دیپلماسی❜ دینی /میزبانی از زائران غیر ایرانی ایام نوروز، اهداء بسته‌های فرهنگی به ۲۰۰ مرکز اسلامی در جهان

  • بازدید: ۳۶۳
دینی /میزبانی از زائران غیر ایرانی ایام نوروز، اهداء بسته‌های فرهنگی به ۲۰۰ مرکز اسلامی در جهان
آستان قدس رضوی

معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد: حرم مطهر رضوی؛ آماده میزبانی کریمانه از زائران غیر ایرانی در ایام نوروز

معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: حرم مطهر رضوی آماده میزبانی کریمانه از زائران غیر ایرانی در ایام نوروز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد ذوالفقاری؛ معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در گفتگو با آستان نیوز، با اشاره به اینکه نوروز یکی از مناسبت‌های ویژه حرم قدسی حضرت امام رضا(ع) است، گفت: بنا بر یک سنت قدیمی ایرانی‌ها همواره سعی می‌کنند سال جدید را در یک مکان مقدس سپری کنند و بهار خود را با یک بهار معنوی پیوند بزنند.

وی بابیان این که سابقه نوروز در حرم امام رضا(ع) به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد، ابراز کرد: ۵۰۰ سال است که ایرانی‌ها در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) سال نو خود را جشن می‌گیرند و با مدد از خداوند متعال و توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) سال جدید را آغاز می‌کنند؛ مردم مشهد و خادمان بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) نیز افتخار می‌کنند بتوانند میزبانان خوبی برای مهمانان امام هشتم(ع) باشند و مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی برای این میزبانی شایسته برنامه‌ها و خدماتی را تدارک می‌بینند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خادمان در بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی اعم از فرهنگی، بهداشتی و درمانی، تأسیسات و... تلاش می‌کنند بتوانند میزبان شایسته‌ای برای مهمانان امام رئوف(ع) باشند؛ یکی از این بخش‌ها نیز معاونت امور بین‌الملل است که سعی دارد اقدامات و خدمات درخور توجهی به مهمانان خارجی حرم علی بن موسی‌الرضا(ع) ارائه دهد.

وی افزود: در طول سال به فراخور وضعیت جهانی از سه و نیم تا ۷ میلیون و نیم زائر غیر ایرانی به کشور ایران سفر می‌کنند که امیدواریم با ظرفیت‌های خوبی که در اختیارداریم و همچنین رفع موانع و تسهیل گری این عدد روزبه‌روز افزایش یابد.

ارائه اطلاعات از برگزاری برنامه‌های مختلف ویژه زائران غیر ایرانی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد ذوالفقاری ادامه داد: امسال نیز هم‌زمان با فرارسیدن ایام نوروز، معاونت بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، برای میزبانی کریمانه از مهمانان حضرت رضا(ع) تلاش دارد که با ارائه اطلاعات درست و دقیق به زائران امام رضا(ع) به آنان خدمت‌رسانی کند، درواقع بسیاری از زائران غیر ایرانی به دلیل فقر اطلاعات و عدم اطلاع از بسیاری از قوانین، مقررات و تسهیلاتی که در امر زیارت وجود دارد، از بسیاری خدمات محروم می‌شوند و یا در این حوزه دچار مشکلاتی می‌شوند؛ یکی از اقدامات ما این بوده و هست که به این زائران در ارائه اطلاعات کمک کنیم و در صورت بروز مشکلات به رفع آن بپردازیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که زائران غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی به آن نیاز دارند عموماً مربوط به نحوه استفاده از برنامه‌ها و اختصاص رواق‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری مناسبت‌های ویژه برای ملیت‌های مختلف است؛ در این خصوص یکی از اقدامات معاون امور بین‌الملل اطلاع‌رسانی این برنامه‌هاست. 

معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر رواق کوثر حرم مطهر رضوی مربوط به زائران پاکستانی و اردوزبان، صحن و رواق غدیر مربوط به مراسم زائران عرب‌زبان و رواق دارالرحمه نیز اختصاص به زائرانی همچون آذری‌زبان و .... دارد.

وی ادامه داد: یکی  دیگر از خدماتی که به زائران غیر ایرانی ارائه می‌شود را می‌توان پیگیری و تسهیل امور صدور ویزا، پیگیری مشکلاتی که در صدور ویزا وجود دارد و همچنین رسیدگی به مشکلاتی که برای برخی از زائران در مبادی ورودی کشور رخ می‌دهد دانست. 

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین برای زائران غیر ایرانی  که توفیق حضور در بارگاه نورانی ثامن‌الحجج(ع) را ندارند، تلاش می‌کنیم با پخش زنده حرم، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و فعالیت‌های مجازی آنان را باحال و هوای حرم پیوند دهیم.

اهداء بسته‌های فرهنگی به ۲۰۰ مرکز اسلامی

وی در ادامه از اهدا بسته‌های فرهنگی به ۲۰۰ مرکز اسلامی در سراسر جهان خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات این معاونت توزیع بسته‌های فرهنگی به ۲۰۰ مرکز اسلامی در سراسر دنیا است.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری تصریح کرد: این بسته‌های فرهنگی شامل پرچم‌های مناسبتی، نبات و نمک متبرک، کتاب و سایر محصولات فرهنگی است که می‌تواند به مراکز اسلامی در برگزاری مراسم‌های هفته رضوی و غنی‌سازی برنامه‌هایی که در ایام و مناسبت‌های خاص برگزار می‌کنند، کمک کند.

دیدار معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس با رئیس سازمان فرهنگ و  ارتباطات | سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8381


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها