دیپلماسی❜ اقتصادی/ در گفتگوی آنلاین با رئیس اتاق بازرگانی پیشاور: تأکید بر توسعه روابط تجاری استان با پاکستان

  • بازدید: ۵۶۷
اقتصادی/ در گفتگوی آنلاین با رئیس اتاق بازرگانی پیشاور: تأکید بر توسعه روابط تجاری استان با پاکستان
اتاق بازرگانی استان

رئیس اتاق بازرگانی پیشاور و مسئول نظارت راهبردی بین الملل اتاق بازرگانی مشهد، در گفتگویی آنلاین، زمینه همکاری های مشترک و تعاملات تجاری و اقتصادی پاکستان و استان خراسان رضوی را بررسی نمودند. « محمدرضا توکلی‌زاده» در این دیدار عنوان کرد: کشور ایران و پاکستان در حوزه تعاملات اقتصادی، سوابق دیرینه و ارزشمندی دارند و این ظرفیت وجود دارد که در چهارچوب همکاری های مشترک و شناسایی بهتر بازار طرفین، در بخش تجارت خارجی، همکاری های ارزشمندتری را رقم بزنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: در بحث افزایش تجارت میان ایران و پاکستان، شناسایی توانایی‌های اقتصادی و تجاری دو کشور ضرورت دارد. به عنوان مثال دو کشور با محوریت بخش خصوصی می توانند پیشنهاد صادرات اقلام و کالاهای مختلف را به پاکستان ارائه بدهند. این اتفاق می‌تواند مبنایی برای شروع مبادلات تجاری میان دو کشور باشد.

وی همچنین عنوان کرد: استقبال می‌کنیم که تجار پیشاور و خراسان رضوی در یک وبینار مشترک با یکدیگر به گفتگو پرداخته و در خصوص نقاط قوت تجاری خود توضیحاتی را بیان کنند تا زمینه تجارت میان دو طرف فراهم شود. این گونه تعاملات می تواند موجبات تقویت تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان در آینده را فراهم آورد.

وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر نقاط مرزی و تجاری میان دو کشور محدود است و اگر پتانسیل ایران و پاکستان برای مبادلات تجاری تقویت شود و گمرک‌های دو کشور افزایش پیدا کند، شاهد بهبود تعاملات اقتصادی و همچنین کاهش هزینه‌های حمل و نقل خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به محدودیت های موجود در بخش مراودات بانکی میان ایران و پاکستان، عنوان کرد: با توجه به محدودیت هایی که عمدتا از تحریم ها نشات می گیرند؛ در این زمینه باید به روش‌های مبتکرانه و جدید بیاندیشیم که یکی از این راه‌ها؛ تهاتر کالا با کالا میان ایران و پاکستان است که اگر بشود در این زمینه راه ارتباطی را ایجاد کرد، به نفع دو طرف خواهد بود.

وی تصریح کرد: از تعاملات ارزشمندی که در حال حاضر میان دو کشور به ویژه در بخش خصوصی حاصل آمده، خرسندیم و امیدواریم این روابط در سطوح بالاتر و موثرتری ادامه پیدا کند. در حال حاضر مشکلات و موانعی بر سر تعاملات بیشتر وجود دارد و ما از مسیرهایی که به بهبود روابط اقتصادی و حل مشکلات موجود در بخش تجارت دو کشور منجر شود، استقبال می کنیم.

توکلی‌زاده این نکته را هم یادآور شد که؛«مشهد یک شهر زیارتی نیز می‌باشد و امیدواریم تاجران پاکستان به این شهر سفر کرده تا میزبان آن‌ها باشیم و همچنین طی این سفر تاجران دو کشور نیز تعاملاتی را با یکدیگر برقرار کنند تا شاهد توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان خصوصا در پیشاور و خراسان‌رضوی باشیم.

در ادامه حسنین خورشید احمد، رئیس اتاق بازرگانی پیشاور نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: پاکستان نیز از ایجاد تعاملات و افزایش مراودات اقتصادی با ایران استقبال خواهد کرد. امیدواریم به زودی در ایران و خراسان رضوی، گفتگو و ملاقات حضور داشته باشیم.

او نیز با تصدیق این موضوع که در حال حاضر مشکلات متعددی گریبانگیر تجارت و تعاملات اقتصادی دو کشور است، خواستار همگرایی دو طرف برای رسیدن به راهکارهایی جهت عبور از مشکلات موجود شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کالاهایی همچون برنج، انبه و... از پاکستان در بازار ایران با استقبال خوبی مواجه می شوند اما سطح تعاملات تجاری دو طرف نظر به نیازی که هر دو همسایه به کالاها و تولیدات همدیگر دارند، قابل افزایش است.

وی به سوابق تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور اشاره کرد که در گذر زمان به فراز و فرودهایی دچار شده اند و ابراز امیدواری کرد در گفتگوهای پیش روی دو کشور، به ویژه با حضور نمایندگان بخش خصوصی پاکستان در ایران، زمینه توسعه دوباره این تعاملات فراهم شود.

گفتنی است، در پایان این گفتگوی برخط مقرر شد تا لیستی از کالاهای تولیدی و صادراتی دو کشور که می توانند مبنای توسعه تجارت میان ایران و پاکستان شوند، تهیه و برای جلسات و نشست های آتی، ارائه گردد.

روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8226


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها