دیپلماسی❜ دینی/ حضور فعال آستان قدس رضوی در کنگره بین‌المللی علامه سید مرتضی علم الهدی در قم /گردآوری ۴۵۰۰ اثر از عالمان جهان اسلام توسط آستان قدس رضوی

  • بازدید: ۴۲۲
دینی/ حضور فعال آستان قدس رضوی در کنگره بین‌المللی علامه سید مرتضی علم الهدی در قم /گردآوری ۴۵۰۰ اثر از عالمان جهان اسلام توسط آستان قدس رضوی

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از ‌‌گردآوری ۴۵۰۰ اثر از دانشمندان و عالمان جهان اسلام توسط آستان قدس رضوی خبر داد. به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمود مرویان حسینی، ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت رونمایی از آثار سید مرتضی علم الهدی در کنگره بین‌المللی این عالم برجسته در قم با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات دارالحدیث این شهر برگزار شد، اظهار کرد: چاپ ۶۰ اثر و برگزاری ۴۰ نشست، ثمره همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی و موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث است که تقدیم به نخبگان، محققان و اندیشمندان شده است.

وی عنوان کرد: سید مرتضی ملقب به شریف مرتضی و علم الهدی از دانشمندان علمی قرن پنجم و چهارم تشیع است؛ وی هم‌دوره دانشمندانی هم چون شیخ مفید و شیخ طوسی است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه سید مرتضی علم الهدی در آثار خود دارای نوآوری بود و در تقارب بین مذاهب نقش مهمی داشت، ابراز کرد: سید مرتضی دارای شخصیت بسیار برجسته‌ای است و در زمینه‌های فقه، حدیث، تاریخ و همچنین تفسیر و ادب اسلامی دارای نوآوری است؛ آثار وی کم‌نظیر بوده و در عقلانیت دینی در تقریب بین مذاهب نیز نقش مهمی داشته است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری برای تبیین شخصیت این عالم برجسته ضمن توصیه به معرفی هرچه بهتر آثار این عالم بزرگ بر تحلیل شخصیت علمی و اندیشه‌های ایشان تأکید داشتند، به همین دلیل 40 اثر از آثار برجسته این دانشمند مورد تحقیق و بازشناسی قرار گرفته است که با درخواست دارالحدیث، آستان قدس رضوی نیز در این زمینه همکاری کرده و در حال بازخوانی و بررسی نهایی آثار این دانشمند و همچنین بررسی اشکالات فنی و اعرابی این آثار است.

حجت الاسلام مرویان حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای مهم این آستان مقدس در گردآوری تألیفات و آثار مهم این عالم برجسته جهان اسلام و تشیع گفت: آستان قدس رضوی در زمینه گردآوری و معرفی آثار مهم عالمان و دانشمندان قدم‌های مهم و ارزشمندی برداشته و در این زمینه طی 35 سال گذشته، بیش از 4 هزار و 500 اثر را از عالمان برجسته تولید و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده است.

وی در ادامه این آثار را به ‌عنوان مهم‌ترین آثار تمدنی زیرساخت فرهنگی جهان اسلامی معرفی کرد و گفت: طبق تأکید مقام معظم رهبری که باید دانشمندان و علمای ما در آثار خود به تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب توجه داشته باشند، این آثار نیز می‌تواند در تمدن سازی نقش مهمی داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: پژوهش و تحقیق درباره آثار هرکدام از دانشمندان بزرگ اسلام که نقش مهمی در معرفی اندیشه‌های اسلامی و مکتب اهل‌بیت(ع) دارند، کاری دشوار و طولانی و هزینه‌بر است اما خوشبختانه آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهشهای اسلامی این آستان مقدس در این زمینه گام‌های مهمی را برداشته است.

به گفته مرویان حسینی در اوایل سال 1400 از آثار شوشتری و حسین هندی رونمایی خواهد شد.

گفتنی است؛ آثار برجسته سید مرتضی علم الهدی به‌عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه انتخاب ‌شده است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7764


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها