دیپلماسی❜ دانشگاهی / پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خراسان رضوی از مهر۱۴۰۰

  • بازدید: ۴۸۷
دانشگاهی / پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خراسان رضوی از مهر۱۴۰۰

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خراسان رضوی گفت: رویکرد دانشگاه علمی کاربردی به سمتی است که تعدادی از مراکز آموزشی علمی کاربردی را در مشهد به عنوان مراکز بین‌المللی شناسایی کرده و رسمیت دهیم تا این مراکز بتوانند دانشجویان خارجی را پذیرش کنند. دکتر مرتضی تشکری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدامات و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با کشورهای همسایه، اظهار کرد: ماموریت و رویکرد دانشگاه در حوزه بین‌الملل و فرامرزی مبتنی بر ماهیت آموزش‌های علمی کاربردی و نیز ماموریت ذاتی پژوهش‌های علمی کاربردی است. بدین منظور که نگاه ما به حوزه فرامرزی با آموزش‌های توسعه‌ای، شغلی و متناسب با کسب‌وکار است. بنابراین در اسفندماه گفت‌وگویی با نمایندگان کشور افغانستان در مشهد داشتیم و ظرفیت‌های آموزش علمی کاربردی، رویکرد و غایت این آموزش‌ها را به آن‌ها توضیح دادیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. 

وی افزود: با توجه به اینکه کشور افغانستان دوران جنگ را سپری کرده است و  این کشور در حال بازسازی است، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی برای آن‌ها از اولویت‌های جدی به شمار می‌رود. بنابراین بسیار از اینکه آموزش‌های علمی کاربردی به هر صورتی برای اتباع افغانستان و در این کشور، خصوصا در زمینه کشاورزی و دامپروری توسعه پیدا کند ابراز تمایل و استقبال شد.  

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خراسان رضوی تصریح کرد: متعاقب فعالیت‌هایی که انجام شد، نشست مشترکی با ۶ دانشگاه افغانستان و با حضور وزیر مربوطه، نمایندگان وزارت علوم و افرادی از وزارت علوم و وزارت کار افغانستان در مشهد برگزار شد و همکاری علمی و دانشگاهی مبتنی بر آموزش‌های عالی و شغلی شکل گرفت و تفاهم نامه‌ای بین ۶ مرکز آموزشی علمی کاربردی خراسان رضوی و دانشگاه‌های افغانستان منعقد شد. 

وی عنوان کرد: میان مراکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، سحرخیز، خانه کارگر، شهرداری مشهد، پارت لاستیک و هتل پردیسان قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌های کاتب، غالب کابل، غالب هرات، گوهرشاد و... منعقد شد و خوشبختانه از مواردی بود که این تفاهم‌نامه‌ها در فرصت کوتاه به خوبی در مراکز آموزشی علمی کاربردی ما اجرایی شد و دوره‌های آموزشی شکل گرفت.  

تشکری خاطرنشان کرد: تاکنون در چارچوب این نشست و تفاهم نامه‌هایی که منعقد شده است، ۱۵ دوره آموزشی برای دانشگاه‌های افغانستان برگزار کردیم و بخشی از این دوره‌های آموزشی در مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، سحرخیز، شهرداری مشهد و خانه کارگر که مقدمات برگزاری دوره‌ها را فراهم کردند، انجام شد. علاوه بر اقداماتی که در کشور افغانستان صورت گرفت، ما طی این مدت با همان رویکرد فرامرزی مذاکراتی را با کشور عراق انجام دادیم که خوشبختانه به تفاهم‌نامه‌ و همکاری با دانشگاه کربلا رسیدیم و سه دوره آموزشی را برای این دانشگاه برگزار کردیم. 

وی بیان کرد: کشور عراق از کیفیت برگزاری این دوره‌ها بسیار راضی بود و استقبال بسیار خوبی از آن  صورت گرفت. بنابراین، بنا شد در همه دوره‌ها این همکاری با کشور عراق ادامه پیدا کند. رویکرد ما به این سمت است که تعداد مراکز آموزشی علمی کاربردی را در مشهد به عنوان مراکز آموزش علمی کاربردی بین‌المللی شناسایی کنیم و به آنها رسمیت دهیم تا این مراکز با تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بتوانند دانشجویان خارجی پذیرش کنند و این برنامه را در نظر داریم که در مهرماه ۱۴۰۰ برای نخستین بار این اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خراسان رضوی اظهار کرد: برای تحقق این امر، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و امیدواریم طی یکی الی دو هفته آینده بازدیدهایی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین تیم بازرسی انجام شود و تا قبل از مهر ۱۴۰۰ بتوانیم مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را برای تعدادی از مراکز علمی کاربردی که مراکز بین‌الملل ما خواهند بود، دریافت کنیم و آموزش اتباع خارجی را به صورت دانشجوی خارجی در دانشگاه علمی کاربردی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تاکنون دوره‌های کوتاه مدتی برای کشورهای افغانستان، عراق و تاجیکستان برگزار شده است که در مجموع بیش از ۳۰۰ نفر در آن دوره‌ها شرکت کرده‌اند. مبنای کار ما در دوره‌های آموزشی و ابتدایی این است که از اساتید نخبه و ممتاز دانشگاه‌های مشهد در هر حوزه‌ای برای دوره‌های آموزشی استفاده کنیم تا کیفیت آموزش را ارتقا دهیم.  

تشکری گفت: ما تلاش کردیم ۶ مرکز علمی کاربردی، تمام حوزه‌های ماموریتی علمی کاربردی را پوشش دهند. بدین معنا که در حوزه مدیریت خدمات اجتماعی؛ جهاد دانشگاهی و تا حدی شهرداری مشهد، برای هتل‌داری هتل پردیسان، صنعت، خانه کارگر و پارت لاستیک، حوزه کشاورزی  سحرخیز را انتخاب کردیم. همچنین سعی کردیم در حوزه مدیریت شهری و... موضوعات مختلف علمی کاربردی را پوشش دهیم.


انتهای پیام

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7999


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها