دیپلماسی❜ اقتصادی/ تجار در پی حمل‌ونقل ترکیبی کالا در مرز ریلی لطف‌آباد خراسان رضوی با جمهوری ترکمنستان

  • بازدید: ۳۸۰
معاون حمل و نقل اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بازرگانان، صاحبان کالاهای ترانزیت و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خواستار "ترانشیپمنت کالا از جاده به ریل" در پایانه مرزی لطف‌آباد خراسان رضوی با جمهوری ترکمنستان هستند. جواد وحدتی‌فرد روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا "ترانشیپمنت" را تغییر شیوه حمل و نقل بارگیری و جا به جایی کالا از شکلی به شکل دیگر تعریف و بیان کرد:... موضوع ترانشیپمنت از روشهای مرسوم برای انتقال کالای ترانزیتی در عرصه تجارت جهانی و بازرگانی بین‌المللی است.وی ادامه داد: به خاطر شرایط ناشی از تداوم بحران پاندمی کرونا و بسته شدن سه گذرگاه مرزی جاده‌ای خراسان رضوی با کشور ترکمنستان هم‌اینک بازرگانان و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی کالا خواستار فراهم شدن زمینه لازم برای اعمال ترانشیپمنت در مرز ریلی لطف‌آباد واقع در شمال خراسان رضوی یعنی تغییر شکل حمل کالاهایشان از جاده به راه‌آهن شده‌اند.معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به بازگشایی مرز سرخس با ترکمنستان برای حمل ونقل ریلی اشاره و بیان کرد: با توجه به این که امکان بارگیری مجدد کالا بر روی واگنهای باری در مرز لطف آباد وجود دارد لذا شرکتهای حمل و نقل و صاحبان کالا حاضر به پذیرش هزینه‌ها و دردسرهای ناشی از بارگیری مجدد شده‌اند تا بتوانند کالای ترانزیتی خود از ایران را به ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه آسیای مرکزی منتقل کنند.وحدتی فرد افزود: موضوع ترانشیپمنت کالا در پایانه مرزی سرخس به اطلاع مقامات ترکمنستان رسیده است اما تاکنون اظهار نظری از سوی این کشور درباره این موضوع انجام نشده است.  تجارت و تبادل ریلی از مرز لطف‌آباد شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی با کشور ترکمنستان پس از حدود سه  ماه ونیم وقفه و تعطیلی مرز ۱۱ تیرماه گذشته از سرگرفته شد.بر اساس اعلام فرمانداری درگز تیر ماه گذشته ۶ واگن ترانزیت حامل بار تجهیزات الکترونیکی از ایران وارد ترکمنستان شد با این حال هم اکنون ۳۰ واگن کالای صادراتی در ایران در انتظار ورود به خاک ترکمنستان است.مرز زمینی لطف‌آباد هم‌اینک همچون دیگر مرزهای زمینی با جمهوری ترکمنستان بسته است اما می‌توان از ظرفیت موجود در پایانه ریلی لطف آباد برای انتقال کالا از کامیون به قطار در این ایام بهره گرفت.    ۱۴ اسفند ماه ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا مرز ریلی سرخس و لطف آباد از سوی ترکمنستان بسته شد و پس از حدود سه ماه و نیم با حصول توافق دوجانبه و ایجاد تونل‌های ضدعفونی واگن‌های حمل کالا، تبادل تجاری در این مرز ریلی از سرگرفته شد.پایانه مرزی لطف‌آباد در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز در شمال خراسان رضوی واقع است.این پایانه مرزی جاده‌ای و ریلی که با مشهد ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد به شبکه ریلی ایران متصل نیست اما صادرات و ترانزیت کالا از این پایانه به صورت ترانشیپمنت ریلی پیش از این انجام شده است. با این روش کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی در این مرز بار خود را به واگن‌های باری منتقل می‌کنند تا این کالاها از طریق شبکه حمل و نقل ریلی کشورهای همسایه به مقاصد مختلف در آسیای مرکزی انتقال یابد.خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:ترانزیت کالا به آسیای مرکزی نیازمند مسیرهای جایگزینمشهد- ایرنا- مرزهای ترکمنستان با خراسان رضوی که پیشتر از مشکلات مزمنی در مبادلات تجاری رنج می‌برد پس از همه‌گیری کرونا مسدود شد و در پی آن توجه بازرگانان بین‌المللی را برای ارسال کالا به بازارهای آسیای مرکزی به مسیرهای ترانزیتی جایگزین معطوف نمود.کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ میلادی تشکیل شدند و اکنون با ۷۰ میلیون نفر جمعیت و اشتراکات متعدد دارای ظرفیت های مناسبی برای ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با ایران هستند.محصور بودن این کشورها در خشکی آنها را نیازمند راه‌های ارتباطی ایمن برای تبادلات تجاری با سایر کشورها در شرق و غرب منطقه کرده است و ایران در کریدورهای ارتباطی آسیای مرکزی یکی از کشورهای مهم و اصلی است.از سوی دیگر 'ترانزیت' به عنوان یک صنعت نه تنها موجب توسعه زیرساخت‌ها، اشتغالزایی و توسعه محدوده جغرافیایی مرتبط با این صنعت در داخل کشور می‌شود بلکه بر سایر نقاط پیرامونی کشور از جمله مبدا و مقصد ترانزیت کالا نیز تأثیرگذار بوده و رونق و توسعه اقتصادی را به همراه دارد. همچنین به واسطه توسعه اقتصادی ناشی از ترانزیت وضعیت توسعه نیافتگی، فقر و بیکاری منطقه‌ای بهبود یافته و مشکلات امنیتی ناشی از این کاستی‌ها رفع می‌شود.به اعتقاد کارشناسان، ایران و بویژه خراسان رضوی به خاطر موقعیت جغرافیایی و برخورداری از زیرساخت‌های مناسب ریلی و جاده‌ای شاهراه ترانزیت در منطقه غرب آسیا و به خصوص آسیای مرکزی است.جمهوری ترکمنستان حدود هزار و ۲۰۰ کیلیومتر مرز مشترک در شمال شرق ایران دارد و تبادلات جاده‌ای و ریلی پنج کشور آسیای مرکزی از طریق مرز ایران با ترکمنستان انجام می‌شود که با اعمال سیاست‌های خاص از سوی این همسایه مشکلاتی برای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران ایجاد شده است.سابقه مشکلات ترانزیتی در مرز ترکمنستانخراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد. پنج واحد گمرکی این استان در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون، مشهد و دو بازارچه مرزی آن در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان فعالند، طی سالهای گذشته تردد در مرز دوغارون با مشکلات کمتری همراه بوده است اما پایانه های مرزی سرخس و لطف آباد در مرز ترکمنستان با بیشترین چالش‌ها بواسطه تصمیم های دولت همسایه مواجه شده است که نمونه ای از آن ذکر می شود.۲۱ خرداد ۱۳۹۸ معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در تشریح وضعیت پایانه های مرزی استان با کشور ترکمنستان به خبرنگار ایرنا گفت: اعمال محدودیت های جدید در مرز سرخس توسط ترکمنستان و تعیین سقف ۱۰ دستگاه کامیون برای ورود به این کشور مشکلاتی برای رانندگان ایرانی ایجاد کرده است.جواد وحدتی فرد افزود: دولت ترکمنستان از مرداد ماه پارسال (۱۳۹۷) تردد کامیون‌ها از مرز خود را به ورود ۳۰ و خروج ۳۰ دستگاه کامیون محدود کرد که این امر موجب کاهش ۵۰ درصدی ترانزیت کالا از طریق مرز جاده‌ای سرخس طی سال گذشته نسبت به سال ۹۶ شد.وی ادامه داد: در ادامه این محدودیت‌ها، اکنون دولت ترکمنستان سهمیه خروج ۳۰ دستگاه کامیون از مرز خود به ایران را به ۱۰ دستگاه برای کامیون‌های ترکمنستانی، ۱۰ دستگاه برای ناوگان ایرانی و ۱۰ دستگاه برای سایر ملیت‌ها تغییر داد که این تصمیم موجب افزایش مدت اقامت رانندگان ایرانی در مرز ترکمنستان تا چهار شب شده است.معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت پایانه مرزی سرخس برای کشورهای آسیای مرکزی و ویژگی منحصر به فرد این پایانه به خاطر دسترسی به ریل، پیگیری رفع محدودیت‌های ایجاد شده برای این پایانه مرزی از سوی مراجع دیپلماتیک در دستور کار قرار گرفته است.بر اساس اعلام راهداری خراسان رضوی در سال ۱۳۹۷، ۳۹ هزار و ۴۲۳ دستگاه کامیون حامل کالای ترانزیت ورودی از کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان وارد خراسان رضوی شدند که نسبت به سال قبل از آن چهار درصد کاهش داشت.مطابق این آمار در این مدت (سال ۱۳۹۷) ۷۴ هزار و ۴۹۹ دستگاه کامیون نیز از طریق پایانه‌های مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران در مرز ترکمنستان و پایانه دوغارون در مرز افغانستان کالاهای ترانزیتی را از طریق خراسان رضوی به مقصد کشورهای همسایه حمل کردند که در مقایسه با سال قبل از آن ترانزیت خروجی از استان ۲۷ درصد کاهش داشت.کرونا چالش صنعت ترانزیت کشورروند کجدارومریز و همراه با مسامحه ترانزیت با ترکمنستان تا پایان سال ۱۳۹۸ ادامه یافت تا اینکه بروز شیوع جهانی ویروس کرونا منجر به انسداد مرز زمینی و ریلی استان در سرخس و دو مرز زمینی در لطف آباد و باجگیران شد و مصائب بسیار برای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و تجار بوجود آورد.رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: شیوع ویروس کرونا به عنوان پدیده شوم و فراگیر قرن حاضر پس از ۲ مانع فضای نامساعد کسب و کار در بخش ترانزیت و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور به عنوان سومین چالش بزرگ فضای کسب و کار در حوزه ترانزیت مطرح است.دین محمد فیض محمدی  افزود: همه گیری ویروس کرونا بیشترین آسیب را به بخش زنجیره تأمین کالا زده است لذا نقش حمل و نقل در تأمین کالاهای اساسی و ارزاق عمومی، داروهای مورد نیاز، واردات کالاهای تولیدی، بخش های کشاورزی و معادن و صنایع کشور غیرقابل انکار است.وی ادامه داد: مشاغل و اصنافی که در حیطه خدمات قرار دارند در این بحران آسیب بیشتری دیده‌اند، حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت نیز در این گروه صنفی قرار داشته بنابراین اقتضا می‌کند با توجه به شرایط سخت حاکم، این بخش از حمایت همه جانبه برخوردار گردد و در این شرایط بیش از پیش نیازمند همدلی و همگامی حاکمیت با بخش خصوصی و مردم هستیم، در غیر این صورت باید شاهد از دست دادن فرصت‌ها و رویارویی با مشکلات بیشتری باشیم.رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: گرچه قبل از وقوع بحران کنونی کرونا، حوزه ترانزیت و صنعت حمل و نقل با افت و ریزش مرتب سالیانه روبرو بود ولی با بسته شدن بیشتر مرزهای بین‌المللی از سوی کشورهای همسایه و عدم انجام عملیات حمل و نقل، آسیب جدی به فعالان این حوزه وارد شده است و تداوم و ماندگاری وضعیت کنونی، این بخش را با ورشکستگی مواجه خواهد ساخت.وی افزود: حال بعد از گذشت چند ماه و باز شدن برخی مرزها هنوز صدها کامیون در صف انتظار خروج از مرز و تخلیه کالا هستند و این موضوع موجب اختلاف بسیار بین رانندگان، صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقل و افزایش بدهی به خطوط کشتیرانی شده و اتکا به قاعده "فورس ماژور" هم در این گیر و دار موثر واقع نشده است.بر اساس اعلام کارشناسان و اتحادیه های حمل و نقلی و ترانزیتی ، بروز برخی سختگیریها در گذشته و عدم پذیرش و ورود کامیون در مرزهای ترکمنستان، فعالیت های حمل و نقل و تجاری بین ایران و آسیای مرکزی را مختل کرده بود لذا این فعالان اقتصادی به دنبال ایجاد راهگذر (کریدور) هایی برای تداوم فعالیت تجاری خود منهای ترکمنستان هستند، کشوری که طی سالهای اخیر به دورازه آسیای مرکزی معروف شده است.راهگذر کتایدر این راستا راهگذر (کریدور) کتای با همکاری کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای مرکزی راه‌اندازی شد و بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی توافقات فنی آن طی هفته جاری و هفته گذشته بین مقامات حمل و نقل کشورهای یاد شده تکمیل و پیگیری شد.  به گزارش روز یکشنبه (پنجم مرداد ماه) گمرک ایران ، مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای نخستین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی (بندرعباس) در کریدور کتای به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان - تاجیکستان عازم شد.مصطفی آیتی گفت: کریدور کتای (KTAI) از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران تشکیل و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راه‌اندازی شده است.  وی افزود: این کریدور، به منظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش مسیر و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از مسیر افغانستان و با استفاده از "کارنه تیر"، در دستور کار با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی قرار گرفت.مدیرکل ترانزیت گمرک ایران ادامه داد: این کریدور با توجه به اهمیت مسیر افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال ۹۸ طی دو مرحله از مسیر هند - چابها ر- افغانستان و مسیر بندرعباس- افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند "کارنه تیر" به صورت آزمایشی افتتاح و به دلیل شناخت و مزایای آن برای شرکت های حمل و نقل، برای اولین بار دو دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه مسیر دادند.  وی گفت: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی "کارنه تیر" مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله کشورهای بزرگ دنیا، چین و اتحادیه اروپا عضو آن و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای مسیر هستند.آیتی افزود: توقف پذیرش کامیون‌ها در مرزهای ترکمنستان، فعالیت‌های حمل ونقل را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده بود که با راه‌اندازی این کریدور بار دیگر فعالیت تجاری به این منطقه از مسیر جاده باز می‌گردد.در پی توافقات صورت گرفته رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دو کامیون که از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان و تاجیکستان در قالب این راهگذر بارگیری شده بودند روز دوشنبه ششم مرداد ماه پس از ورود به پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد و انجام تشریفات وارد افغانستان شدند.   حمید محمدی فاز افزود: چهارم آذر ماه سال۹۸ نمایندگان کشورهای عضو راهگذر کتای شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان به میزبانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و با حضور نمایندگان گمرک ایران، سازمان اکو، سازمان ایرو و اتاق بازرگانی در تهران نشستی برگزار نمودند و تردد ۲ کامیون در مسیر کتای از نتایج این نشست بود.  وی ادامه داد: با عنایت به لزوم توسعه مسیرهای ترانزیتی و صادراتی متعدد و جایگزین به آسیای مرکزی، فعال نمودن راهگذر کتای در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته است.تولد مسیر ترانزیتی جدید چابهار - دوغارون فارغ از مسیرهای رسمی که مورد حمایت جدی دولت‌های منطقه قرار دارد مسیرهای دیگری بواسطه توسعه محور تجاری شرق بویژه بندر چابهار توجه تجار بین‌المللی بویژه شرکتهای حمل و نقل و بازرگانان افغانستانی و هندی را به خود جلب کرده است، مهمترین این راهگذرهای ترانزیتی مسیر جاده ای چابهار- دوغارون است.رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با افزایش چشمگیر حمل کالای ترانزیتی از طریق جاده از بندر چابهار سیستان و بلوچستان به مرز دوغارون در خراسان رضوی در عمل مسیر ترانزیتی جدیدی به زیرمجموعه محور شرق کشور افزوده شده است.حمید محمدی فاز  افزود: در حالی که طی سال ۹۸ فقط ۱۱ دستگاه کامیون از بندر چابهار بار ترانزیتی به مرز دوغارون منتقل کرده بودند طی چهار ماه نخست امسال ۱۶۲ دستگاه کامیون در این مسیر ترانزیت کالا انجام دادند.وی ادامه داد: هرچند بیشترین حمل کالای ترانزیت در مسیر بندر چابهار به افغانستان به دلیل کوتاهی مسیر از مرز میلک انجام می‌شود اما این آمار نشان دهنده رونق چشمگیر ترانزیت و توسعه محور تجاری شرق در خراسان رضوی است.رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بر اساس آمار تردد کامیونهای ترانزیتی در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، کشورهای مختلف تمایل به انتقال کالای خود در مسیر چابهار- هرات داشته‌اند که در میان آنها نام کشور هند نیز به چشم می‌خورد.وی افزود: هم اکنون برخی تجار در آسیای مرکزی با استفاده از مسیر جاده‌ای چابهار - دوغارون - هرات - قندهار - کابل- مزارشریف ، کالاهای تجاری خود را به بندر حیرتان ازبکستان و بندر شیرخان تاجیکستان منتقل می‌کنند و در عمل در حال آزمایش مسیر جدید هستند.  پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد. شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2495


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو