دیپلماسی❜ حمل و نقل/ مشهد و ضرورت اجرای دهکده لجستیکی و بندر خشک به عنوان هاب ترانزیتی شرق کشور + گسترش شهر به شرق

  • بازدید: ۸۱
حمل و نقل/ مشهد و ضرورت اجرای دهکده لجستیکی و بندر خشک به عنوان هاب ترانزیتی شرق کشور + گسترش شهر به شرق
دیپلماسی حمل و نقل

مشهد مقدس به‌عنوان پایتخت معنوی ایران به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدوری با کشورهای آسیای مرکزی، دارای موقعیت استراتژیکی است، بنابراین اقدامات موثری در دولت سیزدهم برای توسعه نواحی شرقی این شهر صورت گرفته و طرح‌هایی مانند دهکده لجستیکی و بندر خشک در حال تکمیل است تا این شهر معنوی با زائران خارجی به عنوان هاب ترانزیتی شرق کشور معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهر مقدس مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی کشور دارای موقعیت استراتژیک ترانزیتی در سطح داخلی و بین‌المللی است، بنابراین توسعه شهری از ملزومات اساسی این کلان‌شهر محسوب می‌شود.

تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شرق مشهد

تدوین سند پهنه‌بندی حریم شهر مشهد در چارچوب طرح جامع توسعه و عمران شهر مشهد پس از کش‌وقوس‌های فراوان و طی فرآیند قانونی پس از تأیید و تصویب در کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، در نهایت هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید.

در همین راستا «محمدرضا قلندرشریف» شهردار مشهد اظهار کرد: «مطابق با این طرح، حریم شرقی کلان‌شهر مشهد با مساحت ۸۷۸۸۰ هکتار مشتمل بر تعداد ۱۲۴ سکونت‌گاه با ۱۸۱۹۰۰ نفر جمعیت و هسته‌های صنعتی کارگاهی فراوان، مشمول برخورداری از فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بیشماری از جمله توپوگرافی مناسب، عرصه‌های سبز عمومی توسعه‌یافته، زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی، زیرساخت‌های تصفیه منابع آبی، فاضلابی، شبکه راه‌های دسترسی و منظومه سکونت‌گاه‌های روستایی می‌شوند که در سال‌های اخیر در خلأ طرح و برنامه مدون از یک‌سو و ناهماهنگی در اقدامات سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول از سوی دیگر، دستخوش سودجویی عمومی و آسیب‌هایی از حیث تشدید بهره‌برداری از منابع طبیعی، بر هم خوردن تعادل نظام سکونت و محیط زیست شده است.»

وی تصریح کرد: «از مهمترین نتایج این طرح می‌توان به تدوین اهداف، راهبردهای مداخله، سیاست‌ها و برنامه‌ها، نوع کاربری، پهنه‌بندی فعالیت‌های مجاز و مشروط، پروژه‌های موضوعی و موضعی و ضوابط و مقررات مربوطه در قالب ۳ پهنه اشاره کرد که این سه پهنه عبارتند از؛ پهنه اول حفاظت محدوده شامل ریزپهنه‌های منطقه حفاظت‌شده کشف‌رود، عرصه و حرایم آثار و محوطه‌های تاریخی، کمربند سبز، حفاظت کوهستان و حوزه‌های فعالیتی کم، متوسط و زیاد؛ پهنه دوم در حوزه کشاورزی شامل ریزپهنه‌های اراضی دیم، اراضی کشاورزی آبی و باغات و اراضی کشاورزی کشت‌وصنعت و پهنه سوم در مسائل آبی مشتمل بر دریاچه سد طرق، کلیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و حرایم آن‌ها است.

شهردار مشهد بیان کرد: «چشم‌انداز این طرح «رشد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تأمین معیشت و رفاه عمومی جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های روستایی و فراهم‌آوردن شرایط مطلوب زیست و سکونتی» پیش‌بینی شده است، همچنین اساس طرح پهنه‌بندی بر سه رکن سازمان فضایی شامل نقش و عملکرد کریدورهای اصلی، حد جمعیت‌پذیری پیش‌بینی‌شده برای افق طرح سال ۱۴۱۰ و حدود کلی توسعه استوار شده است که هرگونه تغییر در آن مغایرت اساسی با طرح مذکور به‌شمار می‌رود.»

بندر خشک در مشهد، هاب کریدوری شرق کشور

برقراری مسیر ترانزیتی میان سرخس و فریمان به‌عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب در ناحیه شرقی کشور و افتتاح راه‌آهن خواف - هرات در تیرماه سال گذشته(۱۴۰۲) نشان می‌دهد که مناطق شرقی استان خراسان رضوی به‌عنوان هاب ترانزیتی کشور شناخته می‌شود و دارای ظرفیت احداث بندر خشک ترانزیتی و توسعه بازرگانی است.

درهمین راستا «امیرمهدی کلیدری» مسئول امور برندسازی و دیپلماسی شهری شهرداری مشهد، در رابطه با اهمیت شرق استان خراسان رضوی اظهار کرد:‌ «وقتی بخواهید در مشهد یعنی در کرانه میان «سرخس و مشهد» یا «فریمان و مشهد»  بندر خشک ایجاد کنید، یک اکوسیستمی به وجود می‌آورید که باید مانند مدل کشورهای توسعه‌یافته صنعتی مانند فرانکفورت در آلمان یا نیس در فرانسه، یک کلونی زیرساختی در کنار هم داشته باشید؛ 

یعنی تمرکز خطوط هوایی، ریلی و باراندازهای سنگین در مسیر جاده‌ای هم در همین نقطه باشد، به‌طور مثال در مختصات مشهد، به خصوص شرق آن، اگر قرار است فرودگاه جابه‌جا شود، باید در کرانه فریمان تا سرخس باشد و باید ظرفیت فرودگاهی علاوه‌بر مسافربری سنگین، قابلیت ورود سنگین‌ترین هواپیماهای ترابری را داشته باشد که این موضوع به یک استاندارد پروازی در آن فرودگاه نیاز دارد، شهر فرودگاهی را نباید در فرودگاه فعلی بزنیم، یعنی برای فرودگاه فعلی باید برنامه دیگری داشته باشیم و از محدوده طرق برای دسترسی خط‌آهن به انبارگردانی‌های سنگین و ترانزیتی کالاهای شرکت‌های باربری بین‌المللی استفاده کنیم.»

وی  افزود: «بندر خشک در مناطق شرقی مشهد نیازمند زیرساخت لازم برای پذیرش و استقرار حجم بالای دفتر نمایندگی‌های تجاری در حوزه شانگهای، بریکس و اورآسیا در مشهد است، برای این منظور ظرفیت غرب و شمال‌غرب مشهد اشباع شده و بر اساس الگوهای اقتصاد زمین، اصلاً مقرون به‌صرفه نیست. 

از طرفی این دفاتر و سایت‌پلان‌ها باید در نزدیکی این بندر خشک باشند. برآوردها نشان می‌دهد تا ۱۲ هزار شرکت ترانزیتی از کشورهای حوزه‌های بریکس، شانگهای و اورآسیا کشش دارند که در این محدوده سرمایه‌گذاری انجام دهند و برای این کار دست‌کم به یک دفتر نیاز دارند که دفاترشان باید در همین منطقه شرق باشد.»

مسئول امور برندسازی و دیپلماسی شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که ایجاد بندر خشک در این منطقه چه تأثیری بر اقتصاد زیارت خواهد داشت؟، بیان می‌کند: «این موضوع تسهیلگر اقتصاد زیارت خواهد بود، اقتصاد زیارت حدود ۲۰۰ سال در محدوده فلات ایران محدود شده است، در حالی‌که حوزه توس یک حوزه ترانزیتی در جاده ابریشم بوده و همین موضوع سبب گسترش زبان فارسی در خاور دور و ترویج تشیّع در آن محدوده حتی در تایلند و هندوستان شده است.»

ساماندهی محله خین‌عرب در مشهد پس‌از ۲۰ سال

طرح ساماندهی محله خین‌عرب در مشهد آذرماه سال قبل(۱۴۰۲) به تصویب و ابلاغ رسید. تعیین تکلیف کاربری اراضی، طرح‌ریزی توسعه خدمات زیربنایی و سرانه‌های خدماتی، تعریض خیابان‌ها، ایجاد معابر ترافیکی جدید و رفع بسیاری از مشکلات شهروندان ساکن محله، تنها بخشی از مزایای تکمیل و ابلاغ طرح ساماندهی محدوده ۳۳۰ هکتاری محله خین‌عرب است.

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد دی‌ماه سال گذشته(۱۴۰۲) در این رابطه گفت: «طرح ساماندهی خین‌عرب یکی از مسائل بر زمین مانده‌ی مدیریت شهری بود که حل آن قطعا برای ذی‌نفعان و ساکنین این منطقه رشد و پیشرفت را به همراه خواهد داشت. امروز خین‌عرب به عنوان یکی از مراکز با گردش مالی بسیار در مشهد شناخته می‌شود که این موضوع به حضور بورس اصلی فروش آهن، قطعات فولادی، تولید انواع سازه‌ها و مصنوعات فلزی و صنایع چوبی ارتباط مستقیم دارد.»

وی با اشاره به تاثیرگذاری طرح کمربند شمالی بر بخش عظیمی از محدوده حاشیه شهر همانند مناطق خین‌عرب، بلوار توس و اسماعیل‌آباد، گفت: «این پروژه از بلوار ۷۵ متری میامی شروع می‌شود و محدوده‌های التیمور، پنج‌تن و مناطق چهار، سه و دو را درگیر می‌کند و تا جاده گاز ادامه دارد، تعیین تکلیف اراضی‌ که بیش‌از  ۵۰درصد اقتصاد در محدوده آن‌ها در گردش است، کمک بسیار زیادی به رشد و توسعه در شهر خواهد کرد.»

«سیدعلی حسین‌پور» شهردار منطقه ۲ مشهد نیز در این‌باره اظهار کرد: «در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ طرح ساماندهی پهنه خین‌عرب مشهد به شهرداری منطقه ابلاغ شد، که در طرح جدید صنایع از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و در این طرح پهنه محله خین‌عرب انواع کاربری‌های صنعتی اعم از چوبی، غیرچوبی، فلزی و غیرفلزی به‌صورت کامل دیده شده است، به‌منظور توسعه کسب‌وکارها و کمک به رشد تولید در طرح مذکور، حدود ۱۰ درصد از زمین را برای واحدهای تولیدی با کاربری تجاری در نظر گرفتیم تا در این فضا بتوانند محصولات خود را به نمایش و فروش بگذارند.»

وی تصریح کرد: «یکی از بخش‌های تمرکز تیم‌های مطالعاتی، بر نحوه تقسیم‌بندی تراکم‌ها در این پهنه بود. مدیران شهری نیز در جهت به حداقل رسیدن مخاطرات زیست‌محیطی در این پهنه، تاکیدات بسیاری داشتند که به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفت، بخش‌هایی از پهنه به کاربری‌های مسکونی تعلق گرفته است، در این راستا نیز انواع کاربری‌های فرهنگی، تجاری، آموزشی، درمانی و ورزشی در طرح دیده شده است.»

لازم به ذکر است، طرح ساماندهی پهنه خین‌عرب تاثیر بسزایی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی در این محدوده گذاشته و توسعه معابر زمینه‌ساز کاهش بار ترافیکی در محورهای مجاور خود شده است، همچنین باز شدن گره ۲۰ ساله خین‌عرب توانسته، زمینه‌ساز توسعه‌ی هرچه بیشتر مناطق حاشیه‌ای شود و افزایش رضایت شهروندان را در این محدوده فراهم کند.

توسعه خطوط ریلی مشهد

طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری مشهد ۴ مرداد امسال(۱۴۰۳) با هدف افزایش ظرفیت حمل‌ونقلی با حضور میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران به بهره‌برداری رسید. در این رویداد «مصطفی نصیری» مدیرکل راه‌آهن خراسان اظهار کرد: «این طرح شامل توسعه خطوط ریلی ایستگاه از ۱۴ خط به ۲۵ خط شامل ۱۰ خط قبول و اعزام، هفت خط تخلیه و بارگیری و هشت خط مانوری و پارکینگ واگن می‌شود.»

وی  افزود: «توسعه سیستم علائم الکتریکی خطوط ایستگاه متناسب با افزایش خطوط، احداث سه سکوی تخلیه و بارگیری با طول ۴۵۰ و عرض ۱۷ متر، ساخت خط تخلیه و بارگیری برای بارهای بدون نیاز به سکو، ساخت سه‌هزار مترمربع انبار کالا و رساندن مساحت انبارهای موجود به هفت‌هزار مترمربع، از دیگر بخش‌های این طرح است.»

مدیرکل راه‌آهن خراسان اضافه کرد: «احداث ساختمان خدمات حمل‌ونقل بین‌الملل برای تسهیل ارائه خدمات توسط دستگاه‌های مرتبط با حمل‌ونقل بین‌الملل به متراژ یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع، افزایش سیستم روشنایی محوطه ایستگاه متناسب با افزایش خطوط و سکوها، از دیگر بخش‌های این طرح است.»

نصیری ادامه داد: «اجرای پروژه آبرسانی از شبکه آب روستایی به طول چهار کیلومتر برای تامین آب شرب و بهداشتی ایستگاه، استقرار گمرک برای ارائه خدمات گمرکی به کالاهای بارگیری شده از مبدا ایستگاه شهید مطهری ۱۰ و تصویب ایستگاه شهید مطهری به‌عنوان دهکده لجستیک مشهد در ستاد لجستیک از دیگر بخش‌های این طرح است.»

دهکده لجستیک مشهد، نقطه عطف ترانزیتی کشور

به‌منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با حمل‌ونقل کالا در بعد داخلی یا بین‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها، از مراکز لجستیکی استفاده می‌شود. دهکده لجستیک نیز مرکز لجستیکی با ظرفیت و سطح عملکردی بالا،‌ دارای حیطه فعالیت گستره و غالباً بین‌المللی است. در همین راستا شهر مشهد برای توسعه خطوط ترانزیتی خود و اتصال به مسیرهای کریدوری، به دهکده لجستیکی نیاز داشت که این امر از سال ۹۸ کلید خورد.

«شهریار افندی‌زاده» معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم، راه‌اندازی مراکز لجستیک را یکی از سیاست‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی برشمرد و بر سرعت بخشیدن به اقدامات و ایجاد زمینه مساعد برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: «باید ضمن شناسایی موانع و ارائه راهکارها به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رفته و با رونق این مراکز، تحولی را در حوزه لجستیک کشور ایجاد کنیم. هدف ما در این مسیر، ایجاد نظام جامع لجستیک در کشور در راستای موضوع کلیدی "رشد اقتصادی عدالت‌محور با رویکرد ارتقاء بهره‌وری با تأکید بر قطب‌های منطقه‌ای تولید، تجارت و ترانزیتی" است که، بر مبنای سیاست‌های کلیدی برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده است. این مهم باید در کنار توجه به مسایل هوشمندسازی حمل‌ونقل و نظام زنجیره‌ی تامین قرار گیرد تا بتواند نیازهای کشور را در راستای پیشرفت‌های شکل‌گرفته در حوزه هوشمندسازی با سرعت و کیفیت بهتری تامین کند.»

معاون سابق حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «مکان‌یابی دهکده لجستیک مشهد که از سال ۱۳۹۸ مطرح شد و چندین سال متوقف مانده‌بود، با پیگیری مستمر وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم با همکاری استانداری خراسان‌رضوی به نتیجه رسید. بنابراین بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، نیاز به حدود ۲۵۰ هکتار زمین برای احداث این مرکز مشخص شد و مکان ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری به‌عنوان یکی از ایستگاه‌های مهم تبادلی محور شمال - جنوب و شرق - غرب ریلی کشور، با امکان الحاق ۱۰۵ هکتار از اراضی مجاور به طرح توسعه شهری، به‌عنوان نقطه بهینه برای ایجاد دهکده لجستیک استان تأیید شد.»

با توجه به مطالب فوق، شهر مقدس مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی کشور دارای موقعیت استراتژیک ترانزیتی در سطح داخلی و بین‌المللی است. در همین راستا طرح‌های توسعه‌ی شهری و احداث دهکده‌ی لجستیکی از جمله اقدامات مهم برای ارتقاء جایگاه بین‌المللی این شهر محسوب می‌شود. با این‌حال، حضور زائران امام رضا(ع) از کشورهای مختلف جهان می‌تواند فرصت فرامرزی برای سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر را افزایش دهد، که این امر به میزان بسترسازی ترانزیتی پایتخت معنوی ایران بستگی دارد، زیرا که این شهر از طریق راه‌آهن خواف - هرات در کریدور شرق - غرب و با استفاده از مسیر سرخس - فریمان در کریدور شمال - جنوب ناحیه شرقی کشور قرار دارد، که با استفاده از این فرصت‌ها می‌تواند هاب ترانزیتی کشور تبدیل شود.

خبر تکمیلی در همین زمینه:

چرا توسعه شرقی مشهد امری ملی است و چه طرح‌ها و ملزوماتی برای تحقق آن وجود دارد؟ 

توسعه مشهد به شرق؛ یک راهبرد ملی - روزنامه قدس، مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

توسعه نامتوازن مشهد یکی از آن موضوعاتی است که سال‌های گذشته در گفتمان مدیریت شهری مشهد مطرح شده است. برخی کارشناسان و صاحبنظران و حتی تصمیم‌سازان در خصوص دال مرکزی این موضوع که مرکزیت کالبدی حرم مطهر رضوی است یا خیر، اختلاف نظر دارند.

مرکزیت حرم مطهر رضوی دلیل اصلی توسعه شرقی مشهد است؟
معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این باره می‌گوید: گاهی اوقات گفته می‌شود چون کالبد حرم مطهر در یک سمت شهر قرار گرفته و مرکزیت خود را از دست داده است، پس باید شهر را به سمت شرق توسعه دهیم تا این مرکزیت برگردد؛ اما در بحث توسعه شرقی مشهد هیچ‌وقت صرفاً بحث کالبدی حرم مطهر مطرح نبوده؛ بلکه گفته شد در شهر مشهد جریان زیارت نباید به یک گوشه رانده شود. البته مرکزیت کالبدی حرم مطهر رضوی هم بر این موضوع تأثیرگذار است و اگر لازم بود هندسه و تناسبات شهر هم نسبت مستقیم‌تری پیدا بکند، باید لحاظ شود.
 
نسخه جدید طرح آمایش تصویب نشده است 
سند آمایش استان خراسان رضوی در افق ۱۴۰۴ به صراحت شرق و حاشیه شهر مشهد را جزو قلمروهای نامناسب استقرار جمعیت عنوان کرده است. پس چطور با وجود این موضوع در این سند توسعه که جزو اسناد بالادستی است، باز هم از توسعه شرقی صحبت می‌شود؟ پرسشی که جواد خدایی در پاسخ به آن بیان می‌کند: نسخه جدید طرح آمایش هنوز تصویب نشده و خیلی از بازنگری‌ها در حال انجام است.

غرب مشهد امکان توسعه ندارد
او در ادامه به ظرفیت‌های سرزمینی و عوامل تأثیرگذار در جهت توسعه شهری می‌پردازد و یادآور می‌شود: توسعه غربی مشهد که طی سال‌ها اتفاق افتاده، ما را به سمت آبخوان کشانده و از حدود دهه ۵۰ که مشهد دشت ممنوعه اعلام می‌شود، ناشی از این بوده که نباید توسعه را خیلی به آن سمت(غرب) ببریم. الان هم نه زمینی برای توسعه در آن سمت باقی مانده و نه سیاستی مبنی بر بارگذاری‌های سنگین در آن قسمت وجود دارد که مهم‌ترین دلایل این موضوع هم  بحث آب و فرونشست بوده؛ چراکه بیشترین میزان فرونشست در غرب و شمال‌غرب مشهد اتفاق افتاده است.
خدایی می‌گوید: شهرک صنعتی مشهد، گلبهار و مناطق ییلاقی همه در سمت غرب مشهد قرار دارند و به مثابه آهنرباهایی هستند که جریان توسعه شهر را به سمت خود می‌کشد.
با همه تفاسیر اما پرسش مهم این است که آیا شرق مشهد هم چنین ظرفیتی را دارد که بتواند توسعه جدی پیدا کند؟ معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش تصریح می‌کند: ما نمی‌توانیم توسعه شهر را محدود کنیم. اگر به هر حال این اتفاق بیفتد، جریان سیاست‌گذاری کدام سمت را می‌خواهد انتخاب کند؟ غرب که محدودیت‌هایش را برشمردیم و دیگر امکان این موضوع وجود ندارد، شمال مشهد هم محدود به ارتفاعات است و پهنه‌های وسیع زیادی ندارد و در جنوب مشهد هم ارتفاعات را داریم. تنها جبهه‌ای که برایمان فرصت توسعه را فراهم می‌کند، شرق است که جریان طبیعی شیب زمین و فرصت استفاده از پساب هم آنجاست.

شرق مشهد، مهم‌ترین نقطه برای مرکز ثقل جریان ترانزیتی
خدایی ادامه می‌دهد: بهترین نقطه ما برای مرکز ثقل جریان ترانزیتی استان، جبهه شرقی مشهد است. به همین علت بوده که ۲۰ سال پیش در این منطقه، ایستگاه مطهری جانمایی می‌شود و سال گذشته هم به عنوان دهکده لجستیکی مشهد تصویب شد. این دهکده نقطه تلاقی همه مدل‌های حمل و نقلی، برون‌شهری و بین‌المللی اعم از هوایی، زمینی و ریلی بوده و یکی از ظرفیت‌های مهم جبهه شرقی مشهد است که اگر به آن ضریب بدهیم، به عنوان یک ضلع از مثلث مشهد، دوغارون و سرخس بی‌شک یک قطب مهم در ترانزیت محسوب می‌شود.
وی می‌گوید: این ظرفیت اگر در منطقه شرق مشهد ایجاد شود، یک فرصت تاریخی بزرگ در حوالی جاده ابریشم است که کشش زیادی برای جریان توسعه شهر ایجاد می‌کند. از طرفی دقیقاً در کنار این دهکده، شهرک صنعتی مشهد ۵ با استعداد ۵هزار هکتار قرار دارد و بزرگ‌ترین شهرک صنعتی شرق کشور است. همه این موارد به معنی تغییر مسیر آهنرباهای توسعه شهر در مشهد بوده که یک دلیل آن را شاید بتوان محدودیت ظرفیت‌های محیطی غرب مشهد دانست. بنابراین شرق با آن قطب‌های اصلی که در حوزه صنعت، تولید و تجارت در آن ایجاد می‌شود، برای توسعه آماده خواهد شد. تجمیع همه این فرصت‌ها در پهنه شرقی مشهد حضور اقتصادی-اجتماعی منطقه را در سال‌های آینده پررنگ‌تر خواهد کرد.

 چه مسائلی قرار است در توسعه شرقی مشهد حل شود؟
معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی متذکر می‌شود: از طرفی تا زمانی که به پهنه‌های شرقی مشهد نقش‌دهی نشود و یک‌سری از مراکز مهم به آنجا نروند، همچنان حاشیه خواهد ماند. 
خدایی تأکید می‌کند: جریان تحول در حاشیه شرقی مشهد بی‌شک یک امر ناگزیر است و باید برای آن فکر شود تا با عمل انجام شده مواجه نشویم. مسئله حاشیه شهر، زیارت و جریان اقتصادی مشهد که بخش جدی آن در سال‌های آینده به امر ترانزیت گره می‌خورد، باید در شرق این شهر حل شود. توسعه شرق مشهد زمانی که این منطقه را به عنوان یک قطب اقتصادی مطرح کند، موجب افزایش کرامت اهالی خواهد شد. 
وی در ادامه عنوان می‌کند: اگر صاحبنظران به موضوع توسعه شرقی مشهد آمایشی‌تر، کلان‌تر و با یک دید میان‌رشته‌ای از ابعاد اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی، سرزمینی و زیست‌محیطی نگاه کنند، آن وقت متوجه می‌شویم این اتفاق حتی اگر در اسناد فرادست هم دیده نشده باشد؛ اما در حال شکل‌گیری است.
معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بار دیگر تأکید می‌کند: نکته مهم این است که باید تلاش کنیم این توسعه به شکل آگاهانه، هوشیارانه و به ویژه با مشارکت مردم محلی صورت بگیرد.

بندر خشک؛ الگوی مناسب برای توسعه شرقی مشهد
مسئول امور برندسازی و دیپلماسی شهری شهرداری مشهد نیز در این خصوص معتقد است توسعه به شرق، یک نگاه درهم ریخته است از این نظر که عده‌ای از مدیران عالی، مسئله حاشیه شهر برایشان مهم است و می‌خواهند درباره این موضوع میان مدیران عملیاتی تمرکز ایجاد کنند؛ اما با روکشی زیبا و آبرومندانه! البته بدنه مدیریتی در سطح استان نیز به این علت که مدیران بالادستی در این باره (توسعه به شرق) با هر نیتی مطالبه‌گر هستند، کلیدواژه‌های مدیران بالاسری خود را واگویه می‌کنند.

نگاه به توسعه به شرق نباید از سر استیصال باشد 
امیرمهدی کلیدری می‌گوید: در مجموع هر دو دسته مدیران مذکور، مسئله «توسعه به شرق» را یک فرصت راهبردی نمی‌بینند در حالی که در خصوص توسعه به شرق باید به جای یک نگاه از سر استیصال و تهدید، یک نگاه فرصت‌طلبانه داشته باشند. وقتی نگاه از سر استیصال باشد فقط می‌خواهند مسئله را به هر طریقی حل کنند. 
وی در پاسخ به این پرسش که اصولاً توسعه به شرق قرار است کدام مسئله را حل کند، می‌افزاید: ما یک کلان‌مسئله‌ای داریم که نشان می‌دهد باید شرق مشهد را جدی بگیریم و آن کلان‌مسئله کریدور ترانزیتی جنوب به شمال یعنی مکران به خراسان (و به سمت خزر) و کریدور ریلی چین به مشهد از افغانستان برای ایجاد بندر خشک است.

ایجاد بندر خشک در جنوب شرقی مشهد چه الزاماتی دارد؟
مدیر اجلاس شهرداران شانگهای درادامه به تشریح  زیرساخت‌های این بندر خشک می‌پردازد و یادآور می‌شود: وقتی بخواهید در مشهد یعنی در کرانه میان «سرخس و مشهد» یا «فریمان و مشهد»  بندر خشک ایجاد کنید، یک اکوسیستمی به وجود می‌آورد که باید مانند مدل کشورهای توسعه‌یافته صنعتی مانند فرانکفورت در آلمان یا نیس در فرانسه، یک کلونی زیرساختی در کنار هم داشته باشید؛ یعنی تمرکز خطوط هوایی، ریلی و باراندازهای سنگین در مسیر جاده‌ای هم در همین نقطه باشد. به طور مثال در مختصات مشهد، به خصوص شرق آن، اگر قرار است فرودگاه جابه‌جا شود، باید در کرانه فریمان تا سرخس باشد. وقتی این اتفاق بیفتد، باید ظرفیت فرودگاهی، علاوه بر مسافربری سنگین، قابلیت ورود سنگین‌ترین هواپیماهای ترابری را داشته باشد. این موضوع به یک استاندارد پروازی در آن فرودگاه نیاز دارد. شهر فرودگاهی را نباید در فرودگاه فعلی بزنیم؛ یعنی برای فرودگاه فعلی باید برنامه دیگری داشته باشیم و از محدوده طرق برای دسترسی خط آهن به انبارگردانی‌های سنگین و ترانزیتی کالاهای شرکت‌های باربری بین‌المللی استفاده کنیم.
کلیدری می‌گوید: این موضوع نیازمند این است که زیرساخت لازم برای پذیرش و استقرار یک حجم بالای دفتر نمایندگی‌های تجاری در حوزه شانگهای، بریکس و اوراسیا در مشهد را داشته باشیم. برای این منظور باید محلی درنظر گرفت. ظرفیت غرب و شمال‌غرب مشهد اشباع شده و براساس الگوهای اقتصاد زمین، اصلاً مقرون به صرفه نیست. از طرفی این دفاتر و سایت پلان‌ها باید در نزدیکی این بندر خشک باشند. برآوردها نشان می‌دهد تا ۱۲ هزار شرکت ترانزیتی از کشورهای حوزه‌های بریکس، شانگهای و اوراسیا کشش دارند در این محدوده سرمایه‌گذاری انجام دهند و برای این کار دست‌کم به یک دفتر نیاز دارند که دفاترشان باید در همین منطقه شرق باشد.

تأکید بر اهمیت پیوست فرهنگی برای توسعه به شرق 
وی تأکید می‌کند: البته در خصوص توسعه شرقی مشهد با یک مسئله مهم مواجه هستیم و آن اینکه نباید پیوست فرهنگی این نگاه در آن نقطه را از یاد ببریم. مبادا این ایده بزرگ را بدون پیوست فرهنگی به شرق شروع کنیم و زندگی مردم محلی را تحت تأثیر منفی قرار دهیم و آسیب‌هایی شبیه آنچه در بافت اطراف حرم مطهر رضوی و یا حتی خاک سفید تهران رخ داد، رقم بزنیم؛ چراکه ایجاد بندر خشک در شرق مشهد موجب افزایش قیمت زمین می‌شود و اگر مباحث فرهنگی را  در نظر نگیریم، سبب ایجاد یک لکه توسعه‌نیافته وسط یک منطقه توسعه یافته می‌شود. پس لازم است از الان منطقه‌های تأثیرپذیر را شناسایی و کارهای فرهنگی اجتماعی را آغاز کرد.
دسترسی‌های مسافری، مورد دیگری است که به عقیده مسئول امور برندسازی و دیپلماسی شهری شهرداری مشهد باید در ایجاد بندر خشک  در شرق مشهد مدنظر قرار گیرد.
او اضافه می‌کند: ما باید بر اساس الگوهای مختلف اقتصادی و مطالعاتی به تکثر پایانه مسافربری بین‌شهری فکر کنیم؛ یعنی یک پایانه برای شمال‌غربی به مقصد قوچان، یک پایانه برای جاده جنوب‌شرق به مقصد نیشابور، تربت‌حیدریه و کرانه جنوبی و یک پایانه هم برای دسترسی به شمال‌شرق داشته باشیم.
این مدرس ارتباطات استراتژیک متذکر می‌شود: باید یک تا دو‌سوم کششی که مشهد به سمت غرب داشته، در شرق جبران شود؛ اما این موضوع دسترسی‌های ترافیکی شهر را به هم می‌ریزد. قاعدتاً پایانه‌های مسافربری که داریم، باید متناسب با این فضا تقسیم شوند. حتی ایجاد تکثر ایستگاهی قطارهای بین‌شهری را هم باید از الان در طراحی شهری ببینیم؛ یعنی الان دسترسی مسافرت ریلی به کرانه شمالی مثل گلستان و مازندران داریم که باید از حاشیه‌های محدوده سه‌راه فردوسی شکل بگیرد.
 کلیدری تصریح می‌کند: متنعم شدن از فضای پیمان‌های شانگهای و اوراسیا جز با کانون قرار گرفتن مشهد‌الرضا(ع) به عنوان تقاطع راهبردی این کریدورها میسر نمی‌شود. این لاجرم است. هم نقشه‌های ژئوپلتیک گذشته این را تأیید می‌کند وهم نقشه‌های ژئواکونومی. تقاطع راهبردی شمال به جنوب و شرق به غرب جاده ابریشم یعنی جاده‌ای که در دوره اشکانیان تثبیت می‌شود، در محدوده توس است و بعد شاهدیم به صورت متوازن رباط‌ها و کاروانسراها به شکل خورشیدی دور این کانون پخش هستند. اگر قرار است حاکمیت از این سه پیمان اقتصادی مهم در منطقه متنعم شود و کنشگری مؤثر و فعال داشته باشد، باید ابرپروژه ایجاد بندر خشک با تمام اجزا و ملزوماتش را در مشهد جدی بگیرد و این مهم جز در محدوده شرق و جنوب‌شرق مشهد میسر نیست.
وی عنوان می‌کند: همه فراتحلیل‌های اندیشکده‌های مطالعات استراتژیک اذعان دارند علت‌العلل اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها جلوگیری از تحقق این امر در کرانه شمال شرقی ایران بوده است. این بندر خشک باید در میان‌مدت پنج ساله ایجاد شود و مکانش هم باید در جنوب‌شرق مشهد یعنی کرانه جاده فریمان تا جاده سرخس باشد. این یک طرح پیشران توسعه است؛ چراکه کارگر و نیروی خدماتی نیاز دارد و اطراف آنجا بازارچه‌های متنوع در صنایع مختلف شکل می‌گیرد. 

بندر خشک، تسهیلگر اقتصاد زیارت است 
مدیر اجلاس شهرداران شانگهای در پاسخ به این پرسش که ایجاد بندر خشک در این منطقه چه تأثیری بر اقتصاد زیارت خواهد داشت، بیان می‌کند: این موضوع، تسهیلگر اقتصاد زیارت خواهد بود. حدود ۲۰۰ سال است اقتصاد زیارت در محدوده فلات ایران محدود شده در حالی که حوزه توس یک حوزه ترانزیتی در جاده ابریشم بوده و همین موضوع سبب گسترش زبان فارسی در خاور دور و ترویج تشیع در آن محدوده حتی در تایلند و هندوستان شده است.

توسعه به شرق مشهد، منفعت راهبردی کشور است
کلیدری با تأکید بر اینکه توسعه به شرق مشهد روکشی برای پرداختن به حاشیه مشهد نیست، آن را منفعت راهبردی کشور برمی‌شمارد و می‌گوید: اگر حاکمیت بخواهد شبکه منافع بریکس، شانگهای و اوراسیا را به خودش گره بزند، فقط با نگاه راهبردی به کرانه شرقی مشهد میسر است. سرخس و مکران هر کدام به تنهایی نمی‌توانند این مهم را محقق کنند. این امر راهبردی-تمدنی نیازمند یک لولاست؛ لولایی که سابقه تاریخی آن به خوبی نشان داده به شکل تاریخ‌ساز در این مقوله نقش‌آفرینی داشته است. بی‌شک این لولا، مشهدالرضا(ع) است و بهترین نقطه این سرمایه‌گذاری راهبردی در جنوب‌شرقی این کلانشهر است که قطعاً این امر جز با اراده عالی نظام، همت مدیران عالی استان و مشهدالرضا(ع) محقق نمی‌شود.
او اذعان می‌کند: البته فرایندهای واقع شده در «جنگ کریدورها» به طور مثال، حمله مبتنی بر حفظ بقا از سوی رژیم صهیونیستی به باریکه غزه و مردم مظلوم و دلاور آن که در همین چارچوب است؛ نشان داده مسئولان عالی کشور، استان و مشهدالرضا(ع) فرصت زیادی برای تجمیع اراده و اعمال همت خود ندارند!
توسعه شرقی مشهد مسئله‌ای پیچیده، چندوجهی و مهم است که می‌طلبد برای پیشگیری از تبعات تصمیم‌های نادرست یا بی‌تصمیمی در خصوص آن چاره‌اندیشی شود.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8529


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو