دیپلماسی❜ اقتصادی/ خراسان رضوی شاهراه صادرات ایران با کشورهای آسیای میانه است

  • بازدید: ۷۲

رئیس سازمان بازرگانی خراسان رضوی گفت:کشورهای آسیای میانه به دلیل نزدیک فرهنگی و جغرافیایی به خراسان رضوی مناسبترین بازار برای صادرات تجاری است. علی صفرزاده در جمع فعالیت اقتصادی خراسان رضوی و مسئولان اتاق بازرگانی تاشکند پایتخت ازبکستان افزود:صادرات ازبکستان به ایران چهار برابر صادرات ما به این کشور است که به دلیل تلاش بیشتر آنها در تسخیر فضای تجاری ماست.

رئیس سازمان بازرگانی خراسان رضوی گفت:ایران سهم زیادی در مبادلات ازبکستان ندارد و حتی در جمع 20 کشور طرف وارداتی آن نیز قرار نگرفته در حالیکه ازبکستان چهارمین طرف تجاری ماست.

وی ادامه داد:اگر در کشور بازخوانی فرصتهای اقتصادی یکدیگر بپردازند در آینده ای نزدیک می توانیم شاهد افزایش چند برابری مبادلات اقتصادی باشیم.

رئیس سازمان بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد:در سال گذشته صادارت استان کمتر از یک میلیارد دلار بود که این رقم تا پایان سال جاری به 1.2 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی متوسط رشد صادرات استان خراسان رضوی را 15 درصد دانست و افزود:اگر بخواهیم صادارت کل کشور را از 21 میلیارد دلار به 50 میلیارد دلار برسانیم سهم خراسان رضوی 2.5 تا سه میلیارد دلار خواهد بود که نیاز به ایجاد زیرساختها و شناخت فرصتهای تجاری کشورهای طرف معامله خواهد بود.

وی افزود:در حال حاضر 700 صادر کننده شناسنامه دار در استان داریم که در این زمینه رتبه دوم کشور را دارا هستیم.

صفرزاده با اشاره به موقعیت بی نظیر ترانزیتی استان عنوان کرد:استقرار خراسان رضوی روی کریدور مهم ترانزیتی منطقه انجام 25 درصد مبادلات کشورهای منطقه از طریق خراسان فرصتی است که تجار استان باید از آن استفاده کنند.

صفرزاده ادامه داد:البته در حال حاضر 60 درصد تجارت خارجی کشور با کشورهای آسیای میانه از طریق بازرگانان خراسانی انجام می شود و ازبکستان چهارمین شریک تجاری خراسان رضوی است.

وی خطاب به رئیس اتاق بازرگانی تاشکند گفت:وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس و حضور سالانه 20 میلیون زائر در مشهد از یک میلیون آنها خارجی هستند برای سرمایه گذاری و حضور شما یک فرصت است.

وی افزود:یکی از مهمترین برنامه های سازمان بازرگانی خراسان رضوی اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری برای توسعه صادرات استان است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7297


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها