دیپلماسی❜ حمل و نقل/ آغاز موج اعتراضات به نرخ نجومی ۶ میلیون تومانی بلیت تهران ـ مشهد برای زوار غیرایرانی و حتی ایرانی؟!

  • بازدید: ۶۰۸
حمل و نقل/ آغاز موج اعتراضات به نرخ نجومی ۶ میلیون تومانی بلیت تهران ـ مشهد برای زوار غیرایرانی و حتی ایرانی؟!
انجمن شرکت هواپیمایی

حدود یک هفته از اجرای طرح فروش بلیت هواپیما با نرخ دلاری به مسافران غیرایرانی می‌گذرد. واکنش‌های معترضانه و مخالفت‌آمیز به این طرح که «تبعیض‌آمیز» دانسته شده، همچنان ادامه دارد.

 رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز از برخی تخلفات شرکت‌های هواپیمایی در جریان اجرای این طرح خبر می‌دهد.

بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی از پنجم تیرماه به مسافران غیرایرانی به نرخ دلار محاسبه شده است. طبق تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی، بلیت پروازها در مسیرهای کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰ دلار و در مسیرهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار تعیین شده است. طرح از ابتدا با مخالفت فعالان گردشگری مواجه شد. 

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در نامه‌ای به رییس سازمان هواپیمایی کشور ضمن مخالفت با طرح بلیت دلاری برای مسافران غیرایرانی، درخواست کرد: تا زمان بررسی ابعاد مختلف این موضوع در یک کارگروه، از اجرا شدن این تصمیم خودداری شود. 

وزارت امور خارجه نیز به این طرح واکنش نشان داد و درباره اثر پرهزینه آن در کشورهای همسایه و انصراف عراقی‌ها از سفر به ایران به سازمان هواپیمایی هشدار داد. این هفته نیز قرار است معاون گردشگری با رییس سازمان هواپیمایی درباره این موضوع جلسه‌ای داشته باشند. 

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز معتقد است: این رفتار شرکت‌های هواپیمایی نه‌تنها تبعیض‌آمیز است، که برای کشور مخاطره‌آمیز بوده و نوعی خلاف بین‌المللی به شمار می‌آید.

حرمت‌الله رفیعی در گفت‌وگوبا ایسنا به تاثیر منفی این طرح در کشورهای همسایه، اظهار کرد: از حالا جوی در برخی کشورهای همسایه، از جمله در عراق راه افتاده است که قیمت‌ها را برای ایرانی‌ها در اربعین افزایش دهند. این چه سیاست منفعت طلبانه‌ای است که قرار است هزینه آن را کل کشور بدهد؟!

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصمیم شرکت‌های هواپیمایی برای دو نرخی و ارزی کردن بلیت پروازهای داخلی را بدون اندیشه و خلق‌الساعه دانست که با نظارت سازمان هواپیمایی اتفاق افتاده است و در این‌باره گفت:

 طبق قوانین سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای داخلی باید حقوق همه ملیت‌ها را برابر بشمارند. آن‌ها اجازه ندارند براساس ملیت و خارجی بودن افراد نرخ تعیین کنند. این مقررات خیلی شفاف است و شرکت‌های هواپیمایی با دو نرخی کردن قیمت‌ها براساس ملیت مسافر، مرتکب خلاف بین‌المللی شده‌اند.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه با اشاره به توجیه انجمن شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها درباره ارزی کردن قیمت بلیت پروازهای خارجی، مبنی بر این‌که "با قیمت‌های موجود به ملیت غیرایرانی یارانه داده می‌شد"، اظهار کرد: کدام یارانه؟ وقتی همین شرکت‌ها برای سوخت، یارانه می‌گیرند و آن را با قیمتی کمتر از آب می‌خرند، تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند، خدمات فرودگاهی در اختیار دارند و از دیگر امکانات بهره می‌برند، چرا از یارانه حرف نمی‌زنند، این خدمات و امکانات را حساب نمی‌کنند؟ نمی‌شود که دولت به ایرلاین‌ها یارانه بدهد، بعد آن‌ها خدماتشان را گران‌تر به مردم بفروشند و درآمد حاصل از آن را هم به جیب خود بزنند.

رفیعی اضافه کرد: با توجه به یارانه و تسهیلاتی که شرکت‌های هواپیمایی در ایران دریافت می‌کنند، همین حالا هم قیمت بلیت پروازهای داخلی در قیاس با نرخ‌ ایرلاین‌ها خارجی در کشورهای دیگر گران‌تر است.

او همچنین گفت: براساس اظهارات پیشین دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی "سهم حمل‌ونقل هوایی از سفر، فقط یک درصد است که ۶۵ درصد از آن یک درصد به کارکنان دولت و ماموریتی‌ها اختصاص دارد و بقیه را هم قشر مرفه استفاده می‌کند، بنابراین بلیت هواپیما دغدغه جامعه نیست. " البته که این آمارها را قبول ندارم و معتقدم ۵۰ درصد سفرهای هوایی توسط دهک‌های پایین جامعه در مسیرهایی، مثل مشهد انجام می‌شود و اتفاقا مقصد قشر مرفه جای دیگری است، اما به فرض این‌که آن اعداد و ارقام درست باشد، پس یعنی شرکت‌های هواپیمایی از جیب مردم پول برمی‌دارند که هزینه آن ۶۵ درصد کارمند دولت را بدهند که با پرواز، ماموریت بروند؟  

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به توجیهات دیگر انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای دو نرخی کردن بلیت پروازها، مبنی بر این که "افزایش تقاصای اتباع خارجی در مسیر مشهد و شمال کشور باعث شده است متقاضیان داخلی دسترسی کمتری به این پروازها داشته باشند"، اشاره کرد و افزود: اگر تقاضا افزایش یافته و بلیت‌ها از دسترس شهروند ایرانی خارج شده است، چرا آمار نداده و نمی‌دهند چند درصد از اتباع غیرایرانی از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند.

 معتقدم کمتر از ۵ درصدِ صندلی‌های ناوگان هواپیمایی در اختیار اتباع غیرایرانی قرار دارد، با این وجود انجمن شرکت‌های هواپیمایی به تمام ایرلاین‌ها بخشنامه کرده که ۵۰ درصد از ظرفیت صندلی‌های همه پروازها را به اتباع غیرایرانی اختصاص دهند و نرخ بیزنس برای این ظرفیت تعیین کنند. 

سوای این سوال که مگر اتباع خارجی در تمام مسیرها پرواز دارند که ۵۰ درصد ظرفیت کل پروازها به آن‌ها اختصاص داده شده است؟ نکته دیگر تعیین نرخ بیزنس برای صندلی اکونومی است. نرخ بیزنس تعریف مشخصی دارد، باید خدمات، صندلی و کترینگ ویژه به مسافر اختصاص داده شود، آیا این خدمات داده می‌شود؟

رفیعی گفت: قطعا که ۵۰ درصد ظرفیت یک پرواز آن هم در همه مسیرها مشتری غیرایرانی ندارد و فکر می‌کنم برنامه این گونه پیش رود که چند روز آن صندلی را با قیمت بیزنس عرضه کنند و زمانی که دیگر مشتری نداشت، همان ظرفیت را با همان قیمت بیزنس در اختیار مسافر ایرانی قرار دهند. در هفته گذشته پس از اجرای این طرح دقیقا همین اتفاق افتاد؛ بلیت پرواز تهران ـ مشهد به نرخ اتباع خارجی، به مسافر ایرانی فروخته شد، مستندات داریم که بلیت صندلی اکونومی را شش میلیون تومان به مسافر ایرانی قیمت دادند.  

او همچنین در نقدِ شیوه قیمت‌گذاری برای اتباع غیرایرانی، اظهار کرد: سوال این است که این قیمت‌ها را بر چه اساس و استانداردی تعیین کرده‌اند؟ پرواز یک طرفه زیر یک ساعت به قیمت ۱۰۰ دلار، با رفت و برگشت هوایی به یک کشور خارجی هم‌قیمت شده است. از کجا این رقم را پیدا کرده‌اند و اصلا با اجازه کجا چنین نرخی را تعیین کرده‌اند؟! 

مگر مسؤول نرخ‌گذاری شرکت هواپیمایی است، سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید نرخ را تایید کند. معتقدم این رفتارها فقط نشانه زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی است و حتما برای کل کشور پیامد منفی خواهد داشت و لطمه بزرگ سیاسی به بار خواهد آورد. از زمانی که این خبر اعلام شده است در برخی از کشورهای همسایه که به ایران پرسفر بودند، هجمه سنگینی ایجاد شده است.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: شرکت‌های هواپیمایی همچنین بخشنامه کرده‌اند اگر آژانس برای مسافر کد پاسپورت درج نکند، نه تنها جریمه می‌شود که از پذیرش مسافر در فرودگاه جلوگیری خواهد شد و بلیت صادره غیرقابل استرداد خواهد بود. یا فروش از طریق آژانس هواپیمایی را ممنوع کرده‌اند، مسافر خارجی ملزم شده از شرکت هواپیمایی یا سامانه فروش آن مستقیم خرید کند. اگر این رفتارها خلاف و زیاده‌خواهی نیست، پس چیست؟!

او ادامه داد: بسیاری از ایرلاین‌ها مدام می‌گویند زیان‌ده هستند، اگر این‌طور است چگونه هر سال به تعداد ایرلاین‌ها اضافه می‌شود، چگونه صاحبان آن‌ها مالک تیم فوتبال و کارخانه می‌شوند؟ زمانی که دفترشان را راه‌اندازی کردند، چه داشتند و امروز چه دارند؟ اگر زیان‌ده هستند شفاف آمار بدهند و از کلی‌گویی پرهیز کنند.

رفیعی بیان کرد: انتظار داریم پیش از وخیم شدن وضعیت، وزیر راه وارد عمل شود. متاسفانه اقبال جدی برای حل این مساله از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان داده نشده است، درحالی‌که اگر آژانس مسافرتی بلیت پرواز را هزار تومان گران بفروشند دوربین صدا و سیما را روشن می‌کنند و سراغ آژانس می‌روند و تعلیق و حتی آن را تعطیل می‌کنند. اما چند روز از اجرای این تصمیم گذشته و منافع کل کشور در خطر است، ولی این وزارتخانه نه تنها واکنش نشان نمی‌دهد که سازمان هواپیمایی آن اعلام کرده با اطلاع و هماهنگی آن‌ها این تصمیم اجرا شده است!

وعلی الاسلام واویلا ...

هشدار درباره بلیت‌های دلاری هواپیما برای مسافران غیرایرانی: ایران را از فهرست مقاصد سفر خط می‌زنید!

عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در نقد اجرای طرح نرخ‌ دلاری بلیت هواپیما برای اتباع غیرایرانی، گفت:‌ این رویه شرکت‌های هواپیمایی فقط پول ملی را تضعیف می‌کند و ایران نیز از فهرست مقاصد سفر خط زده می‌شود.

مصطفی سروی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دو نرخی شدن خدمات در کشور، به تجربه‌ای که در دیگر کشورها داشته است اشاره کرد و با بیان این‌که در هیچ کشوری براساس ملیت، قیمت تعیین نمی‌شود و این رفتار، تبعیض‌آمیز و در مغایرت با قوانین، شرع و عرف شناخته می‌شود، اظهار کرد: من حدود ۵۷ کشور را شهر به شهر گشته‌ام، از قوی‌ترین شهرهای توریستی تا ضعیف‌ترین آن‌ها را دیده‌ام و هرگز ندیدم براساس ملیت از مسافر خارجی پول بیشتری بگیرند و یا قیمت متفاوت بدهند. دلار گرفته‌اند اما قیمت را تغییر یا افزایش نداده‌اند. برای نمونه کامبوج، پول ملی این کشور جزو بی‌ارزش‌ترین‌ها به حساب می‌آید و معمولا از دلار برای معامله و خرید استفاده می‌شود، اما به هیچ‌وجه خدمات دو نرخی نیست و معامله به دلار هم فقط به توریست و یا مسافر خارجی محدود نمی‌شود، مثلا قیمت همبرگر، سه دلار است و یا پوشاک به دلار قیمت‌گذاری شده است. در واقع پول ملی این کشور این‌قدر بی‌ارزش شده که آن را به ندرت استفاده می‌کنند و این موضوع بهانه‌ای برای برخوردهای تبعیض‌آمیز با ملیت‌های دیگر نشده است.

او رفتار شرکت‌های هواپیمایی را خلاف منشور سازمان ملل و سازمان جهانی جهانگردی دانست و گفت:‌ این طرح از نظر شرعی و قانونی مشکل دارد. ضمن این‌که ارزی و دو نرخی کردن بلیت پروازهای داخلی فقط به نفع چارترکننده‌ها است. نگاه بدبیانانه‌ای به این جریان دارم و چارترکننده‌ها را پشت ماجرا می‌بینم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اضافه کرد: از طرفی، در کجای دنیا شیوه قیمت‌گذاری یک پرواز تا این حد رُند است، ۱۰۰ دلار برای پرواز کمتر از یک ساعت، ۱۵۰ دلار برای پرواز بالای یک ساعت؟! معمولا روی بلیت جزئیات دیگری از نرخ مشخص می‌شود، از عوارض فرودگاه و پرواز گرفته تا مالیات‌های دیگر.

سروی گفت: شرکت‌های هواپیمایی که معمولا هزینه‌های ارزی خود را بهانه اجرای چنین طرح‌هایی می‌کنند، دقیق و شفاف اعلام کنند، کدام یک از هزینه‌هایشان ارزی است، سوخت، نگهداری هواپیما، کترینگ، کدام یک؟ آیا سوخت را ارزی می‌خرند؟ آیا به کارکنان خود حقوق ارزی می‌دهند؟

عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران تاکید کرد: این رویه شرکت‌های هواپیمایی فقط نظام صنعت گردشگری ایران را مختل می‌کند و پول ملی را تضیف خواهد کرد. ما از گردشگر واحد پول آمریکا را می‌خواهیم، آیا این از نظر ساختار اقتصاد و نظام کشور ایرادی ندارد؟

او با اشاره به بخش‌های دیگری که بی‌سر و صدا خدمات خود را به اتباع خارجی ارزی می‌فروشند، ‌گفت: برج میلاد از جمله مراکزی است که بلیت ورودی را با نرخ دلاری می‌فروشد، ما بازدید از این برج را برای توریست‌های خارجی حذف کردیم. قیمت ورود به این برج از برج مخابراتی شانگهای، سیدنی و حتی تورنتو گران‌تر شده است، رقمی در حدود ۳۰ تا ۴۵ دلار برای هر نفر است.

سروی اضافه کرد: فدراسیون کوهنوردی سال‌هاست برای صعود به قله دماوند از اتباع غیرایرانی به عنوان ورودیه به دماوند ۵۰ دلار می‌گیرد. ورودی کاخ‌ها و موزه‌ها هم چند سال است دو نرخی شده است، فکر می‌کنید اگر یک عراقی بتواند فارسی صحبت کند نمی‌تواند بلیت ورودی موزه را به قیمت اتباع ایرانی بخرد؟ برای او کاری دارد؟ ‌مگر کارت شناسایی هنگام فروش بلیت می‌خواهند؟ اگر یک نفر فرزندش در خارج از کشور متولد شده باشد بخواهد ایران و خانواده‌اش را ببیند چه باید کند، او را هم غیرایرانی حساب می‌کنید و بلیت هواپیما را به دلار می‌فروشید، یا شخصی که همسرش خارجی است و در ایران زندگی می‌کند، وضعیت این افراد را هنگام اجرای چنین تصمیم‌هایی درنظر گرفته‌اید؟ چرا فکر می‌کنند سیستم دو نرخی و قیمت‌های ارزی بی‌نقص است؟ دو نرخی کردن قیمت‌ها تا این حد نقص دارد و بی‌حساب و کتاب تعیین شده است و پشتوانه منطقی و قانونی ندارد.

عضو جامعه تورگردانان در ادامه به موضوعِ سرایت دو نرخی و ارزی شدن قیمت‌ها به سایر بخش‌ها، گفت: اتوبوسی که معمولا برای توریست‌ها کرایه می‌کردیم به تازگی قیمت خود را به یورو اعلام کرده است، ‌۲۰۰ یورو برای هر روز! راهنماهای گردشگری هم با آن‌که نرخ‌نامه ریالی دارند، اما بعضی‌هایشان به دلار و یورو دستمزد تعیین می‌کنند. عملا همه خدمات در گردشگری ارزی شده است، آن‌وقت یک نفر در وزات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به فکر نیست و صدایی از کسی در نمی‌آید. آقای وزیر در یک سال گذشته هنوز با تورگردان‌ها که کارشان جذب توریست است، یک جلسه نگذاشته است. پس حرف‌های ما چگونه به ایشان می‌رسد؟ ‌چطوری از اخبار این صنعت مطلع می‌شوند؟ درباره کباب بناب و کشاورزان پاسارگاد صحبت می‌شود، اما درباره تضعیف پول ملی صحبت نمی‌شود! در این یک سال برای آمدن بیشتر گردشگران چه کرده‌ایم، آیا همین که مرزها باز شده کافی است؟ چه دستاورد دیگری داشتیم؟ مالیات‌ها تغییری کرده، ارزان‌سازی شده، تبلیغات گسترده و خاصی در سطح بین‌الملل انجام شده است؟ اعلام کنند چه کاری شده است که ما روی آن تکیه کنیم. ما از وزیر توقع بیشتری داشتیم.

سروی افزود: هیچ‌کس نمی‌پرسد آژانس‌داری که حدود سه سال بیکار بوده از کجا پول می‌آورد در نمایشگاه خارجی شرکت کند و چگونه می‌خواهد تبلیغ کند؟ نمی‌پرسد پول توریست با این‌ همه تحریم و کانال‌های بسته مالی چطور وارد کشور می‌شود؟ درست است ما توریست می‌آوریم، اما پولش را با هزار طرفه‌العین وارد کشور می‌کنیم. هیچ‌کسی درباره این مشکلات صحبت نمی‌کند، فقط همین که می‌بینند چهار نفر خارجی آمده می‌خواهند همه قیمت‌ها را دو برابر و ارزی کنند.

این تورگردان گفت: ارزانی مزیت کشور ایران است. چند سال پیش ایران از بین ۱۴۱ کشور، رتبه نخست به دلیل شاخص رقابت در قیمت را به دست آورده بود، اما حالا باید در فهرست مقاصد لاکچری قرار گیرد، البته که فقط به لحاظ قیمت! درحال حاضر یک وعده غذا برای یک نفر ۴۰۰ هزار تومان تمام می‌شود، خیلی از رستوران‌ها تا توریست خارجی می‌بینند، قیمت‌ها را دو برابر حساب می‌کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به افزایش سفر اتباع کشورهای همسایه به ایران در سال‌های اخیر، اظهار کرد: این‌همه نسبت به سفر اتباع عراقی به ایران خوشحالی می‌شود، اگر گران بشود همین‌ها هم نمی‌آیند، چرا باید برای یک بلیت ۲۰۰ دلار بدهند، قیمت آن به اندازه پرواز تهران ـ نجف تمام می‌شود. با این مدل قیمت‌گذاری، هزینه یک سفر از تهران تا مشهد برای اتباع غیرایرانی هم‌قیمت با پرواز تهران ـ استانبول می‌شود. در واقع پروازهای داخلی هم‌قیمت با پروازهای خارجی شده است.

سروی گفت:‌ در جنگ جهانی دوم، از هر دو هواپیما که هدف حمله قرار می‌گرفت، یکی سقوط می‌کرد. هواپیماهایی که به آشیانه برمی‌گشتند را بررسی می‌کردند تا نقاط ضعف شناسایی و مقاوم‌سازی شود، ولی همان هواپیماها سقوط می‌کردند.  مشکل کار در این بود که آن‌ها هواپیماهایی را بررسی می‌کردند که به آشیانه برگشته بودند، درحالی‌که باید هواپیماهایی که سقوط کرده بودند را بررسی می‌کردند. حالا حکایت ما است، ما به جای این‌که نقاط قوت را تقویت کنیم، آن‌ها را تضعیف می‌کنیم.

یادداشت فرهیخت: 

واقعاً این میزان از بلاهت و حماقت نوبر است! آن هم در کشوری که از همه سو تحت تأثیر تحریم های ظالمانه ی اقتصادی شدید نظام سلطه است. کشوری که می خواهد از اقتصاد شوم تک محصولی نفتی فرار کند و به درآمدزایی ارزی از صنعت مادر گردشگری به خاطر جاذبه های عظیم گردشگری خود چشم امید دارد!

و چه جاذبه ی ای برتر از مغناطیس زیارت هشتمین امام شیعیان جهان، امام رئوف، حضرت ابالحسن الرضا، عالم آل محمد علیهم السلام و سفر میلیون ها زایر غیر ایرانی و ایرانی به جهان شهر مشهد!

بحث انتشار این مصوبه ی احمقانه از آذر ۱۴۰۰ به گوشمان خورد، اما هیچ موقع اجرایی نشد و ما هم جدی اش نگرفتیم و گمان نمی کردیم مسوولان عالی رتبه دولتی که با شعار: دولتی مردمی برای ایران قوی بر سر کار آمده اند، زیر بار قبول این خودخواهی صنفی عده ای بی خرد و تیشه زن به ریشه ی اقتصاد گردشگری این دیار بروند!

ما زیاران چشم یاری داشتیم... از مهندس قاسمی وزیر ارزشمدار و معاونان وزارت راه و شهرسازی که متولی اول و مستقیم این داستان عجیب و غریب اند، تا دیگر مسؤولان ذیربط ، از سازمان هواپیمایی کشوری که امروزه خود را بی تقصیر جلوه می دهد و می گوید به من ارتباطی ندارد تا سازمان ضعیف حمایت از حقوق مصرف کنندگان و بسیاری از دستگاه های نظارتی و حتی رسانه ها... 

کوتاه و مختصر می نویسیم از هر آنچه که در باره ی این اوج بی خردی انجمن متوهم شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها و لابی قوی مافیای چارتر کنندگان هواپیما باید گفت را در متن بالا و در سایر رسانه ها از جمله ایسنا می خوانید و نیازی به تکرارش نیست، فقط همین اندازه باید گفت که ضمن محکومیت این مصوبه ی ظالمانه و درخواست ابطال آن، واقعاً متأسفیم برای این همه بلاهت و حماقت و از همه بدتر سکوت مسئولان ذیربط در وزارت راه و سازمان هواپیمایی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حتی رسانه ها و برخی از خبرگزاری ها از جمله رسانه ی ملی و بخش خبری ۲۰:۳۰ که علی الظاهر پخش خبر و فیلم محیط بان حیات وحش از حمله عقاب به یک بچه آهو برایش مهمتر از بازتاب این گونه اخباری است که همچون میخی است بر تابوت صنعت گردشگری ایران! 

آقای رییس جمهور، منتظریم...


اخبار مرتبط را در ایسنا بخوانید:

هشدار درباره بلیت‌های دلاری هواپیما برای مسافران غیرایرانی: ایران را از فهرست مقاصد سفر خط می‌زنید

اعتراض تورگردان‌ها به رفتار تبعیض‌آمیز ایرلاین‌ها

نرخ بلیت هواپیما برای مسافران غیرایرانی دلاری شد!

مخالفت وزارت گردشگری با فروش بلیت هواپیما به دلار: پیگیریم

واکنش رییس جامعه تورگردانان به بلیت دلاری هواپیما: چطور است دلار را جایگزین ریال کنیم؟

هشدار به سازمان هواپیمایی: عراقی‌ها را از آمدن به ایران منصرف می‌کنید

پس لرزه‌های دو نرخی شدن بلیت هواپیما

معاون سازمان هواپیمایی اعلام کرد: نرخ‌گذاری ارزی بلیت هواپیما برای اتباع خارجی از امروز


و اما ... از قدیم هم گفتن: شاهنامه آخرش خوش است... 

خوشبختانه مطلع شدیم و دلمان هم روشن بود که این مصوبه ی سفاهت آمیز دوامی نخواهد داشت و دیر یا زود، بالاخره باطل خواهد شد. به درایت وزیر راه و شهرسازی - هر چند با تأخیر دو هفته ای - ملغی شد و روی سیاه ماند برای انجمن شرکت های هواپیمایی و ایرلاین هایی که قصد داشتند با سوء استفاده از شرایط کشور، دست در جیب زوار غیر ایرانی امام رئوف و اتباع خارجی کنند که تیرشان به سنگ خورد.

این خبر مسرت بخش را در این لینک مشاهده بفرمایید.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8488


Share
  • سمیه رضوانی
    سلام علیکم از اول هم معلوم بود این بخشنامه ظالمانه باطل میشه دقیقا مثل مصوبه شورای به اصطلاح اسلامی شهر مشهد دوره سابق و زمان اصلاح طلبها که اونا هم به خیال خام خودشون میخواستن از هر زوار مشهد ده یورو عوارض ورود به شهر بگیرن و پول درمانشون هم به دلار باشه ولی برای این بدبختیها من هم متعجبم و هم متأسفم که چطور میشه یه انجمن صنفی ذینفع اما زیر دست که صدتا آقا بالاسر داره اینقدر جرأت پیدا می‌کنه بیخیال آبروش بشه؟ خیلی فکر کردم و یه علت بیشتر براش پیدا نکردم که گفتن سنگ مفت گنجشک هم مفت. می‌زنیم گرفت فبهاالمراد و نگرفت هم که دارمون نمیزنن و فوقش باطل میکنن مصوبه رو ولی یه چیزی یادشون رفته بود اونم قدرت شبکه های اجتماعی و رسانه های غیر صدا سیمایی بود فکر کردن همین که صداسیمای میلی رو بخرن تا سکوت کنه تا خر اینا از پل بگذره و آبها از آسیاب بیفته کار تمومه که اتفاقا همینطور هم شد و متاسفانه صدا سیما باب میل اونا خبرشو پخش نکرد ولی دم همه گرم که حسابی داغش کردن و نذاشتن از اینطرف دودش به چشم زوار خارجی مشهد بره و از اون طرف هم به چشم خودمون چون دو سه ماه دیگه اربعینه و همین بلا رو شاید عراقی ها سر زوار حسینی می‌آوردن خدا رو شکر که آبروشون رفت و حسابی ضایع شدن آبرو هم مثل آبیه که وقتی از جوی بره دوباره بر نمی گرده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها