دیپلماسی❜ شهری/ حاجی بگلو: شورای شهر مشهد به‌ سمت "اقتصاد بین‌المللی" می‌رود؛ باید از بازارهای بین‌المللی ایجاد شده در کشورهای جهان اسلام استفاده کنیم

  • بازدید: ۵۰۷
شهری/ حاجی بگلو: شورای شهر مشهد به‌ سمت "اقتصاد بین‌المللی" می‌رود؛ باید از بازارهای بین‌المللی ایجاد شده در کشورهای جهان اسلام استفاده کنیم

یکصد روز از آغاز به کار دوره ششم شورای شهر مشهد می‌گذرد، شعارهایی همچون بهبود زیست شهری، توجه به حاشیه شهر، هوشمندسازی و توسعه توسط اعضای شورای شهر اعلام شده است که تحقق هریک از آن‌ها سبب بهبود شرایط زندگی مجاوران و زائران امام رضا(ع) می‌شود. با هدف بررسی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته در حوزه اقتصادی طی این مدت به گفت‌و‌گو با موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، عضو هیئت رئیسه شورای ‌شهر مشهد و رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نشستیم.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو پیش از این مسئولیت‌هایی از جمله مدیرکل امور مجلس شورای عالی استان‌ها، رئیس دفتر نمایندگان ادوار و فراکسیون‌ها مجلس شورای اسلامی، رئیس دفتر و مشاور ویژه دبیرکل کانون نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، رئیس دفتر مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی را در کارنامه خود دارد.  منتخب گفت‌وگو با عضو هیئت‌ رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد را با محوریت بین الملل در ادامه می‌خوانید: 

حاجی‌بگلو با اعلام این که نگاه مدیریت شهری و دوره ششم شورای شهر مشهد با نگاه اقتصادی شهری به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شود، بیان داشت: نگاه اقتصاد شهری داخل شهر، نگاه اقتصاد شهری خارج از شهر و اقتصاد شهری خارج از کشور جزو دسته‌بندی‌هاست که شهرداری مشهد می‌تواند از این موقعیت‌ها استفاده کند. در همین زمینه نیز طرح دو فوریتی در این باب را بنده با برنامه‌ریزی آماده کرده‌ام که "اقتصاد شهری" را به "اقتصاد شهری بین‌المللی" تبدیل کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اینکه گفته می‌شود اتفاق خوبی برای سرمایه‌گذاران در مشهد رخ خواهد داد، دیدگاه درستی است؛ ما باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. اقتصاد شهر را نمی‌شود با تراکم‌فروشی و تخلفات ساختمانی مدیریت و هزینه کرد. اگر نگاه اقتصاد شهری ما اینگونه باشد، قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم، اگرچه ممکن است در سه‌ سال آینده این امر جوابگو باشد ولی پایدار نخواهد بود.

حاجی‌بگلو ضمن اشاره مجدد به طرح دو فوریتی اقتصاد شهری بین‌المللی خاطرنشان کرد: این طرح دو فوریتی آماده شده و این هفته برای تصویب به صحن علنی شورای اسلامی شهر می‌رود. در این طرح آمده که از ظرفیت‌های جدید و بازارهای بین‌المللی ایجاد شده در کشورهای جهان اسلام استفاده کنیم. در حوزه مدیریت شهری با تحقق این مهم هم درآمد پایدار اقتصاد شهری فراهم آمده، هم اشتغال ایجاد شده و هم می‌توانیم نماد انقلاب اسلامی و فرهنگی را صادر کنیم. چه ایرادی دارد در حوزه مدیریت شهری، مشهد که الگوی شهرهای زیارتی است، بتواند با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و اقتصادهای نوینی که با حضور استارتاپ‌ها شکل گرفته، از ظرفیت‌های ایجاد شده در سایر کشورها و شهرهای جهان استفاده کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد ادامه داد: در همین راستا می‌بایست از ظرفیت به‌وجود آمده به‌عنوان بازار بین‌المللی استفاده کرد تا درآمد اقتصاد شهری را کسب کنیم. در شهرداری مشهد 28 هزار نیروی انسانی داریم که بر این اساس می‌توانیم در سایر شهرهایی که مدیریت شهری مشهد قصد ورود به آن‌ها را دارد، برای ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف استفاده کند. همچنین در این مسیر باید شهرداری مشهد به‌عنوان پایلوت و جایگاه در رأس امور قرار گیرد و مجوزهای رسمی برای فعالیت شرکت‌ها را اخذ کرده و درآمد ایجاد کند؛ می‌توانیم تمام امکانات شهرداری و نیروهای مازاد را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم تا امور را پیش ببرد ولی این امر به معنای کارفرمایی شهرداری نیست.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد بیان کرد: وقتی شهرداری مشهد با مدیریت شهری دمشق قرارداد بنویسد در این حوزه اتفاق‌های خوبی به‌وقوع می‌پیوندد. حتی حدود 6 شرکت دانش‌بنیان و بخشی از پیمانکاران ما آمادگی کامل را دارند در صورت این انعقاد قرارداد، وارد عرصه کار شوند. فعالیت اقتصادی در خارج از کشور، پیشرفت خوبی در حوزه نیروی انسانی و درآمد اقتصادی ایجاد می‌کند، همچنین با صرفه‌جویی صورت گرفته، هزینه‌های جاری از روی دوش شهرداری برداشته می‌شود. امید است راه‌اندازی و شکل گیری این امر در بازه زمانی 6 ماهه الی یک ساله صورت پذیرد.

>>> برای مشاهده مشروح کامل مصاحبه، اینجا را کلیک فرمایید.




:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8220


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها