دیپلماسی❜ فرهنگی/ تقویم فرهیخت: ۲۶ تا ۳۰ تیر ۱۴۰۰، مشهد میزبان همایش بین‌المللی «گفتگوی بینافرهنگی خراسان» شد

  • بازدید: ۵۱۸
فرهنگی/ تقویم فرهیخت: ۲۶ تا ۳۰ تیر ۱۴۰۰، مشهد میزبان همایش بین‌المللی «گفتگوی بینافرهنگی خراسان» شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مشهد میزبان همایش بین المللی "گفتگوی بینافرهنگی خراسان" در تیر ماه امسال شد. جعفر مروارید روز دوشنبه در وبینار شورای سیاستگذاری همایش بین المللی گفتگوی بینافرهنگی خراسان که با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسوولان برگزار شد، افزود: این همایش در اجرای یکی از سه بند تفاهمنامه بین این وزارتخانه و آستان قدس رضوی برگزار می شود که قرار است محوریت آن میراث فرهنگی و معنوی خراسان باشد. وی ادامه داد: دو بند دیگر این تفاهمنامه تدوین و اجرای طرح زیارت در الهیات تطبیقی بین ادیان و نشستهای بین المللی گفتگوی جوانان جهان اسلام است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: براساس بند سوم این تفاهمنامه و در راستای برگزاری همایش بین المللی گفتگوی بینافرهنگی، چهار نشست وبیناری به میزبانی استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان با حضور شخصیتهای علمی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان و با همکاری سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می شود.

وی افزود: عناوین این چهار وبینار، زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان عرفان و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان است که هر کدام دارای ریزعنوان هایی است و دانشگاه فردوسی مدیریت وبینار زبان و ادبیات فارسی را به عهده دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی در برگزاری بین المللی این وبینارها، همکاری می کند.

مروارید ادامه داد: هدف کلی همایش بین المللی گفتگوی بینافرهنگی خراسان این است که حضرت امام رضا (ع)، تنها منبع مناسک دینی در ایران و منطقه نیستند، بلکه منبع الهامات فرهنگی و هنری در تاریخ درخشان و کهن ابداعات فرهنگی و هنری بوده اند و از این جهت، تجربه های فرهنگی و هنری مشترک در زیست بوم خراسان و تبادلات فرهنگی چه در قالب گفتگوها و چه در قالب اشتراکات فرهنگی، تاثیرات عمیق بر فرهنگ مشترک، گذاشته است.

وی گفت: بازخوانی و بازتفسیر و بازپیرایی این میراث، جزو اهداف دیگر این همایش است و با توجه به اینکه حضرت امام رضا (ع) امام گفتگوی ادیان و مذاهب هستند و خراسان و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، شناخته می شود، تاثیرات این تبادلات و تاثیرگذاری فرهنگی باید در سنت جهان اسلام تبیین شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: به اشتراک گذاشتن مجدد تجارب فرهنگی و هنری، برای نسل جوان می‌تواند راه گفتگوی آنان را با میراث فرهنگی و  معنوی شیعه هموارتر کند.

**

این همایش به صورت مجازی به مدت ۴ روز از ۲۶ تا ۳۰ تیرماه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه و با حضور ۳۱ شخصیت علمی مطرح از ایران و ۸ کشور دیگر شامل سریلانکا، پاکستان، هندوستان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و بنگلادش برگزار می شود.

>>> مشاهده خبر جدیدتر در همین زمینه... 


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7952


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها