دیپلماسی❜ حمل و نقل/ چانه‌زنی ریلی با چینی‌ها؛ اجرای خط آهن مشهد - گرگان به توافق نهایی دولتمردان ایران و چین بستگی دارد

  • بازدید: ۲۷۳
«فاینانس ایران و چین در قرارداد قطار مشهد - گرگان هنوز نهایی نشده و انعقاد آن توافق منوط به این است که توافق بین دو کشور نهایی شود». این‌ها را معاون برنامه‌ریزی شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی به شهرآرا گفت و ادامه داد: در این شرایط وظیفه ما این است که مجوزهای این موضوع را به‌روز نگه داریم. بهمن‌‌ ماه سال گذشته قطار مشهد - گرگان منتظر پایان یافتن تعطیلات چینی برای ترک تشریفات بود و... ... حالا علی‌اکبر قبادی گفته است که «به عنوان طرف ایرانی، وظیفه داریم با نهایت سرعت و دقت، همه مجوزها از جمله ترک تشریفات پروژه را به‌روز و قرارداد را در حالت نهایی نگه‌ داریم تا به محض اینکه توافق بین ٢ کشور انجام شد، به‌سرعت پروژه را در حالت اجرایی قرار دهیم». بر اساس اطلاعات موجود، این پروژه از طرف دولت ایران پروژه‌ای دارای اولویت شناسایی می‌شود و همچنین مهر و امضای کابینه در نامه درخواست تأمین ١۵ درصد از سهم پروژه از طریق صندوق توسعه ملی زده شده است.پیش از این گفته شده بود ‌سرمایه‌گذاری در این پروژه در قالب مدل EEPPS است و موافقت‌نامه میان شرکت چینی، وزارت راه و شهرسازی و شرکت آستان قدس رضوی به حالت نهایی درآمده است. بر اساس این نوع سرمایه‌گذاری، شرکت آستان قدس رضوی بخش بیشتری از فعالیت اجرایی را در دست خواهد داشت. ٨۵ درصد پول پروژه از سوی فاینانس چینی‌ها تأمین می‌شود و این فاینانس به گشایش ال‌سی در ایران نیاز دارد. با اینکه دولت قبول کرده ١۵ درصد از پول پروژه را از طریق صندوق توسعه ملی تأمین کند، همچنان نیاز است که بانک عامل مشخص شود و بعد از آن ال‌سی پروژه گشایش یابد. از طرف دیگر، چون ایران درخواست‌کننده فاینانس است، باید ابتدا مبلغ ١۵ درصد را پرداخت کند.اما هرچند قبادی، معاون شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، از اعلام میزان قرارداد و مبلغ پروژه امتناع کرده است پیش‌تر گفته شده بود که پروژه ۵۵٠ کیلومتری قطار مشهد گرگان در مجموع (اجرا، رفع معارض و تملک) هزینه‌ای معادل ٧/١٠ میلیارد یوآن چین خواهد داشت. با احتساب یوآن دولتی با نرخ ١٢٠٠ تومان، این پروژه به اعتباری بیش از ١٢‌ هزار و ٨۴٠‌ میلیارد تومان نیاز دارد.﷯ چینی‌ها می خواهند قیمت را بالا ببرندقبادی این را هم به شهرآرا گفت که در توافق با شرکت چینی یک یا ٢ بند همچنان در حال چانه‌زنی است. به گفته او، این بندها مربوط به میزان نرخ قرارداد است که چینی‌ها دوست دارند قیمت را افزایش دهند و طرف ایرانی هم تلاش دارد تا این قیمت را پایین آورد.وی ادامه داد: تمام موضوعات فنی، تکنیکی و ... بسته شده و به‌روز‌رسانی ترک تشریفات کار خاصی ندارد و این مسائل چیزهای خاصی نیستند. فقط باید منتظر باشیم تا بانک مرکزی و مؤسسه بیمه‌ سایناشور چینی به توافق برسند. به گفته او، این قسمت از کار دست ما نیست و در سطح کلانِ کشوری باید به این توافق‌ها دست پیدا کنند.﷯ رؤسای ٢ قوه به دنبال توافق با چینعلاوه بر اینکه دکتر روحانی،‌ رئیس جمهور کشورمان، خرداد‌ماه سال گذشته به چین سفر کرد و قسمتی از موضوع سفر او به این کشور‌‌ مسائل اقتصادی بود، علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم روزهای آخر بهمن‌‌ماه سال گذشته به سرزمین زردرود سفر کرد و به گفته خود،‌ در این سفر مذاکرات پارلمانی و سایر مذاکرات در زمینه‌های مختلف برای بالا بردن سطح روابط سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی صورت گرفت‌. قبادی هم به این اقدامات دیپلماتیک اشاره کرد و گفت که ‌این دیدارها‌ امیدها را برای انعقاد قرارداد افزایش می‌دهد.‌اتصال گرگان به مشهد از طریق راه‌آهن از سال ۸۴ مطرح شد و احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهور وقت، فروردین ۸۵‌ این پروژه را در فهرست مصوبات دولت خود قرار داد. این‌بار هم ماجرای تکراری تصویب طرح بدون در نظر‌ گرفتن اعتبار شکل گرفت و هنوز احداث این پروژه به عملیات اجرایی نرسیده است. خط آهن مذکور از شهرهای گرگان، شیروان، قوچان و مشهد می‌گذرد. اگرچه اواخر آذر‌ماه امسال هیئت دولت با تأمین ١۵ درصد سهم کارفرمای پروژه از محل صندوق توسعه ملی موافقت کرد، هنوز هیچ‌یک از دولتمردان، حتی وزیر راه و شهرسازی کنونی، درباره این پروژه اظهار نظر نکرده‌ است. زهرا اسکندریان - شهرآرا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2766


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها