دیپلماسی❜ فرهنگی/ حضور نمایندگان امور بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست رونمایی از پوستر همایش‌ بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ

  • بازدید: ۵۵۲
فرهنگی/ حضور نمایندگان امور بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست رونمایی از پوستر همایش‌ بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مسائل موجود در منطقه، گفت: همایش گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان، می‌تواند کشورهای مرتبط با خراسان بزرگ را در مسیر صحیح قرار داده و بهبود شرایط منطقه را به دنبال خواهد داشت. دکتر احسان قبول در آیین رونمایی از پوستر همایش‌ بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، ۲۲ تیرماه، در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد از همکاری با نهادهای خارج از دانشگاه به ویژه ادارات استان خراسان رضوی بسیار خرسند است و برقراری ارتباط با نهادهای مختلف در زمینه‌های علمی، فناوری و فرهنگی را از رسالت‌های خود می‌داند تا از طریق آن به رسالت اصلی خود که توجه به مسائل داخلی و منطقه‌ای است، بپردازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر احترام کشورها به یکدیگر یکی از مسائل موجود در منطقه است که گسستگی در این منطقه ایجاد کرده و مسائل سیاسی را تحت تأثیر قرار داده است. از این رو چنانچه موضوعات فرهنگی و تاریخی در جهت درست و مناسبی هدایت شود می‌تواند پیوستگی و پیوندی را میان کشورهای منطقه و به ویژه خراسان بزرگ ایجاد کند. بر این اساس چهار محور برنامه‌ریزی‌شده برای این همایش و گفت‌وگو از جمله موضوعاتی است که با توجه به تاریخ پربار و مشترک موجود در این عرصه، می‌تواند کشورهای مرتبط با خراسان بزرگ را در مسیر صحیح قرار دهد.

مدیرهمکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: به هر حال ما باید در عرصه دیپلماسی علمی، فرهنگی و عمومی با نگاه به منافع مشترک و احترام متقابل عمل کنیم. به نظر می‌رسد این همایش بین‌المللی آغاز بسیار خوبی در جهت بهبود و ارتقاء شرایط است. دانشگاه فردوسی مشهد به صورت تخصصی آمادگی لازم جهت پیگیری هر یک از این نشست‌ها و دعوت مهمانان تأثیرگذار کشورهای مختلف در این زمینه را دارد.

قبول بیان کرد: به شکلی که در نشست زبان و ادبیات فارسی که دانشگاه فردوسی متولی آن بود نیز افرادی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و بنگلادش که از جمله مؤثرترین استادان زبان و ادبیات فارسی هستند، منتخب شده‌اند و این استادان جزء پایه‌های زبان و ادبیات در هر یک از کشورها به شمار می‌روند. به این ترتیب ما ناگزیر به ارتباط و تعامل با کشورهای منطقه هستیم که موضوعات بینافرهنگی با محوریت امام رضا(ع) در ابعاد مختلف، پیوند دهنده مردم منطقه و جهان خواهد بود.

گفت‌وگو بینافرهنگی، نمونه‌ای از وحدت اسلامی است

باقری، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی در ادامه این نشست، اظهار کرد: در سال‌های گذشته حجاج در این ایام در اطراف خانه خدا گرد هم می‌آمدند و بزرگترین نمایش وحدت بشری را ارائه می‌کردند. به طوری که این افراد برای ارتقاء کلمه توحید، اجتماع تشکیل داده و وحدت را قالب حج تجلی می‌دادند. متأسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، این اجتماع برگزار نمی‌شود. گفت‌وگو بینافرهنگی نیز یکی از نمونه‌های وحدت محسوب می‌شود و می‌تواند در قالب دیپلماسی فرهنگی تحقق پیدا کند. 

وی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی می‌تواند قلب‌ ملت‌های گوناگون را به یکدیگر نزدیک کرده و از ایجاد بسیاری از سوء‌تفاهم‌ها جلوگیری کند. خراسان، دارای تاریخ بسیار غنی است و حضور و محوریت امام رضا(ع)، سبب ایجاد اتحاد و وحدت بزرگی در منطقه خواهد شد. زیرا همواره مسلمانان و غیرمسلمانان و مذاهب مختلف برای حضرت رضا(ع) احترام قائل هستند.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی عنوان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی در راستای وظیفه خود که دیپلماسی فرهنگی و عمومی است، هماهنگی با کشورهای متعددی را انجام داده که از جمله آن‌ها می‌توان کشورهای سریلانکا، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و قرقیزستان را نام برد. هر یک از این کشورها افرادی را از شهرها و مناطق گوناگون معرفی کرده‌اند تا در این همایش‌ها سخنرانی کنند، لذا امیدواریم برنامه‌ها با موفقیت انجام شود و نتیجه آن مثمر ثمر واقع شود.

خبر تکمیلی: 

پوستر همایش بین المللی گفت و گوهای بینا فرهنگی خراسان رونمایی شد

پوستر همایش بین المللی گفت و گوهای بینا فرهنگی خراسان با حضور مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، جنوبی و استان گلستان در مشهد رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی،همایش بین المللی گفتگوهای بینا فرهنگی میراث فرهنگی و معنوی خراسان با محورهای زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان ،عرفان و تصوف و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان رضوی با حضور ۳۱ استاد برجسته از ایران و ۸ کشور اسلامی برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش؛ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مجری برپایی این همایش است که با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می کند.

پوستر این همایش 22 تیرماه 1400 با حضور سرپرست اداره کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نمایندگانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استان و دانشگاه فردوسی و در ارتباط مجازی با مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی رونمایی شد.

یوسف امینی ، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم رونمایی پوستر همایش بین المللی گفت و گوهای بینا فرهنگی خراسان با اشاره به زمان انعقاد این تفاهم نامه خاطر نشان کرد: در اواخر سال ۱۳۹۸ تفاهمنامه‌ای به امضای قائم مقام محترم آستان قدس رضوی و قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت رسید که در محورهای مختلف بنا شد همکاری‌های بین دو دستگاه فرهنگی در گستره ملی و بین المللی انجام گیرد.

وی اظهار داشت: همکاری خوبی در داخل کشور بین استان خراسان شمالی، جنوبی، رضوی و استان گلستان شکل گرفته که این همایش و گفتگو مجموعا اتفاقات خوبی است که قطعاً در ارتقاء فرهنگ خراسان، کشف ظرفیت‌های جدید فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی مؤثر است.

گفتنی است؛ همایش بین المللی گفتگوهای بینا فرهنگی خراسان به صورت مجازی به  مدت 4 روز از 26 تا 29 تیرماه از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 10 و 30 دقیقه  و با حضور 31 شخصیت علمی مطرح از ایران و  8 کشور دیگر برگزار می شود.

سریلانکا، پاکستان، هندوستان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و بنگلادش کشورهایی هستند که در این همایش حضور خواهند داشت.



رونمایی


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8017


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها