دیپلماسی❜ افزایش قطارهای مسافری ایران به مقاصد خارجی / امکان سفر ریلی از مشهد و تهران به نخجوان آذربایجان

  • بازدید: ۴۰۴
معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با صمت خبر داد: افزایش قطارهای مسافری ایران به مقاصد خارجی / امکان سفر ریلی از مشهد و تهران به نخجوان،  قطار مسافری ایران - ترکیه از سال ۸۰ آغاز به کار کرد و مسافران را میان دو کشور جابه‌جا می‌کند. میان بسته شدن و بازگشایی خط آهن ایران-ترکیه حدود ۳ سال فاصله افتاد، با این حال به دلیل اهمیت اتصالات ریلی خارجی و حمل مسافر... ... با قطار بین کشورها که نوعی دیپلماسی موفق حمل‌ونقلی در همه کشورهاست، دو کشور همه تلاش خود را به کار گرفتند تا دوباره این مسیر فعال شود. این مسیر تا چندی پیش تنها مسیر ریلی خارجی کشورمان بود اما از دو سال پیش مسیرهای ریلی خارجی رو به افزایش گذاشت و مسئولان در تلاش برای راه‌اندازی خطوط ریلی مسافری بیشتر میان ایران و همسایه‌ها هستند.یکی از این مسیرهای جدید، قطار مشهد-نخجوان است که باتوجه به عبور این قطار از تهران، درحال‌حاضر مسافران هم از مشهد و هم از تهران می‌توانند با قطار به نخجوان آذربایجان سفر کنند. این قطار که از بهمن ۹۵ راه‌اندازی شد، با گذر از ایستگاه‌های شاهرود، تهران، زنجان، تبریز و جلفا به نخجوان می‌رسد. فاصله ریلی نخجوان تا جلفا در مرز ایران ۴۵ کیلومتر و از جلفا تا مشهد هزار و ۷۰۰ کیلومتر است و مسافرت در این مسیر حدود ۳۱ ساعت طول می‌کشد. درحال‌حاضر این قطار هفته‌ای دو بار حرکت دارد و نرخ بلیت آن از مشهد تا نخجوان ۱۳۰ هزار تومان و از تهران تا نخجوان حدود ۷۰ هزار تومان تعیین شده است.آغاز به‌کار دوباره قطارهای مسافری تبریز-وان خبر خوبی برای کسانی است که در دو، سه سال گذشته برای سفر ریلی به ترکیه برنامه‌ریزی کرده بودند اما موفق به انجام این سفر نشدند زیرا بعد از حمله تروریستی به قطار مسافری ایران در مسیر ترکیه در سال ۹۴ تردد این قطار متوقف شده بود و مسئولان اعلام کرده بودند تا زمانی که ترکیه نتواند امنیت این مسیر در خارج از مرزهای ایران را به‌طور کامل تامین کند،نمی‌توانند اقدام به بازگشایی این مسیر کنند. اکنون همزمان با تامین امنیت دوباره مسیر ایران-ترکیه که منجر به بازگشایی مسیر شده، مسئولان در حال مذاکره برای راه‌اندازی مسیرهای خارجی جدیدی در راه‌آهن مسافری کشور هستند. البته مسئولان از حرکت دوباره قطار تهران-آنکارا نیز خبر داده‌اند اما به نظر می‌رسد این قطار هنوز آغاز به‌کار نکرده زیرا خبری از بلیت‌فروشی در این مسیر نیست.به گزارش صمت، مسیر ریلی ایران - ترکیه که در ۳ سال گذشته به‌ دلیل حمله تروریستی به قطار ایران و مشکلات امنیتی بسته بود، به‌ تازگی بازگشایی و حرکت قطارها در آن از سرگرفته شده است. بعد از حمله‌های تروریستی رخ داده در مسیر ریلی ایران-ترکیه در سال ۹۴، فعالیت قطار باری ایران در این مسیر برای مدت کوتاهی متوقف بود اما راه‌اندازی دوباره قطار مسافری در این مسیر به‌ دلیل مباحث امنیتی چند سالی طول کشید.میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن با اعلام خبر راه‌اندازی دوباره این قطار از ۲۸ خرداد در مسیر تبریز-وان (ترکیه) گفت: این قطار روزهای دوشنبه راس ساعت ۲۳: ۳۰ از تبریز به مقصد وان (ترکیه) حرکت می‌کند و بازگشت آن از وان به تبریز، روزهای سه‌شنبه هر هفته ساعت ۲۲: ۳۰ به وقت ایران است. نرخ بلیت این مسیر به‌گفته موسوی ۱۱ یورو تعیین شده است. گرچه موسوی از قطعی بودن موضوع راه‌اندازی دوباره قطار تهران-آنکارا نیز سخن گفته اما هنوز جزییات بیشتری از زمان آغاز به‌کار این قطار و نرخ بلیت آن اعلام نشده است.سفر ریلی به کربلا با کمک اتوبوس! از اربعین سال گذشته بلیت قطار قم-کربلا با نرخ ۱۹۰ هزار تومان به مسافران فروخته شد. البته این قطار در ترکیب با حمل‌ونقل جاده‌ای کار می‌کند. در این سفر، مسافران از قم تا شلمچه روی خط‌آهن ایران سیر می‌کنند، سپس از شلمچه تا بصره با استفاده از اتوبوس جابه‌جا می‌شوند و در ادامه مسیر از بصره تا کربلا، سوار بر قطار عراقی با مدیریت راه‌آهن عراق به کربلا منتقل می‌شوند. البته آنطور که مسئولان می‌گویند امسال قرار است قطار مشهد-کربلا نیز با همین شیوه حرکت خود را به سمت عراق آغاز کند و در این زمینه با یک شرکت زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت برای جابه‌جایی مسافران و زائران توافق شده است.سال گذشته وقتی برای نخستین بار مسافران از قطار قم-کربلا استفاده کردند بسیاری از آنها از حرکت کند قطار در راه‌آهن عراق در مسیر بصره تا کربلا گلایه داشتند و اعلام کردند قطار عراقی مسافت ۵۰۰ کیلومتری را در ۹ ساعت طی کرده است! مسئولان راه‌آهن ایران می‌گویند از آنجا که زیرساخت‌های ریلی کشور عراق فرسوده است، نباید انتظار داشت حرکت قطار در خطوط ریلی این کشور مانند ایران باشد. به‌گفته آنها خطوط ریلی در عراق به خوبی نگهداری نشده و میانگین سرعت در این خط ریلی فقط ۵۰ کیلومتر است. مسئولان راه‌آهن ایران سال‌هاست در تلاش برای تکمیل اتصال ریلی شلمچه-بصره هستند اما کم‌کاری طرف عراقی در این زمینه موجب شده هنوز این اتصال ریلی محقق نشود. اگر ۳۲ کیلومتر خط باقیمانده در فاصله شلمچه تا بصره از سوی راه‌آهن عراق تکمیل شود قطار ایران مستقیم تا کربلا خواهد رفت.اتصالات ریلی جدید در راهندعلاوه بر قطار مشهد-نخجوان، باید منتظر راه‌اندازی قطارهای مسافری دیگری بین ایران و کشورهای همسایه باشیم. این خبر را عباس نظری، معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به صمت داد و گفت: در زمینه افزایش قطارهای مسافری خارجی مذاکراتی با کشورهای عضو پیمان سی‌آی‌اس داریم. به‌عنوان نمونه برای راه‌اندازی قطار مسافری بین ایران - ترکمنستان - قزاقستان صحبت‌هایی شده است. وی با تاکید بر احتمال راه‌اندازی قطار گردشگری قزاقستان-اینچه‌برون در صورت موافقت ترکمنستان ادامه داد: باتوجه به زیرساخت‌های گردشگری اینچه‌برون در مرز ایران و ترکمنستان، طرف قزاقستانی موافقت خود را با راه‌اندازی این قطار اعلام کرده و در انتظار موافقت راه‌آهن ترکمنستان هستیم. او با بیان اینکه مذاکراتی نیز برای راه‌اندازی قطار مسافری بین ایران و تاجیکستان انجام شده، گفت: گرچه در این زمینه یادداشت تفاهمی میان ایران و تاجیکستان امضا شده اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده زیرا قطار در این مسیر باید از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان عبور کند.معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن همچنین از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر راه‌اندازی قطار مسافری مشهد-تاشکند (ازبکستان) خبر داد و بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی معتقد است اگر آمادگی برای اجرای این پروژه از سوی طرف تاجیکستانی اعلام شود می‌توانیم برای تشویق مردم دو کشور به استفاده از این مسیر، برای صدور ویزاهای مسافرتی تسهیلاتی قائل شویم.آنطور که نظری می‌گوید راه‌اندازی یک مسیر ریلی بین دو کشور برای نخستین بار از نظر زیرساختی کار دشواری است. وی ادامه داد: مقررات راه‌آهن کشورهای سی‌آی‌اس با مقررات راه‌آهن ایران متفاوت است. علاوه بر این ویژگی‌های فنی مسیرهای ریلی کشورهای واقع در مسیر ایران-تاجیکستان نیز متفاوت است. با این حال عزم راه‌اندازی قطار مسافری بین دو کشور در دو طرف وجود دارد و مذاکره در این زمینه در حال انجام است.معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: باتوجه به بهره‌برداری از خط‌آهن آستارا (ایران)-آستارا (جمهوری آذربایجان) ایده راه‌اندازی قطار مسافری در این مسیر و از آنجا به روسیه نیز مطرح است اما پیش از هر اقدام و مذاکره‌ای در این زمینه، باید ایستگاه راه‌آهن آستارا ساخته شود. نظری با بیان اینکه هنوز چیزی در این زمینه قطعی نشده و در مرحله مذاکره هستیم، یادآور شد: راه‌اندازی قطار مسافری کاری زمان‌بر است و نیاز به متناسب کردن برخی زیرساخت‌های فنی بخش ریلی در دو کشور دارد.اکرم امینی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3578


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو