دیپلماسی❜ اقتصادی/ یک میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار، سهمیه صادراتی سازمان توسعه تجارت برای خراسان رضوی است

  • بازدید: ۴۶۴
اقتصادی/ یک میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار، سهمیه صادراتی سازمان توسعه تجارت برای خراسان رضوی است

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد گفت: سازمان توسعه تجارت امسال یک میلیارد و 565 میلیون دلار برای خراسان رضوی سهمیه (قابل انتظار) صادراتی قائل شده که با پیگیری فعالان حوزه تجارت خارجی، دستیابی به این عدد دور از انتظار نیست. محمدحسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد در جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه توسعه صادرات یکی از مهم ترین دغدغه های اعضای این ساختار تخصصی- مشورتی به شمار می آید، گفت: لذا به منظور تحقق این امر و دستیابی به ظرفیت‌هایی که در بخش تجارت خارجی استانمان ترسیم شده، الزاماتی برای استان تدوین شده است، البته بعضا این جنس الزامات می تواند به سطح ملی نیز تسری پیدا کند اما فعلا آنچه جمع بندی شده با نگاه ویژه به استان بوده است.

او افزود: بسته پیشنهادی مذکور ابتدا مشتمل بر 34 بند بود که در 16 تیر 94 به کارگروه توسعه صادرات استان ارجاع و چکش کاری شد. البته این موارد قبل از آن در اتاق بازرگانی مطرح و مصوب شده بودند. در حال حاضر مصوبه کارگروه توسعه صادرات، 58 بند دارد که هر یک مسئله ای را پیگیری کرده و وظیفه هر سازمانی را نیز مشخص نموده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که این مصوبه به تصویب هیات دولت و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز رسیده است. حال سوال اینجاست که چرا علی رغم در اختیار داشتن چنین بسته ای، هنوز آن طور که باید و شاید نتوانسته ایم به نتیجه دلخواه دست یابیم. در همین راستا از اعضای کمیسیون تقاضا داریم که موارد پیشنهادی خود را به ما منعکس کنند تا نواقص موجود در این بسته برطرف شود تا بستر اجرای آن فراهم آید.

روشنک بیان کرد: کمبود واگن یکی از اساسی‌ترین مشکلات پیش روی توسعه صادرات استان است، علی رغم تاکیدات بسیار بخش خصوصی، متاسفانه در این حوزه اقدامی صورت نگرفته است. این موارد باید به استاندار منعکس شود.

او در ادامه به تشریح رویه های غلطی در حوزه تامین واگن صادراتی پرداخت که تشدید فساد در این بخش و افزون شدن هزینه ها را در پی داشته است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اینکه سیستم بانکی به هیچ عنوان حاضر نیست که وام ارزان قیمت را در اختیار بخش صادرات قرار دهند، به تشریح مشکلاتی پرداخت که صادرکننده پرسابقه طی سال های اخیر داشته اند و این اتفاق فعالان اصلی این حوزه را به حاشیه رانده است.

روشنک اظهار کرد: در حال حاضر ما نمی توانیم هیات تجاری به کشورهای همسایه اعزام کنیم و یا از هیات تجاری کشورهای مختلف دعوت به عمل آوریم. به همین دلیل برگزاری همایش و نمایشگاه ها در شرایط فعلی بسیار دشوار است، بنابراین برگزاری وبینار یکی از راهکارهایی است که در حال حاضر باید مدنظر قرار گیرد.

او بر اهمیت پیگیری همه ظرفیت‌های موجود در راستای حمایت از بخش صادرات و توسعه تعاملات بین المللی با هدف ارتقای بازارهای هدف تاکید کرد و افزود: سازمان صمت باید متولی اصلی وبینارها باشد تا ساماندهی لازم را به منظور حصول نتیجه، داشته باشد. علاوه بر این کشورهایی که با ایران اتاق مشترک دارند، باید این اتاق مشترک را در جریان برگزاری وبینار قرار دهند و گرنه نمی توان انتظار حصول نتیجه داشت.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد اشاره ای به موضوع «تولید بدون کارخانه» کرد و ادامه داد: به استناد این طرح که برای قریب به دو دهه از سوی اتاق خراسان رضوی پیگیری شده و اخیرا نیز وزارت صمت دستورالعمل صدور پروانه در این بخش را ابلاغ کرده است، ظرفیت های خالی در بخش تولید، فعال خواهد شد. از طرفی بحث تولید بدون کارخانه صرفا به حوزه صنعت محدود نمی ماند و می تواند در بخش کشاورزی نیز اجرایی شود. در مجموع همه این تلاش با این هدف صورت گرفت که سرمایه های بخش تجارت به عرصه تولید ورود کرده و بستر توسعه برندها نیز به موازات این سرمایه گذاری ها، فراهم آید.

باشگاه خبرنگاران جوان 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7955


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها