دیپلماسی❜ دینی/ معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد: آغاز فعالیت آستان قدس رضوی در حوزه وقف و نذرهای بین المللی

  • بازدید: ۵۵۶
دینی/ معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد: آغاز فعالیت آستان قدس رضوی در حوزه وقف و نذرهای بین المللی

معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در راستای وقف و نذر در حوزه بین الملل فعالیت‌هایی آغاز شده است و در تلاش هستیم تا موقوفات موجود را حفظ و نگهداری کرده و موقوفات جدیدی را در حوزه بین‌الملل احیا کنیم. به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام سید محمد ذوالفقاری در جلسه کارگروه موقوفات و امور مالی اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: موقوفات با نیت قربت الی الله توسط ناذران و وقفان به آستان‌های مقدس و بقاع متبرک منسوب به ائمه اطهار(ع) وقف شده که باید از سوی آستان‌های مقدس طبق نیت واقف پاسداشت و نگهداری شود.

وی موقوفات را یکی از مصادیق سرمایه اجتماعی دانست و گفت: سرمایه اجتماعی همواره بزرگترین سرمایه‌ای بوده که از مسیر آن منافع مختلف مادی و معنوی برای بقاع متبرکه و آستان‌های مقدس حاصل شده است و یکی از مصادیق تجسم این سرمایه اجتماعی موقوفات به شمار می آیند.

معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: وقتی واقفان می‌بینند موقوفات آن‌ها به درستی و در مکان و جای خودش استفاده می شود بیشتر در این امر خیر مشارکت کرده و موجب استقبال حداکثری از سوی مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهره وری و موقوفات آستان قدس رضوی تمام تلاش خود را صرف می‌کند تا طبق نیات واقف عمل کند، گفت: ما در دوره جدید نمی‎توانیم توقع داشته باشیم موقوفات همچون گذشته استمرار داشته باشد؛ در گذشته معمولا منزل و زمین وقف می‌شد اما در حال حاضر مردم کمتر دسترسی به مستقلات دارند و متاسفانه مشارکت نیز کمتر شده است از همین رو باید راه‌های جدیدی برای وقف تعریف شود.

ذوالفقاری در ادامه یکی از راه‌ها را وقف مشارکتی ذکر کرد و افزود: وقف مشارکتی از نمونه‌های موفق وقف است و در همین راستا کمیسیونی با حضور مسئولان مربوطه تشکیل شده است.

معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اضافه کرد: اجلاسیه اعتاب مقدس متشکل از اعتاب ایرانی و غیر ایرانی است که 8 کمیسیون فعال دارد و یکی از این کمیسیون‌ها در حوزه امور مالی و موقوفات فعال است.

وی تصریح کرد: نشست‌های مختلفی در این کارگروه برگزار شده است و نخستین دستور کار این کارگروه بررسی پیش نویس تفاهم نامه مشترک بین اعتاب مقدس است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8023


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها