دیپلماسی❜ دانشگاهی/ دیدار پروفسور «حسنو کاپو» رییس دانشگاه قفقاز ترکیه با رییس نمایندگی المصطفی خراسان

  • بازدید: ۴۵۲
دانشگاهی/ دیدار پروفسور «حسنو کاپو» رییس دانشگاه قفقاز ترکیه با رییس نمایندگی المصطفی خراسان
جامعه المصطفی مشهد

پروفسور حسنو کاپو رییس دانشگاه قفقاز شهر کارس کشور ترکیه و هیأت همراه شنبه 30 بهمن ماه با حضور در مشهد مقدس با حجةالاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان در این دیدار حجةالاسلام والمسلمین صالح ضمن معرفی المصطفی (ص) و نمایندگی  این نهاد فاخر در استان خراسان اظهار داشت:جامعه المصطفی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) یکی از بزرگترین نهادهای علمی و در زمره دانشگاه‌های بین المللی در سطح جهان اسلام با حضور دهها هزار دانشجو از سراسر جهان است.

وی افزود: المصطفی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از یک سو با حفظ والتزام به سنت ها اصیل اسلامی و حوزوی واز سوی دیگر با رویکردی جدید و آکادمیک وبهره گیری از شیوه ها قالب های نو به ارائه مباحث علوم اسلامی وانسانی پرداخته و در حقیقت ترکیبی از سنت های اصیل و دستاوردهای جدید بشری را ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: هر‌چند جامعه المصطفی با رویکردی براساس مذهب اهل البیت (علیهم السّلام) در یک کشور شیعه فعالیت می کند  اما براساس سیاست اصولی تقریب مذاهب ، دارای یک مرکز بزرگ علمی در شهر گرگان ویژه دانشجویان اهل سنت می باشد واز جمله شرایط این مرکز این است که دانشجویان باهمان مذهبی که وارد شده اند باید همان مذهب نیز خارج شوند واین مسئله سبب ایجاد یک اعتماد متقابل و توسعه همکاری های علمی وفرهنگی بین جامعه المصطفی با دانشگاه ها ومراکز علمی در سطح جهان اسلام شده است .

 ایشان با اشاره به راهبرد اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت توصیه مقام معظم رهبری این است که آنچه مهم است این است که افراد باید در همام مذهبی که هستند یک  مسلمان واقعی وملتزم باشند .

رئیس نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و برادر ترکیه دارای روابط و سوابق کهن تمدنی، فرهنکی و مردمی بوده اند و ارتباطات علمی فرهنگی بین دو کشور مربوط به عصر حاضر نبوده و همواره در طول قرون و اعصار با قوت و قدرت پا برجا بوده است.

وی تصریح کرد: ما براساس این اشتراکات ومولفه های مشترکی و بزرگی مانند دین اسلام ، اعتقاد به قرآن و نبوت پیامبر(صلی الله علیه وآله) و وجود علمای بزرگ و سابقه تمدنی مشترک می توانیم همکاری های بیشتری در حوزه های علمی و فرهنگی داشته باشیم . 

حجةالاسلام والمسلمین صالح یادآور شد: وجود دانشگاههای بزرگ در دو کشور و رشد علمی بسیار سریع در ایران پس از انقلاب اسلامی و همچنین رشد علمی که در ترکیه شاهد آن هستیم و همچنین رتبه برتر از نظر میزان تاسیس دانشگاه در منطقه و جهان بر وجوه اشتراک ما افزوده است.

رئیس نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان عنوان کرد: در حال حاضر ما با دانشگاه های زیادی در سراسر جهان تفاهم نامه همکاری علمی داریم و  این آمادگی را داریم تا با دانشگاه قفقاز نیز همکاری های علمی را توسعه دهیم. 

وی در ادامه به محورهایی مانند برگزاری دوره های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی، نشست های علمی آنلاین در حوزه نیازمندی های مخاطبان در قالب موضوعات به روز و کاربردی و امکان برگزاری سایر همایش‌ها و نشست های علمی تخصصی برای همکاری های دوجانبه اشاره کرد .

وی در پایان ضمن معرفی پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام خاطر نشان کرد: پژوهشکده بین المللی امام رضا(ع) نیز می تواند با پژوهشکده دانشگاه قفقاز مرتبط شده و ویژه برنامه هایی را در بستر فضای مجازی با هم اجرا نمایند و در این راستا بررسی مباحثی مبتنی بر نیازهای روز جهان اسلام و مسلمانان بویژه  نیازهای جوانان با تاکید بر سیره رسول گرامی اسلام ، مباحث قرانی و تمدن نوین اسلامی به  می تواند موضوع همکاری واقع شود.

خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:

رئیس دانشگاه قفقاز ترکیه: حرم مطهر دنیای کوچک شده ای با تمام جاذبه های هنری و فرهنگی است

رئیس دانشگاه قفقاز در شهر کارس ترکیه، کتابخانه حرم مطهر رضوی را مخاطب فرهنگ غالب در کشورهای منطقه خاورمیانه برشمرد که برای کشورهای منطقه جذابیت خاصی را به همراه دارد. 

به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان، پروفسور حسنو کاپو که بیش از 40 کشور اروپایی و آسیایی جهان را دیده است، ضمن حضور در حرم مطهر رضوی و ابراز خرسندی از این زیارت دلچسب و معنوی، طی بازدید از کتابخانه این آستان، شهر مشهد و حرم مطهر رضوی را دنیای کوچک شده‌ای با تمام جاذبه‌های هنری و فرهنگ اسلامی عنوان کرد.

وی، همراهی اصالت در هنر معماری اسلامی با تکنولوژی‌های روز دنیا در این کتابخانه را از شاخصه‌های ارزشمند این مجموعه دانست و این اصل را تنها برازنده مکان فرهنگی با پیشینه‌ای به قدمت هزار سال عنوان کرد.

حسنو کاپو، همچنین با اشاره به هنرهای معماری اسلامی به کار رفته در حرم مطهر رضوی و سایر ابنیه مذهبی مشهد گفت: اگر کسی مشهد و جاذبه‌های فرهنگی آن در حرم مطهر رضوی را درک نکرده باشد نمی‌تواند ادعا کند که دنیا را دیده است. 

وی، ضمن تاکید بر معرفی هر چه بیشتر این مجموعه فرهنگی به دیگر کشورهای دنیا، این امر را مسیری برای مراودات فرهنگی سایر کشورها با ایران عنوان کرد و بازدید از این مکان را بر تمامی اقشار جوامع مسلمان و غیر مسلمان توصیه کرد.

سیدعلی اکبر ایشیک؛ رئیس انجمن اهل بیت(ع) شهر کارس کشور ترکیه و نماینده نمایندگی المصطفی(ص) ترکیه در پیگیری‌های همکاری های علمی با دانشگاه قفقاز و اغدیر نیز در این بازدید، کتابخانه آستان قدس رضوی را افتخاری برای تمامی شیعیان جهان برشمرد و از حضور در این مکان ابراز خرسندی کرد.

وی، ضمن ابراز ناتوانی از بیان احساسات عمیق قلبی خود به عنوان یک شیعه از حضور در حرم مطهر رضوی، به ارادت سایر گروه‌های مسلمان به ائمه معصوم (ع) اشاره داشت و سیاحت را جاذبه‌ای همراه زیارت در حرم مطهر رضوی عنوان کرد.

پروفسور انگین کلیچ جانشین رئیس دانشگاه، پروفسور مته جیهان رئیس دانشکده دامپزشکی، پروفسور آلپ سالان یوجه رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سازمانی، پروفسور عبدالمجید اوکجو رئیس دانشکده الهیات و پروفسور اوت کن سنگر مدیر مرکز پژوهش‌های الهیات از دیگر اعضای این هیئت بودند که از کتابخانه آستان قدس رضوی بازدید به عمل آوردند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8361


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها