دیپلماسی❜ حمل و نقل/ چانه‌زنی ریلی با چینی‌ها؛ اجرای خط آهن مشهد - گرگان به توافق نهایی دولتمردان ایران و چین بستگی دارد

  • بازدید: ۳۳۵
«فاینانس ایران و چین در قرارداد قطار مشهد - گرگان هنوز نهایی نشده و انعقاد آن توافق منوط به این است که توافق بین دو کشور نهایی شود». این‌ها را معاون برنامه‌ریزی شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی به شهرآرا گفت و ادامه داد: در این شرایط وظیفه ما این است که مجوزهای این موضوع را به‌روز نگه داریم. بهمن‌‌ ماه سال گذشته قطار مشهد - گرگان منتظر پایان یافتن تعطیلات چینی برای ترک تشریفات بود و... ... حالا علی‌اکبر قبادی گفته است که «به عنوان طرف ایرانی، وظیفه داریم با نهایت سرعت و دقت، همه مجوزها از جمله ترک تشریفات پروژه را به‌روز و قرارداد را در حالت نهایی نگه‌ داریم تا به محض اینکه توافق بین ٢ کشور انجام شد، به‌سرعت پروژه را در حالت اجرایی قرار دهیم». بر اساس اطلاعات موجود، این پروژه از طرف دولت ایران پروژه‌ای دارای اولویت شناسایی می‌شود و همچنین مهر و امضای کابینه در نامه درخواست تأمین ١۵ درصد از سهم پروژه از طریق صندوق توسعه ملی زده شده است.پیش از این گفته شده بود ‌سرمایه‌گذاری در این پروژه در قالب مدل EEPPS است و موافقت‌نامه میان شرکت چینی، وزارت راه و شهرسازی و شرکت آستان قدس رضوی به حالت نهایی درآمده است. بر اساس این نوع سرمایه‌گذاری، شرکت آستان قدس رضوی بخش بیشتری از فعالیت اجرایی را در دست خواهد داشت. ٨۵ درصد پول پروژه از سوی فاینانس چینی‌ها تأمین می‌شود و این فاینانس به گشایش ال‌سی در ایران نیاز دارد. با اینکه دولت قبول کرده ١۵ درصد از پول پروژه را از طریق صندوق توسعه ملی تأمین کند، همچنان نیاز است که بانک عامل مشخص شود و بعد از آن ال‌سی پروژه گشایش یابد. از طرف دیگر، چون ایران درخواست‌کننده فاینانس است، باید ابتدا مبلغ ١۵ درصد را پرداخت کند.اما هرچند قبادی، معاون شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، از اعلام میزان قرارداد و مبلغ پروژه امتناع کرده است پیش‌تر گفته شده بود که پروژه ۵۵٠ کیلومتری قطار مشهد گرگان در مجموع (اجرا، رفع معارض و تملک) هزینه‌ای معادل ٧/١٠ میلیارد یوآن چین خواهد داشت. با احتساب یوآن دولتی با نرخ ١٢٠٠ تومان، این پروژه به اعتباری بیش از ١٢‌ هزار و ٨۴٠‌ میلیارد تومان نیاز دارد.﷯ چینی‌ها می خواهند قیمت را بالا ببرندقبادی این را هم به شهرآرا گفت که در توافق با شرکت چینی یک یا ٢ بند همچنان در حال چانه‌زنی است. به گفته او، این بندها مربوط به میزان نرخ قرارداد است که چینی‌ها دوست دارند قیمت را افزایش دهند و طرف ایرانی هم تلاش دارد تا این قیمت را پایین آورد.وی ادامه داد: تمام موضوعات فنی، تکنیکی و ... بسته شده و به‌روز‌رسانی ترک تشریفات کار خاصی ندارد و این مسائل چیزهای خاصی نیستند. فقط باید منتظر باشیم تا بانک مرکزی و مؤسسه بیمه‌ سایناشور چینی به توافق برسند. به گفته او، این قسمت از کار دست ما نیست و در سطح کلانِ کشوری باید به این توافق‌ها دست پیدا کنند.﷯ رؤسای ٢ قوه به دنبال توافق با چینعلاوه بر اینکه دکتر روحانی،‌ رئیس جمهور کشورمان، خرداد‌ماه سال گذشته به چین سفر کرد و قسمتی از موضوع سفر او به این کشور‌‌ مسائل اقتصادی بود، علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم روزهای آخر بهمن‌‌ماه سال گذشته به سرزمین زردرود سفر کرد و به گفته خود،‌ در این سفر مذاکرات پارلمانی و سایر مذاکرات در زمینه‌های مختلف برای بالا بردن سطح روابط سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی صورت گرفت‌. قبادی هم به این اقدامات دیپلماتیک اشاره کرد و گفت که ‌این دیدارها‌ امیدها را برای انعقاد قرارداد افزایش می‌دهد.‌اتصال گرگان به مشهد از طریق راه‌آهن از سال ۸۴ مطرح شد و احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهور وقت، فروردین ۸۵‌ این پروژه را در فهرست مصوبات دولت خود قرار داد. این‌بار هم ماجرای تکراری تصویب طرح بدون در نظر‌ گرفتن اعتبار شکل گرفت و هنوز احداث این پروژه به عملیات اجرایی نرسیده است. خط آهن مذکور از شهرهای گرگان، شیروان، قوچان و مشهد می‌گذرد. اگرچه اواخر آذر‌ماه امسال هیئت دولت با تأمین ١۵ درصد سهم کارفرمای پروژه از محل صندوق توسعه ملی موافقت کرد، هنوز هیچ‌یک از دولتمردان، حتی وزیر راه و شهرسازی کنونی، درباره این پروژه اظهار نظر نکرده‌ است. زهرا اسکندریان - شهرآرا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2766


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو