دیپلماسی❜ حمل و نقل/ فعال سازی عنقریب گذرگاه ترانزیتی گتای در آسیای مرکزی از مسیر قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران

  • بازدید: ۳۰۳
افغانستان مسیر جایگزین برای دستیابی به آسیای مرکزی، با وجود اینکه کشور ترکمنستان به دروازه آسیای مرکزی معروف شده است اما برخی صاحبنظران افغانستان را به عنوان مسیر جایگزین برای دستیابی به قلب آسیای مرکزی مطرح می کنند. کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ میلادی... ... تشکیل شدند و اکنون با ۷۰ میلیون نفر جمعیت و اشتراکات متعدد دارای ظرفیت های مناسبی برای ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با ایران هستند.محصور بودن این کشورها در خشکی آنها را نیازمند راه های ارتباطی ایمن برای تبادلات تجاری با سایر کشورها در شرق و غرب منطقه کرده است و ایران در کریدورهای ارتباطی آسیای مرکزی یکی از کشورهای مهم و اصلی است.جمهوری ترکمنستان حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک در شمال شرق ایران دارد و تبادلات جاده ای و ریلی پنج کشور آسیای مرکزی از طریق مرز ایران با ترکمنستان انجام می شود که با اعمال سیاستهای خاص از سوی این همسایه مشکلاتی برای ناوگان حمل و نقل جاده ای کشورمان ایجاد شده است.مشکلات ترانزیتی از مسیر ترکمنستانمعاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: مهم ترین مشکل اخذ عوارض ۱.۵ دلاری به ازای پیمودن یک کیلومتر مسیر ترانزیتی در خاک ترکمنستان از ناوگان باری کشورمان است که این مساله به افزایش هزینه ترانزیت یا صادرات کالا از ایران توسط ناوگان ایرانی منجر شده است.جواد وحدتی فرد افزود: با توجه به اینکه ناوگان جاده ای دیگر کشورها مانند ترکیه هزینه مشابه کمتری می پردازند، صاحبان بار برای کاستن از هزینه ها اقدام به واگذاری کالا به شرکتهای حمل و نقل غیر ایرانی می کنند.وی اظهار داشت: با توجه به ایجاد برخی مشکلات بین تاجیکستان و ترکمنستان صادرات یا ترانزیت کالا از ترکمنستان با ناوگان سایر کشورها از جمله ایران با مشکل مواجه شده است.وی به ایجاد برخی محدودیتها در مرزهای ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی در طول ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارای سه نقطه مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران است که در سال ۱۳۹۱ ترکمنستان محدودیت تردد روزانه تا هشت دستگاه کامیون را در مرز باجگیران اعمال کرد.  وحدتی فرد افزود: از مرداد ماه سال ۹۷ نیز محدودیت تردد روزانه تا ۳۰ دستگاه کامیون در مرز سرخس اعمال شد که موجب کاهش تبادلات تجاری جاده ای ایران از این مرز گردید.وی اظهار داشت: طولانی بودن مدت صدور ویزا برای رانندگان، نبود توقفگاه های مناسب برای رانندگان در طول جاده های ترکمنستان و عدم پوشش بیمه ای برای خسارت ناشی از تصادفات رانندگی از جمله مشکلات ناوگان جاده ای ایران در ترکمنستان است.ترانزیت و صادرات به تاجیکستان در تنگنانایب رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز گفت: مسیر ترانزیت کالا از ایران به تاجیکستان از طریق کشورهای ترکمنستان و ازبکستان با مشکلات متعدد مواجه است بطوریکه پیش از این ازبکستان اجازه تردد ناوگان باری کشورهای مختلف به تاجیکستان را صادر نمی کرد و اکنون نیز ترکمنستان اجازه تردد کامیونهای باری به مقصد تاجیکستان را نمی دهد.  محمود امتی افزود: از طرفی مشکلات دیگری برای کامیونهای ایرانی در خاک ترکمنستان وجود دارد که شرکتهای باربری را به فکر استفاده از مسیر افغانستان انداخته است.وی اظهار داشت: حمل بار جاده ای از ایران به تاجیکستان از طریق شمال افغانستان و شهر مزار شریف این کشور ارزانتر و دارای مسیر کوتاهتر از مسیر ترکمنستان است .وی با اشاره به محدودیت ترانزیت کالا به تاجیکستان از طریق ترکمنستان گفت: برای جابه جایی کالا به تاجیکستان کامیونهای ایران پس از ورود به ترکمنستان یا باید وارد خاک ازبکستان شده و با طی مسیر طولانی به تاجیکستان بروند یا از ترکمنستان وارد ولایات شمالی افغانستان شده و از مرز شیرخان به تاجیکستان وارد شوند.افغانستان راه حل دستیابی به تاجیکستانامتی افزود: مسیر کنونی که هم اکنون برای ترانزیت یا صادرات کالا به تاجیکستان مورد توجه تجار ایران قرار دارد، مسیر ایران - افغانستان و تاجیکستان است که از مرز دوغارون ایران و شهرهای هرات، قلعه نو، قیسار، میمنه، شبرغان و مزار شریف افغانستان می گذرد. وی اظهار داشت: این مسیر ترانزیتی دارای کیفیت قابل قبول و امنیت مناسب است اما حدود ۲۰۰ کیلومتر جاده حدفاصل قلعه نو تا قیسار از کیفیت و امنیت مناسب برخوردار نیست.وی گفت: با توجه به سرمایه گذاری های گسترده ایران در برخی بخشهای زیربنایی کشور افغانستان از جمله خط آهن خواف - هرات ، شایسته است بهسازی جاده قلعه نو تا قیسار نیز مد نظر قرار گیرد تا صادرات و ترانزیت کالا توسط ناوگان جاده ای ایران به تاجیکستان با استفاده از این مسیر ترانزیتی رونق بگیرد.امتی، راه اندازی مسیر ترانزیتی افغانستان را موجب خارج کردن مسیر انحصاری ترکمنستان در ترانزیت کالا به آسیای مرکزی دانست و افزود: با دسترسی آسان و ایمن ناوگان جاده ای ایران به شمال افغانستان ارتباط ایران با کشورهای تاجیکستان و ازبکستان و همچنین ارتباط با کشور قرقیزستان از طریق خاک تاجیکستان میسر می شود.مسیر ترانزیتی چهار جانبه "کتای"معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: راه های دسترسی متعدد به مقاصد تجاری مورد توجه همه کشورها بوده است و در این بین مسیر کتای "KTAI"  شامل کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به عنوان یک مسیر موازی و جایگزین به جای ترکمنستان به کشورهای آسیای مرکزی دارای اهمیت می باشد.وحدتی فرد افزود: این مسیر از دیرباز وجود داشته و قرار است با بررسی هایی که هم اکنون در حال انجام است با همکاری کشورهای عضو این کریدور بیش از پیش معرفی و فعال گردد.وی اظهار داشت: وقتی مسیر تجارت به یک کشور یا یک مسیر ختم می شود دغدغه هایی از نظر پدافند غیر عامل برای کشورهای مبدا یا مقصد ایجاد می شود چرا که رفتار کشور یاد شده در میانه راه می تواند بر صادرات و ترانزیت در این مسیر تاثیر گذار باشد.وی به مشکلات ایجاد شده بین دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: محدودیتهای اعمال شده از سوی ترکمنستان برای ترانزیت کالا به تاجیکستان موجب شده است کشور تاجیکستان از راه اندازی کریدور کتای حمایت کند.وحدتی فرد، طول جاده ارتباطی بین ایران تا تاجیکستان در این مسیر را حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: موضوعات مربوط به کریدورهای ارتباطی به حوزه وزارت راه و شهرسازی مربوط است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال پیگیری دالان ارتباطی جاده ای کتای بین ایران و کشورهای یاد شده می باشد. ایران در جست و جوی راه های متنوع ترانزیتی استرئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شمال و شرق کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایران از موقعیت شاهراهی مناسب در منطقه برخوردار است و می تواند با توجه به ۱۵ همسایه در مرزهای زمینی و دریایی خود به مرکزیت ترانزیت منطقه تبدیل گردد.غلامعباس ارباب خالص افزود: ایران نیز مانند هر کشوری به دنبال ایجاد مسیرهای متعدد و متنوع ترانزیتی برای خود می باشد.وی اظهار داشت: کوتاهی مسیر، زیرساختهای مناسب و متنوع در قالب مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی و امنیت از جمله عواملی است که می تواند موجب کاهش قیمت ترانزیت کالا از یک نقطه به نقطه دیگر باشد و کشورهایی در این بخش موفق تر هستند که بتوانند در مسیرهای متنوع ترانزیتی حضور داشته و زیرساختهای مختلف ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی را برای تسهیل تجارت مهیا نمایند.وی گفت: ایران همانگونه که در مسیرهای ترانزیتی متعدد دارای نقش آفرینی مهم در منطقه است می تواند با حضور در مسیر افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان نیز وارد شده و با اتکا به زیرساختهای مناسب خود زمینه تسهیل تجارت و ترانزیت را در این مسیر فراهم کند.ارباب خالص با اشاره به درخواست برخی انجمنهای صنفی و سازمانها برای بهسازی برخی زیرساختهای جاده ای در کشور افغانستان افزود: این نهادها می توانند برای رفع مشکلات زیرساختی در این کشور اقدام کنند و وزارت خارجه نیز در این راستا می تواند امور مربوط به همکاری های مشترک وزارت خانه های راه دو کشور یا کشورهای این مسیر ترانزیتی را پیگیری نماید.    ایرنا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2871


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو