دیپلماسی❜ اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی (بدون رویکرد بین المللی) در حرم رضوی برپا شد

  • بازدید: ۴۲۰
اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی (بدون رویکرد بین المللی) در حرم رضوی برپا شد

توقعات فرهیخت: در راستای توسعه ی دیپلماسی دینی، کاش اجلاسیه ی آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی که ۱۶ بهمن ماه ۹۹ در حرم رضوی به همت مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی اما با رویکرد «ملی» برگزار شد، با «رویکرد بین المللی» برپا می شد و تولیت های بقاع متبرکه ی جهان اسلام نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت می کردند. استنادات این توقع بجا، عبارتند از: ۱. اگر اجلاسی را مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی برپا می کند، به این معنی است که این برنامه در گذشته با رویکرد بین المللی برگزار می شده و الان به دلیل بیماری کووید ۱۹- کرونا، امکان برپایی آن نیست! (که از طریق کنفرانس ویدئویی به راحتی قابل انجام بود!) 

۲. بر فرض که رویکرد این اجلاسیه استثنائاً ملی بوده، اگر در اسناد بالا دستی و کلان این نهاد خدمت و نماد قدمت، مقرر شده «توسعه و گسترش روابط با جهان اسلام»، این بدان معنی است که حتی الامکان می بایست با نگاه حداکثری، قریب به اتفاق تمام برنامه هایی که قابلیت برپایی به صورت بین المللی دارند، ترجیجاً به صورت ملی برگزار نشوند که این برنامه می توانست چنین باشد.

۳. و از همه مهمتر، به درستی معتقدیم «مشهد الرضا»، بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) است؛ مضافاً «قطب اول جهان تشیع» است و با وجود این همه مراکز علمی (چه دانشگاهی و چه حوزوی)، مؤسسات پژوهشی و آکادمیک، کتابخانه ها، موزه ها، گالری ها و... - که منجر به کسب رتبه ی نخست «دیپلماسی دانشگاهی، علمی و آموزشی» طی ۱۲ سال دیده بانی و مستندنگاری دیپلماسی ها در این اندیشکده شده - به جرأت می توان به کلان شهر منسوب به عالم آل محمد(ص)، «پایتخت علمی» جهان اسلام نیز اطلاق کرد، حال با این همه القاب و شعارها، چطور می توان از کنار یک رویدادی که به راحتی و سهولت می توانست با رویکرد بین المللی برگزار شود، به سادگی گذشت و آرزو نکرد «ای کاش در سطح بین المللی برگزار می شد؟!»

به امید آن که در برنامه ریزی های آتی، به این مهم توجه وافی و کافی شود، متن کامل خبر را تقدیم شوق مندان گرامی می کنیم:

اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی برپا شد

چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با حضور تولیت‌های اعتاب مقدسه ایران در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به همت مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با حضور تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شد. این برنامه با حضور جمعی از تولیت‌های اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه ایران اسلامی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد.

آیت‌الله ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حجت الاسلام دژکام سرپرست آستان حضرت احمد بن موسی االکاظم(شاهچراغ)، حجت الاسلام و المسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حجت الاسلام رحیمیان تولیت مسجد جمکران از مهمانان این اجلاسیه هستند.

سخنرانی، ارائه گزارش دبیرخانه اجلاسیه و ارائه طرح ملی نهضت آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ارسالی از کارگروه فرهنگی و قرآنی از جمله برنامه‌های محوری این اجلاسیه است.

پیش نشست چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی فردا با حضور نمایندگان آستان‌های مقدسه در ایران، در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7707


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها