دیپلماسی❜ دینی/ آئین اختتامیه نخستین دوره جایزه بین‌المللی قرآنی «الرضوان» برگزار شد

  • بازدید: ۳۹۸
دینی/ آئین اختتامیه نخستین دوره جایزه بین‌المللی قرآنی «الرضوان» برگزار شد
آستان قدس رضوی

همزمان با شانزدهمین روز از ماه پر فضیلت رمضان، به همت معاونت بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، آئین اختتامیه نخستین دوره جایزه بین‌المللی قرآنی «الرضوان» برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ابتدای این مراسم که عصر امروز با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از فعالان قرآنی بین‌المللی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: اولین و مهم‌ترین انتظار از آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام فعالیت در عرصه‌های قرآنی است.

وی یکی از نیازهای جدی که تا کنون به آن نپرداخته شده است را تجلیل از معلمان قرآنی دانست و گفت: آستان قدس رضوی با توجه به جایگاه ویژه‌ای که در جهان اسلام دارد به عنوان متولی دست به کار شده و در راستای تکریم و شناساندن معلمین قرآنی به جهان اسلام نخستین دوره جایزه بین‌المللی قرآنی «الرضوان» را طراحی و برگزار کرد.

مدیر مرکز قرآن سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی میزان مشارکت در این طرح را بی سابقه اعلام کرد و افزود: این جشنواره با هدف انسجام و هم افزایی معلمین قرآنی و شناسایی برترین‌های شیوه‌های  مختلف آموزش قرآن برگزار شد.

آستان قدس رضوی مرزهای مشارکت فعالیت قرآنی را به صورت عملی جابجا کرد

معاون امور بین الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: با توجه به اینکه مهم‌ترین رکن آموزش قرآن معلمین هستند و تا کنون هیچ رویداد خاصی ویژه این گروه از فعالین قرآنی رخ نداده است، جشنواره جایزه «الرضوان» ویژه معلمین قرآنی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ذوالفقاری، با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی با برگزاری این رویداد قرآنی، مرزهای مشارکت فعالیت قرآنی را به صورت عملی جابجا کرده است، گفت: تعداد 2500 معلم قرآنی به صورت خود اظهاری در این جشنواره شرکت کردند، بیش از 35 هزار دانش آموز قرآنی نیز اقدام به معرفی معلمان قرآنی خود کردند و بیش از 250 موسسه قرآنی اقدام به معرفی و ثبت نام معلمان کردند؛ در مجموع از 54 کشور دنیا حدود 50 هزار نفر در مسابقه جهانی رضوان شرکت کردند. ما معتقدیم جایزه جهانی رضوان مرزهای مشارکت فعالیت‌های قرآنی را به صورت جدی جا بجا کرده است.

وی ادامه داد: هیئت داوران 150 نفر از برترین‌های قرآنی را معرفی کردند و پس از رای هیئت داوران 9 نفر از معلمین قرآنی از کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران، عراق، سوریه، ترکمنستان، افغانستان و ترکیه و یک موسسه قرآنی از کشور افغانستان انتخاب شدند.

لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ قرآنی در جامعه 

حسینی مزاری؛ رئیس مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان افغانستان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه برگزاری این گونه مسابقات در ترویج فرهنگ قرآنی و گسترش این فرهنگ در سطح جهان بسیار موثر است، گفت: هر چه بیشتر با  قرآن مانوس شویم از مشکلات زندگی دورتر می‌شویم.

وی ضمن تاکید بر آموزش قرآن در رشته‌های مختلف گفت: باید فرهنگ قرآن در جامعه جدی‌تر نهادینه شود و در شرایط کنونی که جایگاه قرآن چندان پر رنگ نیست باید بیشتر به این مهم پرداخته شود.

حسینی مزاری همچنین اضافه کرد: ایجاد مراکز و موسسات قرآنی و ایجاد فضا و جایگاه خاص آموزش قرآن کریم و توسعه و تعمیق در آن در بستر فضای مجازی می‌تواند در رسیدن به یک جامعه قرآنی کمک کننده باشد.

رئیس مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان افغانستان ادامه داد: امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد این باشیم که قرآن محور عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و امنیتی در اداره جوامع اسلامی باشد و ما این امکان را داریم که به عنوان جامعه علوی و مهدوی زمینه ظهور بقیه الله الاعظم(عج) را فراهم آوریم.

بهره‌مندی از ابزارهای نوین رسانه در ترویج فرهنگ قرآنی

یکی از فعالان قرآنی کشور سوریه نیز که از دیگر  سخنرانان این مراسم بود، ضمن اشاره به بهره‌مندی از رسانه و شبکه های ماهواره‌ای در اشاعه فرهنگ قرآنی گفت: عصر ما عصر تکنولوژی است و  از همین رو باید از ابزارهای روز برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کنیم.

علی شیخ علا ادامه داد: ما باید با بهره‌مندی از ابزارهای نوین رسانه قلب‌ها، چشم‌ها و دل‌های جهانیان را تسخیر کنیم و برای صدور انقلاب اسلامی ایران و توانائی‌ها و ظرفیت‌های آستان قدس رضوی از این ابزارها بهره‌مند شویم.

ضرورت توانمندسازی نیروی انسانی برای آموزش قرآن

رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه در استان خراسان نیز جایگاه و نفوذ بین‌المللی شخصیت حضرت رضا(ع) را ظرفیت ممتازی ذکر کرد و گفت: جامعه المصطفی(ص) دروازه ای برای ورود به عرصه بین‌المللی است.

محمد رضا صالح در ادامه به آسیب‌های حوزه قرآن در دنیای اسلام اشاره کرد و افزود: یکی از ضعف‌های جدی در کشورهای اسلامی نیروی انسانی توانمند برای آموزش قرآن بویژه در حوزه مفاهیم است.

وی یکی از زیربنایی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه قرآن را تربیت کادر قرآنی دانست و بر اسلامی سازی علوم انسانی، شناسایی تفاسیر معاصر جهان اسلام در 50 سال گذشته و ترجمه قرآن به زبان‌های مختلف تاکید کرد.

نقش آستان قدس رضوی در ترویج فرهنگ قرآنی وهمگرایی اسلامی

مدیر موسسه قرآنی بعثت از کشور افغانستان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه کشور افغانستان ظرفیت‌های بالایی در برگزاری برنامه‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی دارد، گفت: در این کشور آموزش قرآن در سطح مبتدی انجام و به خواندن و روخوانی قرآن خلاصه می‌شود.

سجادی ادامه داد: متاسفانه فعالیت‌های قرآنی در کشور افغانستان از مسیر مراکزی که مرجع امور دینی هستند، انجام نمی شود از همین رو می‌طلبد آستان قدس رضوی و جامعه‌المصطفی(ص) با محوریت قرآن حضور پر رنگ‌تری در این کشور داشته باشند.

وی با بیان اینکه نقش آستان قدس رضوی در ترویج فرهنگ قرآنی و همگرایی اسلامی بسیار پر رنگ است، گفت: آستان قدس رضوی به عنوان مرجع فعال دینی و مذهبی و نهادی که دستاوردهای بزرگ اسلامی را رقم زده است، می‌تواند در جهت همگرایی گام بردارد.

سجادی خاطر نشان کرد: اگر یک فهم مشترک قرآنی در دنیای اسلام وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات و چالش‌های دنیای اسلام از بین خواهد رفت.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از برترین‌های قرآنی از دو اثر قرآنی با عناوین «بازیگر پنجم» و «من و قرآن» رونمایی شد.

>>> مشاهده گزارش تصویری ...

>>> مشاهده گزارش ویدئویی ....

>>> مشاهده ی پوستر طراحی شده توسط «نگارخانه ی فرهیخت»

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه تخصصی این جایزه ی قرآنی مراجعه فرمایید.

دینی/ نگارخانه فرهیخت: برپایی آئین اختتامیه نخستین دوره جایزه بین‌المللی قرآنی «الرضوان» به همت آستان قدس رضوی


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8405


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها