دیپلماسی❜ گردشگری/ دوباره آدرس غلط مسئولان و دوباره آمار اشتباه ایسنا: بازدید سالانه ٢٠ میلیون! گردشگر داخلی و خارجی از آبشار اخلمد

  • بازدید: ۸۴۰
گردشگری/ دوباره آدرس غلط مسئولان و دوباره آمار اشتباه ایسنا: بازدید سالانه ٢٠ میلیون! گردشگر داخلی و خارجی از آبشار اخلمد
بخشدار مرکزی چناران

یادداشت فرهیخت: با مشاهده ی خبر و عکس پربازدید اما تکراری انجماد آبشار اخلمد در اینترنت با آن قندیل های سفید و زیبایش، اول کمی شگفت زده شدیم، اما با دیدن پاراگراف آخر این خبر، واقعاً بهت زده و انگشت به دهان و مانند همان قندیل ها، همینطور مات و مبهوت ماندیم که خدا را شکر، این آبشار دوباره یخ زد و بهانه ای دست مسئولان محلی چناران داد تا دوباره سر زبان ها بیفتند، اما این بار با آدرسی غلط و آماری کیلویی و بلکه بالیوودی!

چطور می شود سالانه ٢٠ میلیون! گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن آبشار اخلمد و آن منطقه مشرف شوند و به لسان طنز، ما خراسانی های ندید بدید این بمب خبری را نترکانیم؟! این یعنی چی؟ مگر می شود؟ مگر داریم؟!

آن قدر ندید بدید که از یک نمه برف، نگذشتیم و تیوب تراکتور بسته پشت پراید، چهار نفره سوار آن شدیم و دور از چشم پلیس، در اتوبان‌های مشهد مانور دادیم و اتفاقاً از این هنر اصلأ ناخطرناک خود فیلم و عکس هم گرفتیم و این تیوب را در یوتیوب و توییتر، ترند جهانی هم کردیم، به گونه ای که هم اکنون جزو پر بیننده ترین تصاویر روز دنیاست، بعد چطور می شود از ابر خبر و بمب خبری تشرف ۲۰ میلیون نفر به آبشار اخلمدمان به همین راحتی بگذریم؟! 

البته همین ابتدا بگوییم، این احتمال ضعیف هم وجود دارد که شاید اشتباه تایپی باشد، یعنی خبرنگار و تنظیم کننده محترم این خبر، به جای سالانه دو میلیون گردشگر، اشتباهی بیست میلیون! نفر را درج کرده که احتمال بعیدی است.

جراکه قاعدتاً انتشار اخبار، سیستمی بوده و از چند مجرای نظارتی می گذرد، خصوصا آن خان آخر که هیچ خبری را تا سردبیر ایسنای خراسان رضوی تأیید نکند، در خروجی خبرگزاری استانی قرار نمی گیرد و لذا بعید می دانیم این خطای فاحش از چشم آقای سردبیر هم افتاده باشد که اگر چنین باشد، منتظر درج اصلاحیه از سوی ایسنا هستیم. 

اما صرف نظر از این احتمال، باید گفت یا جناب آقای بخشدار، معنای میلیون را نمی دانند - خصوصاً رقم بالای ۲۰ میلیون را - و یا درباره ی پتانسیل و ظرفیت گردشگری آبشار اخلمد، در حد افسانه ی جومونگ و فیلم های هندی، غلوّ می کنند! 

و شاید هم در منطقه ی چناران و یا ورودی روستا و آبشار اخلمد، سامانه ی فناوریک یا سیستم نوینی برای شمارش گردشگران داخلی و زوار غیرایرانی نصب و مستقر کردند که اینقدر دقیق و مطمئن آمار داده می شود و ما از آن بی خبریم؟

از این جهت تعجب می کنیم که در خود همین مشهدش، یعنی بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان از نظر وسعت، در جهان شهری که خاستگاه زیارت تشیع و قطب اول زائر و گردشگری دینی در جهان اسلام و در کشور است، عنقریب ۴۴ سال از پیروزی انقلاب می گذرد، اما هنوز هیچ سامانه ی فناوریک، سیستم شمارشگر و کلاً ابزار چهره شماری که بتواند آمار دقیقی از ورود و خروج زوار ایرانی و غیر ایرانی بدهد، وجود ندارد و به عبارت بهتر، همه ی آمارهای ارائه شده تخمینی و بلکه تخیلی است!

در گذشته و طی سال های متمادی، این چنین مرسوم بود که آمار گردشگران و زائران این خطه را ۲۵ میلیون داخلی و ۳ میلیون غیرایرانی می گفتند و از بس که گفتیم و تکرار هم کردیم، بالاخره باورمان شد و جا هم افتاد. 

هرچند تا قبل از سال های سیاه کرونایی هم، چند بار حضرات مسئولان شهری و استانی این آمارها را تا ۳۰ میلیون نفر هم داغ کردند - با این تفکیک که مثلاً ۲۵ میلیون زائر ایرانی داریم و ۵ میلیون! زائر غیر ایرانی - ولی تا این لحظه، هیچ مستند علمی و مدارک موثق و مبنای معتبری که صحت این آمارها را تأیید کند، از سوی هیچ ارگان و دستگاه و نهاد و پژوهشگاهی منتشر نشده است.

حال، مادامی که در مورد خود مشهد، این دومین کلان شهر مهم ایران، وضعیت آمارهای ورودی گردشگران این قدر بی مبنا، مبهم، غیر مستند و شناور است و حتی آمار ۲۵ میلیون زائر داخلی و خارجی سالانه اش در هاله ای از ابهام و تردید، از نظر عقلانی و حساب دو تا چهارتایی، چطور می توان پذیرفت سالانه ۲۰ میلیون نفر گردشگر به منطقه ی دورافتاده در دامنه‌های رشته‌کوه بینالود بروند که در ۸۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، ۲۴ کیلومتری چناران و در دو کیلومتری روستای اخلمد واقع شده؟! اصلاً زیرساخت های روستایی آنجا کفاف این جمعیت میلیونی را می دهد؟! 

رشد آن هم ده هزار درصد؟! از ایسنا گلایه مندیم

بیایید همه واقع بین باشیم، به هر چیزی برابر قدر و اندازه و ظرفیت و پتانسیل اش بها بدهیم و منطقی هم فکر کنیم و حتی اشتباهات همدیگر را اصلاح کنیم. بر فرض که آقای بخشدار، دچار اشتباه اول یا همان سهو لسان شدند و به جای یک یا نهایتاً دو میلیون، عدد باورنکردنی ۲۰ میلیون را گفتند، اما آیا نباید از نخستین خبرگزاری غیردولتی کشور و منسوب به قشر فهیم دانشجویان ایران به همین اندازه توقع و انتظار داشت که جلوی اشتباه دوم یعنی آماردادن های کیلویی را با یک اقدام ساده بگیرد؟

آن هم نه با یک جست و جوی معمولی در اینترنت بلکه کافی بود به دو خبر مرتبط و منتشره ی قبلی خودشان در همین سامانه ی خبری ایسنا، مراجعه می کردند، آنجایی که یک بار مسئول اسبق بخشداری مرکزی چناران در دی ماه سال 1384، این رقم را 800 هزار نفر ذکر می کند و بعد دقیقاً خود همین آقا در شهریور سال بعد یعنی سال 1385، این رقم را به جای آن که قاعدتاً بیشترش کند، 600 هزار نفر کمتر آمار می دهد و می گوید 200 هزار نفر! در حالی که منطقی و عقلانی آن است که سال به سال بیشتر شود نه کمتر! 

حال چطور می شود طی این ۱۶ سال، رقم ۲۰۰ هزار نفر گردشگر با رشدی ده هزار درصدی!! بشود ۲۰ میلیون؟ مگر میزان اعتبارات دولتی و ظرفیت های مغفول و خاموش آن منطقه ی گردشگری، ده هزار درصد افزایش یافته که توقع داریم آمار بازدیدکنندگان هم به تبع آن، ده هزار درصد افزایش یابد؟

تبعات منفی این گونه آمار دادن های مسئولان چیست؟

کمترین اثر سوء این گونه آماردهی کیلویی و خالی بندانه، خصوصاً در زمینه ی صنعت مادر و پایه ی گردشگری آن هم در کلان شهری که اقتصاد و فرهنگ و به عبارت بهتر، همه چیزش وابسته و وامدار مقوله ی «زائر و زیارت» است، سلب اعتماد و اطمینان مردم اعم از مجاوران و زائران به مسئولان و اقوال آنها خواهد بود، به گونه ای که حتی زمان ارائه ی آمارهای صحیح، افکار عمومی آن ها را نخواهند پذیرفت و حکایت کهن «چوپان دروغگو» دوباره تکرار خواهد شد! 

آنچه قابل اندازه گیری باشد، مدیریت می شود!

و سخن آخر، همان کلیدواژه ای که بارها گوشزد کردیم: امروزه دانشمندان علم مدیریت معتقدند: «هرآن چه که قابل اندازه گیری باشد، مدیریت می شود ولاغیر!»... از این رو همه بپذیریم مادامی که اساساً نمی دانیم آمار واقعی زوار ایرانی و غیرایرانی رضوی چگونه است، چطور می توانیم آن را مدیریت کنیم و یا برایش برنامه ریزی کنیم؟ خاصه در کلان شهری که منتسب به عالم آل محمد(ص) و شهر امام دانایی ها و پیشوای مهربانی هاست!... حاشا و کلاّ... 

و اما اصل خبر

بخشدار مرکزی چناران: آبشار اخلمد منجمد شد

بخشدار مرکزی چناران از منجمد شدن آبشار اخلمد در این شهرستان به دلیل سرمای شدید خبر داد.

رضا داروغه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: روز گذشته سرمای شدید و برودت هوا سبب یخ زدن آبشار و رودخانه اخلمد در این شهرستان شد.

وی اظهار کرد: آبشار اخلمد یکی از زیبایی‌های طبیعت در روستای اخلمد  چناران است که به دلیل کوهستانی بودن در تمام فصول دارای آب و هوای بسیار مطلوبی است.

بخشدار مرکزی چناران افزود: آبشار اخلمد از دو آبشار بلند کنار هم تشکیل شده‌ که هر کدام بالای ۴۰ متر ارتفاع دارند و به دلیل سرمای شدید هر دو آبشار منجمد شده‌اند.

داروغه با اشاره به سرمای شدید و برودت هوا در منطقه کوهستانی اخلمد، بیان کرد: آب رودخانه اخلمد از ابتدای مسیر به ویژه در محل آبشارهای زیبای این رودخانه یخ زده و جلوه بسیار زیبا و باشکوهی از عظمت خدادادی طبیعت بهشت خراسان را به تصویر کشیده است.

وی مطرح کرد: سالانه ٢٠ میلیون! گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن فضای بکر، زیبا و مفرح این رودخانه از این مسیر بازدید و در این منطقه ییلاقی اتراق می‌کنند.

آبشار اخلمد از آبشارهای استان خراسان رضوی، شمال شرقی ایران در شهرستان چناران و در ۸۰ کیلومتری شمال غرب مشهد و ۲۴ کیلومتری چناران در دامنه‌های رشته‌کوه بینالود و در دو کیلومتری روستای اخلمد قرار دارد.

>>> گزارش تصویری از انجماد آبشار اخلمد ...

(((آبشار اخلمد ))) - panoramio.jpg

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3564


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها