دیپلماسی❜ شهری/ معرفی شایسته مشهد به دنیا نیازمند تمرکز بر ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد در حوزه فرهنگ است

  • بازدید: ۳۴۲
شهری/ معرفی شایسته مشهد به دنیا نیازمند تمرکز بر ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد در حوزه فرهنگ است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با اشاره به شاخص‌های مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: اگر در شورای ششم حرف از جهان‌شهر می‌زنیم، باید روی این ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد در حوزه فرهنگ تمرکز کنیم تا مشهد بتواند به اندازه منزلت خود، به دنیا معرفی شود. مجید طهوریان عسکری شامگاه دیروز در نشست‌ تخصصی آینده پیش‌روی مشهد که با موضوع «پایتخت فرهنگی جهان اسلام»  برگزار شد اظهار کرد: مشهد در سال ۲۰۱۷ میلادی جزو سه شهری بود که از سوی سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو)  به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد. این نهاد مسئولیت انتخاب عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد که سالانه در دنیا به سه شهر واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: در شورای پنجم مشهد دوران طلایی برای اخذ مجدد این عنوان را داشت اما مسئولان نتوانستند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی که این عنوان به شهر مشهد داد، استفاده کنند و این فرصت از دست رفت. ما در شورای ششم شعاری را با عنوان «مشهدالرضا(ع)؛ جهان‌شهر برکت و کرامت» انتخاب کرده‌ایم که هدف از انتخاب این شعار شأنیت دادن به مشهد به عنوان یک شهر بین‌المللی و فراملی است.

طهوریان عسکری با بیان این‌که ما همیشه نگاهی جهان‌شمول به مشهد داشته‌ایم، تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم این شعار و هدف را در شهر مشهد عملیاتی کنیم و مردم مشهدالرضا و همچنین تمام مسلمانان جهان از برکت علی‌ابن‌ موسی‌الرضا(ع) بهره ببرند. در واقع هنگامی که شهری به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می‌شود، به دنبال این است که آداب و رسوم و نگاه‌های حوزه فرهنگی خود را معرفی کند. بنابراین در این راستا باید تلاش‌هایی صورت گیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و شاخصه‌های شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام خاطرنشان کرد: حضور امام رضا(ع) نخستین سرمایه گران‌بها و هویتی فرهنگی و تمدنی برای مشهد است که به عنوان مهم‌ترین مساله هویتی مشهد به آن توجه می‌شود. مشهد همچنین پایگاه بزرگ حوزه‌های علمیه در جهان اسلام است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مسجد در این شهر وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: جدای از آرامگاه فردوسی که وجود زبان فارسی را مدیون این شاعر بزرگ ایرانی هستیم، نام بیش از ۵۰۰ شاعر در برخی از کتاب‌های تاریخی آمده که در محدوده توس، این خطه‌ی ادیب‌پرور، متولد شده‌اند. دیگر ویژگی شهر مشهد آداب و آئین سنتی است که از دیرباز در مشهد وجود داشت. ورزش‌های پهلوانی همچون کشتی چوخه در این منطقه زاده شده و امروز می‌بینیم که در دنیا فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های پهلوانی فعالیت می‌کند. این اتفاق بزرگی برای شهر مشهد است.

وی گفت: همچنین گویش‌های محلی شیرینی که در میان مردم مشهد وجود دارد، جزو شاخص‌های فرهنگی این شهر محسوب می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مشهد می‌توان به فرهنگ وقف و نذر اشاره کرد که سال‌های بسیار زیادی در این شهر جاری است. مشهد دومین شهر رسانه‌ای ایران اسلامی است و مشهد می‌تواند با نگاه رسانه‌ای نقش موثری را در جهان اسلام داشته باشد.

طهوریان عسکری با بیان این‌که شورای ششم در تلاش است تا مشهد را در چهار سال آینده به جهان‌شهر تبدیل کند، بیان کرد: برای رسیدن به این هدف تلاش‌ همه مسئولان شهر لازم است. باید تلاش کنیم نقاط قوت شهر را افزایش و نقاط ضعف آن را کاهش دهیم. اگر مشهد مهد هنرمندان بسیاری است که از این شهر به ایران و دنیا معرفی می‌شوند، پس باید به این حوزه فرهنگ و هنر این شهر توجه بسیاری شود تا بتوان فرصت جهان‌شهر شدن را برای مشهد ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: البته مشهد شاخص‌های منفی نیز دارد که باید آن‌ را تا جایی که امکان‌پذیر است، کاهش داد. برای مثال مشهد بیش از یک میلیون جمعیت در حاشیه خود دارد. این جمعیت حاشیه‌نشین مشهد از جمعیت ۱۵ استان ایران بیشتر است. این از مشکلاتی است که روز به روز افزایش پیدا کرده و ما برای جهان‌شهر کردن این شهر باید مشکلات بسیار دیگری را نیز کاهش دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از جدی‌ترین اشکالات شهر مشهد این است که بسیار گریبان‌گیر موضوعات سیاسی است و دعواهای سیاسی تاثیرات بسیاری بر زندگی مردم می‌گذارد. این‌که جریان‌های مختلف سیاسی در مشهد وجود داشته باشد، بسیار نکته‌ مثبتی است که باعث رشد و پویایی شهر می‌شود اما این‌که نگاه‌های سیاسی قرار است به دعواهای سیاسی تبدیل شود و نتیجه‌ آن بر زندگی مردم تاثیر بگذارد، نکته‌ای منفی محسوب می‌شود. نباید دعواهای سیاسی را در زندگی مردم دخیل کنیم بلکه لازم است در این شهر گفتمانی را آغاز کنیم که بتوانیم مشهد را به هدفی که دارد، نزدیک کنیم.  

وی با اشاره به این‌که نباید نگاه اقتصادی به مشهد داشت، عنوان کرد: وقتی نگاه سرمایه‌داری در میان باشد، طبیعی است که نگاه به حوزه فرهنگی کمرنگ خواهد شد. نگاه‌های سیاسی‌ که در مشهد وجود دارد، باعث می‌شود موضوعات اقتصادی نسبت به هویت فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار شود. اثر آن نگاه سیاسی دلیل حاکم شدن این دیدگاه می‌شود که اطراف حرم نیازی به نگاه هویتی ندارد و نگاه اقتصادی را مهم‌تر می‌داند. با توجه به تاریخچه حرم این تاثیرات را به وضوح می‌توان دید.

طهوریان عسکری تصریح کرد: مساله دیگر نیروهای انسانی است. در واقع گاهی افرادی را انتخاب کردیم و به عنوان مدیران در مسئولیت‌های مختلف قرار دادیم که آن نگاه فرهنگی در وجودشان شعله‌ور نبوده است. اگر مدیری نگاه اقتصادی داشته باشد، هیچوقت نگاه فرهنگی را در یک رویکرد مهم و کلان مد نظر خود قرار نمی‌دهد و در این شرایط قطعا مشهد به شعار «مشهدالرضا(ع)؛  جهان‌شهر برکت و کرامت» تبدیل نخواهد شد. اگر قصد داریم مشهد به شاخص‌های جهان‌شهری با رویکرد فرهنگی برسد، باید فاکتورهای متنوعی را مد نظر خود قرار داد. بخشی از این فاکتورها زیرساختی است؛ برای مثال توسعه کتابخانه، توسعه مراکز مذهبی، توسعه حوزه‌های فرهنگی و هنری و توسعه مراکز سینمایی و تئاتر را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در حاشیه شهر مشهد با نبود سالن‌های سینما و تئاتر مواجه هستیم در حالی که برخورداری از این امکانات حق مردم آن مناطق است. ما در مشهد پس از این‌که بتوانیم موضوعات زیرساختی و سخت‌افزاری را گره‌گشایی کنیم، آن زمان است که می‌توانیم در توسعه‌ نرم‌افزاری شهر تلاش کنیم و برای مثال در فرهنگ مطالعه و یا حضور خانواده‌ها در مساجد گام برداریم. ما در شورای ششم در این راستا تلاش می‌کنیم و امیدورایم بتوانیم به کمک همه ذی‌نفعان شهر مشهد را به عنوان یک جهان‌شهر به تمام دنیا معرفی کنیم.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8063


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها