دیپلماسی❜ حمل و نقل/ ترمینال خارجی در شأن زائران نیست، باید یک ترمینال خارجی دیگر حدفاصل ترمینال ۱ و ۲ ایجاد کنیم

  • بازدید: ۴۰۰
حمل و نقل/ ترمینال خارجی در شأن زائران نیست، باید یک ترمینال خارجی دیگر حدفاصل ترمینال ۱ و ۲ ایجاد کنیم
فرودگاه بین‌المللی مشهد

محمود امانی‌بنی در برنامه تلویزیونی اشاره در خصوص وضعیت فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد اظهار کرد: فرودگاه مشهد دومین فرودگاه کشور از نظر پروازهای داخلی و پس از فرودگاه امام خمینی(ره) دومین فرودگاه در پروازهای خارجی است. به لحاظ تعداد پروازها نیز در جایگاه دوم کشور پس از فرودگاه مهرآباد قرار دارد.

وی افزود: پیش از شیوع کرونا در دهه آخر صفر، در دوران نوروز و ولادت امام رضا(ع)، روزانه ۲۸۰ پرواز رفت و برگشت داشتیم، اما در دهه پایانی صفر سال جاری این تعداد به حدود ۲۰۰ پرواز رسید. در حال حاضر نیز حدود ۱۶۰ پرواز داریم  که ۲۷ پرواز آن خارجی است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد فرودگاه مشهد این است که تمام پروازهای این فرودگاه با ظرفیت کامل جابجا می‌شود. فرودگاه مشهد به اکثر مراکز استان‌ها که دارای فرودگاه هستند پرواز دارد. تنها به فرودگاه بجنورد که نزدیک است و تعدادی از فرودگاه‌های جنوب غرب به دلیل نبود تقاضا و به شهرهایی که به فرودگاه‌های بزرگ نزدیک هستند، پرواز نداریم.

امانی‌بنی در خصوص میزان پروازهای خارجی گفت: به طور میانگین به ۱۰ کشور در هفته پرواز خارجی داریم، البته از مشهد به امارات و عراق برای ۲ شهر از آن‌ها پرواز در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در خصوص وضعیت نامناسب ترمینال خارجی فرودگاه مشهد گفت: فرودگاه ترمینال خارجی برای روزی ۲ تا ۳ پرواز تعبیه شده و شکل و شمایل ترمینال ضعف‌ دارد. ترمینال خارجی در شأن زائران نیست. برنامه داریم که حداقل ۴۰ هزار متر مربع یک ترمینال خارجی دیگر حدفاصل ترمینال ۱ و ۲ ایجاد کنیم.

یادداشت فرهیخت: 

اگر به خاطر داشته باشید ، موضوع نامناسب و دور از شأن بودن ترمینال خارجی فرودگاه بین‌المللی مشهد برای زوار غیرایرانی رضوی ، موضوع پرچالش و قدیمی ای بود که بارها و بارها از طریق همین تریبون رسانه ای رویکرد بین المللی مشهد خطاب به مسئولان شهری و استانی بویژه مدیران کل فرودگاه های استان یادآوری و گوشزد کردیم. 

متن ها و یادداشت ها و گلایه هایی نوشتیم و توییت هایی زدیم و پوسترها و کلیپ هایی طراحی و تولید کردیم تا این که برای یک بار هم که شده ، این موضوع را از زبان یکی از متولیان امر بشنویم، چراکه بزرگان می گویند: با پذیرش واقعیت وجود یک مشکل، عملاً گام اول حل آن برداشته شده است.

این که اساساً ساختار عمرانی ترمینال خارجی فرودگاه مشهد ، از ابتدا به نیت سالن پذیرش و مسافر برای فرودگاه ساخته نشده بلکه قرار بوده آنجا یک هایپرمارکت بزرگی باشد و پروژه نیمه کاره ماند و بعد هم تصمیم بر آن شد تا کاربری آن تغییر یابد.

به همین دلیل است که فارغ از استاندار نبودن سالن برای عملیات پذیرش یا ترانسفر مسافر، وضعیت دفاتر نمایندگی های خارجی مستقر در این ترمینال نیز بسیار اسف بار است. راهرویی تنگ و راه پله هایی عجیب و اتاقک هایی بسیار محقر و تو هم بدون گردش هوا و دسترسی به نور طبیعی و پنجره و در کل وضعیتی که انسان اصلأ دوست ندارد چشم یک زائر غیر ایرانی به آنجا بیفتد!

هرچند این اعتراف دیرهنگام بود، اما خدا را شاکریم که مساعی ما نتیجه داد و بالاخره یکی از مسئولان امر حاضر شد این واقعیت مسلم را بپذیرد و دست کم کلامی، وعده ای، قولی برای حل این مشکل به مردم بدهد.

یادداشت و تصویر زیر در نگارخانه ی فرهیخت، حاصل یکی از همین تلاشهاست که تقدیم نگاه شوق مندان گرامی و دغدغه داران تعالی و توسعه ی زیرساخت‌های دیپلماسی حمل و نقل در جهان شهر مشهد می شود. 

----------------------------

یادداشت فرهیخت: عکس و مکث، صرفاً مقایسه ی نمای بیرونی دو عکس، یکی مربوط به ترمینال شماره یک فرودگاه بین المللی مشهد و دیگری، ترمینال شماره دو پروازهای خارجی، خود حقانیت بسیاری از گلایه های قدیمی ما را توجیه می کند. آن یکی بسیار زیبا بلکه فاخر و این یکی بسیار معمولی و ساده، گویی که اصلاٌ این سالن، متعلق به زوار غیر ایرانی رضوی نیست! در آینده در این خصوص بیشتر خواهیم گفت و نوشت.. 

>>> برای مشاهده این پوستر در ابعاد بزرگتر و کیفیت بهتر، اینجا را کلیک فرمایید.

البته ناگفته نماند این تبعیض های ناروا تنها به زیباسازی و جلوه های بصری نمای بیرونی دو سالن زوار داخلی و زوار خارجی منحصر و محدود نمی شود، بلکه در فضاهای داخلی نیز چنین است. سالن پروازهای داخلی بسیار زیبا اما سالن پروازهای خارجی معمولی و بلکه در برخی قسمت ها نازیبا از جمله نمازخانه ی سالن ترمینال شماره سه که مخصوص پروازهای ورودی خارجی است، که بسیار محقر و نازیباست. 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8514


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها