دیپلماسی❜ دینی/ مشارکت ۵۰ هزار فعال قرآنی از ۵۴ کشور جهان در جایزه جهانی «الرضوان» آستان قدس

  • بازدید: ۴۱۶
دینی/ مشارکت ۵۰ هزار فعال قرآنی از ۵۴ کشور جهان در جایزه جهانی «الرضوان» آستان قدس
آستان قدس رضوی

در گفتگو با معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی مطرح شد؛

مشارکت ۵۰ هزار فعال قرآنی از ۵۴ کشور جهان در جایزه جهانی «الرضوان»

در واقع معلمین و مدرسین و مربیان قرآن، مأنوس‌ترین افراد با کلام الهی هستند و در همه محیط‌های زندگی مسلمانان از جلسات خانگی قرآن و مهدکودک‌ها تا مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مؤسسات قرآنی و.... حضور دارند؛ از آنجائی که عمل به قرآن تأثیر آموزش قرآن را چندین برابر می‌کند تکریم چنین معلمینی، تکریم قرآن و جایگاه قرآن در زندگی و سرنوشت مسلمانان است.

در همین راستا معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نخستین جایزه جهانی «‌الرضوان» را باهدف تکریم معلمین، مدرسین و مربیان قرآنی که در محدوده فعالیت خودشان الگوی عمل به قرآن به‌حساب می‌آیند را برگزار کرده است. در آستانه برگزاری آئین اختتامیه این جشنواره با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد ذوالفقاری، معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفتگویی صورت گرفته که در ادامه می‌خوانیم.

جناب ذوالفقاری لطفاً در ابتدا در خصوص ایده برگزاری جشنواره جایزه الرضوان توضیحاتی بفرمائید.

همان‌طور که می‌دانیم فعالیت‌های قرآنی بسیاری در ایران و جهان اسلام با محوریت حفظ، مفاهیم، امور هنری، کتابت، تلاوت، تذهیب و.... در حال برگزاری است؛ در سال ۹۷ بررسی کردیم که اگر قرار باشد ما یک برنامه قرآنی داشته باشیم چه گروه‌هایی را هدف قرار دهیم؛ با توجه به اینکه مهم‌ترین رکن آموزش قرآن معلمین هستند و تاکنون هیچ رویداد خاصی ویژه این گروه از فعالین قرآنی رخ نداده است، تصمیم گرفتیم جایزه «الرضوان» را ویژه معلمین قرآنی برگزار کنیم.

چرا عنوان جایزه برای این جشنواره انتخاب شد؟

دانشمندان در موضوعات مختلف علمی به‌صورت مداوم در حال فعالیت و کار پژوهشی هستند و نهادها و گروه‌هایی نیز تلاش دارند این فعالیت‌های پراکنده را حول محور واحدی برای رسیدن به اهدافی بالاتر و بهتر همگرا کرده و انگیزه‌هایی را ایجاد کنند درواقع نقش جایزه همگرا کردن تلاش‌ها حول محور واحد است؛ ایجاد انگیزه کنشگران عرصه قرآنی، ترغیب و تشویق افراد برای ورود به عرصه رقابت، شناسایی استعدادهای جدید و... برخی از اهداف دیگر انتخاب عنوان جایزه برای این جشنواره است.

درواقع جایزه‌ها تلاش می‌کنند با اختصاص یک هدیه قابل‌توجه برای پروژه‌های نامحدود تمامی انرژی و توان کنشگران یک عرصه را همگرا کنند؛ جایزه رضوان نیز به‌منظور کشف استعدادهای برتر در حوزه معلمین قرآنی، انگیزه بخشی و گشودن افق‌های جدیدی برای فعالان عرصه قرآنی کار خود را آغاز کرد.

آیا جایزه رضوان صرفاً به آموزگاران قرآن می‌پردازد یا شاخصه‌های دیگری را نیز مدنظر قرار داده است؟

موضوع اصلی در برگزاری این جشنواره این بود که صرفاً به معلمین قرآنی نپردازیم بلکه آنچه برای ما مهم بود معلمین قرآنی هستند که عمل به قرآن هم دارند؛ به این معنی که علاوه بر اینکه معلم قرآن هستند الگوی عمل به قرآن نیز محسوب می‌شوند.این عمل به قرآن در ساحت‌های اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، دینی و... است و از همین رو برای انتخاب معلمین قرآنی  در این جشنواره شاخص‌های خاصی تعریف شد.

این جشنواره در چه قلمرو زبانی، جغرافیایی و موضوعی برگزار شد؟

موضوع این جشنواره قرآن، قلمرو جغرافیایی آن بین‌المللی و از جهت زبانی نیز زبان‌های فارسی، اردو و عربی را شامل می‌شود.

لطفاً در ادامه به شیوه مشارکت شرکت‌کنندگان در این جشنواره نیز اشاره‌ای بفرمائید.

سه گروه معلمین، دانش‌آموزان قرآنی و مؤسسات قرآنی توانستند با استفاده از درگاه ثبت اطلاعات، سایت مسابقه جهانی رضوان، شماره تماس‌هایی که از طریق دبیرخانه اعلام‌شده بود و همچنین ربات تلگرامی،گروه‎ها و کانال‎های واتساپی و... که برای این مسابقه طراحی‌شده بود در این جشنواره شرکت کنند.

نفرات برتر معلم قرآنی چگونه انتخاب شدند؟

برگه‌های شرکت‌کنندگان پس از بررسی و رفع نقص برای هیئت‌داوران ارسال شد و هیئت‌داوران که متشکل از اساتید و فعالان و نخبگان عرصه‌های مختلف قرآنی از کشورهای ایران، عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و افغانستان بودند بر اساس شاخص‌های معین‌شده نفرات برتر را انتخاب کردند.

چه تعداد از فعالان قرآنی در این جشنواره شرکت کردند؟

تعداد ۲۵۰۰ معلم قرآنی به‌صورت خود اظهاری در این جشنواره شرکت کردند، بیش از ۳۵ هزار دانش‌آموز قرآنی نیز اقدام به معرفی معلمان قرآنی خود کردند و بیش از ۲۵۰ موسسه قرآنی اقدام به معرفی و ثبت‌نام معلمان کردند؛ درمجموع از ۵۴ کشور دنیا حدود ۵۰ هزار نفر در مسابقه جهانی رضوان شرکت کردند.ما معتقدیم جایزه جهانی رضوان مرزهای مشارکت فعالیت‌های قرآنی را به‌صورت جدی جابجا کرده است.

قطعاً در برگزاری چنین رویدادی با گستره جهانی با مشکلاتی روبرو شده‌اید در این خصوص نیز توضیحاتی بفرمائید.

در این جشنواره ما نیازمند به برقراری ارتباطات اجتماعی با فعالان قرآنی بودیم و از همین رو شیوع بیماری کرونا مهم‌ترین مانع ما در برقراری ارتباط مؤثر با گروه‌های هدف بود؛ کرونا موجب شد بسیاری از برنامه‌های مربوط به تبلیغ و جذب مشارکت حداکثری مؤسسات قرآنی در راستای برگزاری مسابقه با مشکلاتی مواجه شویم.

چرا حرم امام رضا(ع) متولی برگزاری این جایزه شد؟

حرم امام رضا(ع) دارای ویژگی‌های قرآنی برجسته‌ای است و این انگیزه را در مسئولین ایجاد می‌کند که برگزارکننده جایزه و یا رویدادهای قرآنی باشند. فعالیت‌های گسترده حرم امام رضا(ع) در طول سال، اجرای بیش از هزار تلاوت مجلسی توسط قاریان برجسته، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان با حضور بیش از۳۵۰ هزار مخاطب، اجرای قدیمی‌ترین موقوفه ختم قرآن از سال ۱۱۰۴ قمری تاکنون، تلاوت روزانه ۷۰ جزء قرآن بر اساس موقوفات موجود در حرم، تأسیس و راه‌اندازی مهدهای قرآنی معروف به مهدالرضا(ع) در ۳۱ استان کشور، چاپ بیش از یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار جلد قرآن مجید در طول سال، گنجینه بزرگ نفایس قرآنی در حرم مطهر رضوی و...از ویژگی‌های قرآنی برجسته این بارگاه منور در برگزاری رویدادهای قرآنی است.

اختتامیه این جشنواره در چه تاریخی و به چه صورت برگزار می‌شود؟

این مراسم در تاریخ دوشنبه بیست و نهم فروردین‌ماه در سالن همایش‌های شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار و با حضور تولیت آستان قدس رضوی از ده معلم قرآن برتر جهان اسلام تقدیر و تجلیل می‌شود.

مشاهده وبگاه جایزه ی جهانی قرآنی «الرضوان»

پوستر مراسم اختتامیه جایزه جهانی قرآنی الرضوان

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8391


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها