دیپلماسی❜ حقوقی / تحلیلگر حقوق بین‌الملل مطرح کرد: نمود عینی مبانی حقوق بشر در سیره امام رضا (ع)

  • بازدید: ۳۵۵
align=bottom

تحلیلگر حقوق بین‌الملل گفت: با ملاحظه در مبانی دینی، سیره و رفتار ائمه اطهار(ع) می‌بینیم که مبانی حقوق بشر در سیره و رفتار ائمه اطهار(ع) از جمله امام هشتم نمود عینی داشته است. حسین فرحی امروز در اولین کنفرانس ملی امام رضا (ع) و علوم روز که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه امام رضا (ع) تجسم عینی یک اسطوره برای دانش هستند، گفت: حقوق بشر یکی از موضوعات حقوق بین‌الملل است و مؤلفه‌های زیادی را شامل می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها حق حیات است که با تولد فرد این حق متولد می‌شود....

معاون اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: حقوق بشر، امری بنیادین است و هرکس هر کجای جهان باشد باید از آن برخوردار باشد.

وی افزود: وفاق عام بر سر حقوق بشر حتی بر فرض حصول، خالی از اشکال نیست، متأسفانه حقوق بشر به معنای واقعی کلمه وجود ندارد و یک عدم تفاهمی بر سر موضوع انسانیت وجود دارد و هر کشوری تعابیر خاص خود را از این موضوع دارند، لذا ملاحظه می‌کنیم که حتی در کشورهایی که خود بانیان حقوق بشر هستند، حقوق بشر نادیده گرفته می‌شود.

فرحی با بیان اینکه متأسفانه پدید آورندگان حقوق بشر خود را الزام به عمل نمی‌دانند، اظهار کرد: با ملاحظه در مبانی دینی، سیره و رفتار ائمه اطهار (ع) می‌بینیم که مبانی حقوق بشر در سیره و رفتار آنها از جمله امام هشتم نمود عینی داشته است.

وی افزود: غربی‌ها چون خود فاقد ارزش‌های اسلامی هستند به تخطئه و زشت نشان دادن ارزش‌های اسلامی اقدام می‌کنند. آن‌ها خود اذعان دارند که هیچ تعهد قانونی و حقوقی برای عمل به مبانی حقوق بشر توسط کشورها وجود ندارد و اتفاقاً دیده می‌شود که بیشترین فجایع انسانی توسط مدعیان حقوق بشر انجام می‌شود.

استاد و تحلیلگر حقوق بین الملل بیان کرد: در مجموعه موضوعات حقوق بشر حقی به عنوان حقوق جنگ داریم که در آن زنان، کودکان، سالخوردگان و افراد بیمار باید در مصونیت باشند، اما با نگاهی به اوضاع یمن و کشتار زنان و کودکان شاهد نقض این حقوق انسانی هستیم.

فرحی با اشاره به اینکه ضمانت اجرای حقوق بشر در اسلام ایمان به خدای بزرگ است، گفت: سیره و رفتار ائمه اطهار (ع) نوعی آموزش در حقوق بشر برای بشریت امروز است. با نگاهی در سیره رضوی می‌بینیم که امام (ع) در برخورد با مأمون برای احقاق حقوق مظلومان هیچ باکی نداشته است.

وی بیان کرد: درباره رفتار حضرت در کتاب «عیون اخبار الرضا (ع)» از ابراهیم بن عباس نقل است که: «هرگز ندیدم و نشنیدم علی بن موسی الرضا (ع) به کسی از روی ظلم و جفا کلام بدی بگوید و درشتی کند، ندیدم سخن کسی را قبل از اینکه گفتارش به پایان رسد قطع کند، در رفع نیازمندی مردم در صورت توانایی حاجت کسی را رد نمی‌کرد، هیچ‌گاه ندیدم در حضور اشخاص و یا در مجالس پاهای خود را دراز کند و در جایی ندیدم که همنشینان وی تکیه گاهی نداشته باشند به چیزی تکیه دهد، هیچگاه نشنیدم به خدمتکاران و اطرافیان خود حرف بد بزند و دشنام دهد».

مهر


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5907


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها