دیپلماسی❜ دانشگاهی: تقویم فرهیخت: ۲۲ و ۲۳ تیر ۱۴۰۱، برپایی همایش بین المللی هزاره شیخ جام به همت دانشگاه آزاد

  • بازدید: ۴۷۵
دانشگاهی: تقویم فرهیخت: ۲۲ و ۲۳ تیر ۱۴۰۱، برپایی همایش بین المللی هزاره شیخ جام به همت دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد اسلامی

همایش بین المللی هزاره شیخ جام در تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۱ توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، در شهر تربت جام برگزار خواهد شد.

تاریخچه همایش:

تربت جام شهر علم و عرفان، با داشتن نامدارانی بزرگ، در تیرماه پیش رو شاهد رویدادی علمی و فرهنگی در سطح بین المللی است. مقدمات این رویداد را باید در گذشته جستجو کرد که همایش هایی تحت عنوان ” سلسله همایش های تا هزاره شیخ جام” در سال ۱۳۹۳ کلید خورد و پیگیری شد.

اولین همایش” همایش بین المللی شاه قاسم انوار” در روزهای ۲۸ و ۲۹ مردادماه ۱۳۹۴ برگزار گردید و کتاب خلاصه مقالات آن چاپ گردید.

دومین همایش، “همایش بین المللی عبدالرحمان جامی” در ۲۷ و ۲۸ مردادماه ۱۳۹۵ با شکوهی هر چه تمامتر برگزار گردید و مقالات برگزیده همایش خاتم الشعرای شعر فارسی در سه جلد چاپ و در اختیار جامعه علمی قرارگرفت.

سومین همایش” همایش بین المللی هاتفی خرگردی” بزرگترین حماسه سرای تاریخی ادبیات فارسی در ۵ مردادماه ۱۳۹۶برگزار شد و مجموعه مقالات آن چاپ و نشر گردید.

همایش چهارم، “همایش بین المللی ابوذر بوژگانی” پیشگام شعر عرفانی در ادب فارسی بود که در مردادماه ۱۳۹۷ برگزار گردید و مجموعه مقالات آن در اختیار جامعه علمی و عرفان پژوه قرار گرفت.

همدلی و همراهی مردم فهیم، فرهنگ دوست و خونگرم جام و کوشایی و کمک های فرمانداری و نهادها و ارگان های دولتی در شهرستان و بخش های تابعه و نیز حمایت های معنوی ائمه جمعه تشیع و تسنن و همکاری های نهادها، موسسات و مراکز علمی خارج از شهرستان چون معاونت پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، موسسه فرهنگی اکو (Eco/Eci)، کمیسیون ملی یونسکو، موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان همه دست در دست هم داد تا این اتفاق های علمی و فرهنگی در تربت جام به وقوع بپیوندد.

گرچه بخاطر شیوع کرونا وقفه ای در این سلسله رویدادها افتاد؛ ولی اکنون همه در کنار هم هستیم و می خواهیم رویداد علمی و فرهنگی بزرگ را؛ یعنی” همایش بین المللی هزاره شیخ جام”، در ۲۲ و ۲۳ تیرماه۱۴۰۱ با شکوهی هرچه تمامتر در محور های زیر برگزار کنیم:

محورهای علمی همایش بین المللی هزاره شیخ جام:

تاثیر اندیشه و آثار شیخ جام بر ادبیات عرفانی

بررسی جایگاه شیخ جام در ادب و عرفان

نسخه شناسی آثار شیخ جام

پارسی نویسی شیخ جام و چشم اندازهای نثر وی

آموزه های قرآنی و تفسیر و حدیث در آثار شیخ جام

تاثیر اندیشه و آثار شیخ جام در آسیای مرکزی و شبه قاره هند

نقش مجموعه آرامگاهی شیخ جام در معماری اسلامی

آثار خانقاهی و خاندانی شیخ جام در طول تاریخ

تحلیل شعر و اندیشه آثار شیخ جام

اطلاعات مهم کنفرانس

زمان برگزاری: ۲۲ و ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ تربت جام

مهلت ارسال مقالات: 31 خرداد 1401

تاریخ میلادی: 2022-07-13

مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۱/۳/۳۱

سازمان علمی برگزار کننده همایش: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام

شهر همایش: شهر تربت جام

استان همایش: استان خراسان رضوی

ارتباط با دبیرخانه کنفرانس

تلفن دبیرخانه: 09109612790

ایمیل: Hezareshikhjam1401@gmail.com

وبسایت: پایگاه رسمی کنفرانس www.hezareh.sheikhejam.ir

در باره شیخ احمد جام:

ویکی پدیا: شیخ الاسلام «احمد ابن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی» معروف به شیخ احمد جام (زاده ۴۴۰ - درگذشته ۵۳۶ هجری قمری) ملقب به «ابونصر احمد ژنده‌پیل» یا به‌طور خلاصه «ژنده‌پیل» از عارفان، صوفیان و شاعران قرن ششم و دوره سلجوقی بود.

زادگاه وی روستای نامق از توابع شهرستان کوهسرخ بوده و مدفن وی در تربت جام می‌باشد. اگر چه عمر او تا ۲۲سالگی به بطالت و می‌خوارگی گذشت ولی در همین دوران بود که توبه کرد و دوازده سال در کوه‌های نامق کنج عزلت گزید. پس از آن به خطهٔ جام رفت و در کوه بزد ریاضت کشید و مسجد نور را که هنوز هم بنای آن همان‌جاست بنا نهاد. وی به مدت شش سال در آنجا به هدایت و راهنمایی مردم می‌پرداخت. سرانجام پس از هجده سال و در ۴۰سالگی برای ارشاد مردم به میان آنان آمد.

وی در زندگی خود سفرهای بسیاری کرد و به نیشابور، هرات، بوزجان، مرو، باخرز و بسطام مسافرت کرد و با بعضی از مشایخ خراسان نیز آشنایی پیداکرد. در معدآباد جام خانقاهی برپاکرد و به تألیف کتاب و تربیت مریدان پرداخت. در مدت کوتاهی آوازهٔ او بلند شد و مورد توجه امرا و حاکمین قرار گرفت. سلطان سنجر که اوصاف او را شنیده بود، برای دیدن او به قریهٔ معدآباد آمد و از مریدان وی گشت.

طول عمر وی را بیشتر مراجع ۹۵ سال و بعضی ۹۶ سال ذکر کرده‌اند. در سالهای پایان زندگی به سفر حج رفت و در دهم محرم سال ۵۳۶ قمری درگذشت. آرامگاه وی که به مزار شیخ جام معروف است امروزه نیز زیارتگاه مریدان و دوست‌داران وی است.

پوستر همایش:

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8455


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها