دیپلماسی❜ دینی/ تقویم فرهیخت: ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، برپایی نخستین همایش بین المللی فقه و تربیت در مشهد

  • بازدید: ۶۰۸
دینی/ تقویم فرهیخت: ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، برپایی نخستین همایش بین المللی فقه و تربیت در مشهد
جامعه المصطفی مشهد

همایش بین‌ المللی فقه و تربیت به همت نمایندگی جامعه‌ المصطفی در خراسان، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مشهد برگزار می‌ شود. محورهای اصلی این همایش شامل پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت، ظرفیت‌ های تربیتی فقه، تعامل فقه و تربیت و تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی و محور ویژه همایش فقه و تربیت؛ فضای مجازی است.

مهلت ارسال چکیده مقالات و مقالات به این همایش به ترتیب ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ و ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ بود.

پیشتر اعلام شده بود این همایش ۲۱ مهرماه سال ۱۴۰۱ در مشهد برگزار می‌گردد که چنین نشد و به تعویق افتاد.

تاریخ های مهم:

برگزاری افتتاحیه همایش:  13 اردیبهشت 1402

Conference Start time: 3 May 2023

برگزاری اختتامیه  همایش:  14 اردیبهشت 1402

Conference end time: 4 May 2023

مهلت ارسال چکیده:  10 اسفندماه 1401

Last Date For Abstract Submission: 1 Mar 2023

مهلت ارسال  مقاله:  20 فروردین ماه 1402

Last Date for Full paper Submission: 9 Apr 2023

اطلاعات ارتباطی:

نشانی دبیرخانه: مشهد - خیابان مصلی - مصلی 11 ساختمان جامعة الحسین - طبقه دوم

شماره های تماس:  

۰۵۱۳۳۶۹۴۱۱۲  داخلی ۱۱۹ -  ۰۵۱۳۲۲۱۱۸۲۱ داخلی ۶۰۳

محورهای همایش:

پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت

تاریخچه و سیر تحول

مأخذ شناسی مطالعات فقه و تربیت

آسیب شناسی مطالعات فقه و تربیت

جریان شناسی مطالعات فقه و تربیت

مطالعات آینده پژوهی در حوزه فقه وتربیت

ظرفیت های تربیتی فقه

نقش فقه در مبانی و اصول تربیت

نفش فقه در اهداف تربیت

نقش فقه در مراحل تربیت

نقش فقه در روش های تربیت

نقش فقه در عوامل و موانع تربیت

تعامل فقه و تربیت

تعامل فقه و تربیت اخلاقی

تعامل فقه و تربیت اعتقادی

تعامل فقه و تربیت سیاسی

تعامل فقه و تربیت اجتماعی

تعامل فقه و تربیت خانوادگی

تعامل فقه و تربیت اقتصادی

تعامل فقه و تربیت عقلانی

تعامل فقه و تربیت عاطفی

تعامل فقه و تربیت جنسی

جسمانی (تغذیه، بهداشت، ورزش)

تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی

حجاب و پوشش

امر به معروف و نهی از منکر

حکومت و ولابت فقیه

خمس و زکات

ازدواج و طلاق

تجارت

تغذیه

برای مشاهده وبگاه تخصصی همایش، اینحا را کلیک فرمایید.

برای مشاهده پوستر اصلاح شده ی همایش (در ابعاد اصلی) اینجا را کلیک فرمایید.

شرح همایش:

به گزارش نمایندگی المصطفی(ص)در خراسان در این رابطه دکتر نسرین هژبری دبیر علمی همایش بین المللی فقه و تربیت پیرامون ضرورت برگزاری این همایش اظهار داشت: در دنیای پیچیده امروز، بشر برای حل مشکلات پیش رو، نیازمند دیدگاه های جامع است. تکنولوژی و پیچیدگی مسائل سبب شده است که موضوعات یک رشته به تنهایی پاسخگوی نیازها و مسائل آن رشته نباشد و تصمیم گیری و کسب نتایج مناسب را با مشکل مواجه سازد.

وی افزود: در این میان، فقط مطالعات بین رشته ای است که موجب می شود محیط پیرامون افراد، به خصوص محیط حوزوی ودانشگاهی و مطالعات علماء ومتخصصان انسجامی خاص پیدا کند و باعث پویایی علم و در نتیجه، رشد و اصلاح آن شود. واقعیت این است که پیشرفت در هر رشته علاوه بر تحقیقات دانشمندان ومتخصصان رشته خود ، به میزان بسیاری به دیدگاه دیگر دانشمندان به خصوص رشته های نزدیک به هم نیازمند است.

رئیس مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی(ص)در خراسان ادامه داد: ترکیب رشته ها برای اتخاذ تصمیم بهینه و حل مسائل و مشکلات پیچیده و چند وجهی، ضرورت توسعه در علوم است.از آنجا که رشته فقه گستره زیادی داشته و علاقمندان و متخصصان کثیری در سراسر جهان دارد میتوان از دیدگاه آنان جهت رشد علم بهره برد.

وی اضافه کرد: فقه و تربیت دو عرصه مهمى هستند که نقش برجسته اى در زندگى فرد مسلمان ایفا مى نمایند. تربیت را اجمالا می توان چنین تعریف کرد: «فرایند اثرگذاری و اثرپذیری که میان مربی و متربی، به منظور ایجاد صفتی یا تغییر و اصلاح در شخصیت متربی برقرار می شود.» در این فرایند دو سویه، مربی اثرگذار است و متربی اثرپذیر; گرچه متربی هم می تواند اثرگذار باشد، اما بیشتر اثرپذیری وی در این روند ملحوظ است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت اضافه کرد: مقصود از تربیت در اینجا، «تربیت به مثابه واقعیت» است، نه علوم تربیتی و دانش تربیت، و منظور «اصطلاح عام تربیت» است که شامل تعلیم هم می شود.

وی عنوان کرد: تربیت و پرورش همه جانبه انسان از نیازهاى اساسى وى است و انسان در پرتو تربیت صحیح به کمال مطلوب خویش نایل مى آید. از سوى دیگر، شریعت و بعد عملى آن یعنى فقه جایگاه ویژه اى در زندگى انسان دارد و مجموعه اى از بایدها و نبایدها، زندگى او را احاطه کرده است. این دو عرصه با پیشرفت زندگى بشر و تحولات فرهنگى و اجتماعى، شکل جدیدى به خود گرفته و رسالتى نوین پیدا کرده است. چرا که از سویى، نهاد تعلیم و تربیت به یکى از نهادهاى بنیادین در زندگى انسان تبدیل شده و زمینه ساز موفقیت انسان در سایر ابعاد گشته و از سوى دیگر، فقه از ایفاى نقش در محدوده زندگى فردى انسان فراتر رفته و رسالتى نوین یافته و مى بایست پاسخ گوى نیازهاى شرعى انسان در همه ابعاد فردى و اجتماعى باشد.

دکتر هژبری متذکر شد: آن چه در این میان مهم مى نماید بررسى زمینه هاى ارتباط و تعامل این دو عرصه مهم در زندگى فرد مسلمان در یک جامعه اسلامى است. چرا که فقه به عنوان دانشى که ماهیت دینى واسلامى دارد با تربیت به عنوان فرایندى که مى تواند اسلامى باشد، داراى تأثیر وتأثّراتى هستند که آثار و نتایج آن ها در جهت دهى نظام تعلیم و تربیت جامعه اسلامى آشکار مى گردد، زیرا از سویی، تربیت با اصول و شیوه هایى که دارد ضمن ارائه موضوعات جدید در عرصه اجتهاد و فقاهت، مى تواند به فرایند پاى بند شدن افراد جامعه اسلامى به فقه و احکام فقهى، کمک شایان توجهى نماید و از سویى دیگر، نقش فقه در تربیت مى تواند به فرایند اسلامى سازى تربیت کمک نموده و بخشى از محتواى تربیت اسلامى را پوشش دهد.

وی افزود: بنابراین، هر عملی که از مربی یا متربی در مقام تربیت، به معنای عام آن، اعم از تعلیم و تربیت صادر شود و به نحوی اختیاری باشد، شریعت و فقه باید برای آن حکمی از احکام خمسه را تعیین کند و اینجاست که «فقه تربیتی» معنا پیدا می کند .فقه تربیتی از علوم مورد نیاز جهان معاصر است .

براین اساس طراحی و تربیت اسلامی و سامان‌دهی نظام تربیتی اسلام، از دغدغه‌های دیرین دلسوزان و متخصصان متعهد در حوزه تربیت بوده و هست. برای دستیابی به چنین نظامی، همان‌گونه که گردآوری توصیف‌های اسلام درباره تربیت ضرورت دارد، گردآوری و استخراج تجویزهای اسلام نیز مهم به شمار می‌رود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت اظهار داشت: تجویزهای اسلام در دانش فقه تجلی می‌یابد و دانش فقه درصدد است تا برای همه رفتارهای اختیاری انسان‌های مکلف، «بایدها» و «نبایدهایی» تعیین کند و به‌این‌ترتیب، برنامه‌ای از تکالیف را ترسیم کند.

وی ادامه داد: از دیدگاه فقه اسلامی، رفتارهای آموزشی و تربیتی نیز مانند همه رفتارهای اختیاری مکلفان، دارای حکمی شرعی است. فقه تربیتی باهدف تعیین احکام شرعی رفتارهای اختیاری مکلفان در عرصه تربیت، در تلاش است تا با استفاده از روش‌شناسی اجتهادی و استنباطی، به این هدف دست یابد و علاوه بر گردآوری گزاره‌های مرتبط با حوزه تربیت، در ابواب مختلف فقه موجود، با نگاهی تخصصی، مسائل و پرسش‌های نوین تربیتی را ازنظر شرعی بررسی کند.از طرفی می توان تحلیل های تربیتی از احکام فقهی ارایه داد وعلاوه بر توسعه قلمرو فقه ازروش های تربیتی در آموزش احکام فقهی وبکاربستن آن یاری جست .

دکتر هژبری اضافه کرد: لذا برای رسیدن به این مهم برگزاری همایش بین المللی بین رشته ای فقه و تربیت ضرورت یافته واهداف وآثار ذیل را بدنبال خواهد داشت.

وی همچنین در رابطه با اهداف برگزاری این همایش گفت: ایجاد بستر مناسب برای مطالعات میان رشته ای با تاکید بر منابع ومبانی مشترک، آشنایی با موضوعات ومسائل جدید در حوزه فقه وتربیت، آشنایی با آثار ودیدگاههای بدیع فقه تربیت، تحلیل و تبیین دیدگاههای بدیع فقهی، مقایسه تطبیقی وتحلیلی میان فقه و تربیت، تبیین وتنقیح ظرفیت های تربیتی فقه، آ شنایی با تعامل فقه وتربیت درساحت های مختلف (اعتقادی ، اخلاقی ،اقتصادی ،جسمانی و...)، پویایی وظرفیت علم فقه در پاسخگویی به مسائل تربیتی، تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی، تبیین مطالعات آینده پژوهی در حوزه فقه وتربیت، توانمند سازی طلاب در معرفی پویایی فقه شیعه، جایگاه تعامل فقه وتربیت جهت حل مسائل ونیازهای منطقه ای و بین المللی، تربیت طلاب توانمند جهت حضور در مشاغل کلیدی و موسسات آموزش عالی در جوامع هدف و آسیب شناسی مطالعات فقه و تربیت از جمله اهداف برگزاری این همایش هستند. 

رئیس مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی(ص)در خراسان پیرامون محورهای اصلی این همایش عنوان کرد: این همایش در چهار محور اصلی پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت، ظرفیت های تربیتی فقه، تعامل فقه و تربیت و تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی برگزار می‌گردد.

وی در توضیح زیرشاخه‌های محور پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت تصریح کرد: تاریخچه و سیر تحول، مأخذ شناسی مطالعات فقه و تربیت، اهداف وضرورت پرداختن به مطالعات فقه وتربیت، آسیب شناسی مطالعات فقه و تربیت، جریان شناسی مطالعات فقه و تربیت، مطالعات آینده پژوهی در حوزه فقه وتربیت، تخصیص‌های مربوط به این محور را تشکیل می‌دهند.

وی پیرامون رئوس عناوین محور ظرفیت های تربیتی فقه گفت: نقش فقه در مبانی و اصول تربیت، نفش فقه در اهداف تربیت، نقش فقه در مراحل تربیت، نقش فقه در روش های تربیت و نقش فقه در عوامل و موانع تربیت رئوس عناوین محور ظرفیت های تربیتی فقه هستند.

دکتر هژبری در رابطه با سرفصل‌های مربوط به محور اصلی عنوان تعامل فقه و تربیت اظهار داشت: تعامل فقه و تربیت اخلاقی، تعامل فقه و تربیت اعتقادی، تعامل فقه و تربیت سیاسی، تعامل فقه و تربیت اجتماعی، تعامل فقه و تربیت خانوادگی، تعامل فقه و تربیت اقتصادی، تعامل فقه و تربیت عقلانی، تعامل فقه و تربیت عاطفی، تعامل فقه و تربیت جنسی و جسمانی (تغذیه، بهداشت، ورزش) سرفصل‌های مربوط به این محور هستند.

وی همچنین پیرامون محور تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی به عنوان یکی دیگر از محورهای اصلی این همایش افزود: حجاب و پوشش، مر به معروف و نهی از منکر، حکومت و ولایت فقیه، خمس و زکات، ازدواج و طلاق، تجارت و تغذیه فرعیات این محور را تشکیل می دهند.

گفتنی است آخرین مهلت ارسال مقالات در این همایش ۳۰ مرداد سال آتی است.

شایان ذکر چاپ آثار برتر در مجموعه مقالات همایش و آثار حائز امتیاز در نشریات علمی پژوهشی از جمله امتیازات شرکت در این همایش بین المللی است.

خبر تکمیلی: نوزدهمین پیش نشست همایش بین المللی فقه و تربیت

به گزارش روابط عمومی نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان، نوزدهمین پیش نشست همایش بین المللی فقه و تربیت با عنوان «فقه و سبک زندگی» به همت مدرسه علمیه حضرت نرجس سلام الله علیها و با همکاری دبیرخانه همایش بین المللی فقه و تربیت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان، نوزدهمین پیش نشست همایش بین المللی فقه و تربیت با عنوان «فقه و سبک زندگی» در تاریخ 5 بهمن 1401 به همت مدرسه علمیه حضرت نرجس سلام الله علیها و با همکاری دبیرخانه همایش بین المللی فقه و تربیت برگزار شد.

در این نشست ابتدا سرکارخانم مرادی به عنوان دبیرعلمی نشست، هدف و اهمیت برگزاری نشست را متذکر شدند و سپس سخنران نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عباس موسوی توضیحات مبسوطی در زمینه فقه و سبک زندگی با مطرح کردن معنای کلی و اصطلاحی فقه و معنای سبک زندگی از دیدگاه غرب و دیدگاه اسلام و تفاوت های آن را بیان فرمودند.

دکتر موسوی در بیان ضرورت پرداختن به موضوعات میان رشته ای و مخصوصا موضوعات مرتبط با دین و فقه اینگونه بیان داشتند که: با ظهور انبوه فراوان از موضوعات نوپدید مرتبط با دین و فقه، توجه به مسائل مورد نیاز و ابتلای جامعه اسلامی یک ضرورت است و نمیتوان فارغ از مسائل مورد نیاز جامعه به استنباط و اجتهاد در احکام شرعی پرداخت. امروزه ده ها و بلکه صدها مساله وجود دارد که نیازمند تحقیق و پژوهش و نیازمند استنباط از ادله معتبر شرعی است. روشن نشدن دیدگاه های فقهی مشکلات فراوانی را ایجاد کرده. البته پژوهش های متعددی صورت گرفته اما هنوز راه درازی در پیش است.

سپس حجت اسلام موسوی بیان کردند که در پیش نشست امروز با این سوال مواجه هستیم که نقش فقه در ایجاد سبک زندگی چیست؟ علم فقه در صدد دستیابی و تنقیح اراده تشریعی شارع مقدس است. این که کدام رفتار بایسته است و کدام نیست. همچنین فقه یک علم رفتارگراست و در نگاه وسیع به بیان تمام آنچه در رفتار آدمی بایسته است می پردازد لذا تبیین مستحبات و مکروهات و حتی بیان مباحات در دایره مباحث فقهی جای دارد. قوانین شرعی که در صدد تکامل بخشی به حیات انسانی است دارای انسجام و وحدت است. و قوانین ابواب مختلف فقهی دارای روح واحد است و با هدف واحد جعل شده اند تا توحید را در حیات آدمی تجلی دهند.

دکتر موسوی در انتها این سوال را مطرح کردند که علم فقه چه نقشی در سبک زندگی دارد؟ فقه چون یک علم رفتار گراست و در صدد تبیین رفتارهای صحیح آدمی است لذا در ارتباط عمیق با سبک زندگی است که آن هم جنبه رفتارگرایانه دارد. در این مورد میتوان گفت نقش فقه تبیین رفتارهای مجاز و ضروری و بایدها و نباید های شرعی است تا اراده تکوینی انسان هماهنگ با اراده تشریعی خداوند گردد و مسیر حیات در راستای هدف خلقت قرار گیرد همچنین فقه وظیفه دارد نظام سازی کند و نظامهای حقوقی اقتصادی سیاسی اجتماعی و ... که به صورت مستقیم در سبک زندگی تاثیرگذار است را تبیین کند. بنابراین  اگر فقه بخواهد نقش پررنگ تری در ایجاد سبک زندگی داشته باشد باید نسبت به بعضی از مباحث توجه بیشتری نشان دهد و علاوه بر بیان رفتارهای جزئی،به صورت منسجم قواعدی را بیان کند که در ساختارهای اجتماعی پاسخگو باشد. امروزه که زندگی تحت تاثیر متغیرهای گوناگون و متعدد است فقه باید تکلیف خود را با این متغیرها روشن کند.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8363


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها