دیپلماسی❜ رسانه/ یادداشت فرهیخت: یاللعجب از سادگی برخی از ما مشهدی ها... این دیگر چه مدل مضحک برگزاری یک جشنواره ی بین المللی مسمی به نام «خورشید هشتم» است؟! نکنید.. پاک آبروی شهر و استان می رود!

  • بازدید: ۷۵۹
رسانه/ یادداشت فرهیخت: یاللعجب از سادگی برخی از ما مشهدی ها... این دیگر چه مدل مضحک برگزاری یک جشنواره ی بین المللی مسمی به نام «خورشید هشتم» است؟! نکنید.. پاک آبروی شهر و استان می رود!
شهرداری مشهد
اشاره:

یادداشت فرهیخت: عبدالرضا زرگری | به نام خدا، شدیداً گلایه مندیم؛ هم از چگونگی تولد و شکل گیری «نخستین رویداد بین المللی رسانه خورشید» در مشهد آن هم با سیاست «گام به گام به جلو تا ببینیم چه می شود؟» ؛

و هم از چگونگی اعلام خبر ارکان و جزئیات برپایی آن مبتنی بر سیاست «اطلاع رسانی قطره چکانی»، بدعتی خیلی بد و زرنگ بازی ناجوانمردانه ای که خدا کند در سپهر رسانه ای شهر و استان امام حکمت و عقلانیت باب نشود! این که هر کس می تواند در مشهد با کیاست «راه بنداز، جا بنداز» کارهایش را پیش ببرد. 

این مدعای «تقویم فرهیختی» است که ۱۵سال آزگار، شبانه روز، کار خودش و ربات های جستجوگرش در فضای سایبری، فقط و فقط رصد و مونیتورینگ رویدادهای بین المللی مشهد و استان خراسان رضوی است - دقیقاً مانند عملکرد یک برج مراقبت پرواز - و سپس ارائه ی آنها به خادمان رویکرد بین المللی شهر تا پس از پایش و پویش و عیارسنجی، طبقه بندی و معرفی شوند.

و البته، همین ابتدا مجدداً یادآور شویم که این اندیشکده ی علمی و مطالعاتی، از ایده آفرینی هر رویداد در هر زمینه ای خاصه با رویکرد بین المللی آن هم در مشهدی که امروزه نه با کمبود، بلکه با بحران بی رخدادی بویژه رویدادهای بین المللی روبروست، نه تنها مخالف نیست، بلکه بسیار هم استقبال می کند و به سهم خود سپاسگزار است و خواهان فزونی آنها، حتی با هزینه کرد از جیب مردم و به همت ارگان هایی عمومی چون «شهرداری مشهد»، اما به شرطها و شروطها...   

یکی از اساسی ترین شروط، حق آگاهی و اطلاع رسانی به شهروندان است تا بدانند وجوه پرداختی آنها بابت عوارض شهری و دهها سرفصل دیگر به ارگان مدیریت شهری، در راستای چه امور اولویت داری هزینه می شود؟ و این هزینه کردها، چه دستاوردها و نتایجی برای رونق و آبادانی شهر اعم از معیشت جسمانی یا تمشیت روحانی آنان به دنبال داشته است؟ 

حال، پس از این مقدمه ی کوتاه، از اینجا وارد بحث اصلی شویم: این یعنی چه که دست اندرکاران پایتخت نشین و مدیران پروازی برپایی رویداد هزینه بر و میلیاردی «رسانه ی خورشید»، علی رغم گذشت سه هفته از رسانه ای شدنش، هنوز یک نشست خبری ساده با حضور خبرنگاران برگزار نکرده اند تا تشریح کنند اساساً این رویداد چیست؟ کیست؟ و کجاست؟

می گوییم رویدادی پر هزینه، چون دقیقا همین امروز فهمیدیم قرار است یکصد خبرنگار خارجی زن از اقصی نقاط عالم! با هزینه ی مردم و از جیب شهرداری مظلوم مشهد به سفر قطر کنند!

و اما در باب سیاست اطلاع رسانی قطره چکانی، مثالی بزنیم: ابتدا اسم این رخداد را «رویداد بین المللی» گذاشتند، بعد که کمی جلوتر رفتند و حرف از فراخوان به میان آمد و ارسال آثار و داوری و معرفی برگزیدگان و...، یک رسانه ی بومی، آن را «جشنواره ی بین المللی» نامید و مادامی که شهردار مشهد در یک سخنرانی، آن را جشنواره خواند، دیگر همین اسم جا افتاد.

و حالا هم که معلوم شده کلا فراخوانی در کار نیست و همه بعد سه هفته سر کاریم، چشم مان دوباره به واژه ی من درآوردی جدیدی به نام «ساز و کار» روشن شده و احتمالا باز دو سه هفته ی دیگر با همین بازی با کلمات، جمیعاً کلنا سر کار می رویم تا پایتخت نشینان از ساز و کار جشنواره برای ما بگویند.

و این وسط، دوباره این ماییم و جمع عظیم دغدغه داران تعالی رویکرد بین المللی مشهد که همین طور هاچ و واچ و گیج و گنگ مانده ایم که این دیگر چه مدل برپایی یک جشنواره است؟! استاد پروازی دیده بودیم، اما خدایی، دبیر جشنواره ی پروازی، نه ...

اگر اشتباه می کنیم، شما بگویید که اگر یک «مراسم عادی و معمولی» دو ساعته هست که دیگر «فراخوان» نمی خواهد، بلکه «کارت دعوت» می خواهد و اگر قرار است یکصد خبرنگار خارجی زن، از اقصی نقاط عالم! در یک تاریخ مشخص در مشهد باشند که آن نه مراسم است و نه جشنواره که فقط یک تور رسانه ای و زیارتی و اردوی سیاحتی و تفریحی پر خرج و برج است و بس!

ولی اگر می گویند نه، همان «جشنواره» هست، باشد، پس اول «فراخوان» می خواهد و بعد «دبیرخانه و دفتر و دستک» و بعد «سایت اختصاصی» و بعد معرفی «دبیر اجرایی، هیئت داوران و سطح جوائز و...» و از همه مهمتر، برپایی «نشست های خبری» پشت سر هم با حضور اصحاب رسانه تا معلوم شود اساساً این جشنواره، به دنبال چیست و چه اهدافی را می جوید؟!

بنابراین چون قطره چکانی اطلاع رسانی می شود و کسی تکلیف خود را به درستی نمی داند، تصور اولیه ی همه ی ما از دوم مرداد به بعد بر آن بود که «نخستین رویداد بین المللی رسانه خورشید» هم مانند هر جشنواره ی دیگر ملی یا بین المللی در این کره ی خاکی، قاعدتاً باید یک رخداد فراخوان محور و اتفاقی مشارکت جویانه، دو طرفه و رقابتی و همراه با ارائه ی آثار و داوری و اهدای جوایز به برگزیدگان و... در یک کلام نرمال و واقعی باشد.

چقدر ساده و خوش خیال بودیم که گمان می کردیم رخداد مبارکی در پیش است تا به مدد فراخوان آن، فعالان حوزه ی رسانه از جمع  بانوان ایران و جهان اسلام و با موضوعیت و محوریت «فرهنگ رضوی» ابتدا شناسایی شده و سپس از رهگذر داوری آثار ارسالی شان به دبیرخانه ی جشنواره از طریق سایت اختصاصی اش، معرفی و در نهایت تجلیل شوند.

هرچند از همان اول کار، به خاطر گنگ بودن اسم و دو سه پهلو بودن عنوان و عجیب بودن پوسترش، ان قلت هایی داشتیم، ولی با تسامح و تساهل گذشتیم تا ببینیم آخر و عاقبت اش چه می شود؟ 

ان قلت هایی از این جنس که یعنی چی «رسانه ی خورشید؟» کدام خورشید؟ آیا منظورتان خورشید هشتم یعنی امام رضا علیه السلام است یا مثلاً خورشید انقلاب یا خورشید آسمان؟ کدامیک؟! چرا مثل بچه ی آدم نمی نویسید «خورشید هشتم» تا همه تکلیف شان را بدانند!

و اگر می گویید: خوب، این که معلوم است منظور خورشید رضوی است، پس چرا در پوستر، هیچ عکس یا حتی نمادی از گنبد و بارگاه حضرت نیست؟! و بعد واژه هایی کلیدی که دو محور اصلی یعنی هم فرهنگ رضوی و هم بانوان را نمایندگی کنند، کو؟! 

اگر این پوستر نامفهوم هم در اسم و عنوان و هم در نمادهای گرافیکی را مقابل علامه ی دهر هم بگذارید، نمی تواند تشخیص بدهد که آن را اداره کل ارشاد خراسان رضوی طراحی کرده یا اداره کل ارشاد مثلا قزوین یا ایلام؟ چون هیچ نمادی از فرهنگ رضوی در آن نیست که نیست

این که نشد پوستر! پوستری پر از خالی، خالی هم از محتوای گویا و هم از نمادهای بصری و هم از اطلاعات اولیه و مهمی چون محورهای جشنواره و در نهایت آدرس سایت و خلاصه از همه چی!! 

گل آقای فرهیخت می گوید: بیشتر به پوستر مراسمی در «مجتمع تجاری خورشید مشهد» (واقع در سه راه راهنمایی) شبیه است تا بزرگ جشنواره ای بین المللی، آئینی، فرهنگی و رسانه ای در گستره ی جهان اسلام!

حال بماند و بگذریم از همه ی این ناشیگری ها از جمله آن شعار عجیب ترش - این که «زنان روشنگری می کنند» - یعنی چه؟ چه چیزی را قرار است زنان شرکت کننده در این جشنواره روشنگری کنند؟

واقعیت آن است که این صد خبرنگار خارجی زن دارند می آیند ایران و مشهد تا خودشان روشن شوند، نه آن که روشنگری کنند که اگر روشنگری را بلد بودند، چه نیازی به آمدن شان به ایران بود و صرف این همه هزینه، خوب، از همان بلاد خودشان روشنگری می کردند دیگر...

به بحث خود برگردیم که ابتدای کار، چون یکی از اعضای شورای شهر، نام بانوی شهیر «گوهرشاد» را آورد، حدس می زدیم این رویداد، اگر فراخوان محور، فراگیر، مشارکت جویانه و دو طرفه هم نباشد، لااقل لااقل، بناست ان شاءالله پای در جای پای رخداد فاخر و استخوان دار و قرص و محکمی چون چهار دوره برپایی «جایزه ی جهانی گوهرشاد» بگذارد و چراغ خاموش شده ی آن را مجدداً روشن کند.

اتفاق عظیم و ارزشمندی که همه ساله در ایام دهه ی کرامت، منتج به معرفی ۸ بانوی ایرانی و غیرایرانی تراز اول و خادم برتر فرهنگ رضوی به جهان اسلام از خاستگاه مشهدالرضا(ع) می شد و دو صد حیف که تا ایستگاه چهارم دوام نیاورد و چند سال پیش چراغش متأسفانه برای همیشه خاموش شد. 

به هر تقدیر با خود می گفتیم در مقام عمل، این رویداد، ان شاءالله نسخه و کپی پنجمین دوره این جایزه ی جهانی خواهد بود و به کمتر از آن اصلا فکر نمی کردیم.

اما انتشار امروز این خبر عجیب و لپ لپی در رسانه ی ایرنای عجول و بی تحلیل، آب سردی بود بر روی سر تمام توقعات و انتظارات و آرزوهای دغدغه داران تعالی رویکرد بین المللی شهر رضوی که در این وانفسا و بلکه بحران بی رویدادی و سکون شهر، بد جور شکم شان را برای یک اتفاق بزرگ و پر شور و شعور جهانی صابون زده بودند.

این که عنقریب مشهد، شاهد برگزاری یک رویداد فاخر و بین‌المللی و وزین در تراز و شأن سال ۲۰۲۳ خواهد بود و با خود می گفتیم قطعاً خبرش مثل بمبی در رسانه های جهان اسلام صدا خواهد کرد و نام مشهد، پرآوازه تر...

اما متأسفانه با این خبر یهویی و کشککی، این کاخ بلند امیال و آرزوها، به یکباره فرو ریخت و این قطار از ریشه و اساس، از ریل و روند طبیعی خودش خارج شد و بدجور چپ کرد!

متن کامل خبری که بی شک به زودی از خروجی ایرنا حذف خواهد شد (چون فقط ایرنا منتشر کرده و بس!)، چند سطر پایین تر آورده ایم، اما برای خواندن و فهمش زیاد به خود زحمت ندهید، چون فارسی شده ی تیتر و متن آن می شود این:

«آهای ایهاالناس... خبر داریم خبر: بشتابید ایها النساء که رویداد و مسابقه ای بس بزرگ، پاییز امسال در مشهد پیش روی شماست آن هم با جوایزی بسیار ارزنده که شاید یکی از برندگان خوش شانس اش، خود شما باشید! ضمناً میلیاردی هم خرج می کنیم، چون «پای زنان در میان است» ... البته چون می گویند النجاة فی الصدق، یعنی نجات در راستگویی است، پس با افتخار و با صدای رسا، همین الان الان، یعنی از یکی دو ماه قبل، رسماً اعلام می کنیم یکصد برنده ی آن پیشتر انتخاب شده و از اقصی نقاط جهان دعوت شده و عنقریب در راه مشهدند! ببینید... خودمان اعتراف کردیم و شجاعانه گفتیم... بعداً نگویید نگفتیم! :-)»

... زکی! و زهی خیال باطل... چه فکر می کردیم و چه شد؟! چرا؟ چون از دوم مرداد ۱۴۰۲, بی صبرانه منتظر آمدن شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ بودیم تا طبق وعده ی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری و شورای اسلامی شهر، فراخوان این اتفاق بزرگ به چند زبان منتشر شود.

تا بالاخره بخوانیم و ببینیم و بفهمیم که این رویداد رسانه ی خورشید، اساساً چه لعبتی است و چه تحفه ی نطنزی که نیامده، اینقدر حاشیه دار شده؟ ولا ما که از اسمش و از پوسترش هیچی نفهمیدیم، گفتیم شاید از فراخوانش بفهمیم!

اما آن طور نشد بماند، دریافتیم که همه از بزرگ و کوچک سرکاریم، آروم هم که نمی گیگیریم، آنقدر پی اش را گرفتیم تا معلوم شد اصلاً قراری به انتشار فراخوان بین المللی آن هم نیست!

یعنی کلاً لازم نیست فراخوانی منتشر شود، چون این رویداد از پایه و اساس، اتفاقی مشارکتی و رقابتی نیست که نیاز به فراخوان و بازبینی آثار دریافتی و هیئت داوران و ... داشته باشد، بلکه با این دست فرمان برگزار کنندگان غایبش، بیشتر بوی یک میهمانی پرخرج اما بی خاصیت، یک دورهمی بانوانه اما ناعادلانه و یک گردهمایی نمایشی، پوپولیستی و شوی تبلیغاتی مضر و اردویی آبروبرانه به مشام می خورد و بس...

چطور؟ چون علی الظاهر و مستند به این خبر رسمی، فقط قرار است یکصد میهمان از بانوان خبرنگار خارجی (و نه خادمان برتر فرهنگ رضوی داخلی) از اقصی نقاط جهان طبق یک لیستی احتمالاً از پیش نوشته شده، همینطوری و الله بختکی و بدون ارائه ی هیچ مقاله ای، هیچ ارائه ی آثاری و هیچ منشأ خدمتی به فرهنگ رضوی و خلاصه هیچ کاری و چه بسا با قرعه کشی، انتخاب و آنها را سوار هواپیما کرده و عازم مشهد کنند، حال گزینش این یکصد نفر، با چه معیارها و شاخصی سنجیده و انتخاب شده و چگونه حائز شرایط سفر به ایران و مشهد و شرکت در این جشنواره شده اند و برای چه کار و به پاس چه خدمتی؟ کسی نمی داند چون کلاً فراخوانی وجود ندارد چه تخصصی و چه عمومی!! پس چون خط کش و ترازویی برای سطح سنجی آثار مثلاً ارسالی آنان به دبیرخانه ی ناموجود جشنواره پیشتر منتشر و اعلام نشده، پس رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلواة!

سرتان را به درد نیاوریم که تا اینجای کار ، مثل روز روشن است به زودی نه با یک جشنواره ی آگاهی بخش و متعالی و خروجی محور و مفید فایده برای مردم مشهد خاصه بانوان این دیار، بلکه با یک تور رسانه ای کمی فرهنگی و خیلی تفریحی و... آن هم برای یکصد خبرنگار همسایه که همیشه مرغ همسایه غاز است، مواجه خواهیم شد و سفره ای پهن و سترگ به بهانه ی شناساندن بانوان شهیر مشهدی چون گوهرشاد به جهانیان!

یکصد میهمانان اتوبوسی که نهایتاً در دو سه اتوبوس، به محل برپایی اردوی یک یا دو سه چهار پنج روزه ای آمده و احتمالاً پس از افتتاحیه ها و اختتامیه های پر خرج و برج و دوباره پر از میهمان داخلی و صد البته خارجی دیگر از همین اطراف جهان، چند نشست فرمایشی صبح و عصر هم در سالن های جانبی برای ظاهرسازی برگزار خواهد شد و چند نفر هم به زبان خارجی سخنرانی و روشنگری! خواهند کرد.

بعد دوباره این کاروان اتوبوسی سوار همان اتوبوس ها شده و از یکسری اماکن زیارتی و تاریخی و... مشهد بازدیدی به عمل آورده و عکس و فیلمی هم در ییلاقات طرقبه و شاندیز از خود به یادگار خواهند گرفت و البته بیشتر ما مشهدی های ندید بدید و خارجی ندیده آن هم یهویی یکصد تا یکجا کنار هم، کلی عکس و فیلم خواهیم گرفت تا به جهانیان ثابت کنیم مشهد عجب شهری است بین المللی که باید به دنیا معرفی شود!

و پایان بخش این تور، نهایتاً اهدای هدایای متبرکی خواهد بود و بعد با خوبی و خوشی و سلام و صلوات، با دستی پر و ساکی مملو از سوغات زیارت و نبات کائنات و زعفران قائنات، به همان اقصی نقاط جهان برخواهند گشت و این گونه خواهد شد که یکصد خبرنگار زن خارجی، مشهد را به جهانیان معرفی خواهند نمود!

علی برکت الله... و آفرین به این همه ذکاوت مسئولان ما در هزینه کرد پولی که علف خرس نیست، بلکه عوارضی است برگرفته از عرق جبین مجاور و امید زائر این دیار...

حال ... القصه و النهایه، اصطلاحاً ته این سفره و انتهای این کار، چه دستاورد ملموس و چه نتیجه ی عینی از هزینه کرد میلیارد تومانی و چند هزار دلاری شهرداری آن هم از محل عوارض همین مردم محروم و شهروندان نیازمند و آن هم در وانفسای بی پولی یا کم پولی شهرداری مشهد، عائد شهر خواهد شد، الله اعلم و خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل... 

و اما فعلآ آن بمب خبری که این قطار «رسانه ی خورشید» را از ریل خارج کرد، بخوانید تا بعد:

یکصد زن خبرنگار از اقصی نقاط جهان به جشنواره «خورشید» در مشهد دعوت شده اند!!! (بابا، مگر قراره مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام را از مشهد مخابره کنند و پوشش خبری بدهند؟!! یکصد نفر؟! میگم شاید ده نفر گفته ایرنا... نه؟!)

مشهد- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حدود ۱۰۰ زن خبرنگار از اقصی نقاط جهان به جشنواره بین‌المللی رسانه «خورشید» در مشهد دعوت شده اند!!!

مهدی ناصحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشهد به واسطه وجود مضجع رضوی از جایگاهی بین‌المللی برخوردار است اما این ظرفیت آن گونه که شایسته این جایگاه است معرفی نشده است.

وی اضافه کرد: جشنواره بین‌المللی خورشید نیز با هدف معرفی چهره واقعی زنان (کدام زنان؟)  در دنیای اسلام، به همت (مادرخرجی) شهرداری مشهد و (ریاست و کیاست) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برخی از زنان اثرگذار جهان اسلام نظیر «بانو گوهرشاد» متعلق به این خطه است لذا تصمیم بر آن شد معرفی زنان تاثیرگذار از این خطه!!! آغاز شود. (این زنان تأثیرگذار که همه خارجی اند، نه از این خطه؟!!)

ناصحی افزود: در هفته‌های اخیر از پوستر نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه "خورشید" با محور زنان و رسانه در مشهد رونمایی شد و ساز و کار ارسال آثار به این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می شود!! (ساز و کار کدام آثار؟ بعد، به کی اعلام می شود؟ به زنان ایرانی؟ شما که این یکصد زن مثلاً اثرگذار را پیشتر انتخاب و دعوت کرده اید، پس چرا زنان ایرانی اثر بفرستند؟! مگر زنان ایرانی بیکارند؟)

(ببخشید، هرچند عادت نداریم وسط حرف ایرنای دوستدار فقط کپی پیست اخبار و بدون تحلیل بپریم، ولی خداوکیلی انصاف بدهید مضحک و خنده دار نیست وقتی برگزیدگان یک جشنواره، یکی دو ماه قبل از پایان مهلت دریافت آثار و بازبینی و داوری و اعلام اسامی برندگان، پیشتر برگزیده شده و حتی کارت دعوت برای آنها ارسال شده، آمارشان هم دقیقاً معلوم و رسانه ای  - که اتفاقا دست بر قضا عدد رند و دقیق یکصد نفر هم شده - آن موقع، دیگر چه نیازی به ساز و کار انتخاب برترین آثار هست؟! 

شما که بدون هیچ گونه آزمون و برای کار نکرده، قبلاً آنها را انتخاب و دعوت کرده اید و بلیت های شان را هم حتماً تا الان رزرو کرده، برایشان فرستادید، چون برخی باید بعضاً تا دو و شاید سه پرواز را عوض کرده یا کم و بیش از ۲۱ ساعت در هواپیما باشند تا به ایران و مشهد برسند.

آن موقع اخوی، همشهری: وزارت ارشاد به زودی چه ساز و کاری را می خواهد اعلام کند؟! اصلاً دیگر چه ساز و کاری مانده تا اعلام شود؟ همه چیز که با ساز و بی ساز و با کار و بی کار انتخاب و دعوت شدند!! یاللعجب و به قول هم زبانان تاجیک: خدایا توبه... این مدلی اش را دیگر ندیده بودیم و نوبر است واقعاً و باید اسم ما مشهدی ها را در کتاب گینس برای این اختراع نجومی ثبت کنند: 

«جشنواره ای که هنوز شروع نشده، یکصد برگزیده ی خود را شناخت!!!»

و اما انتهای خبر: رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» با موضوع زنان و رسانه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مشهد برگزار می‌شود.

اختتامیه جشنواره بین المللی رسانه خورشید پاییز امسال برگزار می‌شود که نحوه ارسال آثار و شرکت در جشنواره به زودی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود.

کوتاه سخن: 

ما که خداوکیلی نفهمیدیم آخر و عاقبت این قصه ی پر غصه چه خواهد شد؟ ولی همین اندازه می دانیم و معترفیم اگر قدوم این طفل نورسیده ی یک ماهه، مانند کودکی رویداد عظیم و باسابقه ی «جشنواره ی بین المللی، فرهنگی و هنری امام رضا علیه السلام» یا «جایزه ی جهانی گوهرشاد» ، از ابتدا راست و حسینی و بر روال صحیح و اصول طبیعی و عرف تدریجی خود پیش می رفت، می شد مصداق این شعر معروف که: «به ذره گر نظر لطف، بوتراب کند... به آسمان رود و کار آفتاب کند» 

یعنی اگر حضرات مشهدی پایتخت نشین عجله نمی کردند و بزن در رویی و پررویی، و اجازه می دادند ابتدا طرح توجیهی و کارشناسی شده ی این جشنواره ۱. از خاستگاه مشهد و ۲. در حوزه ی رسانه و ۳. برای بانوان و ۴. با محوریت فرهنگ رضوی، تهیه و تدوین شده و سپس به شورای فرهنگ عمومی استان ارائه و پس از تصویب، در دستور کار تمامی ارگان های ذیربط مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نهادهای مادرخرج از جمله شهرداری مشهد قرار می گرفت، چقدر شایسته بود و مرضی خاطر صاحب حقیقی این دیار ، امام حکمت و عقلانیت، حضرت امام رضا علیه السلام!

بویژه اگر کارشناسان فرهنگی و نخبگان رسانه و مطلعین امور اجتماعی حوزه ی بانوان، پس از نیازسنجی و امکان سنجی های لازمه، خروجی محور بودن آن را برای مشهد تأیید می کردند و این که ما به ازای هزینه های مادی و معنوی، «ما به عوض» و آورده و دستاورد دارد تا گرفتار عقوبت حق الناس نشوند؛

دست کم اثبات می شد برپایی آن برای تعالی جسم و روح و روان شهر و شهروندان و زائران مفید فایده است، بی شک، همه راضی بودیم نه تنها ریالی، بلکه ارزی از جیب ما و همین مردم مظلوم اما در قالب یک جشنواره ی بین المللی، علمی و دینی ، فرهنگی و هنری، رسانه ای و... با قوام و با دوام، هزینه شود که مگر کور از خدا چه می خواهد، جز دو چشم بینا؟! بسم الله.... 

اما حضرت عباسی بپذیرید که اینطوری نیست که اگر هست، پس فراخوان چند زبانه اش کو؟! اصلاً محورها و بخش ها و اهدافش کو؟!  یا دبیرخانه اش کو؟!  آدرس و تلفنش کو؟!  یا چه کسانی عضو شورای علمی و سیاست گذاری اش هستند؟! حامیان و اسپانسرها و اعضای ستاد برگزاری آن چه نهادها یا کیانند؟! 

یا نشانی سایت تخصصی اش یا آدرس پست الکترونیکی یا لااقل آدرس شبکه ی اجتماعی داخلی و خارجی شان که آثار داوطلبان از آن طریق باید ارسال شود، کو؟!  شرایط و ضوابط آثار چه چیزهایی هستند؟ جوایز ریالی و دلاری اش کو؟!  پیش نشست های علمی و تخصصی یا نشست های خبری با اصحاب رسانه و پاسخ به سئوالات آنان کو؟! این که همش شد کو و کو و کوکو؟!

این چه جور رخداد بین المللی فاخر و وزین و در تراز ۴۴ مین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که هیچ چیزش معلوم نیست؟ حتی تاریخ دقیق برپایی اش؟! حتی مهلت ارسال آثارش؟! حتی چند روزه بودنش و افتتاحیه و اختتامیه اش؟! 

این که نشد دو نفر سوار هواپیما شده و به مشهد بیایند و به دیدار شهردار بروند و بعد از عکس یادگاری گرفتن، برگزاری جشنواره ای به این مهمی را در راهروهای شهرداری تصویب و رسانه ای کنند و بعد فردایش دو نفر دیگر به مشهد بیایند و باز دوباره با شهردار ملاقات کرده و باز دور یک پوستر چاپ شده روی یک قاب شاسی جمع شوند و با آن عکس یادگاری بگیرند و در همان راهروها، خبر قطعی از برپایی عنقریب رویدادی دهند که سر و تهش معلوم نیست و همه چیزش روی هواست از جمله زمان و مکان برگزاریش؟! 

براستی، کجای عالم این گونه ولنگارانه و بی حساب و کتاب و بی قاعده، همینطوری یهویی و هر چه شد، شد و...، دست در جیب شهروندان و ولی نعمتان شان می کنند و ولخرجی؟! هرچند از شورای شهر و شهرداری که مشهدشان دو سال تمام، متأسفانه تفریغ بودجه ندارد، صدور چنین گاف هایی بعید نیست! (عضو شورای اسلامی شهر مشهد: خجالت می‌کشم بگویم شهر امام رضا(ع) دو سال است تفریغ بودجه ندارد!)

آن هم نه برپایی یک جشنواره ای محلی و بومی که بین المللی و آن هم نه با دو سه نفر میهمان خارجی محدود از همین کشورهای همسایه ی اطراف، بلکه با یکصد میهمان غیرایرانی آن هم از اقصی نقاط جهان! و آن هم نه افراد عادی، بلکه یکصد خبرنگار آن هم نه مرد، بلکه زن! 

زنانی که مثل رویداد مشابه قبلی یعنی «اجلاس بین‌المللی زنان اثرگذار!!! در تهران» قاعدتاً هر کدام با پوشش ها و سبک لباس های مختلف طبق آداب و رسوم و سبک زندگی و فرهنگ ملل خود و این بار، بعضاً چه بسا با همسران و فرزندان به زیارت خواهند آمد؟!!

اوه... یک نیم جشنواره و صدها کو؟!!...  مدیریت و جمع کردن این همه آنهم آنهم ها که کار دو سه وزارت خانه هست، نه شهرداری گرفتار مشهد که فقط یک قلم: دو هزار کارمند زائد بر نیازش دارد و زیر پرداخت حقوق شان درمانده... 

بلدیه ای که دقیقاً همین امروز، طبق اعلام یکی از مدیران ارشد سازمان فاوای آن، چنان کفگیرش به ته دیگ خورده که نتوانسته از پس تهیه ی یک «من کارت» اتوبوس و کارت متروی ۱۵ هزارتومانی برآید، تا جایی که مجبور شده به جای آن، «کارت زائر» محدودیت دار هم در زمان و هم در شارژ ، فعلأ دست شهروندان مشهدی بدهد تا مشکل را بعدها حل کند!!

گذشته از اینها، چرا وزارت ارشادی ها و شورای شهری ها برای حرف درست و بجای شهردار مشهد، تره هم خرد نمی کنند؟ «محمدرضا قلندر شریف» مگر در پایان مصاحبه ی اولش، به صراحت نمی گوید که: «باید اصل و محور این رویداد، شناسایی و معرفی و تجلیل از بانوان اثرگذار مشهدی و خراسانی فعال و نخبه در عرصه ی فرهنگ رضوی باشد؟!» 

حال، بفرمایید کدام یک از این یکصد خبرنگار بانوی فعال دعوت شده از اقصی نقاط جهان، مشهدی اند؟ تا بعد برسیم به فرض اثرگذار بودنشان!! و بعد هم به فرض آثار فاخری که خلق کرده اند!! و یا فرض اتفاق بزرگی که برای نشر و ترویج فرهنگ رضوی در کشور و شهر خود ایده آفرینی و رقم زده اند!! 

این که دیگر حرف خودتان هست، پس لااقل همین یک حرف درست خودتان را زمین نزنید و لگدمال نکنید!!!

و دست آخر طبق شعاری که روی پوستر حک شده «زنان روشنگری می کنند» قرار است این یکصد زن نخبه ی مثلاً مشهدی و ایده آفرین فرهنگ رضوی و از پیش انتخاب شده و آمده از اقصی نقاط جهان، چه چیزی را روشنگری کنند؟! می خواهند خدای ناکرده، تصویر زنان و دختران بی روسری و کشف حجاب کرده ی پیاده روهای پایتخت معنوی کشور و اُمّ القرای جهان تشیع را به جهانیان مخابره کنند؟! اخ المسافر، بد اسم، بد پوستر، بد شعار و بد زمانی را انتخاب کردید... خیلی بد ...

از ما گفتن بود... فاین تذهبون؟! اندکی تأمل و التماس تفکر... 

دوباره به چند ضرب المثل قدیمی ها ایمان آوردیم: اول آن که: «خرج که از کیسه ی میهمان بود... حاتم طائی شدن آسان بود» و دوم خطاب به حضرات ارشادی های پایتخت نشین علی الخصوص دو آشپز این آش شور و بدمزه و بی خاصیت و بلکه مضر که اتفاقاً هر دو یا مشهدی اند یا روزگاری خبرنگار قدس مشهد بوده اند و نمک گیر این استان و آستان، این که: حالا ... «در دیزی مشهدی های صاف و ساده بازه، حیای گربه ی پایتخت نشین های بزن در رو و جیب گشاده کجاست؟» 

منتظر یادداشت دوم باشید..‌. ان شاءالله به زودی... و شاید هم شروعش با این حکایت باشد که هیچ موقع، دو تا دکمه را به خیاط نمی دهند تا بر اساس آن، یک کت و شلوار بدوزد! خشت اول گر نهد معمار کج... تا ثریا می رود دیوار کج...

و شاید هم از حکایت عجیب و تقارن بد تعطیلی ۱۸ روزنامه ی کشور در یک روز در اردیبهشت ۱۳۷۹ و همزمانی اش با سفر ۸ سردبیر و خبرنگار مهم کشور فدراسیون روسیه به ایران و تهران گفتم که اتفاقاً خود من، از بخت بدم، سرپرست آنها بودم و از مسکو تا تهران و سپس شیراز و اصفهان و بعد هم تا برگشت به پایتخت روسیه، همراهی و به تعبیر بهتر قرنطینه شان کردم!

به تعبیر بهتر، یک هفته بارها مُردم و زنده شدم تا آنان چیزی نفهمند و با رسانه های خارجی مصاحبه ای نکنند و آب به آسیاب بدخواهان کشور نریزند! بد سفری بود و بدتر از همه، در بد زمانی!!! 

بگذریم که حسنی مکتب نرفت و وقتی هم رفت، جمعه رفت!... حالا شهرداری ما هم جشنواره ی بین المللی برگزار نکرد و نکرد و حالا هم که تحمیلی بردندش پای دیگ مادرخرجی، خدا کند از هول حلیم خورشید، نیفتد در دیگ چون آفتاب داغ که آن هنگام، باید به صد خبرنگار زن خارجی، علاوه بر سوغات زیارت، شله ی مشهدی ترحیم شادروان «اخلاق» و مرحوم «صداقت» در این دیار را هم داد!...

توضیح بیشتر هم دکمه و خیاط و هم این حکایت تلخ، بماند برای بعد... ان شاءالله به شرط حیات...

ان شاءالله الرحمن...

و اما خبر اول:

در نشست معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهردار مشهد مقدس، برگزاری اولین رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» اعلام و مرضیه هاشمی به عنوان دبیر این رویداد معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با شهردار مشهد، دو عضو شورای اسلامی شهر، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و اعضای کمیته اجرایی این رویداد اظهارداشت: موضوع زن و خانواده یکی از موضوعات بسیار ضروری در حوزه رسانه است و رشد زنان به عنوان کنشگران فعال در رسانه و نیز موضوع زن و خانواده در رسانه محورهایی هستند که معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار خود داشته است و بر همین مبنا رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» طراحی شد و شهرداری مشهد مقدس با جایگاه و انگیزه‌ای که دارد میزبان این رویداد در جوار ملکوتی حضرت شمس‌الشموس شده است.

فرشاد مهدی‌پور افزود: امیدواریم با همراهی و هماهنگی‌های خوبی که وجود دارد شاهد برگزاری یک رویداد خوب و تأثیرگذار در شهر امام رضا (ع) باشیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی، اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع باید به سمتی برویم که دبیرخانه دائمی رویداد در مشهد تأسیس شود و این مسئله باید پس از بررسی‌های لازم و ایجاد پیش‌نیازها در حین برگزاری رویداد مطرح شود.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه جای چنین رویداد رسانه‌ای در میان رویدادهایی که برگزار می‌کنیم خالی بود تصریح کرد: ما در ایران یک رویداد بین‌المللی رسانه‌ای ویژه بانوان فعال در این حوزه نداشتیم که رویداد خورشید این خلاء را پر می‌کند.

وی افزود: هرچند برنامه متمرکز در مشهد خواهد بود، اما هدف تنها برگزاری رویداد در شهر مشهد نیست بلکه می‌خواهیم تا در مدت‌زمان برگزاری رویداد تمام توان فرهنگی، هنری، تبلیغی و دانشگاهی مشهد به کار گرفته شود.

مهدی‌پور ضمن قدردانی از توجه اعضای شورای اسلامی مشهد مقدس از همکاری‌های شهردار محترم مشهد و همکاران‌شان در فراهم کردن مقدمات برگزاری این رویداد تشکر کرد و افزود: ترویج فرهنگ رضوی و تحقق جهان‌شهری نیازمند برگزاری رویدادهای بین‌المللی مانند این رویداد است.

در این نشست محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد با اشاره به اینکه شعار دوره ششم مدیریت شهری «مشهد جهان شهر برکت و کرامت است» اظهارداشت: معتقدیم ترویج فرهنگ رضوی و تحقق جهان‌شهری نیازمند توسعه دیپلماسی شهری و برگزاری رویدادهای بین‌المللی است.

قلندر شریف در خصوص برگزاری اولین رویداد بین‌المللی رسانه خورشید افزود: هدف ما از رویداد بین‌المللی رسانه خورشید صرفا برگزاری یک رویداد نیست بلکه بنیان‌گذاری یک رویداد بین‌المللی دائمی و اثرگذاری واقعی است.

وی اضافه کرد: معتقدیم شهر مشهد با توجه به ظرفیت‌هایش به برگزاری رویدادهای بین‌المللی نیاز دارد و تحقق شعار «مشهد جهان‌شهر برکت و کرامت» نیز نیازمند برقراری ارتباطات بین‌المللی و توسعه این ارتباطات است لذا به‌گونه‌ای پایه‌ریزی شود که این رویداد علی‌رغم ماندگار شدن پربار نیز باشد.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه برگزاری رویدادهای بین‌المللی در مشهد در راستای ترویج فرهنگ رضوی در جهان بسیار تأثیرگذار خواهد بود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محور اصلی این رویداد مسائل بانوان است باید محتوا نیز بر محور نقش زن در اسلام، نقش زن در جامعه و نقش زنان نخبه و تأثیرگذار مشهدی متمرکز باشد.

گفتنی است؛با همکاری شهرداری مشهد مقدس و معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» از 27 تا 29 مرداد ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

خبر تکمیلی دوم:

مرضیه هاشمی دبیر اولین رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» شد

همکاری معاونت امور مطبوعاتی و شهرداری مشهد در برگزاری رویدادی در حوزه زن و رسانه؛

تهران- ایرنا- در نشست معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهردار مشهد مقدس، برگزاری اولین رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» اعلام و مرضیه هاشمی به عنوان دبیر این رویداد معرفی شد.

با همکاری شهرداری مشهد مقدس و معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» از ۲۷ تا ۲۹ مرداد ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار و گفت‌وگو با شهردار مشهد مقدس، دو عضو شورای اسلامی شهر، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و اعضای کمیته اجرایی این رویداد گفت: موضوع زن و خانواده یکی از موضوعات بسیار ضروری در حوزه رسانه است و رشد زنان به عنوان کنشگران فعال در رسانه و نیز موضوع زن و خانواده در رسانه محورهایی هستند که معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار خود داشته است و بر همین مبنا رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» طراحی شد و شهرداری مشهد مقدس با جایگاه و انگیزه‌ای که دارد میزبان این رویداد در جوار ملکوتی حضرت شمس‌الشموس شده است.

فرشاد مهدی‌پور افزود: امیدواریم با همراهی و هماهنگی‌های خوبی که وجود دارد شاهد برگزاری یک رویداد خوب و تأثیرگذار در شهر امام رضا (ع) باشیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی، اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع باید به سمتی برویم که دبیرخانه دائمی رویداد در مشهد تأسیس شود و این مسئله باید پس از بررسی‌های لازم و ایجاد پیش‌نیازها در حین برگزاری رویداد مطرح شود.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه جای چنین رویداد رسانه‌ای در میان رویدادهایی که برگزار می‌کنیم خالی بود تصریح کرد: ما در ایران یک رویداد بین‌المللی رسانه‌ای ویژه بانوان فعال در این حوزه نداشتیم که رویداد خورشید این خلاء را پر می‌کند.

وی افزود: هرچند برنامه متمرکز در مشهد خواهد بود، اما هدف تنها برگزاری رویداد در شهر مشهد نیست بلکه می‌خواهیم تا در مدت‌زمان برگزاری رویداد تمام توان فرهنگی، هنری، تبلیغی و دانشگاهی مشهد به کار گرفته شود.

وی ضمن قدردانی از توجه اعضای شورای اسلامی مشهد مقدس از همکاری‌های شهردار محترم مشهد و همکاران‌شان در فراهم کردن مقدمات برگزاری این رویداد تشکر کرد و افزود: ترویج فرهنگ رضوی! و تحقق جهان‌شهری! نیازمند برگزاری رویدادهای بین‌المللی مانند این رویداد است.

در این نشست شهردار مشهد با اشاره به اینکه شعار دوره ششم مدیریت شهری «مشهد جهان شهر برکت و کرامت است» گفت: معتقدیم ترویج فرهنگ رضوی و تحقق جهان‌شهری نیازمند توسعه دیپلماسی شهری و برگزاری رویدادهای بین‌المللی است.

محمدرضا قلندر شریف در این نشست در خصوص برگزاری اولین رویداد بین‌المللی رسانه خورشید افزود: هدف ما از رویداد بین‌المللی رسانه خورشید صرفا برگزاری یک رویداد نیست بلکه بنیان‌گذاری یک رویداد بین‌المللی دائمی و اثرگذاری واقعی است.

وی اضافه کرد: معتقدیم شهر مشهد با توجه به ظرفیت‌هایش به برگزاری رویدادهای بین‌المللی نیاز دارد و تحقق شعار «مشهد جهان‌شهر برکت و کرامت» نیز نیازمند برقراری ارتباطات بین‌المللی و توسعه این ارتباطات است لذا به‌گونه‌ای پایه‌ریزی شود که این رویداد علی‌رغم ماندگار شدن پربار نیز باشد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری رویدادهای بین‌المللی در مشهد در راستای ترویج فرهنگ رضوی در جهان بسیار تأثیرگذار خواهد بود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محور اصلی این رویداد مسائل بانوان است باید محتوا نیز بر محور نقش زن در اسلام، نقش زن در جامعه و نقش زنان نخبه و تأثیرگذار مشهدی متمرکز باشد.

قلندر شریف با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی خورشید گفت: مدیریت شهری و شورای ششم به رسانه اهمیت می‌دهد و به دلیل اهمیت جایگاه بانوان در رسانه، جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره بین المللی خورشید»، با محوریت زنان در رسانه، مهرماه برگزار خواهد شد؛ هدف مدیریت شهری این است که این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود.

خبر تکمیلی سوم:

پوستر نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه "خورشید" در مشهد رونمایی شد

با حضور مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد: پوستر نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه "خورشید" در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- پوستر نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه "خورشید" با محور زنان و رسانه طی مراسمی روز یکشنبه با حضور مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید در شهر مشهد با توجه به همت بلند شهرداری و مدیریت شهری اتفاق دور از انتظاری نیست.

ایمان شمسایی افزود: این جشنواره می‌تواند انحصار رسانه‌ای ایجاد شده توسط استکبار جهانی را بشکند تا چهره واقعی زنان ایرانی را به دنیا معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: هم‌اینک هشت هزار و ۵۰۰ خبرنگار فعال عضو سامانه رسانه‌های کشور هستند که نیمی از فعالان رسانه ای کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد افزود: همچنین ۱۴ هزار رسانه، هشت هزار مجله، ۳۳۰ روزنامه، پنج هزار پایگاه خبری و ۲۸ خبرگزاری در جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند.

شمسایی بیان داشت: مشهد مرکز ایران و مهد روزنامه نگاری و شهری است و تاکنون روزنامه نگاران ارزشمندی را تربیت کرده است.

جشنواره رسانه خورشید فرصتی برای بانوان رسانه مشهد است

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: این رویداد تخصصی فرصتی برای بانوان شهر مشهد است.

یوسف اسماعیل‌زاده افزود: این جشنوراه بین الملی در فضای بین المللی برگزار می شود و فرصتی برای شهر مشهد است که بانوان رسانه‌ای مشهد و استان می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون پنج جلسه هماهنگی برای برگزاری این جشنواره برگزار شده و امور اجرایی و برنامه ریزی مشخص شده است که همراه با دیگر دستگاه‌ها آمادگی برگزاری این رویداد را خواهیم داشت.

اختتامیه جشنواره بین المللی رسانه خورشید پاییز امسال برگزار می‌شود که نحوه ارسال آثار و شرکت در جشنواره به زودی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود.

رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» با موضوع زنان و رسانه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مشهد برگزار می‌شود.

خبر تکمیلی چهارم:

اولین جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید توسط معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری مشهد و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ابتدای مرداد ماه سال جاری آغاز شده و آیین پایانی آن هشتم مهرماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

>>> گزارش تصویری رونمایی از پوستر جشنواره ...


پوستر اولین رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» در مشهد


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8556


Share
  • آقای عزیز شهرداری ما خیلی بی حساب و کتابه وقتی خود موسی الرضا حاجی بگلو عضو شورای اسلامی مشهد صراحتا جلوی خبرنگاران میگه شهرداری مشهد در سال ۷۰۰ میلیارد تومان به بخش های مختلف استان کمک می کنه و مشکلی ایجاد نمیشه شما دیگه خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل اونوقت میگید چرا صد تا خبرنگار خارجی رو می‌خوان با پول مردم مشهد دعوت کنن ایران؟ همه دارن میخورن خوب وزارت ارشاد هم یکی روش برای اینا چه اهمیتی داره؟ بدبخت مردم مشهد
  • مینا سینایی
    جناب کاویانی، شما از بدهی میلیاردی دولت به شهرداری میگید من از بدهی میلیاردی شهرداری به پیمانکارهاش میگم! اگه شهرداری مشهد خیلی پول داره ، خب اول پول پیمانکاراشو بده تا اونا حقوق هزاران کارگر بیچاره رو بدن که خودشون و زن و بچه هاشون گرسنه و بی سرپناه موندن!!!
    ضمنا تو این اوضاع خراب اقتصادی مملکت کدوم عاقلی میاد صد خبرنگار خارجی رو با پول مردم بدبخت مشهد دعوت کنه بیان ایران؟؟؟ این همه خرج اونم بخاطر چی؟ بیان زبان گویای زنهای ایرانی باشن و واقعیت ها رو بگن؟ مگه زنای ایرانی خدای نکرده لالند؟ مگه خودشون زبون ندارن و مگه دست هر کدومشون یه موبایل نیست و مگه تو شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی عضو نیستن؟ خوب میگن هر چی بخوان بگن، چرا باید صد خبرنگار از اون سر دنیا بیان مشهد تا واقعیت ها رو از طرف اینا بگن!!! واقعاً این یعنی چی؟ خودتون می فهمید چی دارید میگید؟
  • کاویانی راد
    شهرداری مشهد با اجازه کی میخواهد نزدیک به یک میلیون دلار از جیب مردم مشهد برای هزینه های بلیت هواپیما و روادید و هتل و غذا و هدایا و... صد خبرنگار خارجی رو بده؟ وزارت ارشاد خیلی مشتاقه و دلش میسوزه خودش پول بلیت و هتل اینها رو بده ،بعد تازه شهرداری مشهد برابر با بودجه همین وزارتخانه از دولت طلب داره، طلبشون رو نمی‌دن بمانه تازه توقع دارند مخارج سفر اینها رو هم شهرداری مشهد بده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها