دیپلماسی❜ فرهنگی/ تقویم فرهیخت: ۹و۱۰ شهریور ۱۴۰۱، همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه توسعه خدمات کتابخانه‌ها و موزه‌ها

  • بازدید: ۵۹۴
فرهنگی/ تقویم فرهیخت: ۹و۱۰ شهریور ۱۴۰۱، همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه توسعه خدمات کتابخانه‌ها و موزه‌ها
آستان قدس رضوی

اولین همایش بین المللی فعالیت های داوطلبانه "فرصتی برای پویا سازی و توسعه خدمات در کتابخانه ها، موزه ها، مراکز آرشیوی" در تاریخ ۹ و ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ توسط سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شهر مشهد برگزار خواهد شد.

گفتنی است پیشتر، زمان برگزاری این همایش، شهریور 1400 و سپس ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعلام شده بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به وبگاه این همایش مراجعه فرمایید.


نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به همت سازمان علمی و فرهنگی این نماد قدمت و نهاد خدمت برگزار خواهد شد. رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از پوستر این همایش بین المللی گفت: با وجود مجموعه‌ای غنی از آثار فرهنگی در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، خارج کردن این گنجینه از گمنامی و تسهیل شرایط استفاده پژوهشگران از آن بسیار مهم و ضروری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، عبدالحمید طالبی در مراسم رونمایی از پوستر و سایت همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه و مراکز آرشیوی» اظهارداشت: برای توسعه فرهنگ اسلامی، باید آثار برجسته شیعی از کتابخانه‌ها خارج و در دسترس پژوهشگران قرار گیرد و هیچ‌گونه محدودیتی برای دریافت این منابع نباید وجود داشته باشد. 

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: باید برای خروج داشته‌های فرهنگی و تمدنی آستان قدس رضوی از گمنامی، تلاش کرده و آنچه را که زمینه پیشرانی مسلمانان در علم و دانش است را به مخاطبان معرفی کرد. 

وی به جایگاه علمی مساجد در گذشته و نقش آن‌ها در تبیین این حرکت اشاره کرد و گفت: مساجد معروفی که در حوزه حرم مطهر رضوی و مشهد وجود دارند با تبدیل شدن به موزه مدرسه می‌توانند حلقه اتصالی را بین دین، میراث گذشته و علم ایجاد کنند.

وی موزه‌ها و کتابخانه‌های این آستان مقدس را پیشران گفتگوهای بین فرهنگی دانست و گفت: فعالیت‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در زمینه دیجیتال‌سازی، مرمت سازی نسخه‌ها و فهرست‌نویسی با بالاترین استاندارد در حال انجام است که جای تقدیر دارد و باید آن را توسعه داد. 

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، همچنین برگزاری همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه و مراکز آرشیوی»، را فرصتی برای  کسب تجربه‌های جدید و ارائه آن به دیگر ملل دانست. 

طالبی با تأکید بر حمایت همه‌جانبه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در برگزاری این همایش بین‌المللی این امر را فرصتی برای توسعه فرهنگ فعالیت‌های داوطلبانه برشمرد.

رحمت‌الله فتاحی، استاد تمام علم اطلاعات و دانش‌شناسی و دبیر علمی این همایش نیز با اشاره به ظرفیت‌های موجود در موزه‌ها و کتابخانه‌های آستان قدس اظهار داشت: این ظرفیت برای مخاطبان خارج از سازمان ناشناخته مانده است و تبدیل این ظرفیت‌ها از حالت بالقوه به بالفعل و معرفی آن در عرصه ملی و بین‌المللی از اقداماتی است که برای تحقق آن می‌توان از ظرفیت فعالیت‌های داوطلبانه بهره‌مند شد.

وی معرفی گستره داشته‌های فرهنگی این مجموعه را فراتر از توان نیروهای سازمانی دانست و بر معرفی این ذخایر با استفاده از نیروهای داوطلب بر پایه استراتژی‌های مدون تأکید کرد. 

فتاحی با تأکید بر ترویج فرهنگ کار داوطلبانه تصریح کرد: شرکت یا عدم شرکت مردم در این‌گونه فعالیت‌ها نشأت گرفته از جهان بینی افراد یک جامعه است، خدمت به دیگران بدون چشم‌داشت، نوعی جهان‌بینی است که در فرهنگ دینی اسلام بسیار مورد تأیید و تأکید قرار گرفته اما این دیدگاه در جامعه ما مورد کم‌توجهی است.

خبر تکمیلی اول:

رونمایی از سایت اولین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها»

سایت اولین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها» در نودو پنجمین سری از برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، دبیر سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از رونمایی پوستر و سایت همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» برای اولین بار در نودو پنجمین سری از برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی و به صورت وبیناری خبر داد.

جواد فرهمندنژاد اظهار کرد: این برنامه سه‌شنبه 22 شهریورماه ساعت 9:30 با سخنرانی دکتر رحمت‌الله فتاحی، استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و دبیر همایش و همچنین سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران و نیز علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

وی به برگزاری این برنامه به صورت وبیناری اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند این مراسم را از طریق لینک  https://webinar.aqr.ir/farhangi دنبال کنند.

گفتنی است نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۱در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

خبر تکمیلی دوم: ۱۴۰۰-۰۴-۰۸

تازه‌ترین خبرها از نخستین همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه

جلسه برنامه‌ریزی نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه: فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» با حضور دکتر رحمت‌الله فتاحی، دبیر علمی این همایش؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از اساتید و کارشناسان کتابداری و علم اطلاعات و دانش‌شناسی به صورت هم‌زمان حضوری و وبیناری برگزار شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به چشم‌انداز آستان قدس رضوی برای تبدیل شدن به مرجعیت علمی، استفاده از ظرفیت‌های علمی بالقوه دنیا را از مهم‌ترین الزامات آن برشمرد. وی افزود: فعالیت‌های داطلبانه در حوزۀ کتاب و کتاب‌خوانی امری تازه در دنیا نیست و بسیاری از کشورها در این زمینه سابقۀ طولانی دارند اما در اینجا تفاوت در نام امام رضا(ع) است که پشتوانه‌ای عظیم به شمار می‌رود و باعث افزایش انگیزه در افراد می‌شود.

وی هدف‌گذاری روشن و پرهیز از اهداف متعدد و همچنین ترسیم نقشۀ راه برای آستان قدس به عنوان خروجی همایش را از ضروریات برگزاری این همایش برشمرد و تصریح کرد: نه آستان قدس رضوی محتاج همایش است و نه همایش‌ها بر روی زمین مانده است؛ بلکه مسئلۀ مهم، الگوسازی و ارائه مدل قابل تعمیم و تکثیر است.

حسینی یکی از سیاست‌های سازمان علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی در سال 1400 را بین‌المللی کردن فعالیت‌های آستان قدس ذکر کرد و گفت: یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های بین المللی آستان قدس همین همایش است. وی خاطرنشان کرد: من به اندازه‌ای به این همایش امیدوارم که معتقدم هرچندسال می تواند با بُعد جدیدی برگزار شود.

همچنین دکتر رحمت‌الله فتاحی در این نشست، سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را از جهت غنای مجموعه‌های مخطوطات، اسناد، مطبوعات و موزه‌ها استثنایی و بی‌نظیر خواند و تأکید کرد: این همایش می‌تواند جلوه‌گاه مرجعیت علمی آستان قدس رضوی باشد.

این استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تأثیرگذاری را یکی از استراتژی‌های این همایش برشمرد و اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که از طریق خروجی‌های این همایش، تحول عینی و عملی و حتی نظری در حوزه‌های مربوط به آن ایجاد کنیم.

وی همچنین مشارکت‌جویی و الگوسازی را به عنوان دیگر استراتژی‌های این همایش بین‌المللی نام برد و تصریح کرد: در فراخوان‌ها و دریافت مقالات، نگاه ما میان رشته‌ای است و علاوه بر مقالات حوزۀ کتابداری و دانش‌شناسی، از مقالات روان‌شناسان و جامعه‌شناسان نیز در این موضوع استقبال می‌کنیم.

همچنین دکتر سیدعباس مرجانی، دبیر اجرایی این همایش نیز با بیان اینکه نخستین همایش «فعالیت‌های داوطلبانه: فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» در سال 1401 برگزار خواهد شد، از مشخص شدن محورهای این همایش برای فراخوان ارسال مقالات خبر داد. وی بیان کرد: کتابخانه‌ها به عنوان پاتوق فرهنگی این قابلیت را دارند که نیروهای داوطلب را جذب کنند و خدماتشان را گسترش دهند که چون در این زمینه فعالیت‌های علمی و تجربه‌های عملی اندکی در ایران وجود دارد، تصمیم گرفته شد تا با برگزاری یک همایش بین‌المللی، علاوه بر ترغیب پژوهشگران به انجام فعالیت‌های علمی، از تجربه‌های موفق سایر کشورها نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی می‌توانند به رشد جامعه کمک کنند و پیشران یک حرکت تحولی باشند، خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که با جذب پژوهش‌ها و یافته‌های علمی، از نیروهای مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد به نفع فرهنگ جامعه استفاده شود.

>>> مشاهده گزارش تصویری مراسم رونمایی از پوستر این همایش بین المللی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8068


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها