دیپلماسی❜ زیارت/ دکتر علوی: آستان قدس رضوی آماده است نقش خود را در زمینه جذب گردشگر دینی خارجی ایفا کند

  • بازدید: ۳۴۰

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مراسم آغاز به کار نشست یک روزه «گردشگری مذهبی و راهکارهای حضور موثر گردشگران و زائران غیرایرانی در حرم رضوی» بر آمادگی ایفای نقش موثر آستان قدس رضوی تأکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی در این نشست که دکتر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل، علوی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، قشقاوی معاون کنسول وزارت امور خارجه، مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات. دکتر بلخاری و جمعی از مسئولین مجمع تقریب مذاهب اسلامی و سازمان گردشگری حضور داشتند، قائم مقام آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت گردشگری و توریسم در اقتصاد کشورها اظهار داشت: در دین مبین اسلام به بحث گردشگری و سیر وسیاحت در سرزمین‌های مختلف اهتمام ویژه‌ای شده است و آیات قرآن نیز به این موارد اشاره دارد.

سید احمد علوی افزود: در جهان امروز گردشگری به عنوان یک صنعت مطرح شده است و سالانه بیش از 300 میلیارد دلار در جهان در این زمینه هزینه می‌شود.

وی گفت: افزایش درآمد کشورها، توسعه صنعت حمل و نقل و گسترش فن آوری اطلاعات در پرتو توسعه صنعت گردشگری است. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای اسلامی علی‌رغم وجود پتانسیل بالا در زمینه گردشگری از این صنعت به خوبی استفاده نمی‌کنند؛ در حالی که در آمد برخی کشورها از بخش توریسم از در آمد نفت کشورهای اسلامی بالاتر است.

علوی در ادامه با اشاره به اینکه درآمد بخش گردشگری در سال‌های آینده اولین شاخص اقتصادی هر کشوری خواهد بود افزود: کشورهای اسلامی که بخش بزرگی از قاره آسیا، آفریقاو بخشی از اروپا را در اختیار دارند با وجود منابع غنی و اماکن تاریخی و مذهبی از ظرفیت بالایی در زمینه جذب توریسم و به خصوص گردشگر مذهبی برخوردارند.

قائم مقام آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: آستان قدس رضوی همواره آماده است در زمینه جذب گردشگر مذهبی به وظیفه خود عمل کند و به عنوان نهادی دینی در جهت معرفی فرهنگ اهل بیت(ع) به سایر ملل جهان به ایفای نقش بپردازد. وی ادامه داد: در سند چشم‌انداز 20 ساله آستان قدس رضوی به این موضوع اشاره و حرم رضوی به عنوان ملجا معنوی مسلمانان جهان معرفی شده است.

علوی گفت: اکنون در سراسر جهان مردم با مشکلات روحی و معنوی فراوانی دست به گریبانند و حرم مطهر رضوی باتوجه به امکانات و امنیت خود می‌تواند این خلاء معنویت را پرکند. وی افزود در سند چشم انداز 20 ساله آستان قدس رضوی اشاره شده است که آستان قدس رضوی به عنوان عالی‌ترین پایگاه فرهنگی جهان تشیع در اشاعه فرهنگ و سیره حضرت رضا(ع) به جهان معرفی خواهد شد که این امر می تواند در جهت جذب گردشگر مذهبی از سراسر جهان موثر باشد.

وی توسعه فضاهای زیارتی و خدماتی حرم مطهر پس از انقلاب و ایجاد فضایی آرام برای زائران را از اقدامات مهم آستان قدس رضوی در زمینه اشاعه فرهنگ رضوی و جذب گردشگر دینی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 30 هزار خادم در حرم مطهر حضرت رضا(ع) تلاش می‌کنند فضای مناسبی را برای زائران فراهم نمایند.

علوی در ادامه با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون زائر داخلی و 500 هزار زائر خارجی می‌باشد افزود: خدمات‌رسانی به این حجم زائر، همکاری تمام دستگاه‌ها به خصوص دولت را می‌طلبد. وی در پایان اظهار داشت: آحاد ملت و مسئولین باید تلاش کنند تا سطح خدمات رسانی به زائرین افزایش یابد و زائران به خصوص زائرین خارجی با خاطره خوش مشهد را ترک کنند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7375


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها