دیپلماسی❜ شهری/ مشهد نخستین شهر ایران در دریافت جایزه نقره ای جشنواره سازمان جهانی شهرهای هوشمند پایدار (WeGO) شد

  • بازدید: ۴۹۳
شهری/ مشهد نخستین شهر ایران در دریافت جایزه نقره ای جشنواره سازمان جهانی شهرهای هوشمند پایدار (WeGO) شد

برای اولین بار در کشور و به دنبال اخذ جایزه نقره ای رقم خورد؛ حضور نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در اجلاس بین المللی WeGO ، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: شهر مشهد با پروژه جمع آوری هوشمند پسماند تحت عنوان «سیمپ» موفق به دریافت جایزه نقره ای جشنواره سازمان جهانی شهرهای هوشمند پایدار (WeGO)شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، پیش بینی های شهرنشینی جهانی نشان می دهد که اکثریت انسان ها تا اواسط قرن حاضر در مناطق شهری زندگی خواهند کرد. این روند، فشارهای قابل توجهی را بر سیستم های زیرساختی شهری تحمیل می کند و چالش های دیگری را برای دستیابی به اهداف پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تعیین می کند که توسط بسیاری از ارگان های متولی مدیریت شهر تعیین شده است. محصولات و خدمات شهر هوشمند با پشتیبانی سیستم های اینترنت اشیا، به عنوان راه حل های موثر برای افزایش کارایی، کاهش هزینه ها و بهبود خدمات ارائه می شود.

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد نیز در راستای تحقق کامل شهر پایدار و هوشمند مشهد نسبت به ترسیم نقشه راه، اجرای پروژه های مرتبط با شهر هوشمند و انجام سلسله اقداماتی با مشارکت سازمانهای بین المللی فعال و تاثیرگذار در حوزه فناوری اطلاعات و شهر هوشمند از جمله ITU (آژانس تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) سازمان ملل متحد) و نسبت به ارسال مستندات یکی از پروژه های انجام شده در این زمینه و شرکت در جایزه بین المللی سازمان جهانی شهرهای هوشمند پایدار (WeGO) نیز اقدام کرده است.

سازمان جهانی شهرهای هوشمند پایدار در سال ۲۰۱۰ با ۵۰ عضو موسس تاسیس شده و مقر این سازمان در سئول است، هدف این سازمان ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، توسعه شهرها با استفاده از فناوری های نوین و ایجاد رقابت بین شهرهای مختلف در این زمینه است و در حال حاضر بیش از 200 عضو از پنج قاره جهان دارد. جایزه جهانی WeGO در سال های 2011 ، 2014 ، 2017 و 2020 برگزار شده است و این جایزه جهانی در 6 بخش کارآمدی مدیریتی، فناوری های نو ظهور، حمل و نقل، شهر همگان، شهر ایمن و شهر پایدار تعریف شده است.

پس از بررسی و انجام ممیزی های مختلف، شهر مشهد با پروژه سیمپ (سامانه یکپارچه مدیریت پسماند) در این جشنواره موفق به کسب مدال نقره در بخش شهرهای پایدار هوشمند جهان شد که اولین شهر ایرانی حائز مقام در این اجلاس است.

از این رو با توجه به برگزیده شدن پروژه سیمپ از نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد دعوت به عمل آمد تا در این اجلاس ضمن معرفی پروژه پاسخگوی سوالات کارشناسان باشند.

محمد جواد رجائیان، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در این زمینه اظهار کرد: یکی از اهدافی که برای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تعریف شده، بروز و ظهور اقدامات هوشمند سازی شهر مشهد در عرصه بین المللی است تا علاوه بر تبادل اطلاعات، اقدامات خود را نیز ارائه دهیم.

وی افزود: جشنواره های بین المللی متعددی همچون WeGo وجود دارد که اقدامات ویژه شهرها در زمینه هوشمند سازی و توسعه زیرساخت های شهر هوشمند در آن به رقابت گذاشته می شود که از ایران شهرهای تهران و مشهد در این جشنواره شرکت کردند و شهر مشهد با پروژه جمع آوری هوشمند پسماند تحت عنوان «سیمپ» موفق به دریافت جایزه نقره ای شد.

رجائیان خاطرنشان کرد: حضور در اینگونه مجامع و تبادل اطلاعات در سطح بین المللی سبب بهره گیری از دستاوردهای کشورهای مختلف در زمینه هوشمند سازی و معرفی شهر و ظرفیت های آن به جهانیان می شود.

وی اضافه کرد: بنده با اطمینان اعلام می کنم که شهر مشهد در سطح بین المللی و مجامعی که به صورت تخصصی بر روی موضوعات smart city یا شهر هوشمند کار می کنند یک شهر شناخته شده است و در حال تبدیل شدن به برند است که جای بسیار خوشحالی برای همه ارکان مدیریت شهری و مردم دارد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: هوشمند سازی شهر مشهد می تواند در موضوعات گردشگری، زیارت و اقتصاد شهر تاثیر گذار باشد.

حوریه جمالی پور

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8085


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها