دیپلماسی❜ استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه: بهبود گردشگری مستلزم ایجاد تصویر مثبت در عرصه بین‌المللی است

  • بازدید: ۳۵۳
استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری در ایران تاکید کرد: ایران می‌تواند با برگزاری رویدادهای بزرگ تصویر منفی خود را در دنیا از بین ببرد. به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، پروفسور دومینیک کروزه صبح امروز در نشست علمی تجارب فرانسه در گردشگری پایدار در محل سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از چالش‌های پیش‌روی ایران در حوزه گردشگری تصویر منفی است که از آن در دنیا وجود دارد. وی ادامه داد: ایران هم باید مانند برزیل با برگزاری رویدادهای بزرگ در کشور این تصویر منفی را از بین ببرد. کروزه با اشاره به اینکه برای توسعه گردشگری توسعه زیرساخت‌ها نیز لازم است، عنوان کرد: زیرساخت‌سازی فرایندی کند است اما بازسازی تصویر در سطح بین‌الملل سریع اتفاق می‌افتد. استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های ایران در توسعه گردشگری نبود منابع انسانی کارآمد است، تصریح کرد: در ایران منابع انسانی زیاد است اما این منابع کارآمد نیستند. علاوه بر این باید فرایند گردشگری در ایران به‌روز شود. به عنوان نمونه این کشور به سمت گردشگری الکترونیک گام بردارد.... وی با تاکید بر لزوم توجه به مدیریت در حوزه گردشگری، افزود: ایران باید برای مدیریت گردشگری در مسیر تمرکز‌زدایی گام بردارد اما من فکر می‌کنم همچنان در ایران تمرکز قدرت وجود دارد. این بازتوزیع قدرت یکی از راهکارهای توسعه گردشگری خواهد بود.کروزه با اشاره به بحران آب در کشور خاطرنشان کرد: چالش آب یکی دیگر از مسائل پیش‌روی گردشگری در ایران است. مصرف بهینه منابع می‌تواند راهکاری برای حل این چالش باشد.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سازمان گردشگری در فرانسه، گفت: برنامه‌ریزی‌ها در حوزه گردشگری در سه سطح دولت، افراد حرفه‌ای و مقامات منطقه‌ای و ناحیه‌ای صورت می گیرد.وی ادامه داد: وظیفه دولت لزوما ارتقای گردشگری در سطح بین الملل، تدوین و نظارت بر قوانین است. امروز نقش دولت در گردشگری فرانسه کاهش یافته و اغلب اختیارات به بخش خصوصی واگذار شده است.کروزه با اشاره به فعالیت دفاتر بازاریابی و ارتقای گردشگری در فرانسه عنوان کرد: این دفاتر در سطح بین‌المللی کار می‌کنند که 70 درصد آن را بخش خصوصی تشکیل می‌دهد و افراد حرفه‌ای نیز در اتاق‌های بازرگانی صنعتی منطقه‌ای و ناحیه‌ای فعالیت دارند.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه در خصوص برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای در فرانسه اظهار کرد: در فرانسه 15 منطقه داریم که این مناطق به ازای هر 500 کیلومتر مرربع ایجاد شده‌اند. در بعد کوچک‌تر 100 ناحیه داریم که مستعمرات فرانسه را نیز شامل می‌شود. وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ها در سطح شهرستان‌ها صورت می‌گیرد. در واقع برنامه‌ریزی در فرانسه شکلی از پایین به بالا دارد و ادارات گردشگری در سطح شهرستان‌ها وظیفه امور گردشگری را برعهده دارند.کروزه با اشاره به وظایف دولت فرانسه در حوزه گردشگری تصریح کرد: گسترش گردشگری در سطح بین‌الملل و کنترل استانداردهای گردشگری در سطح ملی از وظایف دولت است. البته فعالیت افراد حرفه‌ای در حوزه گردشگری در فرانسه نسبت به بسیاری از کشورها مانند آلمان کمتر است.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه افزود: وظایف افراد حرفه‌ای در بخش گردشگری و اتاق بازرگانی کمک به ایجاد شرکت‌های گردشگری، تدوین قانون و ارتقای گردشگری است. علاوه بر این دفاتر گردشگری در بخش آموزش هم فعال هستند و بین 60 تا 70 درصد دیپلم‌های گردشگری توسط اتاق‌های بازرگانی صادر می‌شود.وی گفت: سالانه 30 هزار مدرک از این طریق به علاقه‌مندان اهدا می‌شود. این آموزش‌ها به صورت کوتاه‌مدت به مدت یک تا دو هفته در مراکز آموزشی و یک تا دو هفته در شرکت‌های گردشگری ارایه می‌شود.کروزه تاکید کرد: امروز وظیفه و قدرت اصلی گردشگری در فرانسه بر عهده مقامات منطقه‌ای و ناحیه‌ای است. وظیفه این مقامات در سطح منطقه تعریف و اجرای سیاست‌گذاری گردشگری، استانداردسازی و راهبردهای توسعه آن است.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه با بیان اینکه این مقامات نمایندگان دولت هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، این مسئولین قدرت اجرایی نیز در اختیار دارند.وی با اشاره به وظیفه استانداردسازی گردشگری در این کشور عنوان کرد: تمام مناطق گردشگری در فرانسه برند خود را دارند و این مساله به آن مناطق هویت می‌بخشد.کروزه ادامه داد: در سطح ناحیه وظیفه حمایت و پشتیبانی از این سیاست‌ها صورت می‌گیرد. باید توجه داشت که پیش از منطقه، این ناحیه است که فرایند برندسازی را آغاز می‌کند.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه یادآور شد: در ناحیه ارتباط تنگاتنگی با اتاق‌های بازرگانی وجود دارد. در سطح شهرستان و بین شهرستان‌ها نیز ادارات گردشگری فعالیت دارند که وظیفه اصلی آن‌ها استقبال و جذب گردشگر است.وی تصریح کرد: امروزه در فرانسه اکثر رویدادهای گردشگری توسط ادارات گردشگری انجام می‌شود. این ادارات علاوه بر این وظیفه توسعه اقتصادی را نیز بر عهده دارند. افراد حرفه‌ای که در اتاق‌های بازرگانی فعال هستند، به این ادارات کمک می‌کنند.کروزه با اشاره به دیگر وظایف ادارات گردشگری در شهرستان‌ها، عنوان کرد: پیگیری پرونده‌های گردشگری فرانسه در سطح ملی برای ثبت آن در آثار ملی از دیگر وظایف این ادارات است.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فرایندهای برنامه‌ریزی در این کشور در حوزه گردشگری گفت: از 30 سال پیش در فرانسه فعالیت‌ها از حالت متمرکز به غیرمتمرکز در آمد و این روند همچنان ادامه دارد. در حال حاضر تحقیقاتی صورت می‌گیرد تا به راهکاری برای غیرفصلی شدن گردشگری در فرانسه بیانجامد.وی ادامه داد: هم‌اکنون در فرانسه سه‌چهارم گردشگران در فصل تابستان به این کشور سفر می‌کنند و وظیفه غیرفصلی کردن نیز این است که گردشگری در تمام طول سال در فرانسه در جریان باشد. این کار با تنوع‌بخشی به فعالیت‌های گردشگری صورت می‌گیرد.کروزه خاطرنشان کرد: تعداد بازدیدکنندگان و گردشگران در برخی از مواقع سال بسیار بالاست و ما می‌خواهیم که از گردشگری انبوه خارج شویم و مورد دیگر برندسازی گردشگری است که به شدت مورد توجه است.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه تاکید کرد: با این حال پس از 25 سال تلاش فرانسه هنوز موفقیت‌های لازم را نداشته است.وی با اشاره به توسعه پایدار از آن به عنوان یکی دیگر از رویکردهای توسعه گردشگری در فرانسه نام برد و تصریح کرد: از 15 سال پیش مساله توسعه پایدار به شدت مورد توجه بوده و جامع بودن و عمومیت دادن به گردشگری با نسبت پایدار از اهداف اصلی ما بوده است.کروزه اضافه کرد: رویکرد توسعه پایدار در گردشگری در فرانسه بیشتر بر بعد فرهنگی و اجتماعی تاکید دارد تا بعد زیست‌محیطی.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه با بیان اینکه برندسازی باعث افزایش کیفیت خدمات می‌شود، اظهار کرد: رویکرد ما در گردشگری در فرانسه سیستم منطقه‌ای است.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر فرانسه، در خصوص تاثیر آن بر کاهش گردشگر در این کشور تاکید کرد: در سه روز اخیر بحث‌های زیادی در این خصوص صورت گرفت و پیش‌بینی ما این است که 10 درصد از تعداد گردشگران بین‌المللی و پنج درصد از گردشگران ملی در نتیجه این حوادث کاهش خواهند یافت.کروزه با بیان اینکه تاثیر این حوادث بر صنعت گردشگری مصر بیش از فرانسه خواهد بود، یادآور شد: سال 1995 نیز در فرانسه اتفاقاتی مشابه رخ داد که گردشگری ما زیاد دستخوش تحولات نشد اما سقوط هواپیما در کشور مصر تاثیر بیشتری بر صنعت گردشگری آن دارد.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه اضافه کرد: مورد دیگر بحث اطلاع‌رسانی در گردشگری است که در حال حاضر در این زمینه که فرانسه کشوری ناامن نیست، اطلاع‌‌رسانی صورت می‌گیرد و پلیس نیز در این زمینه به شدت کار می‌کند.وی تصریح کرد: در اقتصاد بین‌الملل بحث رسانه بسیار مهم است که البته فرانسه نیز در این زمینه کاری نکرده است. ما هزاران ساعت برنامه‌سازی می‌کنیم که این تصویر از بین برود. مورد دیگر نیز اطلاع‌رسانی در حوزه بحران و رویدادهای امنیتی خواهد بود.کروزه با اشاره به برگزاری رویدادهای بزرگ در یک کشور و تاثیر آن بر تصویر بین‌المللی آن کشور گفت: باید قبول کرد در واگذاری برگزاری رویدادهای بزرگ در یک کشور عدالتی وجود نداشته و 90 درصد این رویدادها در کشورهای توسعه یافته  انجام می‌شود.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه با بیان اینکه قیمت‌گذاری در حوزه گردشگری در فرانسه آزادانه صورت می‌گیرد، عنوان کرد: کنترل کیفیت هتل‌ها توسط دولت به واسطه شرکایی که در اختیار دارد، انجام می‌شود. با این حال تا دو سال آینده براساس قانون‌گذاری‌های جدید این اختیار به مناطق واگذار خواهد شد.وی افزود: ما در زمینه ارایه مشوق به سرمایه‌گذار خارجی خیلی موفق نبوده‌ایم. امروز آمریکایی‌ها با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در فرانسه هتل می‌سازند که روندی بی‌رویه داشته و چالشی برای ما محسوب می‌شود. نگاه ما بیشتر روی جذب سرمایه‌گذار اروپایی است.کروزه با بیان اینکه درجه‌بندی هتل‌ها پیشتر در اختیار دولت بود، اظهار کرد: امروز این اختیار به مناطق واگذار شده است. در گذشته در فرانسه هتل‌های چهارستاره زیاد بود اما امروز این هتل‌ها پنج ستاره شده‌اند. با این حال فرانسه تعداد زیادی هتل بدون ستاره نیز دارد.استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه تصریح کرد: چینی‌ها، آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها بیشتری گردشگرانی هستند که به فرانسه می آیند. در حال حاضر از 45 تا 46 ملیت گردشگر از فرانسه بازدید می‌کنند.وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که از سال 1990 تاکنون بیشترین میزان جذب گردشگر را داشته‌ایم اما از نظر درآمد حوزه گردشگری کشور سوم در اروپا هستیم. با این حال چند سال دیگر اسپانیا را پشت سر خواهیم گذاشت. در حوزه تحقیقات نیز بیشتر بودجه از نهادهایی مانند اتحادیه اروپا و سایر نهادهای بین‌المللی دریافت می شود.کروزه با اشاره به سیستم آموزشی در حوزه گردشگری در این کشور خاطرنشان کرد: بخشی از آموزش دانشجویان کارشناسی‌ارشد در رشته گردشگری به مساله کارآموزی اختصاص دارد و آن‌ها تحقیقات انجام می‌دهند. البته باید توجه داشت که تحقیقات در حوزه گردشگری مساله‌ای بین‌رشته‌ای است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/6009


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو