دیپلماسی❜ فرهنگی/ رونمایی از آلبوم «قول و قبول»؛ عرض ارادت هنرمندان افغانستان به حضرت رضا(ع) + تصاویر، ویدئو

  • بازدید: ۴۶۵
فرهنگی/ رونمایی از آلبوم «قول و قبول»؛ عرض ارادت هنرمندان افغانستان به حضرت رضا(ع) + تصاویر، ویدئو
آستان قدس رضوی

به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، آلبوم «قول و قبول» شامل قوالی و مناقب‌ خوانی‌های رضوی هنرمندان افغانستان با حضور جمعی از هنرمندان مسئولان فرهنگی و هنری در نگارخانه رضوان رونمایی شد.

به گزارش آستان نیوز، مجموعه «قول و قبول» شامل نُه اثر قوالی با نام‌های «قبولم کن»، «سجده‌گاه ارادت»، «باد زانو می‌‌زند»، «چه حالی داریم»، «یا نور و یا قدوس»، «توتیا»، «مور می‌رقصد»، «ملک سلیمانی» و «قبولم می‌کنی؟» و شش اثر مناقب‌خوانی با عناوین «می‌چرخد»، «یک قطعه از بهشت»، «آهوی کیست؟»، «یا ضامن آهو»، «با دست خالی آمدم» و «رسیدم دوباره» است.

جواد تابش، عبدالخالق رضایی و عبدالقادر عزیزی خوانندگان این آثار هستند و هوشنگ جاوید تنظیم آهنگ‌ها، مهدی طیبی صدابرداری، مهدی کیان‌منش میکس و مسترینگ، محمود جمالی ناظر اجرایی و عبدالخالق عزیزی سرپرست گروه تولید آثار را بر عهده داشته‌اند.

ارتباط ناگسستنی دو ملت ایران و افغانستان

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این آلبوم اظهار کرد: ارتباط کهن بین دو ملت ایران و افغانستان ناگسستنی است و این حس همدلی در برخی حوزه‌ها از جمله عرض ارادت به ائمه اطهار(ع) بیشتر جلوه‌گر بوده است.

طالبی با تأکید بر ارادت شیعیان و اهل سنت به اهل بیت(ع) گفت: پیش از این ما قوالی را فقط در مدح رسول اکرم(ص) و میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) می‌شنیدیم، اما با ابتکار و خلاقیت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و جمعی از هنرمندان، قوالی رضوی نیز تولید شد.

ویژگی‌های شاخص آلبوم «قول و قبول»

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به نقش هنر در حل مشکلات و برقراری ارتباطات معنوی افزود: آلبوم «قول و قبول» علاوه بر جنبه هنری از نظر پیام، معنویت و مفهوم آثار اهمیت دارد چنانکه اشعار آن از آثار زیبا و ارزشمند بهترین شعرا انتخاب شده است.

طالبی ادامه داد: اگر افراد از اقصی نقاط دنیا توفیق تشرف به مشهد را نداشته باشند با شنیدن این نوا ارتباطشان با امام رضا(ع) و به‌واسطه آن ارتباطشان با خدا برقرار و تقویت می‌شود که این امر یکی از نتایج خلق یک اثر هنری با محتوای اسلامی است.

وی آلبوم «قول و قبول» را اثری منحصربه‌فرد دانست و اضافه کرد: امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی همچون تولید این آلبوم، بتوانیم در پیشبرد مأموریت‌های فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی و تأثیرگذاری آن در جهان اسلام، موفق باشیم.

وی تصریح کرد: ما از مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی انتظار تولید چنین آثاری را به منظور تبیین و ترویج تعالیم وحیانی، نبوی، رضوی، علوی و اهل بیتی و ارتقای اثربخشی و گسترش کمی محصولات فرهنگی و هنری داریم.

نیاز به خلق آثار هنری در رشته‌های مختلف

وی با تأکید بر نقش هنر در جهان سیاست و جهان ارتباطات نیز گفت: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی باید ارتقا یابد و به یک حوزه هنری رضوی، فراتر از مؤسسه‌ کنونی تبدیل شود چرا که ما نیاز داریم در رشته‌های مختلف هنری اثر خلق کنیم و امیدوارم در این سیر ارتقایی، شاهد تولید آثار برتر از این مؤسسه با خلاقیت‌ها و ابتکارات بیشتر باشیم.

استفاده از زبان هنر برای نشر مفاهیم و فرهنگ رضوی

همچنین امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: هنرمندان بسیاری طی قرن‌ها، ارادت و هنر خودشان به حضرت رضا(ع) را با زبان هنر بیان کرده‌اند و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی هم وظیفه دارد از ظرفیت زبان هنر که بهترین ابزار برای نشر مفاهیم و فرهنگ رضوی است، استفاده کند.

وی با اشاره به گفت‌وگوی چند ماهه این مؤسسه با اساتید مختلف برای استفاده از فضای قوالی و مناقب‌خوانی افزود: با همکاری استاد هوشنگ جاوید و جمعی از هنرمندان اهل افغانستان تولید این آلبوم رقم خورد و انتخاب غزل‌های رضوی آلبوم نیز با مشارکت سعید بیابانکی و سپس استاد جاوید انجام شده است.  

وی گفت: این آلبوم، مجموعه‌ای از عرض ارادت‌های هنرمندان افغانستانی به حضرت رضا(ع) است و امیدوارم مورد رضایت این امام همام و تمامی پارسی‌زبانان قرار گیرد.

اثری در ستایش کریم اهل بیت(ع)

در ادامه هوشنگ جاوید، پژوهشگر و نویسنده حوزه هنرهای آیینی نیز گفت: هنر چون بر پایه باورهای هستی‌شناختی، ارزش‌شناختی و زیباشناختی استوار است، بستر مناسبی برای تبلیغ و تأثیر در میان سایر جوامع را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: هنر و دین نیز اهمیتشان در این است که دو عنصر بدون مرز هستند و در هر دو هیچ مرز جغرافیایی و سیاسی تعریف نمی‌یابد چرا که با اندیشه و روح انسان‌ها ارتباط دارند. حال اگر هنر با اندیشه‌های پاک آمیخته شود می‌تواند مسخرکننده مخاطبین شود.

جاوید افزود: در مبحث هنر، کجایی بودن هنرمند مهم نیست بلکه هنری که براساس یقین او تولید می‌شود اهمیت می‌یابد و بدین ترتیب هنرمند در جایگاه پاسداری قرار می‌گیرد که وظیفه‌اش تلطیف نگرش و اندیشه‌های بشری است. تولید آلبوم «قول و قبول» نیز در راستای رسیدن به این هدف انجام شد.

وحدت عملی هنرمندان شیعه و اهل سنت ایران و افغانستان

این پژوهشگر افزود: هنرمندان شیعه و اهل سنت دو کشور ایران و افغانستان در یک وحدت عملی دست به تولید اثری زدند که متن و مضمونش در خدمت تبلیغ و ستایش کریم اهل بیت(ع) است و به آن یقین داشتند.

وی با بیان توضیحاتی درباره تاریخچه قوالی و شیوه تولید این آلبوم خاطرنشان کرد: آنچه که در این مجموعه هدف تولید قرار گرفت، بهره‌وری از تمام ظرفیت‌های موسیقی عبادی نحله‌های فلسفی حوزه اقیانوس هند است که به لحاظ ساختاری و ترکیبی در آن به نوآوری نیز دست یافته‌ایم تا بتواند بر روند تولیدات و آثار هنر دیرین موسیقایی سرزمین‌های اسلامی در حوزه آسیای مرکزی و غربی یعنی هنر قوالی و مناقب‌خوانی مؤثر گردد و به چارچوبی نوین در قالب‌های روایی مناقبی برسیم.

>>> مشاهده گزارش تصویری ...

آلبوم «قول و قبول»؛ عرض ارادت هنرمندان افغانستان به حضرت رضا(ع)


بب



بی



:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8321


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها