دیپلماسی❜ اقتصادی/ نشست رفع مشکل صادرات کالاهای خارجی در پایانه صادراتی فرودگاه مشهد

  • بازدید: ۲۶۳

جلسه کمیسیون صادرات خراسان رضوی در حالی به ریاست اتاق بازرگانی مشهد در محل دفتر رییس فرودگاه مشهد برگزار شد که ترمینال تجاری فرودگاه مشهد که از آن به عنوان پایانه صادراتی یاد می‌شود، روزهای پایانی ساخت خود را می‌گذراند‌.با این حال با توجه به عدم رفع مشکلات ساختاری صادرات از قبیل حل مشکل نرخ ارز و مساله روابط تجاری با کشورهای همسایه‌، به نظر نمی‌رسد هزینه سنگینی که برای ایجاد این ظرفیت در مشهد در نظر گرفته شده راه را برای پول درآوردن تولیدکننده‌های کوچک و بزرگ مشهدی و سایرین در استان هموار کند و احتمالا باید از این ترمینال به عنوان پایانه هوایی وارداتی یاد کرد‌...

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ابتدای این جلسه گفت‌: ما به دنبال امضای تفاهم نامه با گمرک و سازمان جهاد کشاورزی استان هستیم تا در بحث صادرات محصولات کشاورزی مشکلات اجرایی فعلی حل شود‌. وی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد راه‌اندازی دپارتمان کشور افغانستان در سازمان توسعه تجارت را دادیم‌، افزود: به زودی شاهد شروع به کار آن خواهیم بود‌.

وی افزود: علاوه بر آن درخواست کردیم‌، مرکز پژوهش‌های بازار آسیای میانه و افغانستان و پاکستان نیز در سازمان توسعه تجارت و با مدیریت مشهد راه‌اندازی شود‌.

مدیر فرودگاه مشهد نیز گفت‌: برای توسعه تجارت خارجی علاوه بر 22 پرواز فعلی به مقاصد خارجی تا ماه آینده پرواز به فرانکفورت و کوآلالامپور از فرودگاه مشهد نیز راه‌اندازی خواهد شد‌. اسماعیلی گفت‌: سال آینده نیز پروازهایی به هند‌، آذربایجان‌، چین و یک کشور اروپایی دیگر برقرار خواهد شد‌، ضمن اینکه پرواز مشهد استانبول نیز روزانه در هفت روز هفته خواهد بود‌.

وی در مورد علت تاخیر در راه‌اندازی ترمینال تجاری فرودگاه مشهد گفت‌: این ترمینال تا پایان سال افتتاح خواهد شد‌؛ ولی از استانداری انتظار داریم دستگاه اشعه ایکس مخصوص بارهای تجاری را برای ما تامین کنند‌.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت‌: برای بسته‌بندی زعفران و صادرات محصولات کشاورزی مبلغ 20 میلیارد تومان و برای سه خوشه صادرات گرای چرم و زعفران و خوشه صنعتی دوریکا مبلغ 20 میلیون دلار سرمایه در گردش در نظر گرفته شده که انتظار می‌رود بانک مرکزی در خصوص این 20 میلیارد تومان تسهیلات ریالی به سرعت بانک عامل را مشخص کند و اتاق بازرگانی نیز می‌تواند واحدهای در اولویت را به ما معرفی کنند‌.

مروج الشریعه افزود‌: از آنجا که دو موضوع محصولات صادراتی که توسط مشاغل خانگی تولید می‌شود و صنایع دستی صادراتی در لایحه برنامه پنجم دیده شده از اتاق بازرگانی می‌خواهیم که وضعیت فعلی آنها را برای ما گزارش کنند‌.

وی در عین حال تاکید کرد‌: کمتر از 10 درصد پروتکل‌ها و تفاهم نامه‌هایی که ما با کشورهای همسایه امضا کردیم اجرایی شده و به همین علت از اتاق بازرگانی می‌خواهیم علت اجرایی نشدن 90 درصد پروتکل‌های دیگر را نیز برای ما روشن کند‌. اما به غیر از صحبت‌های کلی که در این جلسه شد عدم آمادگی رییس سازمان بازرگانی برای ارائه گزارش کار در مورد خوشه‌های صادرات‌ گرای استان نیز قابل توجه بود و وی تنها به گفتن اینکه باید چالش بین تولیدکنندگان بسته‌بندی و تاجران زعفران را حل کنیم، اکتفا کرد‌.

ایزدپرست مدیر خوشه صادراتی چرم استان نیز ضمن اشاره به اینکه 80 درصد تولیدات کارخانه‌های چرم سازی استان صادرات می‌شود به مشکل قاچاق پوست ایران به کشورهای ترکیه و پاکستان اشاره و تاکید کرد‌: مساله دیگر این است که پوست ما را به قیمت ارزان از کشور قاچاق می‌کنند و می‌برند و از آن طرف محصولات چرمی ‌کیف و کفشی را که با این پوست ساختند، دوباره به داخل کشور قاچاق می‌کنند و متاسفانه این مساله به دلیل سیاست‌های تعرفه‌ای دولت در گرمک است.

اما در حاشیه بازدید از ترمینال تجاری در حال ساخت فرودگاه مشهد‌، سیادت رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت‌: این ترمینال 3000 متری و حتی ترمینال آینده ای که قرار است در زمینی به وسعت 50 هزار متر ساخته شود فقط تسهیل کننده واردات است‌.

وی افزود: گرچه از طریق این ترمینال واردات ماشین آلات و برخی از انواع قطعات کالاهای مونتاژی برای تولیدکنندگان مشهدی ارزان تر در می‌آید‌؛ ولی به نظر، این ترمینال در آینده با کالاهای نهایی خارجی پر خواهد شد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7359


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها