دیپلماسی❜ شهری/ دیدار محمد تقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان با شهردار مشهد + گزارش تصویری

  • بازدید: ۵۶۱
شهری/ دیدار محمد تقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان با شهردار مشهد + گزارش تصویری
شهرداری مشهد

گسترش روابط با تاجیکستان مورد نظر همه ارکان نظام است

مشهد- ایرنا- سفیر تهران در دوشنبه گفت: تاجیکستان به لحاظ اشتراکات فرهنگی، زبانی و دینی که با ما دارد در حوزه آسیای مرکزی از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به این موضوع گسترش روابط با این کشور مورد نظر همه ارکان نظام است.

به گزارش ایرنا ،محمد تقی صابری روز چهارشنبه در دیدار با شهردار مشهد، افزود: امسال سی امین سال برقراری روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان است، ایران اولین کشوری بود که در تاجیکستان سفارتخانه باز کرد.

وی اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب روابط ما و تاجیکستان روابط خویشاوندی و قوم و خویشی است و طی چند سالی که در تاجیکستان به عنوان سفیر مشغول فعالیت هستم روابط گسترش پیدا کرده است.

سفیر ایران در تاجیکستان خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی طی چند ماه اخیر در روابط میان ایران و تاجیکستان شاهد بوده‌ایم که مهم‌ترین آن سفر ریاست جمهوری به تاجیکستان برای شرکت درجلسه سران سازمان شانگهای بود.

وی ادامه داد: در راستای سیاست همسایگی مورد تاکید رییس جمهور، سفرهای ایشان نیز از تاجیکستان آغاز شد و در مسیر بهبود روابط با تاجیکستان اقدامات خوبی طی چند ماه گذشته انجام شده است.

صابری افزود: در کنار گسترش مناسبات سیاسی به دنبال توسعه مناسبات اقتصادی و فرهنگی نیز هستیم که در همین راستا دو گروه تئاتر تاجیکستانی در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده و اکنون برای اجرا در مشهد حضور دارند.

شهردار مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: تقویت دیپلماسی شهری در این دوره مدیریت شهری مورد تاکید است.

سید عبدالله ارجائی افزود: عمده فعالیت فرهنگی در حوزه زبان فارسی میان سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان است، بر همین اساس برای ایجاد یک رابطه قوی فرهنگی بین مشهد و شهرهایی که وزارت امور خارجه در این کشورها مناسب بداند، آمادگی همکاری داریم.

وی گفت: در مشهد، مرکز همکاری‌های مشترک کشورهای فارسی زبان به نام "آیتا"  فعال است که در قالب این مرکز یا در قالب خواهرخواندگی می‌توانیم روابط مشهد و دوشنبه یا یکی دیگر از شهرهای تاجیکستان را به تشخیص وزارت امور خارجه گسترش دهیم.

شهردار مشهد افزود: همچنین در زمینه ارائه آموزشهای لازم در حوزه خدمات شهری به تاجیکستان آمادگی لازم را داریم.

ارجائی اضافه کرد: درحوزه حمایت از سرمایه‌گذاری به صورت عام نیز شهرداری مشهد آمادگی توسعه همکاری دوجانبه با تاجیکستان را دارد و یکی از ظرفیت‌های شهرداری مشهد در این حوزه شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی است که به زودی نمایشگاهی را در تاجیکستان برپا خواهیم کرد که می‌تواند این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

>>> برای مشاهده گزارش تصویری، اینجا را کلیک فرمایید.
عکاس : حسین شریعت . تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۷


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8349


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها