دیپلماسی❜ اقتصادی/ دیدار ولف دیتریش هایم سفیر جدید اتریش در ایران با اعضای اتاق بازرگانی استان در مشهد

  • بازدید: ۹۱۱
اقتصادی/ دیدار ولف دیتریش هایم سفیر جدید اتریش در ایران با اعضای اتاق بازرگانی استان در مشهد
اتاق بازرگانی استان

اتریش و خراسان رضوی ظرفیت زیادی برای توسعه تعاملات اقتصادی دارند. سفیر اتریش در ایران در سفر به مشهد گفت: امیدواریم گفتگوهایی که میان ایران و کشورهای اروپایی در وین در جریان است، با سرعت خوبی پیش رفته و نتیجه مطلوبی به نفع طرفین حاصل آید تا شاهد توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری باشیم.

ولف دیتریش هایم، سفیر جدید اتریش در ایران، با حضور در اتاق بازرگانی خراسان رضوی با مسئول نظارت راهبردی بین الملل این اتاق دیدار کرده و اظهار کرد: برای نخستین مرتبه است که به مشهد آمده‌ام و از بازدید اماکن مقدس و مراکز گردشگری و همچنین گفت‌وگو با فعالان اقتصادی این شهر بسیار لذت می‌برم. مشهد شهری با ‌ظرفیت‌های فراوان است که مشتاقیم با آن آشنا بشویم.

وی افزود: امیدواریم گفت‌وگوهایی که میان ایران و کشورهای اروپایی در وین در جریان است، با سرعت خوبی پیش رفته و نتیجه مطلوبی به نفع طرفین حاصل آید تا شاهد توسعه روابط ۲ کشور در حوزه‌های مختلف و به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری باشیم.

سفیر اتریش در ایران ضمن قدردانی از نقش کشورمان در کمک به اتباع اتریشی در افغانستان عنوان کرد: در تحولات اخیر افغانستان، ایران مساعدت‌های بسیار خوبی برای انتقال اتباع اتریشی از این کشور داشت و کمک‌هایی که ایران در حوزه بحران افغانستان داشته، مورد ستایش جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

دیتریش هایم خاطرنشان کرد: ایران بیش از ۴۰ سال است که پذیرای مهاجران افغانستانی بوده و حمایت‌های خوبی در این بخش داشته است. برای قدردانی از تلاش‌های ایران در این حوزه، اتریش تصمیم گرفت در دوران اوج شیوع بیماری کرونا حدود یک میلیون واکسن به این کشور وارد کند.

در ادامه این نشست محمدرضا توکلی‌زاده، عضو هیات رئیسه و مسئول نظارت راهبردی بین الملل اتاق بازرگانی مشهد در این ملاقات، از استان سخن گفته و اظهار کرد: این خطه به جهات مختلفی، دارای ظرفیت‌های ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی است. به طور اخص، شهر مشهد در گذر این سال‌ها محور توجه و حضور سرمایه گذاران بسیاری بوده است. گستره متعدد و بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی از تولید و صنعت و معدن تا گردشگری و خدمات و کشاورزی در این استان وجود دارد و همه آن‌ها دارای پتانسیل رشد هستند.

وی افزود: شهر مشهد با توجه به وجود بارگاه منور امام رضا(ع) به عنوان یکی از مراکز زیارتی تشیع در ایران و جهان محسوب می‌شود و سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر به این شهر سفر می‌کنند که همین موضوع اسباب رونق اقتصادی را برای این استان فراهم کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به سیاست‌های کلان اقتصادی در خراسان رضوی تصریح کرد: اقتصاد این خطه عمدتا بر دوش بخش خصوصی بوده و در گذر این سال ها نیز با توجه به سیاستگذاری‌های انجام شده، فعالان اقتصادی تشویق به ایجاد صنایع کوچک و متوسط در مناطق روستایی و پراکنده شده اند. این نگاه باعث شده تا گستره فعالیت های اقتصادی در این استان، عمده بخش ها را در بر بگیرد.

وی نقبی به ظرفیت‌های مشترک زد و گفت: کشور اتریش نیز از گذشته تاکنون یکی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات در بخش صنایع کوچک و متوسط و همچنین در زمینه کشاورزی بوده است. به نظر می رسد که زمینه تبادل دانش و تکنولوژی برای دو کشور فراهم باشد و شاید این موضوع را بتوان در تعاملات آینده، مدنظر قرار داد.

توکلی‌زاده ادامه داد: امیدواریم هرچه زودتر شرایط به گونه‌ای تغییر کند که بتوانیم از توانایی‌ و تکنولوژی اتریش در جهت بهبود زیرساخت های تولیدی کشورمان استفاده کنیم‌. ایران و اتریش از گذشته تا کنون روابط مطلوبی با یکدیگر داشته‌اند و این روابط باید در آتیه همچنان ادامه پیدا کند. زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری در استان خراسان رضوی فراهم است که اگر موانع سیاسی و تحریم ها برداشته شوند، می‌توانیم از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی برای تعالی آن‌ها بهره بگیریم.

سپس عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به سوال سفیر اتریش در ایران در زمینه تحولات افغانستان و میزان تاثیرگذاری آن بر کشورهای همسایه، توضیح داد: افغانستان در چهل سال گذشته با ورود و خروج گروه‌های مختلف و ترکیب قدرت‌های گوناگون که در این کشور وجود دارد، یک جنگ طولانی و فرسایشی بوده است.

توکلی زاده با ابراز نگرانی نسبت به تشدید بحران اقتصادی در این کشور همسایه و تبعات آن برای اقشار مختلف جامعه افغانستان، متذکر شد: خروج سرمایه‌گذاران(که چرخ اقتصاد افغانستان به آن وابسته بود) و توقف بعضی کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، به تشدید وضعیت موجود منجر شده است. بحران فزاینده معیشتی در این کشور حمایت و توجه نهادهای بین المللی و بشردوستانه را نیاز دارد.

در بخش دیگری از این جلسه کریستف گراب مایر، رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران نیز به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: بنده معتقدم ظرفیت‌ها و نقاط مشترک متعددی میان ایران و اتریش وجود دارد. همچنین ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصا در حوزه‌های صنعتی و فعالیت‌های کشاورزی فراهم است که می‌توان در آینده برای آن‌ها برنامه‌ریزی نمود. امیدوارم مجموعه اتاق بازرگانی خراسان رضوی شریکی پویا برای اتریش باشد تا تبادل تجربیات ۲ کشور به نحو احسن صورت بگیرد.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی اغلب محصولات خوب و با کیفیتی تولید می‌کنند اما آنچه که فعالیت ایرانیان را در اتریش سخت می‌کند، روند بروکراسی است که باید برای عرضه محصولات‌شان در بازار اتریش طی کنند. این موضوع متوجه مهم‌ترین محصول‌ خراسان رضوی یعنی زعفران است. موضوع مهم دیگر شناسایی و معرفی محصولات صادراتی و دارای مزیت از ایران با تمام فواید و ویژگی‌هایش به مصرف کننده اتریشی است. اقتضای توسعه بازار معرفی جامع محصولات و ترغیب مشتریان به مصرف آن است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه فضای فعالیت‌های کشاورزی در اتریش محدود است و هر آنچه که خارج از حیطه تولید دام باشد، فعالیت صنعتی محسوب می‌شود. رمز موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط صنعتی، همکاری و تعامل این شرکت‌ها با یکدیگر در چهارچوب زنجیره های تولید می باشد. علی‌الخصوص در حوزه تولید ماشین‌آلات، شرکت‌های کوچک و متوسط با همکاری یکدیگر هزینه تولید را به حداقل می‌رسانند تا ماشین‌آلات را با بهترین قیمت در بازار عرضه کنند.

انتهای پیام 





:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8225


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها