فرهیخت ...


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7734


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها