دیپلماسی❜ دانشگاهی/ برپایی مجازی گردهمایی رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان به همت دانشگاه فردوسی مشهد

  • بازدید: ۶۱۱
دانشگاهی/ برپایی مجازی گردهمایی رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان به همت دانشگاه فردوسی مشهد

گردهمایی مجازی رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان به همت دانشگاه فردوسی مشهد، پنج شنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹ به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می گردد. در گردهمایی رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان، علاوه بر دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر عثمان بابری رئیس دانشگاه کابل، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالله فایز رئیس دانشگاه هرات دکتر غلامرضا رضائی رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان و دکتر خلیل الله کلیوان رئیس دانشگاه بلخ حضور خواهند داشت....

این گردهمایی ویدئویی، با هدف تبادل تجربه در زمینه تأثیر پژوهش های دانشگاهی بر جامعه روز پنج شنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰ به وقت تهران و ۱۱ صبح به وقت کابل به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت مجازی و به نشانی وبینار https://meeting.atu.ac.ir/ch/iraf-speeches برگزار می گردد.


خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:

تاکید رییس دانشگاه فردوسی بر فعالیت مشترک دانشگاههای ایران و افغانستان 


مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به وجود مشکلات و معضلات مشترکی که ۲ کشور ایران و افغانستان درگیر آن هستند گفت: انجام پژوهشهای مشترک دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران و افغانستان را خواستاریم.


رییس دانشگاه فردوسی مشهد روز پنجشنبه در وبینار مشترک با روسای دانشگاه‌های افغانستان با هدف "تبادل تجربه در زمینه تأثیر پژوهش‌های دانشگاهی بر جامعه" افزود: مشکلات و معضلات ما و کشور افغانستان تا حدودی مشترک است و مواردی مانند مواد مخدر، اعتیاد، مهاجرت غیرقانونی، آسیبهای اقلیمی و مبحث مهم و جدی انرژی از جمله این مشکلات مشترک است.


محمد کافی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاههای افغانستان در دانشگاههای ایران در مقطع دکتری درس می خوانند از این رو دانشگاه فردوسی پیشنهاد می‌کند برای این دانشجویان با همکاری دانشگاههای افغانستان استاد راهنمای مشترک تعریف و موضوعات مشترک پژوهشی به این دانشجویان دکتری واگذار شود.


وی ادامه داد: علاوه بر این که موضوعات مشترک و مورد نیاز ۲ کشور مورد پژوهش قرار می‌گیرند می توانیم فصل مشترکی از فعالیتهای پژوهشی را تشکیل دهیم.


رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به تازگی راه آهن خواف - هرات بین ۲ کشور راه اندازی شد و با توجه به ظرفیت معادن ۲ کشور در این منطقه لذا فعالیت پژوهشی در حوزه معدن با تشکیل کارگروه مشترک می‌تواند یکی از موضوعات مشترک پژوهشی میان دانشگاه های ایران و افغانستان باشد.


کافی، خراسان را میراث مشترک دو کشور همسایه عنوان کرد و افزود: می توان با کمک یکدیگر مرکز خراسان شناسی را تشکیل داد و دوره‌های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حول این محور برگزار کرد و از ظرفیتهای مشترک استفاده نمود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود رسالت دانشگاه ها را آموزش پژوهشگر دانست و ادامه داد: دانشگاه می‌تواند با تربیت پژوهشگران درد آشنا برای جامعه، به حل و فصل مسائل و مشکلات اجتماعی بپردازد.


رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هرچند پژوهشهای زیرساختی در شیمی، فیزیک و زیست شناسی ممکن است تاثیر مستقیمی برجامعه نداشته باشند اما پژوهشهای پایه‌ای در دراز مدت برای برطرف کردن مشکلات جامعه به شکل مستقیم تاثیرگذار هستند و حکومتها در این میان می توانند زیرساختهای پژوهشی در این حوزه را به خوبی تامین کنند.


کافی افزود: می‌توان حاصل پژوهشهای علوم پایه و البته تخصصی را به بازار، صنعت و سطح اجتماع سرایت داد، آنچه حق جامعه و صنعت است پژوهشهای کاربردی و دانش بنیان است که در نهایت، رفاه اجتماعی را برای مردم به ارمغان می آورد، جامعه برای پرداختن به دغدغه های فرهنگی و اجتماعی خود باید ابتدا از مرحله تامین نیازهای اولیه اش عبور کند و در این مسیر پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز است.


گردهمایی روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان با حضور دکتر محمد کافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر عثمان بابری رییس دانشگاه کابل، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالله فایز رییس دانشگاه هرات، دکتر غلامرضا رضایی رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان و دکتر خلیل الله کلیوان رییس دانشگاه بلخ با هدف تبادل تجربه در زمینه تاثیر پژوهش های دانشگاهی بر جامعه در قالب وبینار به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.



خبر تکمیلی در این زمینه حاکی است:


گردهمایی مجازی رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان رئیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد


گردهمایی رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان با حضور دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر عثمان بابری رئیس دانشگاه کابل، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالله فایز رئیس دانشگاه هرات دکتر غلامرضا رضائی رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان و دکتر خلیل الله کلیوان رئیس دانشگاه بلخ با هدف تبادل تجربه در زمینه تأثیر پژوهش های دانشگاهی بر جامعه روز پنج شنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹ به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست، بخشی از رسالت دانشگاه ها را آموزش پژوهشگری دانست و گفت: تاثیر گذاری اجتماعی دانشگاه، ترتبیت پژوهشگران دردآشنای جامعه است. دو کشور ایران و افغانستان باید در  حوزه مرجعیت علمی و احیای جایگاه تمدنی خود در دانش آفرینی عمل کنند. زیست بومی که می تواند حاصل این پژوهش ها را برای جامعه کارآمد سازد، مستلزم ساختارها و قوانین ویژه ای است که تجاری سازی ایده های دانشگاهی را تسهیل کند. دانشگاه فردوسی مشهد تلاش کرده است با ایجاد گفتمان «اداره جامعه بر مبنای دانش» و با تاسیس مراکز رشد و فناوری و ارتباط با صنعت این مسیر را هموار سازد. مرکز فناوری های پیشرفته، پژوهشکده زیارت و گردشگری، مستقر سازی بخش R&D کارخانه ها در دانشگاه فردوسی و تاسیس پردیس فناوری در زمره تلاش های این دانشگاه بوده است. اختصاص استاد راهنمای مشترک برای دانشجویان افغانستان مببتنی بر مشکلات مشترک دو کشور، تاسیس مرکز خراسان شناسی و معدن شناسی، تاسیس دوره های مشترک ارشد و دکتری از جمله پیشنهادات دانشگاه فردوسی برای تقویت روابط پژوهشی و دانشگاهی دو کشور ایران و افغانستان است.



99092706


99092708

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7353


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها